Intia matkakohteena.
Kommentit (65)
Olen ostanut lonely planetin intia oppaan ja haaveillut matkasta intiaan. Nyt kuitenkin vanhemmiten on realismi tullut enemmÀn aiheeksi ja monet seikat puhuu matkaa vastaan. Turvallisuus tilanne, rikollisuus, vaaralliset elÀimet, eksoottiset taudit ja sairaudet, hygienia ongelma, köyhyys ja köyhyydestÀ johtuvat ongelmat kuten varastelu ja turistien huijaaminen ja monta muuta seikkaa. SitÀ vanhemmiten tykkÀÀ turvallisuudesta ja intia ei sitÀ tarjoa...
En menisi. On paha maa jossa ihmisellÀ ei ole arvoa. Ellet ole korkeassa asemassa.
Oksettaa miten tyttöjÀ ja huono-osaisia kohdellaan.
LisÀksi kaikki kaupan, myös antibiootit ja sen takia siellÀ luodaan antibioottiresistenttejÀ bakteereja meidÀn kaikkien riesaksi.
Ihan hanurista koko maa.
Paitsi hyvÀ ruoka.
Kerran kÀynyt ja tulipa sellainen fiilis, ettÀ jos helvetti on olemassa, se on Intia.
Pahempi ehkÀ oli vielÀ Nepal, Katmandu. Yli voin lentÀÀ mutta en halua edes vÀlilaskua Intiaan.
Entinen kÀmppis on intiafriikki. SillÀ on sieltÀ sairaus, jonka takia pitÀÀ ottaa pillereitÀ koko loppuelÀmÀ. TiedÀn myös ihmisen, jonka jalat piti poistaa Intiasta saadun sairauden takia. MinÀ en ainakaan koskaan mene sinne.
Kun tÀllÀ palstalla kyselet maista, saat 100 mielipidettÀ ihmisiltÀ jotka eivÀt koskaan ole kÀyneet koko paikassa ja muodostaneet mielipiteensÀ muiden levittÀmien mielikuvien pohjalta. Nykyisin ihmiset kuvittelevat ettÀ heidÀn mielipiteensÀ on arvokkaita tai faktaa. En ole itse kÀynyt, joten en sano maasta mitÀÀn.
Todella myrkyllinen maa. Kaikki ympÀristöasiat ihan retuperÀllÀ ja myrkyllisiÀ kemikaaleja ilmassa, maassa ja vedessÀ. Sairaalaan ei kannata siellÀ joutua. Muita vikoja en keksi. NÀkemisen arvoinen ehdottomasti ja ehkÀpÀ kannattaa suunnata pohjoisitÀÀn, jossa em ongelmat ei nÀy ihan niin rÀikeinÀ.
No ompa masentavia kommentteja.
KyllÀhÀn Intiaan hinkuvan on varauduttava siihen, ettÀ juurinmikÀÀn ei ole siellÀ kuten tÀÀllÀ Pohjoismaissa.
Varautumisestakin huolimatta on odotettavissa kulttuurishokki.
En oli itse mikÀÀn intiafriikki, vaan se oli yksi niistÀ kohteosta joihon halusin matkustaa vÀhÀn yli kolmekymppisenÀ naisena.
Matkustin sinne yksin ja reissasin ympÀri paria pohjoista osavaltioita kuukauden ajan.
Matka kÀvi usein hermoille ja ikÀvöin kotiin, mutta olin samalla joka pÀivÀ kiitollinen siitÀ, ettÀ uskalsin sinne lÀhteÀ.
Joka pÀivÀ nÀki tai koki jotain mikÀ on jÀÀnyt mieleen loppuelÀmÀksi. Monesti tunsin olevani kuin sadussa tai seikkailussa.
KÀnnejÀ ei tietenkÀÀn yksin matkustavana naisena vedetÀ. Vaikka kukaan ei kÀskenyt pitÀmÀÀn huivia, niin on hiusten peittÀminen fiksuinta. NiinÀ kahtena kertana kun erehdyin olemaan ilman, seurasi hÀirintÀÀ.
Suosittelen ehdottomasti Intiaa matkakohteena.
ĂLĂ syö junassa tai linja-auto saa tarjottavaa ruokaa, vaikka nĂ€yttĂ€isi kuinka siistiltĂ€. ĂlĂ€ myöskÀÀn juo pyhĂ€stĂ€ lĂ€hteestĂ€ hehe... Just don't.
Varaudu ja valmistaudu matkaan lukemalla matkaoppaita ja matkablogeja ja mene!
