Mitä mausteyrttejä voisi kasvattaa - mitä sinä kasvatat?
Mitkä olisivat käytännöllisiä ruoanlaitossa ja leivonnassa?
Kommentit (10)
mulla on timjamia, salviaa ja persiljaa, basilikaa, oreganoa ja piparminttua. Tilliä ei ole, koska mulla ei riitä tila sen kasvattamiseen. Rosmariinia ajattelin vielä hankkia. Basilika tarvii lämpimän paikan, ei menesty avomaalla eikä ulkona.
basilika, salvia, rosmariini, timjami, oregano
basilikaa en ole koskaan saanut kasvamaan.
Minttu on menestynyt.
Olen täysin peukalo keskellä kämmentä, mitä näihin puuhiin tulee.
basilika, salvia, rosmariini, timjami, oregano
paitsi rosmariini, joka on vähän nirsompi. Kannattaa kuitenkin hankkia valmiit taimet, siemenestä ei oikein ehdi enää.
alle +15 astetta niin se kärsii jo. Samoin se kärsii tuulisesta paikasta. Pankaa se minikasvihuoneeseen.
Joskin suurin osa menee kilpikonnan suihin :)
kasvimaalla ruohosipulia, kahta erilaista minttua, tilliä ja persiljaa. Ajattelin laittaa tulevaisuudessa lisäksi ainakin rakuunaa, oreganoa ja lipstikkaa. Sitten kun saan jonkinlaisen kasvihuoneen, niin ainakin basilikaa ja rosmariinia.
Aion myös kuivata noita talveksi.
Yrtit saa hyvin kasvamaan, kun ostaa kaupoissa myytäviä pienissä ruukuissa kasvavia, pussitettuja yrttejä. Vaihda vain ruukku isompaan (ja muista kastella). Lähes kaikki yrtit tekevät uusia versoja, joten yhdestä ruukusta saa tavaraa vaikka koko kesäksi! Tätä samaa voi harrastaa myös salaateilla.
rosmariinia, minttua, oreganoa, salviaa, kahta erilaista basilikaa. Istutettu aurinkoiselle paikalle, saa nähdä lähteekö kasvamaan.
mutta yrttinä siinä kasvaa vaan persiljaa. Ja sitä sitten paljon koska perheemme on persiljan suurkuluttuja. Pakasta sitä runsain mitoin talveksi.