Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Neljänviljan Cheerios-muroissa enemmän kaloreita kuin IRTOKARKEISSA!

Vierailija
08.06.2010 |

Murokeskustelusta tuli vain mieleen että tietävätköhän kaikki äidit että esim. näissä "terveellisissä" oikein neljänviljan Cheerious-muroissa on enemmän kaloreita kuin irtokarkeissa? Laittaisitko siis lapsellesi aamiaiskulhoon mieluummin 50g muroja (204kcal) vai 50g irtokarkkeja (178kcal) ja maitoa päälle? Nämä tiedot Suomen kansanterveyslaitoksen Fineli-arvoista.

Ja terveellisyydestä vielä että kumpikaan ei ole mitenkään ravintorikasta vaikka muroissa ja karkeissa on aivan pieniä määriä joitain vitamiinejakin. Kuitua on muroissa 2,2g (saman verran saisi muutamasta Sisu-pastillistakin) joka ei ole itseasiassa juuri mitään päivätarpeen ollessa noin 25g.

Havre muroissa on sentään hieman vähemmän kaloreita kuin irtokarkeissa, mutta ravintoarvot kuitenkin paremmat kuin Cheerious-muroissa. Kuituakin moninkertaisesti, 7,2g, joten ne saattavat jo pitää hieman nälkääkin.

En nyt halua ketään äitejä solvata, mutta ajattelin tästä kirjoittaa sillä voi olla että joku ei ole ollut tietoinen tästä asiasta.

Kommentit (40)

Vierailija
1/40 |
09.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä munkin irtokarkeissa aina löytyy suklaata montakin sorttia... Suklaassa on paljon hyviä antioksidantteja joten ei ole nameista pahimpia. Itse suosin lisäksi luomua, myös nallekarkeissa.

Vierailija
2/40 |
09.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ainakaan Candykingillä eikä Karkkikadulla. Aivat naurettavaa kuvitella, että ne Pandan höttö-maitoskulaa-toffeet olisivat jotenkin "terveellisiä".. Kaakaota niissä on vain nimeksi ja värin vuoksi.

Heh.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/40 |
09.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

nuo murot ole kovin paha, niistä useimmat tajuaa, etteivät ole kovin terveellisiä. Se jää monesti huomaamatta, että terveellisinä pidetyt myslit ovat hirveitä kaloripommeja, monet pahempia kuin murot.

Vierailija
4/40 |
09.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en huomannut että joku olisi väittänyt niitä irtokarkkeja terveellisiksi. Väittikö kukaan muuten että suklaakaan olisi terveellistä? Luulen että oli tarkoitus esittää että murot eivät nyt varsinaisesti ole mikään terveyspommi. Kukaan tuskin on sanonut sitäkään että koskaan ikipäivänä milloinkaan kukaan ei saa syödä muroja, mutta joka aamuista sen ei kyllä tarvitsisi olla. Vähän suunnitelmallisuutta ja mielikuvitusta aamupaloihin muromammat :)!

Vierailija
5/40 |
08.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nollakaloreilla ei varmaan paljon kasveta.

Vierailija
6/40 |
08.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ruokavalio on monipuolinen ja tervellinen, ei murojen syöminen sitä miksikään muuta.

Vierailija
7/40 |
08.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet murot sisältävät kauheasti sokeria ja suolaa. Verratkaapa terveellisyyttä kaurapuuroon!

Ovatko lapset nirsoja tai aikuiset liian laiskoja puuronkeittoon?

Vierailija
8/40 |
08.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään oikeasti suosittele että aamiainen korvattaisiin karkeilla. Lähinnä haluaisin ravistella niitä äitejä jotka eivät viitsi käyttää aikaa kaurapuuron keittämiseen (muistakaa sekaan leseitä) tai vaikka täysjyvävoikkarin tekemiseen. On niin helppo kaataa vain muroja kulhoon ja maitoa päälle ja monilla on kyse juuri siitä. Kiireisinä aamuina tai sellaisina kun lapselle ei vain maistu muu, niin se on ihan ok, mutta että joka aamu... Sellaisiakin perheitä on :(

Meillä menee aamuisin hyvin myös esim. kauralesepuuro, täysjyvävoikkari tai vaikka marjarahka joka on helppo tehdä jo edellisenä iltana. Hoikille lapsille siihen voi laittaa sekaan myös kermaa/kermavaahtoa. Makeutukseen hedelmäsokeria ettei tule hirmuista insuliinipiikkiä heti aamusta. Samoin leseet eivät rahkassa juuri maistu jos ovat turvonneet yön yli. Rahkassa tulee sitten kuituakin heti aamusta edes jonkin verran. Marjoista taas tulee reippaasti vitamiineja joita ei itse maitorahkassa paljoa ole.

ap

Vierailija
9/40 |
08.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei ole sanonut kiitos joten minä teen sen. Tässä tuli minulle paljon ajateltavaa.

