Miksi pesette pyykkiä joka päivä?
Kun näitä siivousketjuja lukee, tuntuu että lähes joka perheessä pyörii pyykkikone päivittäin. En voi käsittää tätä, kun itselläni 4-henkisessä perheessä (lapset 6&8) pestään pyykkiä noin 2 kertaa viikossa. Ja lapset ei tosiaan kulje likaisissa vaatteissa, mutta jos kesken illan tippuu ruokaa paidalle, niin en tietenkään kotioloissa vaihda. Mutta en myöskään pese puhtailta näyttäviä/tuoksuvia vaatteita, eli samaa paitaa voidaan käyttää vaikka neljä kertaa pesemättä. Ja esim. farkkuja ei tarvitse pestä kuin parin kuukauden välein. Alusvaatteet vaihdetaan toki aikuisilla joka päivä, lapsilla parin päivän välein.
Vuodevaatteet ja pyyhkeet pestään 2 viikon välein.
Tuntuu, että ihmiset pesee ihan turhaan jatkuvasti pyykkiä, kyllä sitä samaa vaatekertaa voi käyttää useammankin kerran.
Kommentit (50)
Meillä koko perhe on sellaisia, että me emme helposti hikoile. Mieskään ei hikoile ja haise, kuten muut miehet. Hän aina kuivattaa urheilupaitansa ja laittaa sen vasta kuinka monen käyttökerran jälkeen pesuun - kerta se ei haise.
Itse vaihdan yöpuvun 10-12 yön jälkeen. En minä yöllä hikoile, vaan pikemmnkin palelen.
Lapsille laitan kouluun aina puhtaat vaatteet. Mutta jos vaatteessa ei näy tahroja, en niitä vaihda.
Sama koskee myös omia vaatteita. Pesen vasta, kun on tahroja. Tai silloin myös pesen, jos olen jostain adrenaliinisyystä hikoillut ja kainalot kastunut. Adrenaliinihiki kun haisee. Mutta urheiluhiki ei haise.
Sukat ja alushousut vaihdetaan päivittäin.
Kun tulet suihkusta, niin olet puhdas. Vai etkö ole? Kun kuivaat PUHTAAAN itsesi, niin MITEN IHMEESSÄ se pyyhe siitä likaantuu? Ja kun vielä kuivatat sen tangolla, niin sehän ihosta tullut PUHDAS vesi kuivuu pois.
Pyyhkeitä ei käytetä kun 2 kertaa samaa.
Ei voi muuta todeta kuin että ihmiset itse itselleen sitä työtä tekee.
Kun tulet suihkusta, niin olet puhdas. Vai etkö ole? Kun kuivaat PUHTAAAN itsesi, niin MITEN IHMEESSÄ se pyyhe siitä likaantuu? Ja kun vielä kuivatat sen tangolla, niin sehän ihosta tullut PUHDAS vesi kuivuu pois.
Kyllähän pyyhkiessä tarttuu kuollutt ihoa ja muuta orgaanista, se tekee pitemmän päälle tunkkaisen hajun. Mutta ei kyllä kahden kerran jälkeen.
Ei vaatteita pestä automaattisesti, jos ne ei ole likaiset tai hikiset. Meidän teinipoika hikoilee ja hän vaihtaa vaatteet päivittäin, mutta muut ei juurikaan hikoilla. Farkkujahan ei edes suositella kovin usein pestäväksi, mutta kyllä mä ne parin viikon välein pesen. Meillä on 7-henkinen perhe ja pyykkiä ei tule läheskään joka päivä.
en koskaan lakkaa ihmettelemästä tätä samaa (esim. sillä siisti -ohjelman myötä). Ja sitten vielä uskottelevat itselleen olevansa ihan normaaleja. Ja lapsille opetetaan samanlaista likaisuuden hegemoniaa...
ei todellakaan voi todeta kun että jotkut asuu suorastaan paskan keskellä.
välttämättä paljoa pidettyä. Meillä on molemmilla työvaatteet. Päällihousut on vain työmatkalla ja kaupassa eli 5-6 h viikossa. Pesen ehkä kerran kuussa ja vaihtelen housuja välillä. Puseroa en vaihda välttämättä kotona, joten se ehtii olla päällä 6 h päivässä arkisin. Paitoja menee pari viikossa. Miehellä kanssa työasu, vapaalla aina verkkarit kotona. Alusvaatteet menee vaihtoon joka päivä. Lakanat 2 x kk:ssa. Pyyhkeet viikottain. Pyykkikoreja on useita. Välillä ovat kaikki lähes täynnä. Pesen vain täysiä 7 kg koneellisia ja niitä ei tule edes joka viikko.
