Mitä tehdä, kun mummo ei tee laadukasta ruokaa?
Meillä on 1,5-vuotias lapsi, ja olen aloittamassa työt syksyllä. Äitini on ehdottanut, että voisi hoitaa lasta päivisin, jotta ei tarvitsisi mennä päiväkotiin. Tekisin joka tapauksessa suunnilleen kuusituntista päivää.
Ratkaisu on muuten tosi hyvä, mutta äitini ei piittaa monipuolisesta ruokavaliosta, vaan hänen mielestään esim. valkoinen makaroni ketsupilla on ihan kelpo ruoka, mehu hyvä janojuona ja pullaa, jätskiä jne. hän olisi tuputtamassa lapselle päivittäin. Olemme hyväksyneet tämän, sillä lapsi on ollut hoidossa mummolassa sen verran harvoin, ettei haittaa jos syö vähän epäterveellisemmin.
Tiedän myös, että äitini on luultavasti tosi vaikea tässä asiassa muuttua, koska tuollaista ruokaa hän syötti minullekin, kun olin lapsi. Mielestäni aterialla tulisi kuitenkin olla runsaasti kasviksia, tuotteet täysjyvää ja ruokajuomaksi maitoa.
Mitä ihmettä teemme, päiväkotiinkaan en haluaisi pikkuista laittaa, mutta rahatilanteen vuoksi minun on periaatteessa pakko jatkaa töitä...
Kommentit (48)
Ei ap nyt ole mummoa aikonut haukkua, vaan ainakin minä ymmärrän asian niin, että hän miettii, miten hienotunteisesti selvitä pattitilanteesta, jossa HALUAISI panna pienen taaperon tutulle hoitajalle, mutta hoidon taso arveluttaa.
Totta mooses lapsen ravinto on aika tärkeä tekijä hoidon laatua arvioitaessa. Jos ruoka on jatkuvasti vaaleaa pastaa pelkän ketsupin kera ja mehua ja pullaa, ei se oikeasti ole lapselle hyväksi. Vaikka sitten päivän toinen ateria olisikin hyvä! Lisäksi on vaarana, että se mummon ruoka totuttaa lapsen sellaiseen makuun, ettei kotona tarjottu kuitupasta ja vihannekset enää maistu, mikä on karhunpalvelus lapselle. Liikalihavuus on yleistyvä ongelma lapsilla, ja ruokailutottumukset luodaan juuri tuossa iässä!
Mutta kuten joku fiksusti jo listasikin, sinulla on ap oikeastaan vain kolme vaihtoehtoa. Tyydyt tilanteeseen tai viet lapsen ruuat aamulla mukanasi mummolaan. Tai panet lapsen perhepäivähoitajalle (mukavampi noin pienelle kuin tarha).
Sinuna minä veisin ruoat mukanani. Ei edes tarvitse syödä kahta kertaa peräkkäin samoja ruokia, voit ottaa kotopakkasesta mukaan vaikkapa kahden päivän takaiset tähteet. Ja eineksissäkin ON paljon parempia ruokia tarjolla kuin pelkkää vaaleaa pastaa ketsupilla, kannattaa tutustua valmisruokavalikoimaan marketissa.
Ja käyt vielä vakavan keskustelun äitisi kanssa. Että mehua ei saa juoda, pullaa vain kerran viikossa. Ja ruoaksi sitä, mitä tuot aamulla. Helpottaahan se äitisikin elämää, ettei tarvitse lounasta tehdä.
joten joko sopeudut tai teet ne ruuat valmiiksi ja viet mukana, ei se ole vaikeaa.
Anna siellä tarjota, mitä haluaa. Tarjoat itse kotona terveellistä ruokaa.
Tuskin on ihan jokapäiväistä; ja mitä haittaa on pullasta silloin tällöin?
Oletko lainkaan suhteuttanut tuon ongelman laajuutta?
Lapsesi syö viikossa 35 ateriaa (7x5), hoidossa lapsi söisi lounaan ja välipalan(?)5 päivänä viikossa eli 10 ateriaa, 25 ateriaa voit itse tarjota monipuolista ja terveellistä ruokaa.
Ja voithan aina välillä viedä jotain terveellistä lapsen mukana sinne, esim. tein tätä keittoa vähän liikaa ja ajattelin että te Pekan kanssa voisitte syödä tästä lounaaksi niin ei tarvitse sinun tänään laittaakaan ruokaa tai olipa niin maukkaita appelsiineja että Pekkakin näitä ahmi, syökääpä näitä vaikka jälkkäriksi tai välipalaksi.
Minusta valkoinen makaroni ei ole sen laatuista myrkkyä, etteikö lapset silläkin kasvaisi. Voithan sitten kotona aina tarjota huipputerveellistä ruokaa kompensoidaksesi mummon ruuan vajavaisuudet.
