voi en osaa päättää laittaako lapsen päiväkotiin vai kerhoon...
lapsi on 5-vuotias. molemmat olisivat 3 kertaa viikossa, päiväkoti hiukan pidemman ajan ja siellä saisi ruuankin. tosin päiväkoti myös maksaisi enemmän. päiväkoti olisi hiukan lähempänän kuin kerho.
kerho vaikuttaa tosi sympaattiselta, siellä mukana olisi nuorempiakin lapsia. päiväkodissa enemmän ikäistään seuraa, mutta ehkä ehkä raisumpi meno kun ryhmät varmaan isompia.
toisaalta päiväkodissa olisi ehkä enemmän hyötyä oppimisen kannalta, lapsi on ehkä aavistuksen hitaampi oppimaan asioita kuin ikätoverinsa ja tarvitsee lempeää kannustusta.
Kommentit (23)
saman ikäistä porukkaa niin kerho on minusta kiva mutta jos ei niin ehdottomasti päiväkotiin. Tietysti kohtahan hän menee eskariin niin siksi ehkä päiväkoti voisi olla hyvä mennä niin ei joutuisi vaihtamaan paikkaa taas.
kunnan järjestämästä kerhosta ja sain käsityksen, että siellä tarvitsee olla vähemmän hoitajia lapsia kohden kuin päiväkodissa.
Onko näin?
Moni täällä näyttää kuitenkin sanoneen, että kerhossa olisi pienemmät ryhmät?
kerhossa saattaa olla 10 lasta aikuista kohden, kun päiväkodissa ehkäpä 4 lasta aikuista kohden. kuitenkin lasten kokonaismäärä eli ryhmän suuruus on kerhoissa lähes poikkeuksetta pienempi, lapsia saattaa olla tuo 10 kun taas päiväkodissa saattaa lapsia ja hoitajia kaikkiaan olla saman ryhmän tiloissa yli 20. hälinä ja rauhallisuus siinä siis kärsii.
meillä 4,5 vuotias käy 3x viikossa päiväkodissa 5h kerrallaan. Päiväkotiin päädyttiin kerhon sijasta, koska päiväkodissa henkilökunta on ammattilaisista koostuva. Kerhossa ohjaajana voi olla kuka vaan kadun tallaaja. Päiväkodissa myös pienemmät ryhmät hoitajaa kohden. Päiväkodin ympäristö turvallisempi ja tappeluihin puututaan selkeämmin. Kerhoissa toiminta on vähän sinne päin.
Meillä pojalla tarkkaavaisuushäiriö ja on tietysti parempi hänelle käydä siellä missä pidetään myös kuria.
Viskaritoiminta on jo esieskaria ja tekee ujolle lapselle hyvää päästä touhuun mukaan. Omani oli ujo 5-vuotias aloittaessa ja on hurjasti oppinut vuoden aikana sitä, miten isossa ryhmässä toimitaan ja tykkää päikystään kauheasti. Ja onhan se nyt fakta, että päiväkodin henkilökunta on koulutetumpaa kuin kerhojen.
Mä en ymmärrä ap, miksi häpeät hoitoon laittamista. Itse olen ollut äitiyslomalla syksystä ja tarkoitus oli tipauttaa hoitomäärät puoleen, mutta kahden kuukauden kokeilun jälkeen muutettiin takaisin kokopäiväiseksi LAPSEN omasta pyynnöstä. Saa jäädä kotiin, jos siltä tuntuu ja joskus haluaakin, mutta pääsääntöisesti jo sunnuntaina kyselee, pääseekö huomenna päiväkotiin. Kyllä 5-vuotiaan voi ihan hyvällä omallatunnolla viedä sinne päiväkotiin, vaikka kotona onkin itse.
olisi aina se ylimääräinen, kun muu ryhmä on täyttä päivää. Kerhossa kaikki samalla viivalla, saman verran. Päiväkodissa osa-aikainen on usein sivussa kaikesta, koska muut on se ryhmä ja hän ulkopuolinen.
Ja aamupäivä päiväkodissa on ulkoilua, mitä siinä oppii? Pysymään hengissä?
