Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vaikuttaako tää teistä mökin vuokran jakoon, jos tuon omia vieraita?

Vierailija
09.06.2010 |

Ollaan varattu tuttavien kanssa puoliksi lomamökki. Kutsuin jo yhden perheen sinne käymään niin että ovat kaksi yötä (tulevat illalla ja lähtevät lähtöpäivän aamuna).

Kommentit (52)

Vierailija
21/52 |
09.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vieraista on tälle toiselle perheelle?

no me tullaan asuntovaunulla teidän pihalle viikoksi. Ei me tarvita teidän makuutiloja, eikä muuta, mitä nyt saunaa ja keittiötä käytettäis ja pihaa tietysti. Mitäpä haittaa siitä olisi, kivoja tyyppejä me ollaan.

Vierailija
22/52 |
09.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli jos olisin ap:n vuokrakumppani, niin en kehtaisi sanoa nyt mitään, kun noloahan se olisi alkaa nipottamaan. Mutta en mäkään pitäisi ap:n toimintaa sopivana, ja olisi viimeinen kerta, kun vietettäis lomaa yhdessä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/52 |
09.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan se ettei yhdessä vuokratulle mökille voi kutsua muita. Toki joku tuttava voi tulla illalla piipahtamaan, mutta tuo on kästtämättömän törkeää että ilman keskustelua(!) ap on luvannut kolmannelle perhelle että tervetuloa vaan...

Miettikää tlanne jossa olette lähdössä kaveriperheen kanssa lomalle, ja yhtäkkiä selviää että tuo tuttavaperhe on kutsunut matkalle mukaan 3. perheen, eikö ärsyttäisi?

Tuo viikonloppu on myös lähes puolet koko viikosta! Eri asia tosiaan jo yhden illan olisivat mökillä, mutta viikonloppu on liikaa.

Saattaa olla että kinaa tulee myös rahasta, mutta uskoisin että vain siksi että toiselle perheelle tulee paha mieli "yllätysvieraista", ei niinkään siksi että raha olisi se juttu.

Ja sinusta ehkä keittiön ja rantasaunan jakaminen ei ole mitään, mutta on se PALJON! Mieti että toinen perhe on varannut esim. kakkua/jäätelöä viikonlopulle, siinäkö syövät vain oman perheen kesken? Tuskin kukaan kehtaa, vaan se ylimääräinen perhe on otettava kaikessa huomioon. Enemmän väkeä, enemmän työtä keittiössä, jo ihan tiskien muodossa jne. Jos vielä ylimääräinen perhe tulee "täyslomalle" niin väistämättä toisenkin perheen työtaakka kasvaa. Ja muutenkin, ei keittiössä voi laskea "meidän perheen juoma" "teidän perheen juoma" --> yhtäkkiä kaiken jakaa puoli lomaa isompi sakki kun tarkoitus oli.

Myös se saunominen jne. on paha juttu, oletan etteivät ylimääräinen ja toinen perhe oli kovin hyviä tuttuja keskenään? Tutussa porukassa on rennompi fiilis ja mukavampaa kun olla tuntemattomien kanssa. Päälle kaikki uimiset ja saunomiset --> joutuuko odottamaan omaa vuoroaan, pitääkö kiirehtiä että kaikki ehtivät --> tuleeko ahdasta terassilla kun enemmän väkeä jne. jne.

Minusta olet tehnyt pahan virheen, ja ainoa tapa on perua tuo kutsu. Tämän olisi voinut hoitaa niin että ENSIN olisit keskustellut toisen perheen kanssa mitä mieltä nämä ovat, ja JOS heille se ihan varmasti olisi ollut ok niin kutsunut lisää väkeä vasta sitten.

