G: Kuinka monella täällä on aatelisia suvussa?
Kommentit (57)
Eipä siis olla aatelisia, vaikka verisukua kyllä.
En ole itse, sillä aateliset ovat avioliiton kautta.
mutta eipä se suvun historian "hienous" hirveesti näy nykyelämässä :p
tituleeraan itseään vähintään aateliseksi :D
aatelisia löytyy suvusta vain 1500-luvulta, sitten he valitettavasti avioituivat porvarissäätyyn.
vissiin on enemmänkin. Jonku vaakunakorunkin sain 15-vuotiaana. En ole ite kuitenkaan sen kummemmin asiaa koskaan ajatellut tai tutkinut.
Tämä oli 1600-luvun lopulla, joten siitäkin on siis aikaa. Sen lähemmäs ei ole osunut. Ko. pikkuveli jäi lapsettomaksi.
mutta sukuun on naitu yksi aatelinen.
Itse en ole.
Kuten en myöskään rikas, en myöskään mummon puolelta.
ensimmäiset aateliset 1500-luvulta, Ruotsin hovista. Isomummini oli aatelinen, mutta menetti mm.perintöoikeutensa naidessaan itseään alemmassa säädyssä olevan.
on sukuun naitu, isänisän isoäiti.
Itse en ole aatelinen, vaikka asun kartanossa.
eli kai lapsillakin sitten. minulla ei, todellakaan! ...noo, vaihtoipa minut sitten yli 10 vuotta nuorempaanpienemmän olessa vielä vauva. että olipa naimakaupat mulla.
Mitähän se tsaaritar tykkäsi, jos äpärälapsi leikki omiensa kanssa?
Epäilen siis ko. tsaarin vanhemmuutta. Kyllä raskaaksi tullut piika pistettiin mieron tielle, jos emäntä saisi asiasta vihiä, että isännän mukelo on tulossa.
niihin aikoihin tsaarittarella ei ole ollut paljon sanomista kenen kanssa ja missä se tsaari värkkiään käytti. Tsaarittarella on ollut tasan kaksi vaihtoehtoa, joko hiljaa nieleskellä ja pitää päänsä pystyssä tai pitää päänsä pystyssä ja selän takana yrittää päästä eroon pikkupiiasta. Talo jos toinenkin on ollut täynnä isäntien äpärälapsia.
ja mummoni vanhemmat molemmilta puolilta olivat vanhoista suomenruotsalaisista aatelissuvuista.
perheestämme on tehty juttu Helsingin Sanomiin karkausvuonna, 29.2.1960
Lehdessä käsiteltiin asiaa olisiko mummoni Tsaari Nikolai II:n lapsi. Lehdessä ovat kuvat mummostani ja Tsaarista...Olisi toisaalta mukava saada varmuus mahdollisesta sukulaisuudesta...
Mummoni asui Tsaaarin perhen kanssa äitinsä ollessa hovikampaajana, mummoni sai kutsua Tsaaria kummi-isäksi, kerrottiin...
Mummoni vanhemmat olivat tsaarin hovihankkijoita, toimittivat sinne tavaraa. Ja mummoni kummi oli hovista :)
Jutut ja juorut kertoivat, että mummoni isä olisikin ihan joku muu kuin sisarusparvensa muiden lasten. Lisäksi kasvonpiirteet tsaarin sukuun nähden samanlaiset. Meillä on suvussa verenvuototauti, minulla todennäköisesti von Villebrandt ja lapsilla paha vuototaipumus, ei diagnosoitu.
Kaikki alkoi tästä. Silloin ei tiedetty lopputulosta Italiassa olevasta vanhasta naisesta, käytti nimeä Marga Boodts, oli tukenaan 32 asiakirjaa....jonka kanssa syntyi kirjeiden vaihtoa äitini kanssa, lehdistökin siinä mukana.
Italiassa eräs nainen väittää olevansa Venäjän tsaari Nikolai II:n ainoa elossa oleva tytär Olga Romanova.
Suomesta otettiin yhteyttä Italiaan, äitini kertoo HS:ssa
Maananatai helmikuun 29 pnä 1960
HS: Äitimme leikki tsaari Nikolai II:n
tyttärien kanssa Tsarskoje Selossa
Äitini äiti Nelly (minun mummoni) ja hänen äitinsä nimeltään Karoliina.
Nellyn isä oli saksalaissyntyinen Nikolai, joka oli merkittävä virkamies, keisarillisen hovin virkapostin tarkastaja. Karoliina oli venälästä sukujuurta ja keisarinna Aleksandra Fedorovnan ensimmäinen kamarineito, kampaajanakin.
Jokapäiväiset tehtävät veivät heidät läheisiin tekemisiin tsaariperheen kanssa.
Nelly-mummoni on kertonut kuinka hän ja veljensä sekä sisarensa kulkivat silkkiin ja pitseihin pyntättyinä huolehtivainen palvelija alitusena seuralaisenaan, leikkivät Selon kauniissa puistossa ja elivät isänsä virka-aseman turvin kaikin puolin suojattua elämää.
Hämärämmäksi sisaruksille ja luultavasti heidän äidilleenkin Karoliinalle on jäänyt, millaisissa olosuhteissa tapahtui perheen hajoaminen.
Ensin kuoli isä, Nikolai virkapostin tarkastaja, sitten äiti Karoliina, kamarineito olosuhteissa, joihin tuntuu sisältyvän jotain salaperäistä ja lapset hajaantuivat kolmeen maahan. Vanhin tyttäristä, joka oli kyttyräselkäinen onnettomuudesta joutui Amerikkanaan. Ainoa veli jäi Venäjälle missä hän myöhemmin vallankumouksen myrskyissä hävisi. Nelly joutui ainoana lapsista Suomessa naimisissa olevan tätinsä hoiviin Viipuriin. Nelly oli suunnilleen 9-10-vuotias joten keisarillisen virkapostin tarkastajan perhettä kohdannut onnettomuus on sattunut heti vuosisadan vaihteen jälkeen.
Minulla on paperi, Moskovassa oleva suurlähetystö antanut ulkoasiainministeriön kautta sukuselvityksen.
23 syyskuuta 1960
Yllämerkittyyn kirjelmään viitaten suurlähetystö lähettää oheisena kunnioittavasti Ulkoasianministeriölle SNT-liiton ulkoasiainministeriöltä vastaanottamansa Leningradin kaupungin siviiliasiain rekisterin arkiston 22.6 1960 antaman Nelly XXX syntymätodistuksen suomennoksineen. Syntymätodistuksesta käy ilmi vain hänen perhesuhteensa hänen äitinsä kohdalla.
Lähetystösihteeri Matti xxx
Nelly-muummoni isä on -kuka? Oikeasti.
Olenkin von Virtanen