Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi joillakin äideillä on tarve "pelastaa vaarasta" TOISTEN lapset?

Vierailija
08.06.2010 |

1,5 v. kuopuksemme on erittäin taitava kiipeilijä, on ollut siitä asti kun nousi seisomaan. Olemme myös antaneet hänen kiivetä ja harjoitella, valvotusti tietenkin.

Nyt kuitenkin huomaan joutuvani jatkuvasti tilanteisiin, joissa tyttö kiipeä jonnekin ja ulkopuoliset ryntäävät kauhuissaan "pelastamaan" häntä. Puistossa häntä "pelastetaan" milloin penkiltä, milloin kiipeilytelineestä. Omassa kodissammekin tätä on tapahtunut, kun kylässä olleet vieraat ovat lähes kirkuen estäneet tyttöä kiipeämästä sohvalle tai sänkyyn. Lisäksi joillakin ulkopuolisilla on kumma tarve huomauttaa asiasta minulle lapsen kautta - sanomalla hänelle esim. "ethän putoa".

Ettekö nyt voisi jo uskoa, että minä tiedän mitä lapseni osaa, ja jos kerran seison vieressä, pidän hänestä myös huolen. Kiitos.

Kommentit (40)

Vierailija
1/40 |
08.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sanoi joku viisas valtionainen aikanaan. Ehkä siksi.

Vierailija
2/40 |
08.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotenkin ihan luontevaa huolenpitoa kuitenkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/40 |
08.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuin edelliset. Omat äitipiirini ovat aika yhteisöllisiä ja huolehdimme toistemmekin lapsista vaikka kyläillessä tai leikkipuistossa. Ohjaamme ja komennamme toisten lapsia myöskin.

Minustakin olisi ihme, että jos kaikki vieraat pitäisivät ihan annettuna, että 1,5 osaa kiipeillä kiipeilytelineessä. Kyllä mullakin eka ajatus on, että vanhempi ei huomannut, että nyt lapsi on noin korkealla. Ja kyllä, omatkin on kovia kiipeilemään, mutta ovat myös tippuneetkin.

Vierailija
4/40 |
08.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun poikamme oli vuoden-puolentoista ikäinen. Itse seisoin vieressä, kun poika kiipeili leikkipuistossa, vieressä toinen äiti kielsi poikaamme.

Samoin kotonamme jotkut kielsivät pojalta kiipeämisen sohvalle.

Tässä ehkä syynä oli se, että poikamme oli reilun vuoden ikäisenä 1 v 8 kk- 1 v 10 kk ikäisen tasolla motorisesti, ja muut "pelkäsivät hänen puolestaan"

Vierailija
5/40 |
08.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

curling

Vierailija
6/40 |
08.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun poikamme oli vuoden-puolentoista ikäinen. Itse seisoin vieressä, kun poika kiipeili leikkipuistossa, vieressä toinen äiti kielsi poikaamme.

Toki auttaminen on ok ja lapseni saa pelastaa, jos olen itse muualla. Mutta kun en ole. :)

ap

Vierailija
7/40 |
08.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulevat, ettet huomaa, kun lapsi kiipeää ja haluavat estää vahingon. Muistathan kiittää kauniisti.

Vierailija
8/40 |
08.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

astuneet ruotsalaismalliseen suojakypärä-turvajalkine-turvavyö-yhteiskuntaan.

Lapsen saama haava, mustelma tai kuhmu on osoitus jostain niin kamalasta vanhemmuudesta, että tuollainen suojelevuus tulee suoraan selkäytimestä.

Tai suolesta.

Tero

Vierailija
9/40 |
08.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut luottavat vähän liikaakin oman lapsensa taitoihin ja ajattelevat, että 'antaa sen harjoitella'.

Mielestäni kuitenkin on parempi katsoa kun katua.

Vierailija
10/40 |
08.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut luottavat vähän liikaakin oman lapsensa taitoihin ja ajattelevat, että 'antaa sen harjoitella'. Mielestäni kuitenkin on parempi katsoa kun katua.

tällaiset, jotka luulevat tietävänsä paremmin, mikä on toisen lapselle parasta / mitä toisen lapsi osaa tai ei osaa

Vierailija
11/40 |
08.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun jotkut vanhemmat eivät anna 1-2-vuotiaiden olla rauhassa lasten kahluualtaassa tai matalalla rannalla. Kuvitellaan että lapsi hukkuu saman tien jos vähän horjahtaa tai joutuu veden alle.

SItten kasvaa näitä vesikammoisia.

Vierailija
12/40 |
08.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

1v3kk ikäinen tyttö kiipeillä sohvalla tai sängyssä.

Se osaa kiipeillä hyvin ja on varovainen luonne eikä ole pudonnut kuin joskus "kauan" sitten sängystä ja oppi kerrasta (kuuluu sen luonteeseen).

Puistoissa saa kiipeillä penkeille istumaan ja liukumäkiin (isoinkiin) ja liukua sieltä itse alas. Yleensä seison suht vieressä ja jos on iso liukumäki niin turvaan selustan takaa ettei vahingossa kaadu taaksepäin (ei ole koskaan kaatunut) ja menen etupuolelle kattomaan kun liukuu (odottaa mua ennen kun liukuu, koska haluaa että näen). Pienistä liukumäistä saa suoriutua ihan itse. Ja jos tulee kolhu niin siitä oppii.

