Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Liian aikainen murrosikä?

Vierailija
10.06.2010 |

Onko kenenkään tytölle diagnosoitu alkavaksi murrosikä liian varhain? 5v? 6v? Mitä hoitoa käytettiin? Auttoiko? Jälkivaikutuksia?

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
15.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon 12 vee ja olen ihan normikokoinen  ja on vähän rinnat kasvaneet ja karvoitusta vähän mutta ei kuukautisia ja esim mun luokalla on 10 tyttöö ja melkein kaikki hoikkia/laihoja niin 7on alkaneet jo rinnat iha sika isot , karvoitusta ja kuukautiset  niin mun luokan tytöil on alkanu aikasin murkkuikä. Ja ne on jotain noin 40 kg sii.

Vierailija
2/20 |
11.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kans! Oma tyttö on 160 cm ja nuorempi kun paras kaveri ja silti kaveri on lyhyempi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
11.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tytöllä todettiin adrenarke 8-vuotiaana. Oli häpykarvoitusta ja hiki haisi. Tehtiin luustoikä koe ja oli puolivuotta edellä. Hormonikokeita otettiin myös. Lisämunuainen alkanut tuottamaan liian aikaisin mieshormonia joka aiheuttaa tuota hienhajua sekä karvoitusta. Kyseessä ei siis ollut aikainen murrosikä vaan tuo aikainen adrenarke. Nyt 12-vuotias ja ei vielä kuukautisia. Rinnat alkaneet kasvaa n. vuosi sitten. Lääkäri oli sitä mieltä että kuukautiset alkaisivat jo 10-vuotiaana mutta onneksi ei. On pikkukeskosena syntynyt ja näillä lapsilla tämä on yleistä.

Vierailija
4/20 |
10.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävimme juuri 8v tytön kanssa lastenlääkärillä, koska tytöllä on ilmaantunut pientä karvoitusta alapäähän. Otettiin kaikki mahdolliset kokeet ja hormonitasoissa pientä heittoa ja löydettiin myös kilpirauhasen vajaatoiminta. Tutkimukset vielä kesken, koska konsultoidaan yliopistosairaalan lastenendokrinologia vielä. Tyttö on lyhyt ikäisekseen ja pituuskasvukaan ei näillä näkymin enää pitkään jatku.

Olisi kiva kuulla kokemuksia kuukautisia jarruttavasta hoidosta ja siitä saatiinko sillä lisää aikaa kasvuun.

Vierailija
5/20 |
10.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko se oikeasti jotenkin erikoisen aikaista? Kuukausitiset alkoivat 10-vuotiaana, mikä on ainakin ihan normaali (joskin toki varhainen) alkamisikä.

Minusta tuli 170cm pitkä, tosin kasvoin tähän mittaan jo 11-12-vuotiaana.

Kävimme juuri 8v tytön kanssa lastenlääkärillä, koska tytöllä on ilmaantunut pientä karvoitusta alapäähän. Otettiin kaikki mahdolliset kokeet ja hormonitasoissa pientä heittoa ja löydettiin myös kilpirauhasen vajaatoiminta. Tutkimukset vielä kesken, koska konsultoidaan yliopistosairaalan lastenendokrinologia vielä. Tyttö on lyhyt ikäisekseen ja pituuskasvukaan ei näillä näkymin enää pitkään jatku. Olisi kiva kuulla kokemuksia kuukautisia jarruttavasta hoidosta ja siitä saatiinko sillä lisää aikaa kasvuun.

Vierailija
6/20 |
10.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

murrosiän oireita ns. saa alkaa ilmetä 8 vuotiaana (sanoi lasten erikoislääkäri. Tietysti jos on kovin lyhyt ikäisekseen, niin pituuskasvu saattaa loppua ennenaikaisesti.

Meillä lapsi on 5,5v ja rintakudosta ilmaantunut, karvoitusta ei vielä. Ei ole pituuspyrähdystä, mutta on aina ollut +2 käyrän yläpuolella, viimeiseksi 2,8 monta mittausta ja tänään 2,9. Alkuvuodesta otettu luustoikä röntgenillä, silloin biologiseksi iäksi saatiin 7 vuotta, mutta hormoonit verikokeissa ok. Silloin erikoislääkäri keskusteli yliopistollisen lääkärin kanssa ja tänään oli tsekkaus ja tuli lähete yliopistolliseen.

Onko teiltä mitattu luustoikä? (kysymys siis 3:selle). Itse luin aiheesta seuraavan sivun: http://www.lastenendokrinologit.net/potilaille/ennpub.html

Vierailija
7/20 |
10.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

8 v täyttänyt tyttö jolla voimakas hienhaju (itselläni ei ole koskaan hiki haissut) lisäksi rinnat alkavat kasvaa ja karvoitus. ilmeisesti alkaa olla jo normaalia 8 vuotiaalle. hauska kun hänen paras ystävä on 20 cm lyhyempi ja ihan pikku tyttö vielä.

Vierailija
8/20 |
10.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitattiin luustoikä ja se oli n. 12v eli selkeästi edellä. Tyttö (8v10kk) on nyt n.126cm pitkä ja tuon mukaan odotuspituus olisi vain 140cm! Hän on myös aivan normaalirakenteinen, jopa hoikka eli ylipainolla ei ole osuutta tähän mahdolliseen aikaiseen murrosikään. Itse olen 168cm ja mieheni 186cm. Minua huolestuttaa siis kuukautisten alkamisessa se pituuskasvun pysähtyminen, ei muu. Minulla kuukautiset alkaneet 12 -vuotiaana.

