Minkä ikäiselle uskaltaisi antaa lievästi suolattuja ruokia?
Mun 6kk vauva syö pääasiassa makeita soseita, joiden sekaan lisätty puuroja. Pelkkä suolaton puuro ei maistu, eikä puuro siten että sen joukossa vain vähän sosetta. Soseet yleensä itsetehtyjä, mutta Muksu- soseet maistuvat ihan hyvin tarvittaessa.
Suolattomat vihannekset/kasvikset eivät mene mahaan asti vaan sylkee pois. Ei auta mitkään huijaukset leikin varjolla vaan kun maistaa suolatonta pottua, irvistää ja sylkee pois suustaan.
Muutaman kerran olen antanut pieniä maistiaisia perunasta, porkkanasta tai leivästä (jotka siis normaalisti suolattuja). Ne kyllä maistuivat kovastikin.
4kk iässä alettiin maistattaa vauvalla erilaisia ruoka-aineksia, mutta ei ole kovin suurta kehitystä 2kk aikana tapahtunut.
Mietinkin että kuinka vakavaa on alkaa antaa lievästi suolattua ruokaa? Itsetehtyjä tietenkin, jolloin pystyn säätelemään suolan määrää.
Kommentit (14)
ensimmäisen elinvuoden aikana lasten munuaiset eivät ole vielä täysin kehittyneet eivätkä pysty käsittelemään suuria suolamääriä. Jote ÄLÄ anna...
hänen täytettyä 11 kk. Meillä on kaikkien ruoka aika vähäsuolaista. Puolivuotiaalle en antaisi vielä yhtää suolaa.
Oisko kannattanu alottaa noilla peruna ym. soseilla, eikä niillä makeilla. Silleen meillä ainakin ja tosi hyvin syö kasvis ja lihasoseita ilman suolaa. Nykyään vissiin neuvolassa silleen neuvotaankin. Mutta eipä tuo vissiin tässä vaiheessa enää auta.
sen jälkeen voi ruveta antaa vähä suolaista ruokaa. olisit aloittanu maistelut perunalla ja muilla ei-makeilla ruuilla.
Tämä on näitä tiettyjä ihme tabuja: Neuvolasta saadussa lehtisessä lukee, että ei suolaa alle 1 vuotiaalle ja mammat tulkitsee sen niin, että päivää vaille 1 v ei saa suolaa ja päivää yli 1 v voi syödä suunnileen sipsejä. No joo, kärjistän.
Olen antanut n. 7-8 kk ikäiselle palan ruisleipää mutusteltavaksi ja muutakin miedosti suolattua, ihan pikkuhiljaa. Muutenkin ruokamme on valmisusvaiheessa hyvin suolatonta ja me vanhemmat sitten maustamme ja käytämme soijaa.
Eli järki päähän ja pikkuhiljaa totutellen!
Tämä on näitä tiettyjä ihme tabuja: Neuvolasta saadussa lehtisessä lukee, että ei suolaa alle 1 vuotiaalle ja mammat tulkitsee sen niin, että päivää vaille 1 v ei saa suolaa ja päivää yli 1 v voi syödä suunnileen sipsejä. No joo, kärjistän.
Olen antanut n. 7-8 kk ikäiselle palan ruisleipää mutusteltavaksi ja muutakin miedosti suolattua, ihan pikkuhiljaa. Muutenkin ruokamme on valmisusvaiheessa hyvin suolatonta ja me vanhemmat sitten maustamme ja käytämme soijaa.
Ei vaan suostu syömään noita mauttomia ruokia :-( Ei ole esikoinen edes kyseessä, joten luulisi että menee samalla kaavalla kuin muillakin lapsilla. Vaan eipä mene ei.
ap
Oisko kannattanu alottaa noilla peruna ym. soseilla, eikä niillä makeilla. Silleen meillä ainakin ja tosi hyvin syö kasvis ja lihasoseita ilman suolaa. Nykyään vissiin neuvolassa silleen neuvotaankin. Mutta eipä tuo vissiin tässä vaiheessa enää auta.
viimeisten parin viikon aikana vauva on selvästikin kaivannut enemmän ruokaruokaa. Maitoa tarjotessani (imetän) kääntää pään pois ja kuitenkin kitisee selvästi nälkää. Ei ole samanlaista tissiraivaria kuin aiemmilla lapsillani vaan ihan selvästi sitä että maito ei kelpaa vaan haluaa jotain muuta.
Ei käytetä paljonkaan suolaa ruoissa, koska 2 alle kouluikäistä vauvan lisäksi. Lisätään sitten tarvittaessa. Pari kertaa oon todellakin antanut vauvan maistaa sellaista puolisuolattua perunaa/porkkanaa ja ne on menneet hyvällä ruokahalulla heti kurkusta alas ja vauva kinunnut lisää.
Periaatteessa kasvaa näinkin ihan ok, mutta vaatii selvästi sitä ruokaa. Lisäksi pitäisi pikkuhiljaa lisätä lihojakin, mutta kun ei se perunakaan maistu, niin kuinka sitten liha siinä joukossa? Piltin jotain 5kk tarkoitettua kasvis-lihamössöä tarjottiin ja sekään ei kelvannut.
ollaan odoteltu, että jotenkin vaan alkaisi jossain vaiheessa hyväksyä noita suolattomia ruokia, mutta kun ei vaan hyväksy. pakottaakaan en voi.
ap
saada päiväkodissa eri ruokaa kuin 1-vuotiaat ja yli.
