mitä ihmettä voi sanoa ystävälleni lohdutukseksi?hän synnytti eilen tyttövauvan. tyttö on muuten terve, mutta syntyi rv 22+6
on siis elossa keskoskaapissa tehohoidossa.
kyllä itkettää..ystävä pyysi huomenna katsomaan sairaalaan. mitä ihmettä sanon ja teen?
kun tiedän varsin hyvin, että rv22-23 syntyneillä on vaan 10% eloonjäämismahdollisuus.
ja ystäväni myös tietää sen..voi ei kun voi elämä olla kauheaa!
onko kenenkään vauva selvinnyt noin pienenä? lohduttakaa minua hyvillä tarinoilla!!
ja että voin niillä lohduttaa parasta ystävääni.
itkettää.
Kommentit (103)
Terveitä, reippaita´koululaisia. Eli toivoa on, aina!
Vasta 24 viikkoa kun on täynnä voidaan alkaa kypsyttelemään keuhkoja ja se on fakta. Itselläni meni lapsivedet viikolla 22 ja lääkärit sanoivat ettei tee mitään jos syntyy niin syntyy. Itku kurkussa menin sairaalasta kotiin (lääkärit siis halusivat, että lapsi syntyy eikä minulle tulisi infektioita). No joka tapauksessa sairaalaan menin takasin kun oli viikkoja 24 täynnä ja silloin alkoi antamaan piikkejä vasta.
Vierailija:
Vasta 24 viikkoa kun on täynnä voidaan alkaa kypsyttelemään keuhkoja ja se on fakta. Itselläni meni lapsivedet viikolla 22 ja lääkärit sanoivat ettei tee mitään jos syntyy niin syntyy. Itku kurkussa menin sairaalasta kotiin (lääkärit siis halusivat, että lapsi syntyy eikä minulle tulisi infektioita). No joka tapauksessa sairaalaan menin takasin kun oli viikkoja 24 täynnä ja silloin alkoi antamaan piikkejä vasta.
Suomen lain mukaan alle 24-viikkoinen sikiö on keskenmennyt jos lähtee syntymään. Sitä ennen ei siis lain mukaan saisi tehdä aktiivisesti mitään sikiön hengen pelastamiseksi. PAITSI jos sikiö painaa yli 500g tai ESITTÄÄ ELONMERKKEJÄ syntyessään. Tällöin sen pelastamiseksi on tehtävä kaikki mahdollinen. Ja tätä luen suoraan HUSin hoito-ohjekansiosta, ns Haikarakansiosta. Eli ei kannata väittää, että valehtelisin.
AP:n ystävän sikiö on ilmeisesti joko painanut yli 500g (ap ei kertonut painoa) tai osoittanut elonmerkkejä, koska se on ylipäätään yritetty pelastaa. Yritetty sanon siksi, että sillä on todella pienet mahdollisuudet ihmisarvoiseen elämään.
Kyllä minun mielestäni " sikiönrääpäle" , jonka synnytin rv 15 oli suloistakin suloisempi! Samoin tuo linkissä ollut rv 22 vauva.
ihan hyvästä sydämestäni, että on vaikea sanoa non pienillä viikoilla syntynyttä " suloiseksi" . Noin pieni on väriltään tummanpunainen, iho on kiiltävä ja paperinohu, monesti vähän sellainen kostean näköinen. Kasvoista ei näe mitään, kun hengityskone ja sen teipit peittää kaiken.
Muutos kuitenkin tapahtuu muutamassa viikossa ja lapsi alkaa näyttää tavalliselta, joskin minikokoiselta vauvalta.
Tunnen monta 25 viikolla syntynyttä keskosta, ja vaikka joku esh tässä ketjussa toivoikin sellaisten kuolevan, on noilla tuntemillani kohtuullisen vähän ongelmia; bpd ja silmälasit ei niin pahoja juttuja ole. Lievä CP-vammakaan ei minun mielestäni ole syy lopettaa elämää...
olin ollut pariskunnan mukana raskaudessa siitä hetkestä kun he vielä pitivät positiivista raskaustestiä kädessään ja matka kuljettiin loppuun asti niin, että olin puhelimessa lohduttaen tätä ystävää kun vauvaa viimeisen kerran elvytettiin.
