Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

synnytysosastolle kesto vai kertakäyttöiset liivinsuoja?

Vierailija
11.06.2010 |

Eli kummat ovat fiksumpia siellä käyttää?

Pääseekö siellä edes pesemään noita jossain, tai no pestähän ne voi vaikka lavuaarissa käsin, mutta kuivumaan kai pitäisi jonnekkin saada...

Ja monetkohan kannattaa mukaan pakata noita suojia ylipäänsä?

epätoivoisesti yritän kasata esimmäistä kertaa sairaalakassia ja ois kiva että sisältö ois ees jokseenkin fiksu :p

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
13.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ol noita suojia? sitetitä (kunnon tuppoja) sieltä sitten kuitenkin saa?

Vierailija
2/21 |
13.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä täysimetin 6 kk ja sitten vielä senkin jälkeen 6 kk osittain.

En koskaan tarvinnut liivinsuojia. Maito oli tiukassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
13.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ootkin jo saanu paljon vastauksia mutta tässä vielä mun kokemukseni. olin hankkinut kestoliivinsuojia, synnärille otin kuitenkin kertakäyttösiä, jouduin käyttämään jo ennen synnytystä kun tisseistä tihku sitä keltasta ensimaitoa (oli hankala pestä kestareista).

Sairaalasta kotiuduttua ja maidon noustua yritin siirtyä kestareihin, mutta oli ihan mahotonta: ne ei pitäneet sitä maitomäärää joka tulvi, jouduin pitämään monia kertakäyttösiä päällekkäin 4 ekaa kuukautta, ja vaihtamaan niitä jatkuvasti. Maitoa tuli siis yllätyksekseni b-kuppikoosta (maidosta turvonneina c) niin jatkuvana virtana, ettei mitään rajaa. Öisin kanssa nukuin 4 ja moneen kertaan taitettujen pyyhkeiden päällä, jotain yöliivejä ei ois voinu ajatellakaan.

Sitten kun vauva oli 6kk ja söi jo kiinteitä, helpottu maidontulo sen verran että pystyin pikkuhiljaa jättämään suojat pois. Tänä "siirtymäkautena" vasta siis pääsin käyttämään niitä kestareita.

Vierailija
4/21 |
11.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

siellä sairaalassa useimmilla ei vielä maito nouse, joten et tarvitse liivin suojia. Maito nousee usein vasta 3-5 päivää synnytyksen jälkeen.

Vierailija
5/21 |
11.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että tuskin niitä suojia vielä synnärillä tarvitset.

Vierailija
6/21 |
11.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta jos sattumalta maitosi nousee jo sairaalassaoloaikana ja haluat käyttää kestoja, ota niitä niin monta, ettei tarvitse siellä pestä.

Vierailija
7/21 |
11.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillakin maitoa valuu jo ensimmäisenä päivänä ja tarvitsee liivinsuojia, mutta kestoja on hankala kuivatella varsinkaan kolmen hengen huoneessa.

Vierailija
8/21 |
11.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

pestäviä liivinsuojia ja otin niitä 4kpl mukaan.

Riitti ihan hyvin, kun maito nousi vasta päivän synnytyksen jälkeen ja sit päästiinkin jo seuraavana pvänä kotiin.. :)

Korvatulpat oli ehdottomat, muuten ei olis nukkumisesta tullut mitään ja ota tarpeeksi eväitä (jotain hyvää myös) mulla ainakin oli yötä päivää nälkä kun maito alkoi nousemaan, heräsin yölläkin syömään että jaksoin sit aamupalaan asti.

Omat shampoot/saippuat oli ihana olla mukana, niillä oli ihana peseytyä, sairaalassa on perus hajutonta saippuaa.

Omia vaatteita ei kannata ottaa muutakun ne millä lähdet kotiin, oli kätevää kun pystyi sairaalan mekon heittämään vaan pyykkiin ja hakemaan uuden kun milloin oli maitoa, milloin verta, hikeä, mitä milloinkin.

Mulla nyt viikko aikaa kotiutumisesta ja mä onnistuin pakkaamaan sillei, ettei paljon turhaa tullut, lehtiä en jaksanut lukea joten ne oli turhia, mut jos sun vointi antaa periks etkä oo liian väsy, niillä saa varmasti ajan kulumaan :)

Vierailija
9/21 |
11.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä olin ihan pulassa kun maitoa suihkusi ihan tolkuttomasti

Vierailija
10/21 |
11.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä pääsin sairaalasta 5. päivänä synnytyksen jälkeen, ja vasta silloin maito alkoi nousta siinä mittakaavassa, että liivinsuojuksia tarvitsi. Silti vauva sai tarpeeksi maitoa ja painoi sairaalasta lähtiessä 300 g enemmän kuin syntyessään :)

Kannattaa muuten ensisynnyttäjänä muuten myös varautua siihen, että rinnat voivat kotiin tultua olla aivan helvetin pinkeät ja kipeät. Olin kyllä kuullut "jalkapallotisseistä" täältä vauvapalstalta ennen synnytystä, mutta silti olin synnäriltä kotiin tultuani ja siitä noin viikon eteenpäin ihan hoomoilasena, että onko tosiaan normaalia että tissit on näin kipeät.

