Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Taapero ei nuku päikkäreitä ja yöunen määräkin vähäinen, vinkkejä miten

Vierailija
08.06.2010 |

saada taapero nukkumaan päikkärit?

Meidän toisiks nuorin on nyt 1v 7kk ja pariin kuukauteen ei ole nukkunut päiväunia kun ehkä pari kertaa, sillon kun yöunet olleet vaan 6tuntia niin nukkunut päivällä tunnin. Yleensä taaperon yöunet on 7-8tuntia ja vielä pari kuukautta sitten nukkui päivällä 1-2tuntia päikkäreitä. Muutaman kerran tämän parin kuukauden aikana yöunet on jääneet 6tuntiin, mutta sillon kyllä nukahtaa päikkäreille ja nukkuu sen tunnin.

Yöllä taapero herää kerran, tosin harvemmin minun tarvitsee hänen luokseen mennä vaan on yöllä hereillä puolesta tunnista tuntiin herättyään ja nukahtaa itse uusiks. Iltaisin nukahtamiseen menee n. 5-15minuuttia. Nukahtaa itse, mutta n. 2kk ikäisestä asti on itkenyt itsensä uneen. Siis itkee 5-15minuuttia, jonka jälkeen nukahtaa. Jos menee vierelle rauhottelemaan/silittelemään niin sillon tuo kitinä saattaa kestää jopa tunnin ennen kun nukahtaa. Valvon öisin vauvan kanssa niin tiedän taaperon olevan hereillä yöllä jonkin aikaa.

Taapero on todella vilkas, oppi kävelemään jo 8kk iässä ja nyt menee ja todella lujaa. Ulkoillaan päivässä 3-4tuntia ja muutenkin tekemistä riittää ja luulisi, että ne päikkäritkin vielä taapero tarvitsisi, mutta ei enää nukahda päikkäreille. Olen laittanut taaperon vaunuihin kuten aiemminkin, mutta on hereillä vaunuissa vielä tunninkin jälkeen eikä siis vaikuta yhtään väsyneeltä ja olen sitten antanut olla hereillä. En tiedä miten ihmeessä taaperon saisi nukkumaan päikkärit kun ne kuitenkin olisi ymmärtääkseni hyväksi tämän ikäiselle.

Olen huolissani, että tuosta päikkärien aikaisesta poisjäännistä on jotain haittaa ja kaipaisin vinkkejä voinko vielä tehdä jotain, että taapero nukkuisi päikkärit myös sillon kun yöunen pituus on 7-8tuntia. Vai onko ainoa vaihtoehto antaa nukkua yössä vaan 6tuntia, jotta nukkuu ne päiväunetkin?

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
08.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsesi kerran on virkeä, hyväntuulinen jne anna tilanteen olla näin.

Voit laittaa vaunuihin, jos nukahtaa niin hyvä, jollei, niin noukit sitten vaikka tunnin päästä sen pois sieltä, onpahan sentään levännyt.

Vierailija
2/18 |
08.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä on unien määrät vaihdellu tosi paljon esim esikoinen 2v lopetti ne kokonaan ja nytkin 5v nukkuu.. eli vaihtelee ikäkausien mukaan..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
08.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

joo unien määrä vaihtelee aika lailla vuodenaikojenkin mukaan. Eihän päiväunet mikään pakko ole, jos yöunta on riittävästi.

Vaikuttaako teillä valon määrä uneen? Eli ovatko vaunut hämyisät sisältä ja samoin eihän makuuhuoneessa tule valoisaa aamuyöstä?

Kyllä mä itse asiassa juttelisin lääkärinkin kanssa että kuinka pienet unet voivat olla vielä normaalit? Voihan olla joku elimillinen vikakin (eikö mm. kilpirauhasen liikatoiminta aiheuta vähäunisuutta?)?

