Yli 38-vuotiaiden ei pidä enää raskautua!
Ei todellakaan! Kaikki äitiin ja vauvaan liittyvät riskit kasvaa.
23 vuotta on biologian kannalta paras ikä tulla raskaaksi.
Ehkäpä tässä kulttuurissa se on 28 v. Mutta ei vauvojen saanti ole enää nelikymppisten hommaa!!!
Kommentit (46)
Mitäs sitten, jos todella isäksi sopivan miehen tapaa vasta likempänä neljääkymppiä? Sitäkin sattuu, eikä ymmärtääkseni edes harvoin. Ei voi olla lapsenkaan edun mukaista (ja lapsen etuahan täytyy ajatella aktiivisetsi, koska lapsi ei siihen itse vielä pysty) tehdä nuorena lapsi ties kenelle, vain siksi että joku elämäntapateoreetikko sanoo, että niin on tehtävä!
lapsia yli 38-vuotiaanakin. Itse en kylläkään haluaisi tehdä yli 35-vuotiaana yhtään muksua. En halua että koko loppu vetreä aikuisikä menee lasten kanssa ja toivon että pääsen nauttimaan lapsenlapsista sitten mummoikäisenä. Omani olen saanut piirun alle ja päältä kolmekymppisenä ja olen saanut elää nuoruuttani kuten myös saan elää kypsempää aikuisikäänikin ilman hamaan loppuun kestävää lapsirumbaa.
kyselee 45-vuotias 1-vuotiaasn äiti??
PS. Onneksi minua ei heiluta muiden mielipiteet
Lehdet pullollaan näitä lindoja, taavitsaisia yms. jotka hehkuvat kypsän iän äitiyden onnea. Itse en enää jaksaisi, mutta jos joku toinen jaksaa ja onnistuu, niin ei ole minulta pois. Oma "yläikärajani" lasten tekoon oli 35 vuotta ja tuntuu kyllä hivenen hassulta, että jotkut vasta aloittavat siinä iässä. Esikoisen sain 29-vuotiaana enkä pitänyt itseäni todellakaan nuorena synnyttäjänä. Päin vastoin ajattelin, että apua, kohta 30 eikä vielä lapsia! Vauva olisi saanut tulla aiemminkin, mutta sain keskenmenon. Lasteni kavereiden vanhemmista osa näyttää kyllä itseäni huomattavasti vanhemmilta, joten kyllä kypsän iän vanhemmuus on lisääntynyt.
Omani olen saanut piirun alle ja päältä kolmekymppisenä ja olen saanut elää nuoruuttani kuten myös saan elää kypsempää aikuisikäänikin ilman hamaan loppuun kestävää lapsirumbaa.
Sai ne sitten 20- tai 40-vuotiaana. Kummassakaan eivät kuitenkaan alaikäisiä ja siinä mielessä lapsia hamaan loppuun!
Itse onneksi raskauduin 37v, vaikka äidiksi tulin vasta 38v ;) Lapsi nyt leikki-ikäinen ja ei ollut raskaudessa/synnytyksessä/vauva-ajan valvomisissa mitään ongelmia!
Hienoa, että on ihmisiä, joilla elämä menee omien suunnitelmien mukaan. Silloin lapset tietenkin kannattaa hankkia heti parikymppisenä. Aika harvat kuitenkaan hankkivat lapsia heti parikymppisinä.
Isoin riski nelikymppisen muuten terveen ja normaalipainoisen naisen raskaudessa on keskenmenon riski. Se nousee nuoren naisen n 10-15 %:n riskistä 25 %:in ja ylikin. Downin syndrooman riski on nelikymppisellä yli 1 %. Toisaalta myös alle 20-vuotiailla Downin syndrooman riski on lisääntynyt.
Sain lapsen 39-vuotiaana kahden keskenmenon jälkeen. Raskaus ja synnytys menivät hyvin ja vauvan hoito on ollut helppoa. Nyt 40-vuotiaana pohdin, pitäisikö yrittää toista lasta. Vauvat ovat niin ihania! Luultavasti yritämme, olisi kauheaa katua myöhemmin, että ei edes yrittänyt.
Nuorempana minulla oli huono miesmaku ja etsin meneviä miehiä, joita ei isyys kiinnostanut. Onneksi löysin nykyisen aviomieheni!
Vauvan saaminen vanhempana on ehkä vielä ihanampaa kuin ihan nuorena. Ainakaan itse en varmasti parikymppisenä olisi ymmärtänyt, kuinka kertakaikkisen upea asia vauvan saaminen on!