lapsen passista vielä...
Hei tietääkö kukaan saako alle 12-vuotiaalle lapselle tämän uuden passin, joka olisi siis voimassa 5-vuotta? Vai myönnetäänkö esim 1-vuotiaalle ainoastaan noita max 12kk:tta voimassaolevia passeja?
Kommentit (3)
kelle muulle tahansa.
Meidän kaikilla lapsilla on ollut 10-vuoden passit, jotka on hankittu vauvana. Nyt 11-vuotiaalla on jo toinen passi menossa, tänä keväänä hankittu 5 vuoden passi.
Kannattaa kuitenkin huomioida, että vaikka passi on VOIMASSA sen ajan kuin passiin on merkitty, niin käsittääkseni lähes kaikkien maiden laeissa edellytetään, että henkilö on tunnistettavissa passikuvastaan. Periaatteessa siis passi, jonka kuvasta henkilö ei ole tunnistettavissa ei ole käypä passi, vaikka se voimassa olisikin.
Käytännössä harvassa maassa asiasta huomautetaan, jos lapsi liikkuu samanväristen ja saman sukunimen omaavien vanhempiensa kanssa. Teoriassa on kuitenkin mahdollista, että maahan pääsy estetään jos ei ole tunnistettavissa passikuvastaan. Luulen kuitenkin, että lapsen käännyttäminen tunnistamattoman passikuvan vuoksi rajalla on äärimmäisen harvinaista. Itse olemme liikkuneet kolmen lapsen kanssa, joita ketään ei ole voinut tunnistaa passikuvistaan mm. useita kertoja USA:ssa, Kiinassa, Malesiassa, Brasiliassa, Meksikossa, Jamaikalla, Haitilla, Etelä-Afrikassa, Venäjällä ja tietysti lähes kaikissa EU-maissa. Koskaan ei ole edes moitittu siitä, että lasta ei tunnista passikuvasta vaan lähinnä meiltä on kysytty, mikä on kenenkin passi, kun eivät ole kuvasta tunnistaneet...
Lapseni oli 3 kk ikäinen kuvassa, 10 v passi. Lapsellani on eri sukunimi ja jopa eri kansalaisuus kun mulla, ja matkusteltiin usein kahdestaan. Vuosi sitten kun lapsi oli 8v hankittiin lapselle myös Suomen passin, vaikkei kukaan ollut toisestakaan pasiista mitään sanonut.
passi joka on voimassa seuraavat 5vuotta