Lisäksi on vaarana, että se mummon ruoka totuttaa lapsen sellaiseen makuun, ettei kotona tarjottu kuitupasta ja vihannekset enää maistu, mikä on karhunpalvelus lapselle. Liikalihavuus on yleistyvä ongelma lapsilla, ja ruokailutottumukset luodaan juuri tuossa iässä!
ja välipalaksi mätetään pullaa ja mehua, ei lapselle pian enää maistu se terveellinen ruoka.
veisin ruoan mukaan.
tai saisi syödä mummolla makaronia ja kotona vain vihanneksia ja lihaa.
Lisäksi on vaarana, että se mummon ruoka totuttaa lapsen sellaiseen makuun, ettei kotona tarjottu kuitupasta ja vihannekset enää maistu, mikä on karhunpalvelus lapselle. Liikalihavuus on yleistyvä ongelma lapsilla, ja ruokailutottumukset luodaan juuri tuossa iässä!
ja välipalaksi mätetään pullaa ja mehua, ei lapselle pian enää maistu se terveellinen ruoka.
Päinvastoin lapsi oppii syömään myös vaatimattomampaakin ruokaa.
Omat lapseni oli kotihoidossa 3,5v. asti ja ihan vauvasta alkaen ovat syöneet ihan alusta asti itse tehtä terveellistä ruokaa, mutta eivät suostuneet syömään mitään valmisruokia.
Molemmat lapset ovat olleet sairaalahoidossa ja olipa ongelma kun sairaalassa oli tarjolla vain purkkiruokaa. Kun useaan kertaan pyysin saimme lopulta sairaalan keittiöltä ruuan mutta sekin oli einesruokaa eikä kelvannut.
jos ap on tyomatkoineen 7h poissa paivassa (5xvko) sehan tekee ruhtinaalliset 1e 40c per tunti....
Mutta jossei se mummon hoito pullineen ja hemmotteluineen kelpaa, niin paivakotiin saa varmaan viela edullisemmin lapsen hoitoon.
Mä en ymmärrä teitä, aina pitää olla haukkumassa kaikkea ja kaikkia :(
ja vaikka äidillesikin, hyvä hänen on syödä valmista ruokaa niin jää enemmän aikaa olla lapsen kanssa, lapsen nukkuessa tauko on äidillesikin hyväksi että jaksaa pidempään hoitaa lastasi.
Muistan kuinka opiskelijana olin hoitamassa vauvaa vauvan kotona. Äitiyslomat olivat vain 2kk, vauva kun nukkui sain lukea ja valmistautua tentteihin ym. Olin iltakoulussa työpäivän jälkeen.
Perheen äiti teki ruuat minulle valmiiksi, minä tein vauvan ruuat, joita siihen aikaan annettiin jo 2-kuukauden iästä alkaen.
Muistan lämmöllä Inkkua joka ajatteli minua opiskelijana, sain lämpimän ruuan, vauvahan söi ihan eri ruokia kuin aikuiset, en olisi "pärjännyt" vauvan soseilla ym.
Inkku teki niin, että otti jääkaapista kotiin tultuaan miehelleen, itsellen ja koululaiselle edellisenä iltana tekemänsä ruuan. Olin ottanut päivällä siitä jo annokseni.
Kun Inkku oli syönyt perheensä kanssa, alkoi hän tehdä seuraavan päivän ateriaa, josta taas ensin minä otin päivällä, sitten muu perhe illalla...
Se kattaa kuitenkin ainakinpuolet lapsen energiantarpeesta, ja on ravintoarvoltaan pelkkää silkkoa. Tuollainen nopeiden hiilihydraattien määrä vaikuttaa lapsen aineenvaihduntaan ja aiheuttaa terveyshaittoja.
Jos olisin sinä, tähdentäisin terveellisen ruoan tärkeyttä ja lupaisin tuoda mukanani lapselle ruoat. Jos mummo ei tähän suostu, niin veisin lapsen perhepäivähoitajalle hoitoon.
on aivan samanlainen mummo, joten ymmärrän ongelmasi oikein hyvin.
En kuitenkaan osaa sanoa miten saisit tilanteen korjattua, sillä meillä ei ole auttanut mikään. Tosin yritystäkään ei ole ollut, sillä mummo hoitaa lapsia melko harvoin.
Joku ehdotti, että tekisit itse lapselle ruoat valmiiksi. Kannattaa kokeilla, voi toimiakin.