Vierailija
24/52 |
09.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä kutsuinkin tämän vierasperheen käymään, siis että "no poiketkaa katsomassa tilaa", ja he sitten ottivat kutsun vastaan muodossa että ollaankin pari yötä kun se yhdistyy sopivasti kesälomasuunnitelmiin. Eli en todellakaan kutsunut heitä olemaan yötkin, mutta mun niskaanhan tämä asia tietenkin kaatuu. Ja toinen vuokralaisperhe ei sanonut mitään mutta olivat tietysti vähän huonolla naamalla, niin ajattelin että vuokranjakoko tässä olisi se ongelma.

Muistan kyllä noita lahjaketjuja ja paljonko on perheen ja kenenkin oikeaa maksaa kuluista ja voiko vaan laitta nimensä korttiin vaikkei maksa lahjasta, niin aika eri mielipiteet oli kyllä silloin. Samantapainen asia minusta.

Vierailija
25/52 |
09.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä kutsuinkin tämän vierasperheen käymään, siis että "no poiketkaa katsomassa tilaa", ja he sitten ottivat kutsun vastaan muodossa että ollaankin pari yötä kun se yhdistyy sopivasti kesälomasuunnitelmiin. Eli en todellakaan kutsunut heitä olemaan yötkin, mutta mun niskaanhan tämä asia tietenkin kaatuu. Ja toinen vuokralaisperhe ei sanonut mitään mutta olivat tietysti vähän huonolla naamalla, niin ajattelin että vuokranjakoko tässä olisi se ongelma.

Kannattanee tehdä näin:

1) Juttelet vuokraperheen kanssa, pahoittelet tilannetta ja kysyt, että olisiko hyvä tasata vuokraa, jakaa asuintilat yllä mainitsemallasi tavalla vai peruuttaa kokonaan tuo sopimasi vierailu. Voit ihan rehellisesti kertoa, että lipsahti ja tuli vahingossa kutsuttua yöksi ja asian voi vielä perua, jos ei tunnu hyvältä. Vuokraperhettä saattoi ihan oikeasti ketuttaa eniten se, että on jotain "vierasta" porukkaa heidän mökillään, aamupalapöydässä, saunassa jne.

2) Tuon jälkeen juttelet yövieraiden kanssa ja kerrot mitä olette päättäneet.

Vierailija
26/52 |
09.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja toinen vuokralaisperhe ei sanonut mitään mutta olivat tietysti vähän huonolla naamalla, niin ajattelin että vuokranjakoko tässä olisi se ongelma. Muistan kyllä noita lahjaketjuja ja paljonko on perheen ja kenenkin oikeaa maksaa kuluista ja voiko vaan laitta nimensä korttiin vaikkei maksa lahjasta, niin aika eri mielipiteet oli kyllä silloin. Samantapainen asia minusta.

En usko, että kyse on rahasta vaan siitä, että nyt he joutuvat viettämään osan lomastaan vieraiden ihmisten kanssa. En minäkään tykkäisi, jos tällainen vain ilmoitetttaisiin.

Lahjojen ja muiden kohdalla on kyse tosiaan pelkästä rahasta (kympeistä, yleensä), nyt lomaseurasta, joka on paljon tärkeämpi juttu.

Vierailija
27/52 |
09.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

se, että joku laittaa nimen kimppalahjakorttiin, vaikka yhden osallistujan aikuinen lapsi, kuin että mökkiviikolla, joka on kauan odotettua lomaa, pitää huomioida kaikessa ihan täysin vieras perhe.

Vierailija
28/52 |
09.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai tämä on sinun vikasi ja tyylikkäimmin hoidat sen niin, että ilmoitat ylimääräiselle perheelle, että valitettavasti kutsuit kysymättä muilta, joten toisen kerran sitten.

Vierailija
29/52 |
09.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

perhe se vasta pöllö onkin, jos ovat ensin maukuneet ja vihjailleet mökillä käymisestä ja sitten kun ap on kutsunut heidät "poikkeamaan" eli noin 2 tunnin vierailulle max kahvitarjoiluneen, niin he ovatkin kätevästi rakentaneet oman reissunsa sen ympärille että voivat olla 2 yötä ilmaiseksi teillä. Varo vaan ettei heidän perässään tule vaikka asuntoautolla joku teille vieras perhe, joka lähti kanssa kivalle kesälomareissulle eikä tosiaan tarvi mitään palveluja, paitsi mielellään sitä saunaa kanssa käyttäisi ja tietty keittiötä ja pihallakin on kiva olla ja seurasta nauttia.