Sen tunsi, kun vielä vauvalla sekä vanhemmilla oli taistelutahtoa selvitä koko jutusta ja niin kauan siinä mukana kannustin ja pidin toivoa yllä. Urhea pikkutaistelija väsyi kumminkin sydänvikaan, vaikka oli muuten selvittänyt uskomattomia esteitä ja selvinnyt puolivuotiaaksi ja nelikiloiseksi (suurin osa kuitenkin turvotusta).
Nyt lapsen menehtymisestä on jo kulunut aikaa ja sen ajan olen ollut ystäväni tavoitettavissa. Päivin öin. Sen sanoisin, että voi olla, että jos ei vauva selviä, niin äidin surutyössä tulee vaihe, jolloin hän saattaa olla todella vihainen kaikelle. Siinä saa itsekin osansa. Hän saattaa olla nii herkkänä että ymmärtää kaiken väärin ja kimpaantuu kaikesta. Älä välitä. Olet vaan kuitenkin läsnä. Älä missään nimessä itse käy keuhkoamaan. Yritä ymmärtää ihan viimeiseen asti. Saattaa tulla sellainen vaihe, että ystävä haluaa radikaalisti muuttaa itseään ulkoisesti tai jotenkin muuttaa elämäänsä. Tässä kohdin älä tuomitse, aikuinen ihminen saa tehdä miten tykkää... Rankin paikka ystävälle varmaan koskaan, mutta siitä selviää.
Osoita mielenkiintoa lasta kohtaan, se on kanssa erittäin tärkeää. Ole iloinen pienimmästäkin toivon pilkahduksesta.
Anna ystävän ottaa sinuun yhteyttä, älä sinä soittele hänelle päin, sairaalassa kaikissa kohdin ei saa puhelimet kuitenkaan olla auki jne.
Tsemppiä sulle ja kaikkea parasta vauvalle ja ystävällesi.
ja kiidätettiin helikopterilla samantien Helsinkiin Lastenklinikalle. Ei ollut ruokatorvea ym. Keuhkokuumeita sairasti useita ja kävi läpi leikkauksia, ei pitänyt selvitä hengissä koskaan! Myöhemmin sanoivat että lapsesta tulee laitoslapsi joka ei koskaan selviä ilman hengityskonetta. Ruokatorvi tehtiin ja selkää leikattiin moneen kertaan lähes aikuisikään saakka. Kasvu häiriintyi sairastelujen myötä ja mieheni oli veljeään n. vuoden kehityksestä jäljessä lapsuusajan. Edelleen on veljeään 7cm lyhkäisempi ja laihempi (ovat identtisiä) mutta ihan terve ja normaali ihminen ja kolmen lapsen isä.
Vanhemmat eivät luopuneet toivosta koskaan vaikka lääkärien mukaan toivoa ei ollut.
kyllä tajua, että mitä tuommoista täällä edes kyselee, jos on kerta läheiset ystävät ,niin pitäs osata muutenkin lohduttaa eikä täällä toisten sanoja toistaisi ystävälleen.idiootti!
Vierailija:
Suomen lain mukaan alle 24-viikkoinen sikiö on keskenmennyt jos lähtee syntymään. Sitä ennen ei siis lain mukaan saisi tehdä aktiivisesti mitään sikiön hengen pelastamiseksi. PAITSI jos sikiö painaa yli 500g tai ESITTÄÄ ELONMERKKEJÄ syntyessään. Tällöin sen pelastamiseksi on tehtävä kaikki mahdollinen. Ja tätä luen suoraan HUSin hoito-ohjekansiosta, ns Haikarakansiosta. Eli ei kannata väittää, että valehtelisin.AP:n ystävän sikiö on ilmeisesti joko painanut yli 500g (ap ei kertonut painoa) tai osoittanut elonmerkkejä, koska se on ylipäätään yritetty pelastaa. Yritetty sanon siksi, että sillä on todella pienet mahdollisuudet ihmisarvoiseen elämään.
se kyllä lukee taatusti hoitokertomuksessani. tahtoisitko lukea sen, niin uskoisit?
vai mennä kysymään sairaalasta??