Yksi tapa jaotella ihmisiä on jakaa heidät neuroottisiin ja ei-neuroottisiin. Meidän ei-neuroottisten ei tarvitse tehdä elämästämme vaikeaa, vaan hyväksymme mikroeliöt osana elämää.
Paska tulee alapäästä. Ei, sen keskellä me emme elä. Alushousut vaihdamme päivittäin.
ei todellakaan voi todeta kun että jotkut asuu suorastaan paskan keskellä.
Hyi yök.
Meillä on 5-henkinen perhe ja pestään pyykkiä varmaan keskimäärin joka päivä.
Mun mielestä esim. päiväkodissa vaatteet nuhjaantuu ja tulee tunkkaisiksi jo päivässä, niihin tulee sellainen päiväkodin ominaishaju (ja kyllä, tämä ominaishaju on jokaisessa päiväkodissa jossa olen ollut töissä tai lapsemme hoidossa, et ei koske vain nykyistä päiväkotiamme). Lisäksi yleensä 4-vuotiaallaamme housut tai paita on likaiset yhden päivän jälkeen ja tottavie vaihdan kotona tahraisen paidan puhtaaseen.
Myös pienillä koululaisilla likaantuu vaatteet usein ihan kamaliksi, vaikka olisi erikseen ulkoiluhousut ja takki.
Pyyhkeet meillä vaihdetaan n. viikon ja lakanat kahden välein. Vessan käsipyyhe vaihdetaan päivittäin.
Me aikuiset voimme käyttää samoja vaatteita useamman päivä ja mulla on hameita ja housuja jotka yksinomaan pesetän.
Meillä ehkä pyykinpesukertoja lisää se, että olen tosi tarkka värien suhteen ja meillä lajitellaan pyykki paitsi lämpötilan myös tiukasti värien mukaan (valkoiset, tummat, punaiset, turkoosit/vihreät ja sekaväriset). Musta on puistattavaa kun monet nakkaavat kaikki iloisen sekaisin koneeseen ja anovat "ei ne värjää" ja sit porukka kulkee ihanan harmaissa vaatteissa.
Ja siis mitään puolikkaita koneita meillä ei pestä, kyllä ne suht täynnä on ja lakanapyykki saattaa odottaa parikin viikkoa että saan vitivalkoiset lakanat esim. 90 asteen pesuun täytenä koneellisena.
Pyyhkeitä ei käytetä kun 2 kertaa samaa.Puhdas pyyhe 2 käyttökerran jälkeen??? Ei todellakaan. pyyhkeeseen tarttuu kaikki ihon kuoriutunut iho ja kuolleet solut.
Etkö katsonut myytinmurtajia. viikko ensimmäisen käyttökerran jälkeen pyyhkeessä oli eläviä pieneliöitä. siihen kun hankaat itsesi seuraavalla kerralla niin oot varmaan tosi puhdas.
Vessan käsipyyhe vaihdetaan päivittäin.
siis vessan käsipyyhe vaihdetaan päivittäin, huhhuh. Mitä järkeä? Kyllä tämä tässä ketjussa ilmenevä pesuvimma on todella epäekologista ja järjetöntä.
Farkkujen pesusta vielä, että meillä niitä käyttävät vain aikuiset ja aika harvoin, eli siksi pesuväli on se pari kk. Itse käytän lähinnä hameita, ja pesen ne n. 5-15 käyttökerran jälkeen (riippuu materiaalista, puuvaillaiset useammin, villaiset harvemmin).
