mitkä tahrat on mielestäsi vaikeimpia poistaa? + vinkkisi
Kommentit (30)
Kuulemma lähtee spriillä tai voilla/ruokaöljyllä tms.
raudalla sen pikaisesti. Lähtee ihan täysin.
jotkut voimakkaan väriset mausteet. Mä käytän sappisaippuaa. Kostutan tahran ja hieron sappisaippuan siihen juuriharjalla. Sitten annan vaikuttaa hetken ja heitän koneeseen. On helpottanut huomattavasti, kun oon tajunnut tuon juuriharjakikan.
Paitsi voikukka, sitä en ole saanut millään pois. Tahranpoistoaineet ja varsinkin sappisaippua ovat mielestäni ihan puppua, väri vaatteesta lähtee ennemmin kuin tahrat.
Jälkimmäinen tehoaa huonosti ja nytkin on pari lapsen paitaa, joihin ruoasta jäänyt rasvatahran näköinen tahra. Saa antaa vinkkejä niiden poistoon?
... toimii, jos tahra on tuore. ja peset sen vasta piimäliotuksen jälkeen. Ei auta vanhaan tahraan.
öljy/bensa
voikukka
nurmikko
banaani
mustikka
Musta konerasva lähtee vaatteesta niin, että ensin laitat voita konerasvatahraan, rasva kun lähtee rasvalla ja sitten peset tahran fairylla, joka poistaa rasvan.
vaatetta vedessä, johon olet laittanut astianpesuaine-tabletin.
Tomaatti, vauvan kakka, porkkana, punaviini ja muut biologiset tahrat lähtee auringossa kuivattamalla (toimii parhaiten valkopyykin kanssa, mutta vaaleanpunainen/sininen vaatekin puhdistuu toisella kuivatuskerralla).
kun laittaa johonkin tahraan fairya, kauanko se pitää antaa vaikuttaa? Annetaanko kuivahtaa? Entä kun non pesun aika, laitetaanko vaate vaan koneeseen (eikös se fairy vaahto siellä ihan hirveästi = huono idea?) vai virutetaanko käsin ensin fairy pois?
Miten saan tupakanhajun pois vaatteesta?
Meillä ei polteta, mutta isovanhemmat polttaa ja otin sieltä lapsen varavaatteita kotiin, ja ne haisivat....
kokonaan. Aina joku jälki jää. Tää on mun kokemus, yhtään tahraa joka ei ole pyykissä lähtenyt, en ole saanut auringonpaahteessa lopullisesti häviämään.
eli TUORE tahra pestään heti käsin fairyllä ja niin kuumalla vedellä, kuin käsin kärsii. sitten normaali pesu koneessa. virhe siis laittaa likoamaan tms.
niin ja sappisaippua on loistava, toimii tosi moneen tahraan.
ongelmani on maali. ei vissiin lähde kuin ihan tuoreeltaan?
fairylla lähtee myös veritahrat, eikä sitä laiteta niin paljon, että sen vaahtoaminen ratkaisevasti haittaisi pyykkikoneessa, ite oon ainakin nakannu suoraan koneeseen fairyn laiton jälkeen..
aika monet ikävät hajut lähtee, kun laittaa huuhteluaineeksi ihan perusetikkaa, etikalla lähtee myös mm. vessanpönttö ja muut wc-posliinit puhtaaksi, kuin myös hanat.. sumuttaa tavan etikkaa ja antaa vaikuttaa jonkin aikaa.. :)
keltaiset hedelmät, kuten appelsiini ja banaani
Eräs vanha täti neuvoi pesemään mustuneet hihansuut mäntysaippualla. Vielä en oo kokeillu, mutta vois toimia muihinkin hankaluuksiin.
kuka osaa neuvoa?