Vierailija
30/52 |
09.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän takia en voisi koskaan kuvitellakaan lomailevani muiden perheiden kera. Harvoin joka asiassa menee ajatukset yhteen ja aina jää joku asia sopimatta, jossa toiset sitten sooloilee, kun eihän se ole kuin pikkujuttu.

Vierailija
31/52 |
09.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on kyse siitä, että tarkoitus oli lähteä kahden perheen kesken viettämään lomaa ja sitten sinä menet kutsumaan sinne ulkopuolisia. Nyt sitten nöyrryt ja soitat kolmannelle perheelle, että sopii tulla päiväksi kylää, mutta yökylään ei sovikaan jäädä. Ja soitat heti tänään, niin he ehtivät tehdä toisen suunnitelman noiden päivien ajaksi.

Vierailija
32/52 |
09.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

yhteistä mökkiviikonloppua ja nimea onnittelukortissa! Itselläni on monia ihmisiä keiden antaisin kirjoittaa nimensä samaan korttiin, mutta kaikkien en em. kanssa en todellakaan viettäisi viikonloppua mökillä ;)

Mutta ap nyt SINUN pitää hoitaa vastuusi, ja perut tuon kutsun. Millainen tossukka olet, jos noin vaan annat joidenkin kutsua itsensä mökille? Tiedä vielä kuinka monta perhettä sinne tulee jos et osaa "ei" sanoa...

Ota puhelin käteen, ja soita noile kutsumillesi etteivät he voi tulla. Ole ihan rehellinen tai keksi joku tekosyy, mökille onkin jo tulossa liikaa ihmisiä tai jotain. Mutta kai ymmärrät, ettei sinulla ole oikeutta pilata tuon toisen perheen lomaa kutsumalla ylimääräisiä mökille? Olet niin tyhmyyttäsi tehnyt, mutta voit vielä korjata asian, ja se sinun pitää tehdä. Kukaan teistä ei nauti mökkireissusta ja koko ajan joku on k-otsassa.

Ja mitä pikemmin toimit, sitä parempi kaikille osapuolille! Ihmetellä sopii myös tuota perhettä joka noin röyhkeästi tunki toisten mökkireissulle mukaan. Eri asia jo mökki olisi koko kesäksi, mutta viikon mökkiloma ei ole mitään. Ensi asettaudutaan, nautitaan pari päivää ja aletaankin jo tehdä lähtöä, ylimääiset riesat tuossa yhtälössä vievät sen kaiken nautinnon mökkilomasta.

Vierailija
33/52 |
09.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tulla kutsumatta useaksi yöksi mökille, niin eivät varmaan tuo mitään ruokaa mukanaan ja olettavat, että alkuperäiset mökkeilijät laittavat heillekin kaiken valmiiksi. jos minä olisin sen toisen mökin alunperin vuokranneen perheen edustaja ja kävisi niin, että olenkin yhtäkkiä kolmen perheen täysihoisota vastuussa (mikä kokemukseni mukaan tapahtuu tosi helposti), olisin tosi kiukkuinen!

Vierailija
34/52 |
09.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vuokraajaperheeltä, tämän nyt pitäisi olla täysin selvää.

Te olette vuokranneet mökin puoliksi, et sinne voi ylimääräisiä kutsua kysymättä ja sopimatta etukäteen.

Nyt luurin kauniiseen käteen ja perut vierailun. Tai sitten soitat ja sanot, että vierailu ei ole varma, sinun täytyy kysyä ensiksi. Kysyt toiselta perheeltä, onko tämä ok ja kuinka paljon olisi vuokranalennus. Jos asia ok toiselle perheelle niin sitten sovit vierailusta.

Ihan oikeasti ihmettelen, että ovatko ihmiset todella näin moukkia?