Vierailija
4/18 |
08.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on meidän makkarissa ja lasten omissa huoneissa pimennysverhot ja vaikka ulkona olisi päivä niin makkarin saa pimeäksi ja vaikuttamaan, että on yö. Olen siis myös päivällä laittanut taaperon välillä sänkyynsä siinä toivossa, että nukkuisi päikkärit paremmin pimeässä, mutta eipä ole sänkyynsäkään nukahtanut nyt tämän parin kuukauden aikana, jos on nukkunut 7-8tuntia yöllä. Sen sijaan jos on nukkunut vain 6tuntia yöllä niin sitten nukkuu hyvin joko vaunuissa tai sängyssä sen tunnin.

Olen myös miettinyt, että voiko tuo vähäunisuus olla periytyvää? Siis kun esim. oma äitini on koko ikänsä ollut vähäuninen, siis muistaakseni jostain 10v ikäisestä pärjännyt 4-6tunnin unilla tai siis ei nuku sen enempää, vaikkei olisi mitään pakollista menoakaan. Minä olen itse myös melko vähäuninen, minä kyllä tarvitsen n. 6tuntia unta ennen kun herään ns. automaattisesti, ihan niin vähillä unilla en pärjää kun äitini. Sen sijaan mieheni taas tarvitsee paljon unta ja kolme vanhempaa lasta on nukkuneet vielä pari vuotiaanakin 3-4tunnin päikkärit ja yöunien pituuskin on ollut silti 11-13tuntia. Ja he ovat siis kaikki täysin terveitä.

Tuota lääkärissä käyttämistä tai lääkärille soittamista itsekin mietin tai on harkittu. Luultavasti mennään yksityiselle, koska en luota julkisen puolen lääkäreihin pätkääkään.

ap

joo unien määrä vaihtelee aika lailla vuodenaikojenkin mukaan. Eihän päiväunet mikään pakko ole, jos yöunta on riittävästi.

Vaikuttaako teillä valon määrä uneen? Eli ovatko vaunut hämyisät sisältä ja samoin eihän makuuhuoneessa tule valoisaa aamuyöstä?

Kyllä mä itse asiassa juttelisin lääkärinkin kanssa että kuinka pienet unet voivat olla vielä normaalit? Voihan olla joku elimillinen vikakin (eikö mm. kilpirauhasen liikatoiminta aiheuta vähäunisuutta?)?

Vierailija
5/18 |
08.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta perinnölliseltähän tuo kuulostaa selkeästi.

Vierailija
6/18 |
08.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei kaikki.

ap

Julkisella puolella toimii samat lääkärit kuin yksityiselläkin... Mutta perinnölliseltähän tuo kuulostaa selkeästi.

Vierailija
7/18 |
08.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä se oli eräänä oireena. Auttaako jos menet lapsen viereen ja olet vaan ihan hiljaa paikallaan ja pidät kättä selän päällä? Se voisi rauhoittaa

Vierailija
8/18 |
08.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapset nukkuvat aina talvella paljon enemmän ja kesällä vähemmän.

Ja tosiaan, päikkäritarve saattaa tulla lapselle joskus myöhemmin. Meillä esikoinen jätti päiväunet pois jo alle 2-vuotiaana (ei nukahtanut edes 1-2 tunnin nukutuksella), mutta aina silloin tällöin on ollut kausia jolloin on päiväunet selkeästi tarvinnut.

Vierailija
9/18 |
08.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän kuopus rupesi heräilemään ainavaan aikaisemmin. Nenä oli aaumuisin tukossa ja siksi ei ilmeisesti saanut enää unta. Kun aloitettiin antihistamiini niin nenäntukkoisuus loppui. Lastenlääkäri veikkasin että siitepölyallergiaan kuten meidän isommillakin lapsilla.

Sama kuopus nukkuu huonosti ja vähemmän jos korviin kertyy vaikkua. Joudutaan laittamaan kerta viikkoon Ceridal öljyä lapsen korviin ettei vaikkua kertyisi ja nukkuisi kunnolla.

