Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitäisimmekö nimiäiset vai ristiäiset?

Vierailija
04.06.2010 |

Minä kuulun kirkkoon, mies ei. En ole uskovainen. Nyt pitäisi päättää, pidetäänkö nimiäiset vai ristiäiset. Mielipiteitä?

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
04.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskustelimme miehen kanssa asiasta ja päädyimme nimiäisiin. Kirkkoon voi liittyä myöhemmin, jos lapsi niin haluaa.

Vierailija
2/7 |
04.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

päätyisin varmasti kastamaan lapsen. Itse emme kumpikaan kuulu kirkkoon ja nyt vasta lapsen synnyttyä olen ymmärtänyt, millainen merkitys esim. lapsen isovanhemmille olisi ollut lapsen kuulumisella kirkkoon. Ajattele siis asiaa myös hieman laajemmalta kuin vain oman perheen kannalta. Omaa lastamme ei ole kastettu. Yksi mummoista on aika ahdistunut asian vuoksi, koska hänelle uskonnolla on suuri merkitys.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
04.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et, niin nimiäiset.

Vierailija
4/7 |
04.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluatteko hänen kuuluvan kirkkoon ja kasvattaa häntä kristillisesti, vai ette?

Vierailija
5/7 |
04.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisin kuin jotkut tuossa sanovat, niin eihän tämä nimiäis/kastamisasia liity mitenkään ennen kaikkea siihen, haluatteko kasvattaa lapsen kristillisesti vai ette. Vaan se liittyy siihen, liitättekö lapsen uskonnolliseen yhdyskuntaan (ilman hänen omaa suostumustaan) vai ette. Kysymys kuuluukin, miksi näin pitäisi tehdä? Jos lapsi kuuluu kirkkoon, hänen on mm. osallistuttava koulussa uskonnontunneille, eikä hän voi valita et:n opetusta. (Kirkkoon kuulumaton taas saa valita yleensä kumman tahansa.) Lapsi joutuu myös maksamaan ensimmäisistä omista tienesteistään kirkollisveroa, halusi tai ei. Ja tietysti näen tässä sen aspektin myös, että miksi kastaa pikkulasta "kristilliseksi", kun ette voi mitenkään tietää, mikä hänestä myöhemmin tulee uskonnollisessa mielessä?

Kaikilla ihmisillä pitäisi olla uskonnonvapaus, myös lapsilla, mutta valitettavasti niin ei ole. Järkevintä olisi ehdottomasti olla liittämättä lasta kirkkoon tässä vaiheessa. Jos hän itse siihen myöhemmin haluaa, niin on aina mahdollista liittyä. Ja silloin se olisi tosiaan hänen oma valintansa. Luulisi kirkollekin olevan parempi, että sen jäsenet oikeasti sitä kannattavat, eivätkä kuulu siihen vain siksi, että vanhemmat ovat päättäneet lapsen liittää kirkkoon vauvaiässä. Siitä huolimatta, siis vaikka lapsi ei kirkkoon kuuluisikaan, voi hänelle toki opettaa kristillisiäkin asioita ja tuoda esiin sitä maailmankatsomusta. Mutta loppujen lopuksi jokainen kuitenkin ihan itse valitsee sen uskontonsa tai uskonnottomuutensa, minkä takia olisi hyvä, että uskonnolliseen yhdyskuntaan kuuluisikin jokainen siksi, että on itse halunnut siihen liittyä.

Vierailija
6/7 |
04.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaste, sillä tämä luo lapselle yhteyden taivasten valtakuntaa. Ihan varmuuden vuoksi hyvä, että lapsi on kastettu.

Jos hän haluaa erota myöhemmin, niin sehän käy kätevästi.

Jos itse kuulut kirkkoon, niin ethän sinäkään mikään pakana ole.

Vierailija
7/7 |
04.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

et itsekään usko, niin miksi kastaa lasta uskonnollisen järjestön jäseneksi?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi seitsemän