Ottipa päähän Särkaänniemen delfinaariossa
kun joku äiti höpötti lapselleen tapana koko ajan "kala hyppää, kala heittää palloa" jne..
jopa senkin jälkeen, kun kouluttaja/juontaja nimenomaan selitti, etteivät delfiinit ole kaloja, vaan nisäkkäitä kuten valaat!
Kommentit (36)
He saavat ihmiset pitämään delfiineistä ja ihmiset alkavat suojella meressä asuvia delfiinejä. Siksi on mielestäni oikeutettua, että muutavat delfiinit elävät altaissa. Kukaan ei muuten niistä välittäisi. Ja ne tapettaisiin merestäkin samalla kun kalastetaan kaloja.
Itse henk. koht en suomalaisena suojele mitenkään delfiineitä. Miten te, jotka olette delfiineitä nyt käyneet katsomassa, niitä suojelette? Siellä Särkänniemessä ne ovat vain rahastusmielessä.
ja rankasti. Delfinaario ei todellakaan opeta ihmisiä suojelemaan delfiineitä vaan opettaa että ihminen saa "ylempänä" olentona kohdella "alempiaan" miten tahansa.
Delfiininliha on tosi hyvää. Meillä koko perhe tykkää.
minä ainakin olen tykännyt delfiineistä jo kauan ennen kuin tiesin mitään delfinaarioita olevankaan. Telkusta tulee hyviä luontodokumentteja, joita jo pienenä katsoin, ei tarvinnut mennä eläintarhaan että olisin ymmärtänyt luonnon kauneuden ja eläinten arvon
selittää, että "kala" tekee sitä ja tätä. kuin, että delfiinin. Kyllä jollain on taas murheet.
Onko helpompi sanoa lapselle että " tuolla menee naapurin koira", jos siellä oikeasti on kissa???
Tai "katsopas on hevoset on laitumella" jos siellä on lehmiä???
Jos olette itse idiootteja, niin pitääkö se tartuttaa lapsiinkin? Kiva heidän sitten vasta koulussa / päikyssä oppia miten asiat oikeasti on, kun vanhemmat on opettaneet vähän "sinnepäin"
Kummasti se ärsyttää kun niitä delfiinejä pitää koko ajan kutsua kaloiksi. Meidän lapsetkin ihmettelivät miksi aikuiset (useat) sanoivat delfiinejä kaloiksi vaikka oikein esityksessä hoettiin että ne ovat nisäkkäitä.
En todellakaan sanoisi delfiinejä kaloiksi edes vastasyntyneelle. Enhän kutsu niitä hyönteisiksikään.
mutta enpä muutenkaan ymmärrä, miksei lapsille voi suoraan opettaa asioiden oikeita nimiä. Koira eikä hauva, kissa eikä kisu, hevonen eikä heppa, jne. Kyllä ne oppii sen oikean nimityksen siinä missä vääränkin!
...on meidän perheessä tullut varmaankin se nisäkäs-sana ensimmäisen kerran esiin.
Pikkulapsille ei yleensä tule sanottua kissoista ja lehmistä että tuossa on nisäkkäitä, mutta delfiineiden kohdalla asiasta on erityisesti puhuttu. Ainakin meidän lapsemme ovat ymmärtäneet asian helposti.
Pikkuvauvalle on sanottu että tuossa on delfiini. Erikseen ei ole kerrottu eläimen olevan nisäkäs tai varsinkaan kala.
Yleensäkin jo se, että pitää höpöttää koko ajan. Ellei lapsi sitten ollut sokea.
Mikä siinä delfiinissä on niin vaikeaa, ettei voinut sitä sanaa käyttää? Oli varmaan joku sivistymätön ja koulujakäymätön lähiömamma kyseessä. Ehkä ei osannut lausua noin hankalaa sanaa, jossa on f-äänne.
lapsille mahdollisimman totuudenmukaisesti asioista ja esikoinen onkin hyvin kiinnostunut monista asioista, myös hankalista esim. kuolema ja syntymä. Ja hänelle olen selittänyt, että Delfiini ei ole kala.
