En nyt halua olla kiittämätön, MUTTA
ei 4-vuotias tyttö (yleensä ainakaan) halua synttärilahjaksi pelkkiä vaatteita. Meillä ei tyttö saanut yhtään lelua keneltäkään (paitsi minulta ja isältään), pelkkiä vaatteita ja yhden kirjan.
Äitinä olen tietysti kiitollinen ettei tarvitse ostaa uusia kesävaatteita ja tyttökin kiitti kaikkia kiltisti, mut.. Aamulla oli niin tohkeissaan ja höpötti miten leikkii sitten koko illan kaikilla uusilla leluilla, niin nyt sit nukkumaan mennessä sanoi ettei saanut lelun kuin meiltä.
TIEDÄN että on materialistista ajattelua, mut halusin vain sanoa et ostakaa lapselle synttärilahjaksi jotain mistä voisitte kuvitella lapsen ilahtuvan. Tosi harva lapsi ilahtuu, kun paketista löytyy uudet sukkahousut. Puhun nyt yleistäen, varmasti löytyy lapsia, jotka ilahtuu uusista vaatteista..
Kommentit (32)
Olisiko kannattanut vinkata lahjan antajille? Itse vien usein vaatteita, ellen saa mitään vinkkejä, koska en tiedä mikä lelu lapsen mielestä on juuri nyt pop. Vaatteelle sen sijaan on aina käyttöä.
Itse aina sanon lahjatoiveita kyseleville, että pliis, älkää tuoko leluja, mielummin vaatetta tai karkkia tai kirjoja, leluja on jo niiiiin hirveästi lapsilla!
Itsekään en vie mielelläni leluja, vaan juuri noita edellä mainitsemiani, koska ajattelen että nykyään ongelmana miltei joka lapsiperheessä on se lelujen suuri määrä.
Ilmeisesti silti näitä lelujen toivojia vielä riittää :)
Jostain rooliasusta, esim. prinsessamekosta, lapsi voisi vielä innostua, sillähän voi leikkiä, mutta muuten vaatteet ovat vain välttämättömiä. Lapset ilahtuvat ikätasoisista leluista, peleistä jne.
olin sanonut vinkkejä, mistä tyttö tykkäisi, mut kaikki oli ostaneet jotain muuta.
ap
koska täti Suomesta lähettää aina kivoja vaatteita.
Opeta tytölle nyt käytöstapoja äläkä harmittele asiaa. Eikö yksi (tai 2?) lelua riitä? Ihmettelen..
mutta hyvin olet kasvattanut kun ei vieraiden aikana arvostellut.
Meillä oli toissa talvena pojan 4 v synttärit ja häneltä olin kysellyt hyvissä ajoin mitä haluaa lahjaksi. Meillä synttäreillä on aina n 30 vierasta, on hyvä antaa kysyjille vähän vinkkiä.
Poika sitten liian monta kertaa lahjoja avatessaan näytti hapanta naamaa. Onneksi vieraat tulivat ripotellen, pystyin ekan paha mieli kohtauksen jälkeen pitämään pienen puhuttelun ja tokan jälkeen vein ihan omaan huoneeseen ja uhkasin juhlien lopettamisella. Osas onneksi loppuillan käyttäytyä ja puhuttiin asia halki vielä illalla.
Kuuluu tähän ikään.
Itse aina sanon lahjatoiveita kyseleville, että pliis, älkää tuoko leluja, mielummin vaatetta tai karkkia tai kirjoja, leluja on jo niiiiin hirveästi lapsilla! Itsekään en vie mielelläni leluja, vaan juuri noita edellä mainitsemiani, koska ajattelen että nykyään ongelmana miltei joka lapsiperheessä on se lelujen suuri määrä. Ilmeisesti silti näitä lelujen toivojia vielä riittää :)
OMASTA puolestani en todellakaan halua meille yhtään lelua lisää. Mut ei se lelujen iso määrä ole ongelma lapsille vaan vanhemmille. Joka ikinen lelu on tärkeä ja rakas ainakin meidän lapsille. Mun mielestä lapsen syntymäpäivänä pitää ajatella lapsen toiveita, ei vanhempien.
