Voinko antaa 3kk ikäiselle jo kiinteitä?
Olen antanut 2 viikon aikana nelisen kertaa rintamaidolla ohennettua perunamuusia noin 2 pientä lusikallista + rintamaitoa. Pieni tuntuu nukkuvan yöt paremmin kun saa kunnon mahantäytettä :) mmilloin olette aloittaneet kiinteät vauvallanne?
Kommentit (72)
Tai siis antaminen on ihan typerää ja riskeeraa turhaan vauvan terveyden.
t th
vanhana, koska lasta vaivasi refluksitauti ja hän oli alipainoinen. Kun aloitettiin kiinteät, ruoka pysyi paremmin sisällä ja paino alkoi nousta...sekö muka terveydelle vaarallista?
Eikä imetystä tarvitse lopettaa, vaikka aloittaa kiinteät kolmikuiselle. Eikä se myöskään merkitse imetyksen epäonnistumista. Imetyssuositus ei ole sama asia kuin onnistunut imetys.
En antais ihan ekana perunaa ainakaan, meillä puolivuotiaskin sai siitä hirveät ilmavaivat ens alkuun (tosi tärkkelyspitoista). Tosin en nyt muutenkaan vielä kolmikuisen kanssa jaksais alkaa sitä mössöshowta, jos ei imetyksessä ihmeempää ongelmaa ole. Lusikointiin ja sotkuun ehtii kyllästyä vielä moneen kertaan ;)
miksi muuten vauvanruokapurkeissa lukee 4kk ylöspäin?ette te av-äidit ole niiin täydellisiä kuin luulette,päinvastoin. Säälin teidän lapsia,tapatte ne nälkään
niissä lukee 4kk->??? Ehkäpä juuri siksi, ettei kukaan idiootti tunkisi niitä kolmikuiselle. Mutta kun ei tajua, niin ei tajua...
ja mulle terkkari kertoi etta kaupoissa purkeissa yha lukee se 4kk ylospain suositus, mutta vauvanruokayhtioiden ei ole vaadittu muuttaa purkkien kylkiin suositusta 6kk --> joten tietenkaan eivat sita oma-aloitteisesti muuta, saavat aina muutaman hyvauskoisen holmon lankeamaan.
ja mulle terkkari kertoi etta kaupoissa purkeissa yha lukee se 4kk ylospain suositus, mutta vauvanruokayhtioiden ei ole vaadittu muuttaa purkkien kylkiin suositusta 6kk --> joten tietenkaan eivat sita oma-aloitteisesti muuta, saavat aina muutaman hyvauskoisen holmon lankeamaan.
hölmöjen hommaksi? Ai niin, siitä lähtien, kun imetyksestä tuli uskonto.
altistaa diabetekselle ja ylipainolle myöhemmässä iässä. Täysimetys puolestaan suojaa ylipainolta.
hölmöjen hommaksi? Ai niin, siitä lähtien, kun imetyksestä tuli uskonto.
imetyksestä, vaain siitä, että MAITO riittää alle nelikuiselle ja useimmalle lapselle puolivuotiaaksi asti.
altistaa diabetekselle ja ylipainolle myöhemmässä iässä. Täysimetys puolestaan suojaa ylipainolta.
Täysimetys ei todellakaan suojaa ylipainolta. Vaikka imettäisit 6 kk, niin kyllä se lapsi kerkiää läskiä kerryttää ympärilleen loppuelämänsä aikana aivan tarpeeksi. Varhainen kiinteiden aloitus ei myöskään altista ylipainolle. Sen sijaan se saattaa vähentää allergioita. Varhainen kiinteiden aloitus ei altista diabetekselle, vaan mahdollisesti varhainen lehmänmaidon aloitus altistaa. Tämäkin on tutkimuskohteena, mitään varmaa tietoa asiasta ei ole.
ihmislapsen pääasiallinen ravinto on maito. Muuta saa sitten kun itse osaa viedä ruuan suuhun, eli tuossa 6-7 kk iässä. Mutta saahan sitä pikkuvauvan suuhun tukkia pottua, jos on tietämätön :) Imetyksen pituus tunnetusti korreloi sen kanssa ymmärtääkö sen hyödyt = koulutuksen ja älykkyyden kanssa.
imetyksestä, vaain siitä, että MAITO riittää alle nelikuiselle ja useimmalle lapselle puolivuotiaaksi asti.
