Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lähtisitkö vaunuileen tässä tilanteessa?

Vierailija
07.06.2010 |

Vauva on 5pvän ikäinen, käynnistetty vkolla 42.

Sairaalassa sanoivat, ettei kahteen viikkoon saisi ulkoilla?

Milloin itse olet lähtenyt vastasyntyneen kanssa vaunuileen ensimmäisen kerran?

Vaikuttaako ulkoilma jotenkin hengittämiseen?

Heti synnyttyään vauvaa jouduttiin ventiloimaan ja imettiin paljon kirkasta limaa pois ja annettiin 10min lisähappea. Virkosi kuitenkin nopeasti ja kaikki limat poistui jo sairaalassa, vauva syö ja nukkuu hyvin. Voiko ulkoilu"kielto" johtua tuosta ventiloimisesta ym, vai onko se ihan yleinen suositus?

Netissä taas monessa paikkaa luki, että täysiaikaisen terveen kesävauvan kanssa voi lähteä ulkoilemaan kun äidin vointi sen sallii.

Pukisin päälle bodyn, puolipotkarit, pipon ja fleecehaalarin ja laittaisin äitiyspakkauksen makupussin, ja peitän tietenkin, ettei sisään tuule.

Täällä on 12,6 astetta lämmintä.

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
07.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse en lähtisi vielä. Odotin pari viikkoa kiltisti ja senkin jälkeen hissukseen aloitettiin.. oli viileämpää keliä silloin (nollan tuntumassa).

Ulkoilma voi olla tottumattomalle vauvalle aika 'raakaa' jos vielä tuuleekin, niin sen takia totutellaan aluksi vähän kerrallaan.

Vierailija
2/27 |
07.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lähtisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
07.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

naamalle. Kyllä mä ainakin menisin. Muistaakseni myös suositellaan et oltais joku 15-30 minuuttia vain ekoja kertoja ulkona.

Vierailija
4/27 |
07.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pukisin päälle bodyn, puolipotkarit, pipon ja fleecehaalarin ja laittaisin äitiyspakkauksen makupussin

Vierailija
5/27 |
07.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun 1,5 kk on 15 asteen lämpötilassa ilman makuupussia, kevyt tuulipuku ja ei edes pipoa, huppu vaan ja silti kuumissaan. Vaunut itsessään on aika topatut ainakin mulla.

Vierailija
6/27 |
07.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä menin tuon ikäisen kanssa jo -20 pakkasessa ekaan neuvolaan.. vauva kun syntyi 28.12 niin ei me voitu olla sisällä kuukausi tolkulla... katsos kun kaupassa piti käydä, viedä isompi eskariin jne... eikä meillä autoa ole kun pk-seudulla asutaan. ihan terve vauva meillä on.

Vierailija
7/27 |
07.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kestä vielä kunnolla kylmää ilmaa. Mutta ei kai se nyt kesällä ole voimassa.

Mitä tulee pukemiseen - nyt on kesä. Jätä makuupussi pois. Sittenkin kokeile niskaa välillä. Jos niska kuuma/hikinen => vauvalla liikaa vaatteita.

Itse aloittaisin ulkoilun silti lyhyissä pätkissä. Kuten talvellakin. Eli ensin vartti, seuraavana päivänä vaikka 20 minuuttia, sitten puoli tuntia jne.

Vierailija
8/27 |
07.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pukeminen kuulostaa aika sopivalta, ja tosiaan kannattaa kokeilla välillä vauvan niskaa, onko lämmin/kylmä.

Itse lähdin myös 5pv ikäisen vauvan kanssa ulos viime syksynä, ilma oli suurin piirtein tätä vastaava ja puin vauvan suurin piirtein samoin. Ja kyllä kannatti! :) Mieli virkistyi heti kummasti, vaikka emme ulkona viettäneetkään kuin 20min eka kerralla!

Vierailija
9/27 |
07.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuolla varustuksella aiot lähteä, niin todellakin suosittelisin sisällä pysymistä! Lapsen ylipukeminenkin on vaarallista. Pienillä vauvoilla se pukeutumissääntöhän menee, yksi kerros enemmän kuin itsellesi. Käytätkö itse toppavaatteita vielä tällä ilmalla?

