Kuinka paljon exänne maksavat elatusapua/lapsi?
Millä perusteella elatusapu määräytyy vai onko kyse ihan äidin ja isän välisestä sopimuksesta? Tai tietysti se summa määrätään kai jos sopimukseen ei päästä, mutta jos siis äiti ja isä ovat yksimielisiä, niin mitään papereita ei tarvitse tehdä vai?
Olisi kiva tietää, mitä yleensä elatusapua maksetaan, että osaan pitää puoleni... Miehen tulot nettona ovat ehkä noin 1500e/kk. Muitakin vinkkejä elatusavusta otan vastaan!
Kommentit (29)
Olen samaa mieltä asiasta!! Elatusmaksut pitää mennä lapsiin eikä exän tarvi eikä kuulu maksaa sun kulujasi!!!
Tarvitseeko isän sitten elää jossain hikisessä yksiössä vuokralla ostamatta yhtään mitään että exmuija saa lisää elareita???
Kyllä 118 euroa/ muksu riittää meilläkin lasten kuluihin. (3kpl) Täytyyhän siihen laskea oma osuus päälle herttinen sentään!! Ettekai te kuvittele että sen rahan tarvitsee edes riittää mitä se isä maksaa?? Pitää ajatella että itse laittaa saman summan kuussa jokaiseen lapseen minkä isäkin.Tarkoitus on yhdessä puoliksi maksaa lasten eläminen, eikä niin että isä maksaakin sitten kaiken!!!!
Miehen exä ajatteli justiinsa yhtä älyttömästi. Lapsille ei ostanut mitään ,kun lapset muutti meille,ei edes vaatteita tullut mukana, tosin eihän se muija niitä koskaan edes ostanutkaan kun just että hikisesti pärjäsi. Me ollaan tolla minimillä ostettu muksuille kokonaiset vaatekerrat alusvaatteista lähtien. Mies käy töissä,itse en oo saanut rahaa koko kesänä mistään.
Onko naisilla joku ihme vimma elareilla kostaa ex siipalle vai mikä on kun ei asiaa ajatella toisen kannalta!!!
Sori, hiukan kiehuttaa kun on itse ollut niin lähellä kattomassa tollasta meininkiä.
Elarit+lapsilisät+mahdolliset yksinhuoltaja korotukset. Äiti saa muaaltakin tukea lasten eltukseen, isä ei saa.joutuu silti maksamaan enemmän kuin äiti!! Ei ole reilua!!
Siis edelleen anteeksi tiukka testini, mut tiedän mistä puhun.
äitipuoli - 29.08. 15:00 vastaa tähän viestiin (8/18)
Lapsiko teillä sitten kaikki kulut maksaa?
Nythän oli kyse vain lapsen kulutuksesta, ei koko perheen. Elatusavulla ei ole tarkoitus maksaa kenenkään muun kustannuksia kuin lapsen. Ainakin meillä aikuiset elättävät itse itsensä, ei siihen tarvita lapselta apua.
Me vanhemmat olemme ihan itse ja tahallamme valinneet asunnon, jonka vuokra on 850 e kuussa. Silti lapsen asumiskustannukset ovat vain 65 euroa, joka on yhden ylimääräisen huoneen vuokra plus vesimaksu.
Nyt olemme menossa yrittämään alentaaa hänen maksujaan, sillä hänellä on kaksi pienempää lasta uuden vaimonsa kanssa? Luuletteko, että alentaminen onnistuu?
Alaraja virallisesti on se 118 ja risat.Jos elatusvelvollisella on esittää paperit, että maksukyky on heikentynty, sinä saat elatusturva keskuksesta sen erotuksen!!! Eli sinulla on oikeus siihen alarajaan, alle sen ei tartte suostua!! Uudet lapset ei voi eikä saa olla syy laiminlyödä edellisiä lapsia.
Meillä äiti ei tuohon alarajaan pysty, joten saamme siis elatusturvakeskuksesta loput. Elatusturvakeskus edellyttää elatussopimukset, jossa elatusvelvollisen tulot lasketaan.
Mutta miten todennäköistä aleneminen on? Exällä ja minulla on samanlaiset tulot, minä saan lisäksi 100 euroa lapsilisää, exällä kaksi uutta huollettavaa, vaimo kotihoidontuella (vaikuttaako vaimon tulot?).....
Tietäisikö kukaan näistä?
meillä mies maksaa 158¿ kk lapsestaan jota ei edes saa nähdä kun ex muutti ja uutta osoitetta ei ole ainakaan vielä kertonut. muutosta 2kk alun perinkin koko sopimus lv.n kans on menny ihan väärin. siihen aletaan nyt ottaa selvyyttä ja haetaan asianajajaa. ex vaatis kyl lisä rahaa vaikka mihin. miehen tulot n.1300kk ex saa kaikkinensa n.700¿ eli ei se maksukaan nyt ihan järjel mene..
Kyllä mun mielestä se saattaakin saada alennettua koska tilanne on muuttunu.Kun on lisää niitä elätettäviä. Ei mielestäni uuden puolison tulot vaikuta elatusmaksuun!!
Kannattaisi yrittää!! Ei siinä mitään ainakaan häviä!!
jantsi - 01.11. 13:11 vastaa tähän viestiin (22/23)
Joo tiedän kyllä että saan minimin, siksi toivonkin, että exä saisi alennettua elaria :)
Mutta miten todennäköistä aleneminen on? Exällä ja minulla on samanlaiset tulot, minä saan lisäksi 100 euroa lapsilisää, exällä kaksi uutta huollettavaa, vaimo kotihoidontuella (vaikuttaako vaimon tulot?).....
Tietäisikö kukaan näistä?
EI ELATUSTA VIERAANNUTTAJA "ÄIDILLE- JA VIRANOMAISILLE"
LAPSEN ETU ON:
- YHTEISHUOLTO
- VUOROASUMINEN
- EI ELATUSTA
- LAPSILISÄT PUOLIKSI
Vanha ketju mutta vastataan nyt kuitenkin. 450€/kk yhdestä lapsesta joka nyt kohta täysi-ikäinen.
Summa on muistaakseni 235¿/kk (yksi lapsi), miehen tulot keskiluokkaa. En edes tiedä mitkä ne nykyisin ovat. Minä hoidan kaiken muun paitsi kalliimmat harrastuskulut pannaan puoliksi. Lisäksi ollaan sovittu, että ostetaan hyviä laatuvaatteita kuten yhdessäoloaikanakin..