Opet hei!
Onko niin, että nykyään on vaikeampi saada todistukseen kiitettäviä numeroita kuin joskus 70-80-luvuilla? Sen tiedän, että käyttäytymisen arviointi on muuttunut todellisuuspohjaiseksi verrattuna siihen, että omassa kouluiässäni piti suurinpiirtein sytyttää koulussa tulipalo, jotta käytösnumero laskisi alle kympin. Mutta onko arviointi muuttunut muutenkin tiukemmaksi?
Kommentit (13)
Oman tyttäreni 6:n päästötokarissa keskiarvo oli 9.0, vaikka on saanut jopa 7 jostain kokeista eli itse olin tosi positiivisesti yllättynyt todistuksesta. Olen myös itse ope ja itse taidan olla taas hieman tiukempi ja annan kyllä aika helposti esim. 7, jos ei esim. tunneilla osoita aktiivisuutta vaikka kokeet olisikin 8:n luokkaa. eli riippuu...
Lisäksi minulla on se tuntuma, että joulutodistukseen annetaan mieluummin se hiukan alempi numero, jotta lapsi saa motivaatiota lukea keväällä numeroa parantaakseen, ja sitten kevättodistukseen annetaan se hiukan parempi numero, jotta lapsi saa "palkinnon" vuodesta. Olenko oikeassa vai hakoteillä?
ap
Kiitettävät arvosanat vaativat jo erityisiä taitoja, osaamista tai lahjakkuutta.
"Olen myös itse ope ja itse taidan olla taas hieman tiukempi ja annan kyllä aika helposti esim. 7, jos ei esim. tunneilla osoita aktiivisuutta vaikka kokeet olisikin 8:n luokkaa. eli riippuu..."
Mikä on tuntiaktiivisuus? Riittääkö, että on ajoissa paikalla läksyt tehtyinä? Epäreilua, jos tunnilla viittaaminen tms. merkitsee. Epäreilua tämä on niitä kohtaan, joita esim. koulukiusataan, eivätkö siksi voi/uskalla ottaa tunnilla osaa keskusteluun. Samoin jännittäjiä kohtaan.
"Olen myös itse ope ja itse taidan olla taas hieman tiukempi ja annan kyllä aika helposti esim. 7, jos ei esim. tunneilla osoita aktiivisuutta vaikka kokeet olisikin 8:n luokkaa. eli riippuu..."
Mikä on tuntiaktiivisuus? Riittääkö, että on ajoissa paikalla läksyt tehtyinä? Epäreilua, jos tunnilla viittaaminen tms. merkitsee. Epäreilua tämä on niitä kohtaan, joita esim. koulukiusataan, eivätkö siksi voi/uskalla ottaa tunnilla osaa keskusteluun. Samoin jännittäjiä kohtaan.
Tottakai viittaminen merkitsee, sehän nimenomaan on sitä tuntiaktiivisuutta! Mikäs sitten olisi? Se, että tullaan ajoissa ja läksyt tehtynä on perusoletus.
voi mielestäni osoittaa myös tekemällä tehtävät tunnilla hyvin, vaikkei uskaltaisikaan viitata. Myös osallistuminen ryhmätöihin yms. osoittaa aktiivisuutta.
80-90 -luvullakin kymppi oli se perusoletus, josta sitten lähdettiin tiputtamaan alaspäin oppilaan taitojen mukaan. Nyt 8 on perusnumero, josta joko nostetaan tai lasketaan. 8 on siis oikein hyvä numero, joka kertoo että oppilas osaa asian, muttei ole erityisen harrastanut ko. aineessa tai ei ole kovin tuntiaktiivinen tai ei ole viitsinyt palauttaa tehtäviä ajoissa tms. 9 ja 10 vaativat erityistä panostusta tai harrastuneisuutta. 7 kertoo, että oppilas on vielä kärryillä, mutta voisi pikkaisen tsempata. 6 on jo heikompi, voi olla vaikeuksia jatkaa seuraavana vuonna ko. aineessa muiden mukana.
Eli kymppejäkin annetaan. Käytännössä ysi = moitteeton käytös. Kasi = jotain häikkää jne. Kympissä pitää olla jotain ekstraa. Oppiaineissa annetaan myös paljon ysejä.
T. T:reen yläkoulu
Oman tyttäreni 6:n päästötokarissa keskiarvo oli 9.0, vaikka on saanut jopa 7 jostain kokeista eli itse olin tosi positiivisesti yllättynyt todistuksesta. Olen myös itse ope ja itse taidan olla taas hieman tiukempi ja annan kyllä aika helposti esim. 7, jos ei esim. tunneilla osoita aktiivisuutta vaikka kokeet olisikin 8:n luokkaa. eli riippuu...
Lisäksi minulla on se tuntuma, että joulutodistukseen annetaan mieluummin se hiukan alempi numero, jotta lapsi saa motivaatiota lukea keväällä numeroa parantaakseen, ja sitten kevättodistukseen annetaan se hiukan parempi numero, jotta lapsi saa "palkinnon" vuodesta. Olenko oikeassa vai hakoteillä? ap
Ihan oikeassa olet.
8 on peruskäytöksen numero: pääosin hyväkäytöksinen, joskus konflikteja ja pientä tulkutusta. Ysi on hyvä käytös, voi olla pieniä kähinöitä joskus. Kymppi on tosi hyvä käytös, ja kutosiakin annetaan, jos on tosi paljon suunsoittoa jatkuvasti.
t. Oulu
9 eli kiitettävä on jo vaikeampi ansaita.
Tottakai viittaminen merkitsee, sehän nimenomaan on sitä tuntiaktiivisuutta! Mikäs sitten olisi? Se, että tullaan ajoissa ja läksyt tehtynä on perusoletus.
Oman tyttäreni 6:n päästötokarissa keskiarvo oli 9.0, vaikka on saanut jopa 7 jostain kokeista eli itse olin tosi positiivisesti yllättynyt todistuksesta.
Olen myös itse ope ja itse taidan olla taas hieman tiukempi ja annan kyllä aika helposti esim. 7, jos ei esim. tunneilla osoita aktiivisuutta vaikka kokeet olisikin 8:n luokkaa. eli riippuu...