Vierailija
35/52 |
09.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja toinen vuokralaisperhe ei sanonut mitään mutta olivat tietysti vähän huonolla naamalla, niin ajattelin että vuokranjakoko tässä olisi se ongelma. Muistan kyllä noita lahjaketjuja ja paljonko on perheen ja kenenkin oikeaa maksaa kuluista ja voiko vaan laitta nimensä korttiin vaikkei maksa lahjasta, niin aika eri mielipiteet oli kyllä silloin. Samantapainen asia minusta.

En usko, että kyse on rahasta vaan siitä, että nyt he joutuvat viettämään osan lomastaan vieraiden ihmisten kanssa. En minäkään tykkäisi, jos tällainen vain ilmoitetttaisiin. Lahjojen ja muiden kohdalla on kyse tosiaan pelkästä rahasta (kympeistä, yleensä), nyt lomaseurasta, joka on paljon tärkeämpi juttu.

ainoa fiksu teko on tuossa soittaa niille vieraille ja sanoa, ettei yöksi voi jäädä. Sinun mokasi, sinun olisi pitänyt jo heti aluksi sanoa, ettei yöksi jääminen käy.

Vierailija
36/52 |
09.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisin se, jonka kanssa ap on alunperin vuokrannut mäkin ja ap soittaisi, voiko kolmas perhe tulla ja tilaa kerran on, niin en kehtaisi kieltää vaan toteaisin, että voihan sinne tulee, kun kerran petipaikkoja riittää. Itse en kehtaisi sanoa, että en sitten ala passaamaan heitä ja sano, että tuovat omat ruokansa ja en haluaisi jakaa saunavuoroja kolmannen perheen kanssa ja en jaksaisi kaikessa huomioida myös heidän tarpeitaan. Mitä jos itse haluaisi saunoa pitkän kaavan mukaan, mutta onkin huomioitava, että muutkin ehtivät? Tai jos mökissä on vene, halkuaisi itse lähteä kalaan ja toinen perhe viekin veneen? Tai haluaisi itse syödä klo 17 ja toiset vasta klo 20? jne. jne. SInänsä pikkujuttuja, mutta joidenkin ihmisten kanssa näistä sopiminen voi olla tosi vaikeaa ja jos kyseessä on tuntematon perhe, joka on itse tunkenut mökille, lähtöasetelma ei ole paras mahdollinen.

Vierailija
37/52 |
09.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vielä kerran sanoa, että mä en kutsunut heitä yöksi vaan poikkeamaan kun kerran olivat kiinnostuneita tilasta ja sitä kinusivat. Lomakohde ei ole mikään rivimökki vaan uniikki paikka, joka kyllä on näkemisen arvoinen, jos pitää rakennushistoriasta.

Ja tämän poikkeamiskutsun he muokkasivat itse muotoon että ovat yötäkin. MUTTA silti ymmärrän että suhteessa tähän toiseen vuokraajaperheeseen minä olen vastuussa tämän asian selvittämisestä.

Minä soitan heille, haluutte varmaan kuulla, miten siinä sitten kävi?

ap

Vierailija
38/52 |
09.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sanot suoraan että koska kyse on yhteismökistä ja viikosta vain niin eivät halua vieraita mökille ja sinustakin näin on parempi.

reippaasti toimeen niin kerkiävät vieraat tekemään uuden lomasuunnitelman jonkun muun mökille

Vierailija
39/52 |
09.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tämän poikkeamiskutsun he muokkasivat itse muotoon että ovat yötäkin.

Sinun olisi jo tuossa tilanteessa pitänyt sanoa, että yöpyminen ei onnistu, kun ette voi pyytää yövieraita kimppamökille.

Vierailija
40/52 |
09.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tämän poikkeamiskutsun he muokkasivat itse muotoon että ovat yötäkin.

Sinun olisi jo tuossa tilanteessa pitänyt sanoa, että yöpyminen ei onnistu, kun ette voi pyytää yövieraita kimppamökille.