Onko talousneroja paikalla? Tuoton laskenta?
Eli kysymys: jos myyn omistamani kiinteistön ja mahdollinen ostaja haluaa siitä 12 % tuoton niin miten se oikein lasketaan?
Kiinteistöstä vuokratuloa 1500€/kk ja pakollisia menoja n. 100€/kk.
Mä oon siis aivan pihalla :)
Kommentit (17)
Lasketaan 100 * 12 * (1500 - 100) / 180000, mistä saadaan noin 9,3 prosenttia.
av:n kotiläksypalvelu on nyt vähän ruosteessa.
Lasketaan 100 * 12 * (1500 - 100) / 180000, mistä saadaan noin 9,3 prosenttia.
Jos olet pihalla, niin sen verran voin sanoa, että kukaan EI myy sellaista, kohdetta, jossa tuotto on 9% puhumattakaan sellaista kohdetta, jossa on 12% tuotto.
Jos tuosta haluttaisiin 12% tuotto, niin se tarkoittaisi, että 1400 euroa*12= 16800 euroa olisi 12% hinnasta eli kun tuo 16800/0,12 -> kohteen arvo pitäisi olla 140000.
Toivottavasti kyseessä oli joku sun matikanläksy etkä todellisuudessa ole myymässä munivaa kanaa.
Jos nyt haluat ehdottomasti myydä tuon kohteen, niin harkitse myymistä vaikka 240t hintaan. 7% tuotollakin varmasti ostajia löytyy. Tietty jos jotain suuria remontteja/investointeja on lähiaikoina tulossa, niin ne ehkä pitää vähentää sit tuosta hinnasta.
Vastaavalla matikalla mun (omassa käytössä olevan) keskustakämpän vuosituotto on 5%, mitä olen pitänyt ihan hyvänä sijoituksena. Korkotilillä ei tuollaisia tuottoja saa.
Pakon sanelemana on se muniva kana menossa myyntiin. Valitettavasti.
Kiinteistövälittäjä kävi sen eilen katsomassa, hinta-arviosta lupasi soitella tänään. Sanoi vain, että sijoittajat haluavat nykyään tuota 12% tuottoa.
Itse olisin valmis myymään n. 170000. Sijainti on täällä periferiassa, 8 km kaupunkiin, asutuskeskuksessa.
Ap
Välittäjä - kuten kaikki välittäjät - vaan vedättää sinua. Ei asunnon myyjälle kuulu millaisia visioita sijoittajilla on.
Sinun intressi on mahdollisimman hyvä myyntihinta ja ilmesesti aika nopskasti.
olisi sinun luovuttava asunnosta 140000.
Sano sille välittäjälle, että hinta on 170000 ja sua ei innosta sijoittajien horinat.
Voihan sitä sijoittaja kyniä enemmänkin vuokraa.
vai tarkoitatko periferialla että asunto on jossain muualla kuin pk-seudulla? Siinä tapauksessa ihmetyttää miten siitä voisi saada noin suuria vuokratuloja. Vuokrataso on yleensä kuitenkin suhteellinen asunnon myyntiarvoon, eikä 12% tuotto ole mitenkään realistinen. Myykää sillä hinnalla kuin menee, elkää ihmeessä kuitenkaan liian halvalla!
Kyllä täältä vaan joskus saa asiallistakin apua!
Kun nyt on asiantuntijoita langoilla niin kysytään vielä: kuinka pitkäaikainen myyntisopimus olisi järkevää välittäjän kanssa tehdä. Siis jos teen vain esim. 3 kk myyntisopimuksen niin maalaisjärjellä ajatellen yrittävät myydä sitä aktiivisemmin kuin esim 6 kk sopimuksella.
Ap
unohtui.
Eli jos kiinteistön hinta on 180000€
Ap
että välittäjä soitti juuri ja ilmoitti, että 12 % tuotto-odotuksella hinnaksi tulisi tuo 150000.
Kommentteja?
vielä myy taloa niin halvalla, vaan tahdot siitä' enemmän. Päätös on SINUN ei välittäjän.
Jos sinulla ei ole aivan hengen hätä niin myy taloa ensin itse määrittelemälläsi hinnalla välittämättä prosenteista. Jos ei mitenkään suju niin vaihtakaa tekniikkaa ja välittäjää.
Eli jos kiinteistön hinta on 180000 ja tulot 1500€/kk ja menot 100€/kk niin mikä on tuottoprosentti.
Myönnän, olen idiootti.