Tytöllä tutkittiin kaikki hormoniarvot ja nyt ihmetellään miksi vain estradioli on koholla. Tämä siis voi viitata johonkin aivan muuhun kuin kuukautisten alkamiseen ja siksi siis konsultointi lasten endokrinologilta.

- kolmonen

Vierailija
9/20 |
10.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tytto on nyt 9v5kk ja rinnat jo kasvaneet aika paljon, karvoitusta alapaassa seka kainaloissa.

Kainalot haisevat ja kasvoihinkin on tullut pikkaisen nappyja.

Pituutta noin 140cm ja painoa 40kg.

Aina ollut isokokoinen.

Vierailija
10/20 |
10.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaalia murrosiän alkamista, normaalissa iässä?

Ei ole diagnosoitu, itse olen huomannut muutoksia. Tytto on nyt 9v5kk ja rinnat jo kasvaneet aika paljon, karvoitusta alapaassa seka kainaloissa. Kainalot haisevat ja kasvoihinkin on tullut pikkaisen nappyja. Pituutta noin 140cm ja painoa 40kg. Aina ollut isokokoinen.

Vierailija
11/20 |
10.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuukautiset ole alkaneet vieläkään, tissit kasvaneet vähän.

tuittuillut on jo kyllä jonkun aikaa

Vierailija
12/20 |
10.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Áika myöhässä tuntuu murrosikä olevan?

kuukautiset ole alkaneet vieläkään, tissit kasvaneet vähän. tuittuillut on jo kyllä jonkun aikaa

Vierailija
13/20 |
10.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

myöhemmin. kaikki teinitytöt ei ole vuoria.

Vierailija
14/20 |
10.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen sanottiin, että vasta jos 16-vuotiaalla ei ole kuukautisia, mennään tutkimuksiin.

Vierailija
15/20 |
10.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin ainakin omassa koulussani aikoinaan, kaikkein hoikimmat kehittyivät ensin.

myöhemmin. kaikki teinitytöt ei ole vuoria.

Vierailija
16/20 |
11.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos jollain ois kokemuksia

Vierailija
17/20 |
11.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hassua, meillä 5,5 vuotias on saman mittainen kuin teillä, eli 126cm pitkä. Mutta me tosin odotetaan pääsyä sinne yliopistolliseen vasta.

Oletko puhunut asiasta lapsesi kanssa? Ihmetteleekö tutkimuksia?

Vierailija
18/20 |
11.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ihmettele tutkimuksia sen kummemmin. Lapsella muutenkin pitkäaikaissairaus ja on tottunut, että sairaalan poliklinikoilla käydään silloin tällöin ja verikokeita otetaan muutaman kerran vuodessa. En oo sen kummemmin nyt puhunut vielä asioista, kun kaikki on ihan epäselvää toistaiseksi. Meidän tytöllä ei siis ole mitään muita murrosiän merkkejä kuin tuo alapään hento karvoitus. Yleensä tulee ihon ja hiusten rasvoittumista, hien hajua ja rintojen kehittymistä myös. Tämä karvoitus saattaa kuulemma johtua myös lisämunuaisen kuoren erittämästä hormonista, mutta kuviota sotkee tuo kohonnut estradioliarvo, joka taas on joko aivolisäkeperäistä tai voi johtua esim. munasarjan kystasta. Odottelen kovasti, että lääkäri soittelisi ja jotain alkaisi selvitä.

Ap: onko teidän tytöllä ollut kasvupyrähdystä vai onko kasvu ollut koko ajan tasaista?

Vierailija
19/20 |
11.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

joten varmaan tuo tausta ja jotkin muut asiat ovat aiheuttaneet noin syvälliset tutkimukset.

Ei ihmettele tutkimuksia sen kummemmin. Lapsella muutenkin pitkäaikaissairaus ja on tottunut, että sairaalan poliklinikoilla käydään silloin tällöin ja verikokeita otetaan muutaman kerran vuodessa. En oo sen kummemmin nyt puhunut vielä asioista, kun kaikki on ihan epäselvää toistaiseksi. Meidän tytöllä ei siis ole mitään muita murrosiän merkkejä kuin tuo alapään hento karvoitus. Yleensä tulee ihon ja hiusten rasvoittumista, hien hajua ja rintojen kehittymistä myös. Tämä karvoitus saattaa kuulemma johtua myös lisämunuaisen kuoren erittämästä hormonista, mutta kuviota sotkee tuo kohonnut estradioliarvo, joka taas on joko aivolisäkeperäistä tai voi johtua esim. munasarjan kystasta. Odottelen kovasti, että lääkäri soittelisi ja jotain alkaisi selvitä. Ap: onko teidän tytöllä ollut kasvupyrähdystä vai onko kasvu ollut koko ajan tasaista?

Vierailija
20/20 |
11.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ollut myös liian laiha.

Ei todellakaan viety tutkimuksiin, on ihan normaalia.

Itsellä alkoi 12v eli ei ainakaan tullut äitiinsä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kuusi