Varmasti ihan syystä kehoittivat pysymään sisätiloissa, siltä varalta ettei lapsesi jo koville joutuneet hengitystiet ja keuhkot kärsi enää enempää.

Vierailija
10/27 |
07.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ei ne ulkoilusta sanonut kuin että viikon päästä voi mennä ulos, ja silloin oli syksy.

Mutta jos ne ovat sanoneet kaksi viikkoa, niin en minä ulos menisi. Kai siihen joku syy on.

Ja älä herran jestas paahda sitä vauvaa sinnen vaunuun. Kesällä riittää pelkkä body. 12-asteessa laittaisin bodyn, lämpimät housut, ohuen pipon ja vielä joku kevyt paita. Ei peittoa, ei fleeceä, ei makuupussia.

Vierailija
11/27 |
07.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitiyspakkauksen makuupussit pitäisi ilmeisestikin kieltää, koska niitä ei osata käyttää. Voi lapsiparat jotka joutuvat koko kesän olemaan todella kuumassa makuupussissa. Lämpöhalvauksen riski on suuri. Vaunuissa on helposti +40 astetta, jos ne on kiinni jalkapeitettä myöden ja aurinko niihin paistaa.. Kuuma tulee itselleenkin ajatellessa tuota vaatetusta ja makuupussia.

Vierailija
12/27 |
07.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

alustana, mutta voin toki jättää sen poiskin.

Enkä olisi lähdössäkään mihinkään maratoonilenkille, kunhan vähän pääsisi vaunuja kokeilemaan.

Ap

Vierailija
13/27 |
07.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan lähdetty ulkoilemaan aina heti kotiuduttua. Lapset ovat syntyneet kesällä ja syksyllä, niin että syksylapsen kotiin tullessa paiskoi jo räntää. Ei ole koskaan ollut mitään ongelmia ja lapset ovat nukkuneet ulkoillessa todella hyvin.

Vierailija
14/27 |
07.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

en näe mitään syytä miksei.

Vierailija
15/27 |
07.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillkin kakkokselta jouduttiin puhdistamaan hengitystiet ja antamaan happea, mutta mitään tuollaista "kieltoa" emme saaneet. Tosin sitä olisi ollut muutenkin mahdotonta noudattaa, koska esikoisen kanssa tarvitsi olla ulkona ja mies päivät töissä. Ja kesävauva tuolloinkin kyseessä, muistan lämpötilojen olleen suunnilleen noissa lukemissa.

Joten minusta voit hyvin mennä ulos, laitat vaikka sitten sen sideharson vaunuihin niin suodattaa suurimmat pölyt ja roskat =)

Vierailija
16/27 |
07.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ehdottomasti pois! ei edes pehmusteeksi. Tarkkaile myös vaunujen lämpötilaa sisältä.

Vierailija
17/27 |
07.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä mä lähdetään hetkeksi reippailemaan, jos se auttais tähän kauheeseen turvotukseenkin..kohta ei enää nilkat taitu..:D jos sais ekan aamupalan syötyä..vauva on tankannut koko aamun..:D

Ap

Vierailija
18/27 |
07.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja lapset syntyneet huhti-syyskuu välillä,talvivauvat kyllä ymmärrän. Ehkä se liittyy komplikaatioon,siitepölyä ollut ja on runsaasti..

Vierailija
19/27 |
07.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos hengityksen kanssa on ollut ongelmia, niin viettäisin mielelläni sen neuvotun 2 vk:a kotona ja varovasti totuttelisin siihen ulkoilmaan. Miski kotona? Koska kotona on, jos ei kontrolloidut, niin ainakin tutut ja turvalliset ympyrät, ja kaiken poikkeavan huomaa nopeammin. Se isyysloma ei ihan oikeasti ole "lomailuun", vaan tarkoitus käyttää siihen vauvaperheen arkeen tutustumiseen. usko pois, KAIKKI on nyt uutta ja yllättävää. Ei se ole "vaan vauva", se on ihmisentaimi joka on uskomattoman herkkä.

Vierailija
20/27 |
07.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä sen alun jälkeen ole ollet mitään hengitysvaikeuksia. Virkeä ja normaali vauva.

Lähdemme kävellen kauppaan johon kestää n.7min suuntaansa..huomenna tulee neuvolantäti kotikäynnille ja kysyn siltä sit mitä mieltä on ulkoilusta.

AP