Miksi nk. vanhemmat äidit korostavat aina paremmuuttaan?
Miksi nk. vanhempien äitien epävarmuus omasta äitiydestä tulee aina tällaisilla palstoilla esiin lähinnä nuorten äitien mollaamisena? Noiden juttujen perusteella useammasta nuoresta äidistä saa kypsemmän ja fiksumman kuvan, kuin vanhemmasta ja koulutetusta mammasta.
Oma näkemykseni on, että lukuunottamatta tiettyä "sosiaaliluokkaa", jossa toki teiniäitejä paljon on, suurinosa nuorista äideistä on ikäistään kypsemmän oloisia, ottavat asiat niin kuin ne tulevat, eivät pelkää synnytystä yhtä paljon, vrt. synnytyspelko lisääntyy iäkkäämmillä äideillä, useimmat suhtautuvat luonnollisesti lapsen hoitamiseen ja äitiyteen, sekä sopeutuvat helpommin.
t.th
Kommentit (30)
palstalla ihmiset kärjistävät ja ennen kaikkea kertovat omista kokemuksistaan. Tämä nuoret-vanhat-jaottelu kertoo siis vain siitä, että palstalle kirjoittelee erilaisia ihnisiä. Yleistyksiä tulee, kun jokainen tuo esiin oman subjektiivisen näkemyksensä asiasta. Ei tämä palsta kuvasta tosi tilannetta maailmasta.
Eivät kaikki vanhat siis mollaa nuoria, eivätkä kaikki nuoret ole kypsiä äidiksi. Ja sama toisinpäin...
Älä terkkari ota nettipalstaa liian vakavasti ;)
nuoret äidit osaavat terkan mukaan jo valmiiksi hoitaa vauvaa, vaihtaa vaipat ja rasvata ihoa ja vanhat eivät? Ja tämä kertoo hyvästä äitiydestä?
on niin laaja käsite, ettei sitä tällaisessa viestissä voi edes määritellä. Jokainen äiti lukuunottamatta joitakin poikkeuksia, on hyvä äiti omalla tavallaan.
Tarkoitin lähinnä sitä, että usein nuorilla äideillä on nuoruutensa vuoksi ihana, ennakkoluuloton suhtautuminen, he hankkivat tietoa itse, suhtautuvat vauvan hoitoon ja saamiseen luonnollisemmin. Nuo olivat lähinnä käytännön esimerkkejä tuosta vain.
että ilkeät ihmiset todella ovat niitä vanhoja äitejä? Tämä on netti. Kuka vain voi esiintyä millaisena vain provosoidakseen.
että ei ole normaalia ikää saada lapsi/lapset. Tarkoitin omalla kohdallani, että keskimääräinen ikä. :)Olen saanut lapseni keskimääräisessä synnytysiässä ;)
Siksi hämmästelen sitä, kuinka usein ja rumasti vanhemmat äidit nuorempia äitejä täällä kohtelevat.
t.ap
varmasti ollut osaavampi ja tietävämpi, kuin nyt. Ainakin omasta mielestäni. :) Tuossa iässä luulin vielä tietäväni kaikesta kaiken.
t. ap
Loogisuus ja elämänkokemus huipussaan.
että ilkeät ihmiset todella ovat niitä vanhoja äitejä? Tämä on netti.
Voi olla, ettei näin ole. Toivon niin. Kuitenkin nimenomaan tuon keskimääräisen synnytysiän nousemisen vuoksi olettavasti osa ainakin on.
Loogisuus ja elämänkokemus huipussaan.
Toivottavasti helpotti ahdistustasi, kun saat purkaa oman pahanolosi jollekin.
Jos luulet jotenkin viestilläsi minua loukkaavasi, nauran sinulle koneeni takana. Senverran elämänkokemusta ja logiikkaa löytyy.
Kyllä monet nuoret äidit haukkuvat ja halveksivat vanhempia äitejä. Mikä se sitten on niin vaikeaa hyväksyä äitejä äiteinä iästä riippumatta. Onko siellä jonkinlaista kateutta taustalla? Mitä kadehditaan? Vaikea tietää. Minä olen hyvin mahtunut leikkipuistoon nuorten äitien joukkoon. Eipä kukaan ole ainakaan suoraan tullut ikääni ihmettelemään. Enkä minä kyseenalaista 16-vuotiaankaan äidin lastenhoitokykyjä.
ongelmia, on myös enemmän taloudellisia ongelmia, kun ei ole koulutusta eikä ole hankittu työkokemusta ennen lapsensaantia. Ollaan toki yleensä pitkään kotona, mutta lähinnä siksi, ettei ole työpaikkaa, mihin palata. Tällaiset äidit käyttävät myös enemmän sosiaalipalveluita ja ovat useammin lastensuojelun asiakkaita.
Muistuupa mieleeni taannoinen videonpätkä irc-galleriasta, jossa teiniäiti antoi pari-kolmikuiselle vauvalle suklaata imeskeltäväksi. Se kai sitten on sitä vaistovanhemmuutta.
t. 37-vuotias äiti + 1v7 kk lapsi (ei ole saanut vielä suklaata...)
että ei ole normaalia ikää saada lapsi/lapset. Tarkoitin omalla kohdallani, että keskimääräinen ikä. :)Olen saanut lapseni keskimääräisessä synnytysiässä ;)
Siksi hämmästelen sitä, kuinka usein ja rumasti vanhemmat äidit nuorempia äitejä täällä kohtelevat.
t.ap