Monella landella on selvää yleissivistyksen puutetta.
Listatkaa tähän asioita joita maalaiset eivät tiedä.
Kommentit (73)
kerro nyt sinä omasta paikastasi ja SIVISTÄ MEITÄ, OK?
ja kaupunkilaisten ruokakin tulee osaksi maaseudulta.
Helsingin vesikin tulee Päijänteestä, siinäkään suhteessa ette ole omavaraisia. Menestyvä mallihan on kasvukeskuksia eri puolilla maata ei niin että kaikki asuvat Etelä-Suomessa.
Ja sitten ollaan niin stadilaisia, ehkä enemmän kuin stadilaiset itte. Tämä ketju on vaan huonon itsetunnon omaavien stadilaisten uhoamista.
Minulla ei kyllä ole helsinkiläisiä vastaan mitään jos eivät käyttäydy ylimielisesti muita kohtaan.
Helsinki on helvetinsynti.
Hell (lausutaan hel) on helvetti ja sin on synti.
esim. jos yrittää kysyä missä jokin paikka on tms. niin ei kyllä helsinkiläiset mielellään neuvo.
että " kylä myö selvitää" ja käänsi selkänsä, emäntä yritti vähän hymyillä ja ilme kertoi, että selvästi ois apua kaivattu, mutta kun ei stadilaisen apu kelvannut...
t. pääkaupunkiseutulainen, mutta ajan hyvin vähän itse autoa, voisinko siis luulla sitä liikenneympyräksi?
Ja palatkaa sitten keskustelupalstoille.
Ymmärtäkää nyt hyvät mammat, että tuo iänaikainen vertailu " Helsinki (lue: stadi) vastaan muu maa" on jo dinosaurus.
Itse kunkin meistä juuret on tukevasti maaseudun muhevassa mullassa, koska Helsinki oli muutama sata vuotta sitten vain nuhjuinen kyläpahanen. Eli kaikki te omasta mielestänne intellektuellit stadilaiset vittuilette itse asiassa omille vanhemmillenne ja esivanhemmillenne, kun keksitte tekonokkelia heittojanne " landesta" .
Tekeytymällä niin kovin " stadilaisiksi" annatte vaikutelman kalseista, ylpeistä pissiksistä, jotka eivät osaa tehdä muuta kuin tuhlata mamman ja papan rahoja lähikauppakeskuksessa.
Helsinki ei todellakaan ole niin mahtava ja muusta maasta poikkeava paikka kuin annatte ymmärtää. Vaikka siellä asuukin älyttömästi nokkelia pissiksiä ja muita intellektuelleja....
Kiertoliittymään ajettaessa ei käytetä vilkkua, ainoastaan poistuttaessa.
Hupaisaa on ensinnäkin tuo väite selvästä yleissivistyksen puutteesta... Ihan kuin pääkaupunkiseudulla ei asuisi ihmisiä, joilla ei olisi sellaista?!?!:-))) Jos maalla on joku isäntämies, jolta puuttuu yleissivistys, niin varmasti helsingistä löytyy putkimies/sähkömies tms. jolta puuttuu samalla tavalla yleissivistystä... Maaseudulta tai pikkukaupungeista löytyy kouluttautuneita ihmisiä kuten niitä löytyy myös pääkaupunkiseudulta. Sehän on tietysti hyvin harmittavaa, että tuolla sivistymättömällä maalaisisännällä on patjan alla muutakin kuin sälepohja....
Älytöntä on mielestäni myös se, että nämä " kaupunkilaiset" , " stadilaiset" ovat niitä, jotka ovat asuneet Helsingissä/Vantaalla/Espoossa pari vuotta vasta ja muuttaneet sinne maalta tai maakuntien pikkupääkaupungeista. Tiedän, että helsinkiläiset ties monennessa polvessa eivät korosta tätä asiaa tällä tavalla.
KOlmannekseen, en käsitä miksi on parempaa asua kehä kolmosen sisällä? Kaikkihan sinne voisi muuttaa, jos haluaisivat! Esimerkiksi meikäläiselle töitä siellä riittäisi kuin myös miehelleni, eli se missä me asumme on kiinni vain halustamme ja arvoistamme. Minusta on hauskaa käydä kerran tai pari kuussa pääkaupungissamme ostoksilla tai kulttuuritarjontaan tutustumassa ja se riittää. JOka kerran huomaan kuinka epäystävällisiä palvelualalla olevat ihmiset ovat Helsingissä. Ja minusta ei todellakaan näe päälle, että olen maalta, eli ei se epäystävällisyys johdu maalaisuudesta (varsinkin kun puhun ruotsia silloin yleensä ystäväni kanssa eikä kukaan ei kuule savolaista puhetapaani). Tätä epäystävällisyyttä harvemmin kohtaa maaseudulla tai pikkukaupungeissa.
EIkö ole hienoa, että SUomessa on monenlaisia ihmisiä? Kaupunkilaisia, pikkukaupunkilaisia, maalaisia, savolaisia, hämäläisiä, karjalaisia jne.... Eikös se erilaisuus ole rikkaus? Ja olisi ehkä aika ahdasta, jos me kaikki asuisimme pääkaupunkiseudulla...
Minä voisin itse valita täysin sen, missä asuisin. Asuisinko Helsingissä (koska jos siellä päin asuisin, asuisin Helsingissä (ehkä Kauniaisissa), enkä missään Espoossa/Vantaalla) vai maaseudulla??? Tällä hetkellä katsellessani ulos järvelle ihanasta, avarasta kodistani ei ole vaikeaa valita....
Terveisin korkeasti kouluttautunut, onnellinen maalainen:-))
P.S. Eihän näistä pitäisi provosoitua... Mutta kun tuli niin voimakkaasti mieleen lukioajat sekä mieheni ja minun maalaisuus vs. kaupunkilaisuus -taistelut...
aavistustakaan siitä, mitä yleissivistys on - kunhan sitten sätitään lämpimikseen aiheen vierestä.
Voi elää ihan vapaata elämää ilman ilkeitä stadin pintakiiltoihmisiä ja kasvattaa muksut siten,että arvostavat elämää itsessään,oppivat hoitamaan lemmikkejä,tutustuvat luontoon ja ennen kaikkea kasvavat tasapainoisiksi ihmisiksi.
Jos on terve itsetunto, on sen verran tyytyväinen itseensä, ettei voi tuntea tarvetta ivata, pilkata ja haukkua muita.
t. kaupunkilainen
kääkään. Eläkööt niin kuin lystäävät.
T: Ihan paljasjalkainen jo kolmannessa polvessa
joka tuon tuosta aloittelee lihavuus- ynnä muita vastaavia sohaisuketjuja. Myönnä pois, sut on diagnosoitu.
47