älkää esittäkö tietävänne jotain, kun ette tiedä!!
toivoopi 7kk rv35 syntyneiden kaksosten äiti
monet sanoneet että ei olisi ihmisarvoista elämää, miksi ei? jotain vammoja, leikkauksia, vai mitä??
olen vaan vilpittömän kiinnostunut. kiitos jos joku vastaisi!
ja ap:lle voimia paljon!
vaikea se on sanoa etukäteen. noin pienille vain tulee valitettavan usein aivoverenvuotoja ja niistä sitten saattaa tulla erinäisiä seurauksia. voi tarvita lisähappea pitkään. voi olla sokea. paljon kaikenlaista...
Onnittele häntä, äiti hänestä tuli siltikkin vaikka vauva on keskolassa. Muista onnitella häntä äläkä vain päivittele tilannetta. Ja onnittele myös isää. Vie vaikka kukkia ja joku pikkulahja äidille ja vauvalle niinkuin kelle tahansa vastasynnyttäneelle/syntyneelle viedään.
Kaikke hyvää toivon tälle pikkuiselle, jospa hän olisi sitkeä pikkutaistelia joka jaksaisi kasvaa ja elää. Voimia myös hänen vanhammilleen. Ja sinulle ap, ystäväsi suru on varmasti vaikeaa sinulleekkin.
vauva on vielä elossa, vointi vakaa.
äiti on hermorauniona, luonnollisesti. vauva hätäkastettiin tänään vanhempien toivomuksesta, vaikka suoraa hengenvaaraa ei olekkaan.
pääsin " erikoisluvalla" seuraamaan kastetta. tyttö oli kaunis, niin pieni ja ihana! taisin rakastua häneen..:)
ja sain antaa hänelle vaaleanpunaisen nalleni..
olin kuulemma ensimmäinen, joka onnitteli vauvasta, kiittelivät kovasti siitä.
joten kiitän teitä, ketkä neuvoitte mitä sanoa! valitettavasti tuossa tilanteessa joskus pääsee sammakoita suusta..
ap
jos kaverillasi on netti käytössä ni ohjaa hänet yahoon keskoslistalle. minulla on itselläni keskosena syntynyt poika, syntyi kyllä 32 viikolla, mutta sieltä olen saanut paljon tukea ja siellä on paljon 20+ viikolla vauvan saaneita vanhempia joilta kaverisi saa tukea. ja sieltä voi lukea muitten tarinoita. lista on suljettu johon joutuu kirjautuu sisälle ja moderaattorit vahtivat ketä pääsee sisälle, siellä on vain keskosken vanhempia. ja nimimerkillä voi sinne kirjoittaa, vain valvojilla on kirjautuneiden henkilötiedot.
Toivon tytölle paljon onnea..
Oikea fakta on se, että 23. viikosta lähtien ko. hoitoa käytetään.
niin sen vielä halusin sanoa, että lääkärit ovat nyt sitä mieltä, että nuo rv:t on väärin, rakenneultrassa rv20 oli 6 päivää isompi, mutta sitä ei sillon noteerattu mitenkään. eli jos on näin, vauva oli syntyessään yli rv23.
eli periaatteessa selviämismahdollisuudet paranivat taas...:)
ap
No tietysti on tuikattu kortisonipiikki. Kaksosesihan vielä olivat vatsassa, eivät syntymässä, eivät puolimatkassa ulos.
Tilanne voi tuntua lohduttomalta, mutta vaikutat positiiviselta, joka on upea asia; varmasti ystäväsikin vaistoaa asenteesi ja saa voimia sinulta jatkaa. Vaikka tilanne onkin nyt akuutti ja olet syvästi huolissasi, muistathan levätä myös itse ja välttää kaikkea ylimääräistä stressiä. Sinun tulee kuitenkin suojella myös kaikin tavoin omaa " nuppuasi" , joka masussasi asustellessaan vaistoaa kaikki tuntemuksesi. Vielä kerran: voimia! Täällä ainakin yksi rukoilee teidän kaikkien puolesta. Ja oikein hyvää odotusta sinulle, toivottavasti et koe syyllisyyttä omasta mahastasi. Sinulla on täysi oikeus (ja velvollisuus) nauttia omastasi, vaikka ymmärränkin että se tässä tilanteessa on vaikeaa. Sinun onnesi ei kuitenkaan ole ystävältäsi pois.
...joka syntyi (en muista tarkkaan) viikoilla 22-24. Muuten on normaali ikäisensä, mutta vähän pienempi, hennompi ja motoriikaltaan " heikompi" . Se ei näytä kuitenkaan haittaa tahtia.
Toivotaan parasta...