Täytyy olla jollakin tapaa mt-ongelmista kärsivä, jos jaksaa koko ajan jankata muuta.
Tätä on tutkittu ja voit googleta itse ylipaino ja täysimetys jos et usko. Syynä saattaa olla se, että imetetyt vauvat oppivat paremmin sääntelemään itse syömisiään eivätkä myöhemmällä iälläkään syö niin paljon muuten kuin nälkäänsä. Mutta todellakin on tutkittu asia.
ihmislapsen pääasiallinen ravinto on maito. Muuta saa sitten kun itse osaa viedä ruuan suuhun, eli tuossa 6-7 kk iässä. Mutta saahan sitä pikkuvauvan suuhun tukkia pottua, jos on tietämätön :) Imetyksen pituus tunnetusti korreloi sen kanssa ymmärtääkö sen hyödyt = koulutuksen ja älykkyyden kanssa.
Minä olen yliopistokoulutettu ja annoin kolmikuiselle kiinteitä. Päinvastoin, älykkyyttäni olisi voinut epäillä, jos en olisi antanut.
Yleensäkin tietynlainen kiihkoilu liittyy alhaisempaan älykkyysosamäärään.
Tätä on tutkittu ja voit googleta itse ylipaino ja täysimetys jos et usko. Syynä saattaa olla se, että imetetyt vauvat oppivat paremmin sääntelemään itse syömisiään eivätkä myöhemmällä iälläkään syö niin paljon muuten kuin nälkäänsä. Mutta todellakin on tutkittu asia.
Ja pliis, älä linkitä imetystuen sivuille... Ihmisen painon muodostumiseen vaikuttaa huomattavasti enemmän se, mitä syö sen 6 kuukauden jälkeen. Tietysti asian voi perustella itselleen näin, ja mättää taaperon suuhun hampurilaisia ja ranskalaisia.
Aiheesta löytyy kyllä useampiakin tutkimuksia.
Aiheesta löytyy kyllä useampiakin tutkimuksia.
altistaisi ylipainolle.
antaisin...koska itse neuvolan ohjeistuksen mukaan aloitin kiinteät 3 kk. Vuosi oli 2006.
En tosin imettäntyt ja tuskin se diabetekselle altistaa. Itse olen diabeetikko 30 vuotta ja risat.
Anna vaan ihan rauhassa.
mitään ongeimia ei ole ollut, pakosta antanut koska maito ei selvästikkään pitänyt nälkää.
lasta ykköstyypin diabetekselta. Artikkeleita löytyy googlettamalla vaikka kuinka, jos viitsit hakea.
http://www.szoptatasert.hu/letolt/szak_eng/diabetes_protection.pdf
lasta ykköstyypin diabetekselta. Artikkeleita löytyy googlettamalla vaikka kuinka, jos viitsit hakea.
<a href="http://www.szoptatasert.hu/letolt/szak_eng/diabetes_protection.pdf" alt="http://www.szoptatasert.hu/letolt/szak_eng/diabetes_protection.pdf">http://www.szoptatasert.hu/letolt/szak_eng/diabetes_protection.pdf</a>
altistavat ylipainolle ja ykköstyypin diabetekselle. Se, että täysimetys saattaa suojata näiltä, ei tarkoita kuitenkaan sitä, että varhainen kiinteiden aloitus saattaisi altistaa näille.
Joo, tutkimusten tulkinta on aika vaativaa...
mä alottaisin eka perunalla ja sitten ehkä porkkanaa ja sitten vatsa hedelmäsoseita. Kukin tekee tyylillään. Mutta mun mielestä (ja tämä ei ole tutkittua tietoa vaan minun mielipide eli älköö siihen takertuko) ei kannata aluksi totuttaa makeisiin makuihin, kun sitten voi olla ettei peruna enää kelpaa!