Mutta jos lapsi on teillä kaikinpuolin terveen oloinen niin voihan tuo olla ihan ok tilannekkin. Mutta oman mielenrauhan vuoksi käyttäisin varmaankin lääkärillä kun tuo unimäärä on kyllä aika pieni.

Vierailija
10/18 |
08.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ole itse asiassa tähän mennessä sairastanut kun kerran (oli luultavasti sikainfluenssa, ei testattu, mutta oireet viittas siihen) eikä hällä ole myöskään allergioita. Kaikinpuolin terveen oloinen, paitsi että nukkuu vähän, mutta ei tuo vähäunisuus ehkä ole sairaus.

Ei ole apua siitäkään, että nukkuisin tai olisin taaperon vieressä ja silittelisin, jotta nukkuisi päikkärit. Muutaman kerran tuotakin kokeilin kun vauva sattui nukkumaan samaan aikaan päivällä kun oli taaperon päiväuniaika niin sillon oli hereillä ihan samalla tavalla.

Oman mielenrauhani takia varmaankin käytetään lääkärissä taaperoa, saisi ainakin varmuuden, ettei mikään ole vialla ja että riittääkö tuo unimäärä näin pienelle.

ap

Meidän kuopus rupesi heräilemään ainavaan aikaisemmin. Nenä oli aaumuisin tukossa ja siksi ei ilmeisesti saanut enää unta. Kun aloitettiin antihistamiini niin nenäntukkoisuus loppui. Lastenlääkäri veikkasin että siitepölyallergiaan kuten meidän isommillakin lapsilla.

Sama kuopus nukkuu huonosti ja vähemmän jos korviin kertyy vaikkua. Joudutaan laittamaan kerta viikkoon Ceridal öljyä lapsen korviin ettei vaikkua kertyisi ja nukkuisi kunnolla.

Mutta jos lapsi on teillä kaikinpuolin terveen oloinen niin voihan tuo olla ihan ok tilannekkin. Mutta oman mielenrauhan vuoksi käyttäisin varmaankin lääkärillä kun tuo unimäärä on kyllä aika pieni.

Vierailija
11/18 |
08.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä ainakin on kaksi lapsista tulleet isäänsä ja ovat vähäunisia ja kolme taas ovat tulleet enemmän minuun ja nukkuvat enemmän.

Vierailija
12/18 |
08.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

taapero menee nukkumaan? Meillä on ollut hyväksi havaittuna ja auttavana ohjeena lapsen aikasemmin nukkumaan laittaminen. Saman ikäinen lapsemme nukahtaa nyt kesäaikaan ennen klo kahdeksaa ja herää n.klo 7. Lisäksi nukkuu päiväunet klo 12-14. Eli sen sijaan että olisimme hankkineet vähemmällä unella enemmän unta, saimmekin enemmällä unellä ja unirytmiä aikaistamalla enemmän unta.

Eli meille ohje oli aikaistaa lapsen nukkumaan menoa vähissä erin niin, että nukahtaa ajoissa, viimeistään klo 20. Tämä tasoitti lapsen unet, takaa päiväunet. Vähäunisuuden taustalla voi myös olla yliväsymystä.

Vierailija
13/18 |
08.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä liputan myös aikaisemman nukkumaanmenoajan puolesta. Seitsemän jälkeenkin voi jo mennä nukkumaan, jos ei päiväunia nukuta. Monesti lapset ovat jo yliväsyneitä nukkumaan mennessä ja silloin uni ei helposti tule. Kannattaa koekilla aikaistaa.