Aamuisin puuro ja velli, kai ne samaa on kaikille, vähän suolaa seassa.
Jos vauva saa leipää, päällä kasvislevitettä, suolaa on hiukan.
Jos vauva on päiväkodissa, tehdään siellä perunamuussi jauheesta, jossa on suolaa...
puuroon.
Ja "ennen vanhaan" tökättiin vauvoille ja pikkulapsille suolasilakat käteen, että imeskelisivät niitä ja olisivat hiljaa :D
meilläkin tehtiin näin, mutta potut ym. eivät vain maistuneet. Sitten, kun muutaman viikon pottu-porkkana-kukkakaalikokeilujen jälkeen annoin hedelmää, niin johan maistui.
Potturuokaakin syömään tuo lapsi lopulta oppi kuitenkin, joskus 10-11 kk:n ikäisenä, sitä ennen maistuivat lähinnä hedelmät, puuro ja se tissi. Mä olen sitä mieltä, että kiinteitä aloitellessa rantumpien tapausten kanssa kannattaa antaa ihan sitä, mikä tuntuu maistuvan.
Ap:lle sellainen vinkki, että jos lapselle kuitenkin hedelmät maistuu, niin mikäänhän ei estä laittamasta liharuokien sekaan esim. mangososetta. Meidän muksulle ainakin ovat maistuneet sellaiset hedelmäiset liharuoat.
Niin ja kyllä mäkin annoin alle vuoden ikäiselle esim. leipää ja raejuustoa, joissa nyt ainakin on suolaa. Se, että lapsen munuaiset eivät kestä suuria määriä suolaa, ei kuitenkaan tarkoita sitä, etteikö esim. sitä leipää voisi välillä antaa jyrsittäväksi. Mutta ne varsinaiset ruoat mä jättäisin kuitenkin suolaamatta, ja maustaisin esim. yrteillä ja pippurilla.
mistä tutkimuksesta nämä asiat on? koska suolat ylipäätäänkin on tärkeitä elimistön ja aivojen toiminnalle, miten helvetissä joku idiootti on päätyny tutkimustulokseen, että suolaa ei anneta vauvalle OLLLENKAAN???
Etkä sä mitään ees kärjistä kun tää on just noin! Mä just mietin, että jos ite en saa suolaa, suolaista mitään, mulla on tosia paska olla kokoajan. Oon kiree ja aivot ei toimi, on siis ihan järjetöntä että vauva ei lainkaan voi syödä suolaa, tai mitään suolaista, koska "munuaiset kuormittuvat" ; munuaisten koko tarkoitus on nimenomaan KUORMITTUA! Se on niiden tarkoitus. Q - Mä: munuaisten tarkoitus on? eikö se ole nimenomaan "kuormittua" jotta elimistön ei tarvi? Chat gpt; Kyllä, juuri näin! Munuaisten tehtävä on suodattaa verta ja poistaa kuona-aineita, ylimääräisiä suoloja ja nesteitä elimistöstä virtsan kautta. Ne ikään kuin "kuormittuvat" eli tekevät sen työn, jota muu elimistö ei pysty tekemään, jotta veri pysyy puhtaana ja kehon tasapaino säilyy.
Elikkä siis munuaiset on se joka kuormittuu, koska muuten suolaa on liikaa. Katsotaan mitä datassa sanotaan siitä mihin suolaa tarvitaan. Mä: entä mihin elimistö tarvitsee suolaa? Chat gpt data:
Nestetasapaino Natrium vetää puoleensa vettä ja auttaa ylläpitämään solujen sisä- ja ulkopuolista nestetasapainoa.
Hermoston toiminta Hermoimpulssit kulkevat natriumin ja kaliumin avulla. Ilman natriumia hermosolut eivät pystyisi välittämään viestejä.
Lihasten toiminta Lihakset, mukaan lukien sydän, tarvitsevat natriumia ja kaliumia supistuakseen ja rentoutuakseen oikein.
Verenpaineen säätely Natrium osallistuu verenpaineen säätelyyn yhdessä munuaisten kanssa. Liian vähän tai liikaa natriumia voi aiheuttaa ongelmia.
Ravintoaineiden imeytyminen Suola vaikuttaa tiettyjen ravintoaineiden, kuten glukoosin ja aminohappojen, imeytymiseen suolistossa.
Oon hyvin vahvasti sitä mieltä, että joo, tutkimuksia on tehty, etä LIIKA suola ei ole vauvalle hyväksi, mut miettikää nyt omilla aivoillanne, jos sitä ei ollenkaan saa????
[quote author="Vierailija" time="10.06.2010 klo 23:43"]saada päiväkodissa eri ruokaa kuin 1-vuotiaat ja yli.
Aamuisin puuro ja velli, kai ne samaa on kaikille, vähän suolaa seassa.
Jos vauva saa leipää, päällä kasvislevitettä, suolaa on hiukan.
Jos vauva on päiväkodissa, tehdään siellä perunamuussi jauheesta, jossa on suolaa...
[/quote]
Onko asia näin? Tietääkö joku? Päiväkodin henkilökuntaaaaa?!