Meillä päiväkodissa on LTO jossain toimistossa, ryhmän kanssa on yksi lastenhoitaja ja 2 kouluttamatonta. Kerhossa on 2 lastenohjaajaa ja 1 päivähoitaja.
mutta kiinnostaa tietää, millaiset ryhmät kerhoissa on ollut? Siis näillä, joiden lapset ovat kerhossa olleet. Kuinka monta lasta ja kuinka monta hoitajaa?
sen aikuisen on oltava itse fyysisesti paikalla, päiväkodissa se voi olla jossain toisessa ryhmässä tai peräti sairaslomalla kotona, pääasia, että laskennallisesti määrä OK.
11 lasta. Molemmat hoitajat lastenohjaajia.
Se pitää aloittaa ajoissa. Meidän 3kk Vilma on joka päivä 2-3 tuntia vähintään 12 lapsen ryhmässä, jotta oppii olemaan muiden kanssa. Ensi vuonna mennään 20 lapsen ryhmään. Koskaan ei ole liian varhaista aloittaa.
ja ajattele sitten vuoden kuluttua kun Vilma vaihtaa "isojen tyttöjen ryhmään" niin voit vaan ihmetellä mitä kaikkea päiväkodissa oppii. Kun Vilma aloitti niin ei varmaan osannut syödä eikä kävellä ja ensi vuonna nuo asiat sujuu jo mallikkaasti. Kyllä on upea tämä Suomen varhaiskasvatus.
ja varmasti oppii siellä ihan yhtä lailla kuin päiväkodissakin. Päiväkodissa on aika tiukat rutiinit, eli ne syömiset, nukkumiset ja ulkoilut, ja jos on henkilökuntavajetta, niin ekana tingitään askarteluista sun muista. Kerho kuulostaisi lapsellesi paremmalta vaihtoehdolta, ehtisi rauhassa totutella ohjattuun menoon ja pienempi ryhmä tekisi hänelle hyvää. Olen itse ollut töissä sekä päiväkodissa että kerhotoiminnassa, jos sillä nyt mitään painoarvoa on. :)
mutta tuo viimeinen kappale sai minut ihan päinvastaisiin ajatuksiin. Tuossa tilanteessa (lapsi 5v. "viskari" eli seuraavan vuoden eskari) suosittelen ehdottomasti päivittäistä hoitoa vaikka sitten vain puoli päivää - eli sen aktiivisen toiminta-ajan verran. Esim. klo 8-12, viet aamupalalle ja haet lounaalta.
Hinta on sama kuin 13pv/kk hoito tai himpun vähemmän.
Me välttelimme päiväkotia viime syksyyn asti, kun ajattelin, että se on paikka "from hell". No, viime syksynä sitten 5-vuotiaana aloitti ja aivan loistavaa ollut. Niin paljon siellä oppii, todella mielekästä toimintaa tuon ikäisille omassa 5-vuotiaiden ryhmässä jne. Nuorempana ei varmaan olisi kokemukset olleet noin positiivisia, mutta 5-vuotias on oikein kypsä kunnollisen ja suunnitellun varhaiskasvatuksen pariin. Lisäksi siellä on ammattitaitoa puuttua ja havaita esim. oppimishäiriöitä toisin kuin kerhossa.
sairastan masennusta, ja olen ajatellut että päivähoito 3 pv/viikko tukisi myös jaksamistani ja perheemme tilannetta. Toisaalta vointini on jo parempaan päin, ja olen kotona hoitovapaalla nuoremman sisaruksen kanssa. Tunnen ehkä hiukan syyllisyyttä jos vien 5-vuotiaan päivähoitoon. Vaikka siellä ehkä saisi opittua taitoja, joita en varmaan yhtä aktiivisesti jaksa kotona harjoituttaa...
on tämä päätöksen teko vaikeaa.
ap
pelko että päiväkodissa on jotenkin karua ja tylyä, ehditäänkö lapsia ottaa riittävästi huomioon yksilöinä jne... jotenkin hirvittää, jos lapsen ei olekaan siellä hyvä olla. sitä ei tietysti voi oikein etukäteen tietää. ap
että minulla on kaksi lasta, nyt 8 ja 6. Ja vanhempi oli aikoinaan 5-vuotiaana kerhossa joka ap, kaksi harrastusta, naapurin lapset aina meillä. Nuorempi meni päiväkotiin. Alkujaan 7 tunnin päivälle, mutta ei se mihinkään riittänyt, vaan halusi olla kello 8 - 16.30.
Energiaa ja virtaa on tuonikäisillä aivan mielettömästi, joten ei se parin päivän kerhoilu todellakaan riitä kaverien suhteen yms.
tekee hyvää.