Minulla maidon nousu teki siis (aiemmin pienet) rinnat IHAN kivikoviksi ja todella kipeiksi ja aroiksi. Kipeitä möykkyjä oli milloin milläkin puolella, ja sain harrastaa tosi omituisia imetysasentoja, että ne laskivat. (Vauvan leuan pitää aina olla möykkyyn päin, eli esim. kun kipeä pakkautuma oli rinnan yläosassa, vauva imi sängyllä maaten ja itse olin kontallani sängyllä vauvan yläpuolella! Kuulemma ns. susiemoasento.)'

En halua pelotella, vaan valmistella, ettet järkyty. Ja kaikenlaista sitten voi olla, virtsankarkailusta peräpukamiin, ja jos et ole vielä kuullut, niin synnytyspöydälle luultavasti tulee punnerrettua kakkaakin vauvan lisäksi... :D Älä säikähdä mistään, kaikki on normaalia ja menee ohi.

Vierailija
11/21 |
11.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta juu, kiitos :)

ihana saada täältä ihan oikeita ja kunnollisia vatsauksia. Myös noita "hyvää tietää" juttuja mistä ei ihan hirveesti muuten puhuta!

-ap

Vierailija
12/21 |
11.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sit kun se maito lähti nousemaan, oli tissit niin helkkarin kipiät, ettei liiveistä tohtinut edes uneksia ja sitä maitoa tursusi joka perhanan tuutista, niin, ettei mikään harsokaan riittänyt pitkäksi aikaa vaan hengailin semmosesta putkiharsosta väsätyssä kinkkupussitopissa ja sen alle tungin pari niitä karseita sairaalavaippoja (samanmoinen, joka tungetaan sit haaroväliin jälkivuotoa pyydystämään...). Niillä pärjäs pari tuntia ;)

Kotona sit joutui varsinkin öisin pitämään paria kolmea liivinsuojusta, ettei oo lakanat märkiä ja silti ne oli... (ekat viikot siis) Sen kinkkupussin otin mukaan kotiin, kun oli niin kätevä ja mies uhkas pistää mut yöksi uuniin XD

Vierailija
13/21 |
30.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vielä, että kummin päin kestosuoja kuuluu olla? pehmeä puoli rintaan päin?

Vierailija
14/21 |
30.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä täysimetin 6 kk ja sitten vielä senkin jälkeen 6 kk osittain. En koskaan tarvinnut liivinsuojia. Maito oli tiukassa.

Vierailija
15/21 |
30.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sairaalaasa liivinsuojia, vasta 5 pv synnytyksen jälkeen.

Vierailija
16/21 |
30.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikilla ei nouse siellä maito, mutta mullakin nousi tosi nopeesti ja aika monta oli tarpeen. helpompi siellä sitten heittää vain pois.

Vierailija
17/21 |
30.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan mukaan kertakäyttöisiä liivinsuojia, minä tarvitsin niitä kyllä jo sairaalassa, koskaan ei voi etukäteen tietää ja paita märkänä ei ole kiva lähteä kotiin. Ei siellä sairaalassa niin kauan oleilla, muutamat kyllä riittää.

Kyllä se yksi paketillinen kertakäyttöisiä suojia menee varmasti imetyksen aikana (matkat ja muut missä ei pääse pesemään), kotona voi sitten käyttää kestoja. Jos olisin heti alussa tajunnut, kuinka paljon niitä suojia kuluu, olisin ostanut kestoja.

Vierailija
18/21 |
30.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vielä, että kummin päin kestosuoja kuuluu olla? pehmeä puoli rintaan päin?

Vierailija
19/21 |
30.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoisen kanssa en sairaalassa vielä tarvinnut liivinsuojia, mutta huonetoverini kyllä! Onneksi mulla oli mukana, jotka sitten annoin hänelle, kun en itse tarvinnut. =)

Tälläkin kerralla pakkasin kassiin kertakäyttöisiä liivinsuojia (aika montakin paria) että jos satun tarviin. Ja jos en tarvi, niin joku muu voi tarvita ja voin taas auttaa. Ja jos ei kukaan tarvi niin tuon takaisin kotiin. =)

Kotona käytä kestoliivinsuojia kyllä, mutta sairaalassa ajattelin että mukavammat ovat noi kertakäyttöiset.

Vierailija
20/21 |
30.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kertikset on inhottavan tuntuisia kun kastuvat kokonaan,mutta muuten hyviä,itse jouduin käyttämään kahta kolmea päällekkäin

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä kaksi