Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Nirso 3,5 v. Teenkö väärin mielestänne?

Vierailija
07.06.2010 |

Ajattelin karsia lämpimien ruokien määrän yhteen päivässä. Ennen olen yrittänyt lounasta puolilta päivin ja päivällistä siinä viiden aikoihin. Tyttö on kuitenkin älyttömän nirso ja mikään lämmin ruoka ei oikein mene alas muutamia poikkeuksia lukuunottamatta.

Aamuisin syö puuroa. sekin pienen taistelun jälkeen. Mutta sen aion pitää edelleen valikoimassa. Leivästä, muroista, hedelmistä,juustosta, jugurtista, vihanneksista tykkää.

Yritin ensin karsia välipaloista, jotta kunnon ruoka menee paremmin alas. Mutta ei ole ollu huomattavaa eroa ruokahaluun.

Nyt ei jaksaisi kahta kertaa päivässä taistella tuosta lämpimästä ruuasta, kun on pieni vauvakin kotona. Ajattelin panostaa tuohon yhteen ateriaan ja muuten pyrkiä antamaan terveellisiä välipaloja + aamupuuron.

Onko mielestänne ihan väärin?

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
07.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin kuuluu hetí huuto yök. En syö.

ap

Vierailija
2/14 |
07.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä se syö, kun on tarpeeks nälkä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
07.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma lapseni "nirso", tai hienosti sanottuna hyvin sensitiivinen.

Tuon ikäsenä oli onnellinen, jos ruokana oli lautanen, jolla pala kananmunaa, pala juustoa, pala leipää, vihanneksia - kaikki omissa kasoissaan.

Kyllähän ravintoaineissa ruisleipä voittaa makaronit ja proteiinia saa munasta, maitotuotteista ja vaikka kylmästä lihapullasta.

Lohdutuksena: nyt tuo lapsi on 10v ja omasta halustaan kokeilee uusia makuja. Ei tietenkään mitään oliiveja tai anjoviksia, mutta osaa arvostaa uusia makujakin, esim tuorejuustoja, grilattua lohta yms.

Vierailija
4/14 |
07.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen saanut aina ulkopuoliselta ohjeen, että anna olla nälässä niin syö... Ei mene ihan noin kaikkien lasten kanssa. Ja kun lapsikin oli jo valmiiksi laiha tikku ja alikäyrillä.

Miksi pitää aina opettaa kovimman kautta? Miksi 3 vuotiaan pitää jo syödä kaikkea kuin pieni aikuinen? Miksi ei voida suosia lapselle mieluisia ruokia, jos niistäkin löytyy terveellisiä vaihtoehtoja? Ja antaa aikaa maun kehittymiselle?

Vierailija
5/14 |
07.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että mielestäni senkin taistelun voisi jättää pois jos lapsi kerran tykkää leivästä, vihanneksista, juustosta jne. tee kunnon voikkari aamupalalle ja tarjoa jugurtin tai maitolasin kanssa, niin aamupalakin sujuu paremmin.

Vierailija
6/14 |
07.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen saanut aina ulkopuoliselta ohjeen, että anna olla nälässä niin syö... Ei mene ihan noin kaikkien lasten kanssa. Ja kun lapsikin oli jo valmiiksi laiha tikku ja alikäyrillä. Miksi pitää aina opettaa kovimman kautta? Miksi 3 vuotiaan pitää jo syödä kaikkea kuin pieni aikuinen? Miksi ei voida suosia lapselle mieluisia ruokia, jos niistäkin löytyy terveellisiä vaihtoehtoja? Ja antaa aikaa maun kehittymiselle?

on niitä nirsoilevia aikuisiakin. Mä en näkis tota ap:n ehdotusta pahana. Toisaalta, miksi aikuisten pitää mennä lapsen pillin mukaan, jos kyseessä on vaan se, että ei halua syödä - toki voi sitä lempiruokia tehdä, mutta ei kai jatkuvasti... ketään ei voi pakottaa syömään, mutta maistamiseen kannattaa yrittää opettaa.

Vierailija
7/14 |
07.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

aikoinaan. tyttö 1v-2,5v eli puolitoista vuotta kesti tuo nirppailu. tuntui ettei syö mitään. alkuun pakotin ja kokeilin kaikkea lopuksi tein niin että tarjosin 5krt päivässä syötävää eli aamupala, lounas, välipala, päivällinen ja iltapala. pienempiä annoksia kuin ennen ja jos ei syönyt niin ok. en pakottanut, lahjonut tai uhkaillut. olin kuin en välittäisi jos ei syönyt. jonkin ajan kuluttua alkoi syödä normaalisti. nyt 5v ja syö miltein kaikkea. ulkomaillakin maistaa kaikkea ja ravintolassa ottaa alkupalat ja salaatit.