Vierailija
10/40 |
08.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Weetabixejä, niissä ei ole juuri ollenkaan sokeria ja muutenkin ravintoarvot yms. paremmat kuin muroissa.

Ja hieman epäilen tuota lukemaa että kaurapuurossa olisi vain reilu gramma proteiinia, kun pelkissä kaurahiutaleissa on kuitenkin 14g.

Itse teen puuron tosin rasvattomaan maitoon, joten maidostakin tulee vähän proteiinia

Vierailija
11/40 |
08.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai te sitten teette lapsillenne täysin suolattoman puuron jos kerta niin hiton tarkkoja olette aamupalasta? Syöppä itse joka ikinen aamu suolatonta puuroa ja joka ikinen ilta suolatonta puuroa 5 vuotta putkeen ja katsotaan kuinka se sulle vielä maistuu. Ei lastenkaan suut mistään tuohesta ole tehty!

Järjenkäyttö salittua!!!

Ei tulisi kyllä mieleenkään lisätä lapsen puuroon suolaa, enkä sitä lisää omaanikaan! uskosin sinunkin tottuvan viidessä vuodessa... miehelläni meni pari viikkoa =)

Ja juuri mitään muroja en syöttäisi jatkuvasti niiden hinnan ja lisäaineiden vuoksi...

Vierailija
12/40 |
08.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä syön irtareita aina vähintään 150 g, kun joskus niitä ostan, mutta en muista että olisin 150 g syönyt muroja.

Vierailija
13/40 |
08.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Desi veteen keitettyä puuroa sisältää 1,8g proteiinia. Kaurahiutaleet ovat kevyitä eikä niitä kauheasti puuroon tarvitse joten siksi niin matalat arvot (ja tulee tosi halvaksikin). Maitopuurossa tulee lisää proteiinia ja kalsiumiakin. Itse en pidä pahana voisilmääkään jotta aterille tulee myös rasvaa. Tai miksei vaikka marjoja.

Vierailija
14/40 |
08.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

terveellisimpiä ruoka-aineita.

Desi veteen keitettyä puuroa sisältää 1,8g proteiinia. Kaurahiutaleet ovat kevyitä eikä niitä kauheasti puuroon tarvitse joten siksi niin matalat arvot (ja tulee tosi halvaksikin). Maitopuurossa tulee lisää proteiinia ja kalsiumiakin. Itse en pidä pahana voisilmääkään jotta aterille tulee myös rasvaa. Tai miksei vaikka marjoja.

Vierailija
15/40 |
08.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet tervetullut tekemään meille joka aamu ravitsevan aterian. Laitahan yhteystietosi!

Vierailija
16/40 |
08.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja vieläpä niitä makeuttamattomia. Syödään myös kaura-, ruis-, ohra-, tattari-, ja hirssipuuroa, riippuen siitä, mikä kenenkin allergioihin sopii. Jokaisen annoksiin laitetaan runsaasti sekä kuivattuja marjarouheita, että pakastemarjoja.

Ja sunnuntaiaamuisin saa jokainen valita mitä aamiaista syö, joskus on jopa suklaakuorrutettuja muroja ollut kaupan. Hyi meitä!

Vierailija
17/40 |
08.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet tervetullut tekemään meille joka aamu ravitsevan aterian. Laitahan yhteystietosi!

Menen klo 6.30 töihin ja koululaiset lähtevät yksin aamulla liikkeelle. Ap voi käydä keittämässä heille suolattoman puuron, että saavat terveellistä mahantäytettä.

Meillä syövät mitä kaapista löytyy, eli voikkaria, muroja, viiliä, jogurttia yms. Mitä milloinkin.

Puuroa eivät suostu itse keittämään aamulla.

Vierailija
18/40 |
08.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku ruisleipä täytettynä mm. kalkkunalla, salaatilla ja muilla vihanneksilla on ihan terveellinen aamiainen. Samoin vaikkapa jo illalla surautettu smoothie jogurtista, pakastemarjoista ja leseistä on hyvä vaihtoehto.

Vierailija
19/40 |
08.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

smoothieta illalla:)

Se on melkoista jankkimössöä aamulla kun on turvonnut.

No se ja sama. Huvittaa nämä av.n mammat, jotka tulee aina niin täydellisinä neuvomaan, että mitä pitää tehdä ja mitä ei:)

Joku ruisleipä täytettynä mm. kalkkunalla, salaatilla ja muilla vihanneksilla on ihan terveellinen aamiainen. Samoin vaikkapa jo illalla surautettu smoothie jogurtista, pakastemarjoista ja leseistä on hyvä vaihtoehto.

Vierailija
20/40 |
08.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

aamupala jo.

Toki sinä voit vielä armeijaikäisille pojillesi surauttaa valmiiksi smoothiet ja tehdä voikkarit kaappiin. Mutta mun mielestä murkkujen pitää oppia omatoimiksi.

Käytkö pesemässä perseet aikuisilta lapsita kun he ovat muuttaneet omaan kotiinsa?