Meillä se ei ole toiminut. Mummo tulee aina kylään (vierailulle tai hoitoavuksi) kaupan kautta ja tuo tullessaan mm. nakkeja, viinereitä, keksejä, mehuja ymv. ja syöttää niitä lapsille. Kertaakaan ei ole tarjonnut sitä ruokaa mikä ollaan lapsille varattu neuvottu antamaan :/
Kaiken lisäksi hän tuputtaa ruokaa n. puolen tunnin välein. Mm. kerran oli hoitamassa lapsia 2 tunnin ajan illalla. Juuri ennen lähtöämme söimme tukevan aterian ja mummo tiesi tämän, sillä oli itse paikalla. Siitä huolimatta kun palasimme, selitti mummo surullisena kuinka lapset olivat syöneet kovin huonosti poissa ollessamme =o
4 ateriaa kertoi tarjonneensa lapsille ja jokaisella aterialla nämä olivat jotakin syöneet. Mummo oli vain kovin huolissaan siitä etteivät olleet syöneet kaikkea mitä oli tarjottu.
Päinvastoin lapsi oppii syömään myös vaatimattomampaakin ruokaa.Omat lapseni oli kotihoidossa 3,5v. asti ja ihan vauvasta alkaen ovat syöneet ihan alusta asti itse tehtä terveellistä ruokaa, mutta eivät suostuneet syömään mitään valmisruokia.
Molemmat lapset ovat olleet sairaalahoidossa ja olipa ongelma kun sairaalassa oli tarjolla vain purkkiruokaa. Kun useaan kertaan pyysin saimme lopulta sairaalan keittiöltä ruuan mutta sekin oli einesruokaa eikä kelvannut.
että lapset oppii syömään terveellistä ruokaa, jos heille annetaan määrättömästi pullaa ja mehua 0.o
Viet lapsen isoäidille hoitoon ja yrität mahdollisuuksien mukaan saada ruokavaliota muutettua terveellisempään suuntaan. Neuvolasta saa kaikenlaisia opasvihkosia pikkulasten ruokailuun, vie mummolle luettavaksi niitä. Eli miten tärkeää on totutella eri makuihin ja syödä paljon vihanneksia ym... Ja voit antaa ihan tehtäväksi, että opetelkaapa tällä viikolla syömään parsakaalia jne. Viet sitten jotain parsakaaliruokaa mukanasi. Anna hänen tuntea itsesi myös "tärkeäksi" kun huolehtii lapsensapsensa ravitsemuksesta ja opettaa uusia taitoja. Ja toisaan annat äitisi huolehtia ruoista välillä, välillä viet sen keittokattilallisen tms. Hedelmiä ja vihanneksia on helppo viedä pikkupaloina välipalaksi, eiköhän äitisi niitä lapselle anna, jos ovat valmiina. Ja sovitte, että vaikka kerran viikossa jätskiä ja kerran pullaa. Marja/hedelmäjälkiruoka (välipala) muulloin. Ja että maitoa pitäisi mennä x dl päivässä. Eiköhän äitisi jonkin verran ainakin ymmärrä kantaasi ja ole valmis tekemään kompromisseja, jos on yhtään järkevä ihminen. Tuskin hänkään on tähän asti panostanut lapsen ravitsemukseen, kun on ollut kyse satunnaisesta hoidosta. Minkälainen puhe häneen parhaiten tehoaa riippuu tietysti siitä minkälainen ihminen äitisi on. Toisiin tehoavat esim neuvola ohjeet hyvin, toisiin joku muu. Jos hienotunteisesti, mutta kuitenkin selkeästi keskustelette asiasta, niin etteköhän pysty jotain sopimaan. Riitaa tuosta ei minusta kannata tehdä, eikä esittää kritiikkinä äitisi tarjoamia aterioita kohtaan, vaan "neutraaleina" ehdotuksina ja ruokaa voit tietysti tehdä valmiiksi "helpottaaksesi äitisi työtaakkaa". :)
Eikö Ap kirjoittanut, että mummo saisi KODINHOIDONTUEN, 50e ja lisäksi ruokarahan. Mistä te sen pelkän 50e tähän löysitte???
Lounas ja välipala sitten ihan mitä mummo tarjoaa ja illallisen ja iltapalan kotona? Sitten kehut miten lapsi tykkää kovasti nakkikeitosta jos siinä on paljon vihanneksia ja kuinka lapsi rakastaa hedelmäsalaattia jne. Eli, puhut mummolle sillä tyylillä, että koska lapsi tykkää siitä ja siitä ruuasta niin sitä voisi antaa. Jos rupeat mummoa kovasti "kouluttamaan" niin taidat astua pahemman kerran varpaille. Parempi kertoa "lapsen kautta" nämä asiat...
lapsen ruoasta tai teet ruoat mukaan.
Vastasit sittenkin!!!
Oisit ollu vaan hiljaa, ei näille haaskalinnuille tarvitse jaella yhtään ylimääräisiä herkkupaloja.