ap
tytöllä ole yhtään huonot käytöstavat. Kiitti jokaisesta vaatteesta nätisti. Mulle tuli vain jotenkin paha mieli, kun oli odottanut lelulahjoja ja äsken vähän ihmetteli mulle, kun sai vain vaatteita. Ihmetteli sitä siis vain, ei sen mun mielestä ole huonoa käyttäytymistä. Halusin vain tulla tänne kirjoittamaan tästä, että ihmiset ymmärtäisi ajatella mitä lapsi toivoo. Lahjat ei tietenkään ole se tärkein pointti vaan muuten kiva päivä, mutta kyllähän sitä omastakin lapsuudesta muistaa, miten rakkaita ne lelut on.
ap
jos jokaikinen lelu on tärkeä ja rakas teidän lapsillenne.
Meillä nimittäin lapset eivät edes muista kaikkia lelujaan, saatika että leikkisivät niillä kaikilla. Osa vaan lojuu lelukorin pohjalla ilman että sillä ikinä ensimmäisen kerran jälkeen olisi toista kertaa leikittykään :)
en nyt muista mikä numero olin...
että eivät osaa iloita enää mistään :( Surullista mutta totta.
jos noin koet hirveäksi takaiskuksi lapselle, kun ei saanutkaan leluja synttärilahjaksi?
Tiedäthän, että myös pettymykset kuuluvat kasvattavana osana lapsen elämään. Ja mikäs tuon "turvallisempi" ja harmittomampi tapa "tuottaa" niitä pakollisia pettymyksiä, kuin se että ei nyt ihan tullut mieleisiä lahjoja. Oli kuitenkin synttärit, ja tuli lahjoja! Se on jo paljon!
Kaikkein paras lahja varmaan keltä tahansa lapselle olisi yhteinen aika jossakin kivassa paikassa jutellen, eikä mikään materia!
että eivät osaa iloita enää mistään :( Surullista mutta totta.
meillä pidetään vaatelahjoista.
Sai myös kirjan. Leluja mä en tahtoisi enempää meille.
tämä oli mikään "hirvittävä takaisku" tytölle, mut tulipahan vaan mieleen että lahjanantajat ajatteli tavallaan enemmän meitä vanhempia kuin tyttöä.
ap
itse en koskaan osta lapselle lahjaksi vaatetta, vaatteet ovat ns. käyttöjuttuja, jotka lapsi saa automaattisesti.
Eri asia hieman isommat lapset, heille voikin ostaa jonkun kauan toivotun hintavamman trendijutun synttäri- tai joululahjaksi.
olin sanonut vinkkejä, mistä tyttö tykkäisi, mut kaikki oli ostaneet jotain muuta.
ap
Äitinä olisit voinut myös valmistella lasta siihen, ettei välttämättä saa röykkiöittäin leluja. Olisi tullut pienempi pettymys.
Esim. kummityttöni 7 v sai nyt syntymäpäivälahjaksi rannekellon. Olen ostanut askartelu tarvikkeita, kirjoja ja kyllä myös niitä vaatteita. Tosin useinmiten olen vaatelahjan lisäksi ostanut myös jonkin pienen jutun. Omat lapseni sen sijaan ovat siitä kiitollisia lahjottavia, että ihan tosissaan tykkäävät uusista vaatteista ja usein lahjavaatteista tulee niitä kaikkein rakkaimpia.
- päinvastoin. En ikinä kehtaa pyytää keneltäkään mitään kallista lahjaa. Ja edelleenkin, se ei ollut mikään valtava pettymys lapselle, mutta itelle tuli vain mieleen, että mun mielestä pitäisi ajatella enemmän lahjan saajaa.
ap
lahjan on tarkoitus ilahduttaa vastaanottajaa...