Vierailija
8/14 |
07.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

anna olla nälissään

Ton ikainen lapsi saattaa olla syomatta, jos on liian nalka.

Olen kaynyt lapi yhden "nirsohelvetin" ja sen takia neuvotellut kahden eri ravintoterapeutin kanssa. Heidan ohjeiden mukaan sain lapsen syomaan edes jotain. Ohje ei todellakaan ollut, etta anna olla nalissaan....

Vierailija
9/14 |
07.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

pian se siihenkin kyllästyy ja voi koittaa jotain muuta vaihteeksi

Vierailija
10/14 |
07.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

aikoinaan. tyttö 1v-2,5v eli puolitoista vuotta kesti tuo nirppailu. tuntui ettei syö mitään. alkuun pakotin ja kokeilin kaikkea lopuksi tein niin että tarjosin 5krt päivässä syötävää eli aamupala, lounas, välipala, päivällinen ja iltapala. pienempiä annoksia kuin ennen ja jos ei syönyt niin ok. en pakottanut, lahjonut tai uhkaillut. olin kuin en välittäisi jos ei syönyt. jonkin ajan kuluttua alkoi syödä normaalisti. nyt 5v ja syö miltein kaikkea. ulkomaillakin maistaa kaikkea ja ravintolassa ottaa alkupalat ja salaatit.

Tama on se oikea tapa. Ja, rasvaista ruokaa, eli taysmaito, rasvaiset juustot jne jne. Ei siis roskaruokaa. Ton ikainen tartte rasvaa aivojen kehitykseen ja kasvamiseen

Vierailija
11/14 |
07.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai välillä jopa jotain -HUI- eineksiä lisäksi, esim. pinaattilättyjä? Varsinkin kesällä helteellä jokin kylmä vihanneslautanen voisi mennä paremmin kuin lämmin ruoka. Ja tosiaan, miten se lämmin makaroniruoka nyt voisi olla vihanneksia tai leipää terveellisempi. Joku ihme päähänpinttymä vaan meillä, että oikea ruoka on lämmintä, ja jotain pottua ja kastiketta?

Vierailija
12/14 |
07.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syöminen on ollut niin käsittämättömän vaikeata jo synnytyslaitokselta alkaen, että en tiedä, mitä tehdä. Kerran kokeiltiin kaksi viikkoa tuota, että ei syötetä, tuputeta, tms., vaan annetaan ruoka vain tarjolle. Paino tippui kilon jo valmiiksi -18 käyrällä olevalta.

Että ei se nyt ihan niinkään mene, että syö jos on nälkä. Nälän tunteeseenkin tottuu ja sitten vasta ongelmissa ollaankin.

Vierailija
13/14 |
07.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin oli aikanaan nirso lapsi ja sain noita 'pidä nälässä, kyllä se aikanaan syö' kommentteja ihan kiitettävästi. Kaikille kommentoijille tiedoksi, kaikki lapset eivät syö. Minä kerran testasin, kolmantena päivänä minä luovutin. Minä tein niin, että tarjosin ne vakioruuat, mutta toinen oli sellainen, että kelpasi. Toinen saattoi olla se 'opetteluruoka'. Se syötäväksi tarkoitettu oli jotain mikä ruuaksi luetaan, joskus kurkkua ja munaa joskus kinkkua ja maissia jne. Jaksoin sen toisen ruuan tehdä, kun oli toinenkin lapsi sitä syömässä. Eiköhän tärkeintä ole, että lapsi syö ja oikeaa ruokaa eikä jätskiä ja suklaata. Joskus voi olla hyvä 'kiusata' ja laittaa näytille tavallisia ruokia vaikka tietääkin että eivät kelpaa. Niin ja tämä meidän nirso ei ole enää nirso. Ei se nyt kaikkea syö, mutta maistaa kaikkea ja syötävien ruokien määrä on minusta suhteellisen normaalilla tasolla.

Vierailija
14/14 |
07.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eivätkä ole syöneet juuri mitään silloin, useampaan viikkoon. Kuopuksen ainoa "ruoka" jota meni alas mukavasti oli omenasose. Niinpä teinkin niin, että tarjosin ainoastaan omenasosetta aamupalalla, välipalla ja ruoilla. Kun se vatsalaukku päivän, kahden omenasoseruoalla oli venynyt mukaviin mittoihin ja ruoka-aikoina rupesi tulemaan "luonnollinen nälkä", niin tarjosinkin normaalia kotiruokaa soseen tilalla ja yllätys yllätys, kaikki meni ja syöminen lähti hienosti taas käyntiin.