Vierailija
14/18 |
08.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja herää yleensä 6-7aikoihin aamulla, mutta on hereillä yöllä noin tunnin tai vähän vajaa.

ap

taapero menee nukkumaan? Meillä on ollut hyväksi havaittuna ja auttavana ohjeena lapsen aikasemmin nukkumaan laittaminen. Saman ikäinen lapsemme nukahtaa nyt kesäaikaan ennen klo kahdeksaa ja herää n.klo 7. Lisäksi nukkuu päiväunet klo 12-14. Eli sen sijaan että olisimme hankkineet vähemmällä unella enemmän unta, saimmekin enemmällä unellä ja unirytmiä aikaistamalla enemmän unta.

Eli meille ohje oli aikaistaa lapsen nukkumaan menoa vähissä erin niin, että nukahtaa ajoissa, viimeistään klo 20. Tämä tasoitti lapsen unet, takaa päiväunet. Vähäunisuuden taustalla voi myös olla yliväsymystä.

Vierailija
15/18 |
08.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väkisin et taaperoa saa nukkumaan esim. päikkäreitä. Minä en olisi oikeasti huolissani, jos sinä ja äitisi olette noin vähäunisia niin ei kyllä olisi mikään ihme, vaikka taapero olisi jättänyt jo päikkärit pois kokonaan.

yhden vähäunisen äiti, jolle sanottiin, että jos taapero hyväntuulinen päivisin eikä ole väsymyksen merkkejä niin melko varmasti nukkuu tarpeeksi. Meillä minä ja mies molemmat vähäunisia

Vierailija
16/18 |
08.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että kannatta unirytmiä aikaistaa. jos saatte nukahtamisen 7-8 kieppeille voi olla vaivan arvoista. Vähitellen/portaittain aikaisemmaksi. Onko teillä tarkat rutiinit ennen nukkumaan menoa tälle lapselle? Niidenkin tiukentaminen voi auttaa uuteen rutiiniin tottumista.

Kyllähän tällainen kokeilu kärsivällisyyttä ottaa, mutta jos onnistuu, on palkitsevaa. Jos ei, niin ainakin kokeiltu on :)

Ei kannata kuitenkaan ihan heti luovuttaa jos tälle tielle lähdette.

Vierailija
17/18 |
08.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on mies sellainen, että nukkuu yössä 5tuntia ja herää eikä kaipaa enempää unta, minä tarvitsen sen 8tuntia.

Meidän keskimmäinen on vauvasta asti ollut vähäuninen ja sitten 1v 3kk iässä jätti päikkärit pois, ei vaan enää nukahtanut niille. Kokeiltiin kaikkea, lopulta jopa yöunien aikaistamista, mutta se aiheutti vaan sen, että taapero heräs entistä aiemmin ja valvoi koko päivän ja meni nukkumaan ja taas heräsi aikaisin. Lopulta luovutettiin ja myönnettiin, että tämä keskimmäinen on isäänsä tullut vähällä unella pärjäävä.

Käytettiin myös varmuudeksi lääkärissä, mutta mitään vikaa ei löytynyt.

että kannatta unirytmiä aikaistaa. jos saatte nukahtamisen 7-8 kieppeille voi olla vaivan arvoista. Vähitellen/portaittain aikaisemmaksi. Onko teillä tarkat rutiinit ennen nukkumaan menoa tälle lapselle? Niidenkin tiukentaminen voi auttaa uuteen rutiiniin tottumista.

Kyllähän tällainen kokeilu kärsivällisyyttä ottaa, mutta jos onnistuu, on palkitsevaa. Jos ei, niin ainakin kokeiltu on :)

Vierailija
18/18 |
08.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

myös tällä taaperolla. Ollaan aiemmin (sillon kun vielä nukku päikkärit) koitettu aikaistaa nukkumaan menoa, mutta siitä seurasi vain, että heräs sitten vielä aikaisemmin eikä siitä ollut mitään hyötyä. En tiedä jaksetaanko uusiks lähteä tuohon rumbaan, ainakaan just nyt kun vauvan unet on mitä on, valvoo yöt ja päivisin nukkuu jonkin verran.

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kolme