Kaikille lapsille tämä ei tietenkään käy sillä jotkut 1-vuotiaat syöksyvät "suin päin surmaan" ja niitä täytyy siis vahtia paremmin.

Meidän yks poika oli 1-vuotiaana sellainen että jos vaikka mentiin rannalle niin juoksi suoraan mereen tai laiturilta alas. Meidän tyttö ei ikinä tekisi mitään niin typerää vaan on varovainen ja tietää rajansa joten saa tutkia maailmaa rauhassa.

Niin ja meidän tyttö kävelee paikasta toiseen, pojat aikoinaan juoksivat joten siksikin piti olla koko ajan lähempänä jotta ehtii pelastaa ne kiperistä tilanteista.

Vierailija
13/40 |
08.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaarallisen tilanteen, niin toimii ajattelematta.

Vierailija
14/40 |
08.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joten ulkoilimme paljon omassa pihassa ja metsässä. kolmevuotiaana ei enää herättänyt niin paljon huomiota kiipeillessään.

Vierailija
15/40 |
08.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi vetää hetkessä henkeensä vettä ja voi hukkua nopeastikin. KErran näin puistossa, kun 1-vuotias leikki altaan reunalla ja yhtäkkiä ei tyttöä näkynyt missään.Onneksi äiti oli parin metrin päässä ja pääsi heti nostamaan tytön ylös. (vettä oli altaassa ehkä 30 senttiä, mutta riittää lapsen hukkumiseen.)

Usein ne, joilla esim on useampia lapsia, tietävät ja ovat nähneet enemmän. Tietysti on ärsyttävää, jos lapsen kautta ikään kuin 'vittuillaan' tai kritisoidaan toisen äitiyttä. Tämä ei kuitenkaan ole esim minun tarkoitukseni, vaan kyseessä on enemmänkin refleksi.

Vierailija
16/40 |
08.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

etenkään jos on koskaan saanut vedessä olla. Lisäksi vaikka vetäisikin, kakistelee sen helposti pois. Ja toisaalta normaali lapsi nousee ylös vaikka kaatuukin.

Vierailija
17/40 |
08.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

se on aitoa lähimmäisenrakkautta-

välinpitämättömyys on kamalampaa- usko pois

ja sitä on enemmän- usko pois

Vierailija
18/40 |
08.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että koska lapsi veden alle joutuessaan hukkuu (kuten aikuinenkin), niin lapsi ei saa rauhassa tutustua veteen ja tepastella, kaatua ja nousta ja vaikka sitten vetää henkeensäkin sitä vettä. Sitä vartenhan aikuinen on vieressä, että nostaa lapsen pois, jos ei lapsi siihen itse pysty. Mutta antaa lapsen opetella ja oppia!

Lapsi vetää hetkessä henkeensä vettä ja voi hukkua nopeastikin. KErran näin puistossa, kun 1-vuotias leikki altaan reunalla ja yhtäkkiä ei tyttöä näkynyt missään.Onneksi äiti oli parin metrin päässä ja pääsi heti nostamaan tytön ylös. (vettä oli altaassa ehkä 30 senttiä, mutta riittää lapsen hukkumiseen.) Usein ne, joilla esim on useampia lapsia, tietävät ja ovat nähneet enemmän. Tietysti on ärsyttävää, jos lapsen kautta ikään kuin 'vittuillaan' tai kritisoidaan toisen äitiyttä. Tämä ei kuitenkaan ole esim minun tarkoitukseni, vaan kyseessä on enemmänkin refleksi.

Vierailija
19/40 |
08.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

närkästynyt kiipeilijäneron äiti kuin loukkaantunut lapsia ja itsesyytökset heitteillejätöstä.

Sitten kun se puolitoistavuotias taiturisi tekee ensin kiepin ja sitten yhden käden jättiläisen uskon, että pysyy telineellä ihan itse.

Vierailija
20/40 |
08.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kaatuu veteen, voi olla, että ei hetkessä nousekaan ylös. ISäni on lääkäri, ja on valitettavasti nähnyt kaikenlaista, esimerkiksi 10 sentin vesilammikkoon hukkuneen pikkulapsen.

Siinä vieressä on siis todellakin seistävä koko ajan ja vahdittava, mitä lapsi tekee. TOki minunkin lapseni saa kahlata ja kaatuilla, mutta en päästä pientä lastani esimerkiksi 30 metrin päähän kahlaamaan, jolloin jo kestää hetken, ennen kun olen hänen luonaan jos hän kaatuu.

Ja poikani oli aikoinaan aikamoinen kiipeilijä. Muutaman kerran muksahti alas telineeltä, onneksi ei sattunut mitään pahempaa. Pojalla ei kuitenkaan tuntunut olevan juuri minkäänlaista itsesuojeluvaistoa, joten vieressä seurasin aina, mitä tekee. Nyt kun lapsi on jo 4-vuotias on pakko jo antaa mennä yksinkin, kun ei vaan pysy perässä koko aikaa :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kaksi