Terapia muutti elämän - mistä sellaista saa???
Olen käynyt nyt vuoden juttelemassa tk:n psykologille ja en ole huomannut mitään apua. Samoista asioista voin kertoa kavereillekin. Jotain muuta pitäisi nyt keksiä.
Mitä nämä tarinat on, että terapia oli rankka, mutta muutti elämäni, opin katsomaan maailmaa uudella tavalla jne? Millaisesta terapiasta on kyse, mitä kautta hakeudutaan? Kertokaa kokemuksia?
Kommentit (6)
Ehkä hän katsoo, että sinulla ei tarvetta.
Minulla se meni niin, että varasin itse ajan haluamalleni yksityiselle psykoterapeutille. 3 kk omakustanteisen jakson (kallista, 200 e/kk) jälkeen hain terapialle Kelan korvausta. Hakemukseen tarvittiin psykiatrin lausunto. Kela korvaa käynneistä osan, ei ihan kaikkea.
Olen käynyt kahdenlaisessa terapiassa, psykoanalyyttisessä ja kognitiivisessa. Psykoanalyyttinen oli sitä, että jauhettiin lapsuudesta jauhamasta päästyä. Tavallaan se tietysti helpotti oloa, mutta lopulta tuli tunne, että miten tämä minua auttaa. Vatvominen enemmänkin avasi vanhoja haavoja ja ylläpiti surkeaa oloa. Terapeutti käski "tehdä surutyötä", mutta itselle tuli tunne, että menisin mieluummin eteenpäin. Lisäksi terapeutin asenne oli sellainen, että jos on rankkoja kokemuksia elämässä, niin niiden taakse voi mennä piiloon eli puolustella niillä omia ikäviä tekoja. Sellainen vie mielekkyyden elämästä. Paljon paremmin voin nyt, kun olen taas alkanut tajuta, etten ole ns. menneisyyden vanki vaan voin itse vaikuttaa asioihin.
Kognitiivisessa terapiassa keskitytään menneisyyden sijaan nykyisyyteen eli ei mennä ihan yhtä syvälle persoonaan tai siihen vaikuttaneisiin asioihin, mutta itse olen kokenut, että onnellisuuden ja elämän sujumisen kannalta se on paljon toimivampaa. Etsitään käyttäytymis- tai ajattelumalleja, jotka ylläpitävät tai aiheuttavat ongelmia elämässä, ja korostetaan _oman vastuun_ merkitystä. Terapia on välillä tuntunut todella rankalta, kun on pitänyt katsoa itseä ja omia virheitä todella peiliin, mutta vain niinhän se muutos parempaan voi tapahtua. Ei elämäni siitä paremmaksi muutu, että kerron ankeasta lapsuudesta ja terapeutti kauhistelee ja lohduttelee. Toki se voi auttaa silloin, jos ihminen esim. kokee olevansa täysin arvoton tai ansainneensa kohtaamansa ikävät kokemukset, mutta loppujen lopuksi vatvomisesta täytyisi siirtyä ratkaisukeskeisyyteen.
Kuulemani mukaan terapeutteja on todella monenlaisia. Joskus joutuu kokeilemaan montaa, ennen kuin "oma" löytyy. Vakaasti uskon, että parhaassa tapauksessa terapia voi muuttaa elämän, mutta mitenkään automaattisesti niin ei tapahdu.
Jossain vaiheessa terapian aikana voi myös tuntua siltä, että koko elämä ja identiteetti on myllerryksessä.
Psykiatru kirjoittaa sinulle lähetteen terapiaan, kun hoito on jatkunut jonkun aikaa. Kustannuksiin voit hakea apua Kelasta. Jos et tarvitse siihen taloudellista tukea niin soita selvitä kavereiltasi kuka on hyvä terapeutti ja varaa aika suoraan.
psykiatrian poliklinikalla. enkä ole ikinä maksanu penniäkään. toki masennuslääkkeet kustannan itse.. muistaakseni terv keskuslääkäri kirjotti lähetteen kun pyysin..
Joko kelan kautta tai omalla kustannuksella.