En voi kuin hämmästellä! Ja uskon edelleenkin perheeni vaatteiden olevan siistejä ja puhtaita, harvasta pesuvälistä huolimatta.
lisää ihmeesti pyykin määrää, vaikka eivät muuta tekisi kuin kävisivät lenkillä kerran päivässä.
Vuodevaatteet kun vaihdan viideltä niin se on sama kuin 4 koneellista pyykkiä (samassa siis myös pyyhkeet jne.) eli ap:n laskumallilla ei sitten muuta pyykkiä pestäisikään. Pesukone on ihan normikokoinen eikä mikään pieni, mutta kun jokaisella perheenjäsenellä on kylpy-, kasvo- ja käsipyyhkeensä ja niillä nuorilla vielä erikseen jumppakassin pyyhkeet niin kyllä sitä pyykkiä tulee.
päivässä,miehellä paskainen duuni ja tosiaan kaksi testosteronille haisevaa murkkua,taapero ja minä olemme aika puhtoisia :)
Sitä konetta on käytettävä 3x päivässä 7 päivän ajan viikossa.
Ei voi mitään kun on urheileva perhe ja vaatteet hiostuvat ja haisevat todella kamalalle.
lapset 2v, 6v, 8v ja pesukone pyörii päivittäin tai sitten jonain päivänä usemman kerran. Lakanat vaihdan kahden viikon välein, kesällä aikuisilla useammin. Meillä lapsilla menee yleensä koko vaatekerta pyykkiin päivittäin ja joinain päivinä parikin paitaa tai useammat sukat. Jos joku vaate on illalla puhdas, en sitä tietenkään laita pyykkiin. Aikuisetkin vaihtavat alusvaatteet, sukat, t-paidat ym. päivittäin. Aikuisten housuja, neuleita ym. en tietenkään kertakäytön jälkeen heitä pyykkiin. Lapsilla samat farkut voi mennä pari päivää.
Tunnustan, että pesen liikaa pyykkiä, mutta en osaa laittaa likaisia vaatteita lasten päälle. Jos paidassa on pieni tahra tai se on esim. ollut vaan puoli päivää päällä, jätän paidan odottamaan mahdollista tulevaa käyttöä ja viikon päästä aina nakkaan pyykkikoriin. Lapseni ovat ihania ja ansaitsevat parasta.
Ja siis yök, ei kukaan voi käyttää alusvaatteita yhtä päivää kauemmin.
vaihtamistiheys riippuu varmaan niiden määrästä. Joillan on vain se yksi kerralla, joka todella joutaakin pesuun päivittäin. Meillä on kaikilla omansa, joten vaihto kerran viikossa riittää.
Mutta toisaalta tuo yksi pyyhe vessassa on minusta todella yököttävää. Siihen kun koko perhe kuivailee käsiään vähän väliä, niin se on koko ajan ihan kostea ja haisee alta aikayksikön. Ihan liian monta kertaa tällaisiin on saanut käsiään pyyhkiä kyläpaikoissa. Yök!
on vaihtaa päivällisen jälkeen puhdas paita? Eikö se nyt ole ihan sama jos joku ruokatahra on rinnuksilla pari tuntia ennen iltapesuille käyntiä? Ymmärrän vaihdon jos illalla on vielä menoa mutta kotioloissa en.
Tiesittekö muuten että lika kuluttaa vaatetta. Jos siis säilöö puolipitoisia vaatteita kaapissaan viikkoja, se ei tee hyvää vaatteelle.
Tiesittekö muuten että lika kuluttaa vaatetta. Jos siis säilöö puolipitoisia vaatteita kaapissaan viikkoja, se ei tee hyvää vaatteelle.
Kyllä se pesu kuluttaa takuulla paljon enemmän! Puhumattakaan ekologisuudesta. Ihan järkyttävää tämä pesufanaattisuus.
t. AP
nuo, jotka vaihtavat kaikila koko vaatekerran päivittäin ja pyykkäävät lakanansa monta kertaa viikossa!
Toivottavasti ainakin pesette nuo puhtaat pyykkivuorenne matalissa lämpötiloissa useimmiten!