Mielestäni noin 2-vuotiaalle voi jo hyvin selitellä hieman enemmän, mutta itse olimme Tampereella, kun pienempi oli juuri täyttämässä vuoden. Heräsi näytöksen alussa unesta ja tujotti delfiinejä aivan haltioituneena ja huusi innostuneena vuoron perään kala ja pallo! (äidin lisäksi varmaan ainoat sanat, jotka silloin osasi). Olisiko tässä tilanteessa pitänyt vauvalle selittää, että sano nisäkäs? Taisin siinä näytöksen aikana selventää esikoiselle kalan ja nisäkkään eron, mutta pienemmän annoin kyllä täysillä nauttia kalojen ja pallojen seuraamisesta;-)
lapsille mahdollisimman totuudenmukaisesti asioista ja esikoinen onkin hyvin kiinnostunut monista asioista, myös hankalista esim. kuolema ja syntymä. Ja hänelle olen selittänyt, että Delfiini ei ole kala.
Mielestäni noin 2-vuotiaalle voi jo hyvin selitellä hieman enemmän, mutta itse olimme Tampereella, kun pienempi oli juuri täyttämässä vuoden. Heräsi näytöksen alussa unesta ja tujotti delfiinejä aivan haltioituneena ja huusi innostuneena vuoron perään kala ja pallo! (äidin lisäksi varmaan ainoat sanat, jotka silloin osasi). Olisiko tässä tilanteessa pitänyt vauvalle selittää, että sano nisäkäs? Taisin siinä näytöksen aikana selventää esikoiselle kalan ja nisäkkään eron, mutta pienemmän annoin kyllä täysillä nauttia kalojen ja pallojen seuraamisesta;-)
Katos nyt kun nisäkäs hyppää! :D
sinne.
erityisen pahana paikkana. Itse esitykseen kuuluu myös valistusosio. Lapset oppivat, että luonnonvaraisilla delfiineillä on uhkia, joihin voi vaikuttaa. Herää ns. suojeluvaisto. Ei tuonne Trelle ole kuitenkaan enää mitään merestä pyydettyjä tulossa.
jo 80-luvulla.
tollaista tehtäisi ja luonnosta raahattaisi delfiinejä Tampereelle... Ne on siellä hyppineet jo 25 vuotta. Mitähhän sitten kun niistä vanhimmista aika jättää, tuskin ne enää elää muutamaa vuotta enempää. Tuodaanko jostakin toisesta delfinaariosta lisää? Voiko parvia yhdistää?
kun joku äiti höpötti lapselleen tapana koko ajan "kala hyppää, kala heittää palloa" jne..
jopa senkin jälkeen, kun kouluttaja/juontaja nimenomaan selitti, etteivät delfiinit ole kaloja, vaan nisäkkäitä kuten valaat!
kyllä pitää tajuta delfiinin ja kalan ero. VOI HUH HUH!!!!
jo 80-luvulla.
tollaista tehtäisi ja luonnosta raahattaisi delfiinejä Tampereelle... Ne on siellä hyppineet jo 25 vuotta. Mitähhän sitten kun niistä vanhimmista aika jättää, tuskin ne enää elää muutamaa vuotta enempää. Tuodaanko jostakin toisesta delfinaariosta lisää? Voiko parvia yhdistää?
Sama luuseriporukka vastustaa niin delfinaarioita kuin turkiksiakin.
Aivan sama, käyn lapsineni delfinaarioissa edelleen.
Mä en kans ymmärrä miten muka on helpompi sanoa kala kuin delfiini
Muistankin ensi tiistaina kertoa lapselleni siellä delfinaariossa että "nisäkäs hyppää, nisäkäs ui"
Ymmärrän jos vielä alle 1v, niin ei ehkä ihan niin tarkkaa...
tollaista tehtäisi ja luonnosta raahattaisi delfiinejä Tampereelle... Ne on siellä hyppineet jo 25 vuotta.
Mitähhän sitten kun niistä vanhimmista aika jättää, tuskin ne enää elää muutamaa vuotta enempää. Tuodaanko jostakin toisesta delfinaariosta lisää? Voiko parvia yhdistää?