Taj Mahal olisi upea nÀhdÀ omin silmin. Ja kÀydÀ Balilla. Muuten en kyllÀ lÀhtisi kiertelemÀÀn Intiaa juurikin turvallisuussyistÀ. Olen myös sen verran mukavuudenhaluinen ettÀ ajatus kaiken maailman eksoottisista taudeista, kauhuripulista, joka puolella vaanivista varkaista jne. ei kuulosta jÀrin rentouttavalta lomamatkalta. LisÀksi en kestÀisi nÀhdÀ lÀheltÀ sitÀ hirvittÀvÀÀ kurjuutta ja köyhyyttÀ :(
Vierailija kirjoitti:
Pahempi ehkÀ oli vielÀ Nepal, Katmandu. Yli voin lentÀÀ mutta en halua edes vÀlilaskua Intiaan.
Kathmandu on kyllÀ paha. Korkealla ilma on ohutta ja koko kaupunki on laakson pohjalla, jonne pakokaasut ja saasteet kasaantuu.
Monet Nepalin pikkukaupungit varsinkin vuorilla on mielestÀni kyllÀkin todella idyllisiÀ.
ĂlytöntĂ€ köyhyyttĂ€ ja sairautta ja mittavaa rikkautta samalla silmĂ€yksellĂ€. Avun pyytĂ€jiĂ€ on.
HirveÀ haju, saastunut ilma (aurinko ei nÀy sen harmauden takaa), ihmisiÀ ihan saatanasti 30 sentin pÀÀssÀ ihan joka paikassa, kerjÀlÀisiÀ, lehmiÀ ja rottia kadut tÀynnÀ. Pötsi sekaisin (tai jopa sairaalareissu) monta viikkoa sen jÀlkeen. Ei koskaan enÀÀ (pakko oli kÀydÀ työreissulla).
On aina kiinnostavaa nÀhdÀ omasta elinympÀristöstÀ poikkeavia paikkoja. Olen kÀynyt muutaman kerran Intiassa, ekan kerran 90-luvulla. Matkat ovat olleet ikimuistoisia ja mitÀÀn pahaa ei ole tapahtunut. Todella kiehtova maa, upeaa nÀhtÀvÀÀ.
Vierailija kirjoitti:
Taj Mahal olisi upea nÀhdÀ omin silmin. Ja kÀydÀ Balilla. Muuten en kyllÀ lÀhtisi kiertelemÀÀn Intiaa juurikin turvallisuussyistÀ. Olen myös sen verran mukavuudenhaluinen ettÀ ajatus kaiken maailman eksoottisista taudeista, kauhuripulista, joka puolella vaanivista varkaista jne. ei kuulosta jÀrin rentouttavalta lomamatkalta. LisÀksi en kestÀisi nÀhdÀ lÀheltÀ sitÀ hirvittÀvÀÀ kurjuutta ja köyhyyttÀ :(
Miten Bali liittyy Intiaan? Sekoititko Goaan?
Vierailija kirjoitti:
HirveÀ haju, saastunut ilma (aurinko ei nÀy sen harmauden takaa), ihmisiÀ ihan saatanasti 30 sentin pÀÀssÀ ihan joka paikassa, kerjÀlÀisiÀ, lehmiÀ ja rottia kadut tÀynnÀ. Pötsi sekaisin (tai jopa sairaalareissu) monta viikkoa sen jÀlkeen. Ei koskaan enÀÀ (pakko oli kÀydÀ työreissulla).
Rottia nÀkyi illan hÀmÀrryttyÀ, mutta rottia on kyllÀ ihan jokaisessa kaupungissa, myös esim Espoossa. LehmÀt kuuluvat Intian katukuvaan, tuskin tuli yllÀtyksenÀ, ei niin tietÀmÀtön voi olla. IhmisiÀ suurkaupungeissa on paljon. Intiassa on muutakin kuin suurkaupunkeja ja jotkut jopa tykkÀÀvÀt ihmisvilinÀstÀ.
Olen kÀynyt useasti. Ei sovi kaikille. Suurissa kaupungeissa siellÀ en viihdy minÀkÀÀn, mutta niistÀ pÀÀsee aina pois jos haluaa. Olen mies, joten kiimaiset ukkelit eivÀt kovin usein haittaa. Turvallisuus on suht ok. Suurin vaara matkailijalle on liikenne, joka on tÀysin ÀlytöntÀ sekoilua.
Kerran kÀynyt, se riittÀÀ. HÀmmentÀvÀ matka, koska liikaa negatiivisia kokemuksia ja ympÀristössÀ liian paljon likaisuutta ja kaoottisuutta. LoppuelÀmÀn vaikutus: en enÀÀ ikinÀ syö intialaisittain maustettua ruokaa.
Hyi helvetti, maailmankaikkeuden perselĂ€pi! Jos henkilöpalvontakultti kiinnostaa, niin Ăiti Amman asramissa voi vierailla. Paskaista siellĂ€kin on, mutta menettelee joten kuten.
Intiassa lapsista kokee vÀlivaltaa 80 %, seksuaalista vÀkivaltaa 60 %.
TÀmÀ kertoo siitÀ maasta kaiken tarpeellisen.
Upea kadullepaskojien maa.