Miksi jotkut eivät ymmärrä, että Mikanpoika on ihan oikea toinen/kolmas etunimi?
Meidän lapsemme kolmas nimi on tällainen, ja yllättävän monet ovat kysyneet siitä "Ai oikeestiko, siis onko se nimi?"
Huvittavia ovat myös tilanteet, joissa joku jättää lapsen kolmannen nimen sanomatta tai kirjoittamatta kokonaan ja käyttää vain kahta ensimmäistä nimeä. Suht virallisissakin yhteyksissä on käynyt näin.
Kommentit (49)
nimi Mikonpoika ja mielestäni ihana.
Eikä kyllä tullut edes mieleen että sillä jotenkin isyytä kovasti todisteltaisiin.
Vanhat nimet on vaan niin kauniita,minä en taas ymmärrä Miroja,Veetejä yms. uudempia nimiä.
Onneksi makuja on monia.
aiheuttaisi, jos joku vaikkapa Mika antaisi pojalleen nimeksi Antinpoika. Siinä olisi sukulaisille puhuttavaa kissanristiäisiin seuraaviksi vuosikymmeniksi. Saakohan edes noin tehdä?
ricu-micco pirkonpoika antinpoika
Mä laitan Eino Elmeri Äitinpoika ja hyvä tulee
ei jäisi ainakaan epäselväksi kenen lapsi on kyseessä. Äidinpä tietenkin!
(Piti ihan tarkastaa väestörekisterikeskuksesta. Ei yhtään Äitiä, mutta kolme Isiä, jotka kaikki naispuoleisia. Noi voisivat hyvin antaa lapselleen nimeksi Isinpoika:-)
No joo, yhtään Mammaa ei ole vrk:ssa, mutta pari Mamaa kyllä.
että jos perheen mieshenkilön nimi on vaikka Heikki ja lapsi on Pekka Mikonpoika, asia tulee harvinaisen selväksi, kuka on lapsen oikea isä.
kun "hippinimiset" tulevat lisääntymisikään.
Joku Kuunpoika voisi olla ihan hauskakin mutta Karhunpoika, öh...
Oikein kansainvälinenkin. Lomakohteessa joutuisi tavaamaan enää vain sukunimen, Jorma Yrjänän ja sit ton -poika lopun. Niin kätevää!
Kaverini lapsella on myös xxxxxtytär. Eikä se minun mielestäni ole outo. Harvinaista kyllä nykyään.
Mutta ainakin huomaa ettei vanhemmat mieti toisten mielipiteitä :)
sukunimen toiselta vanhemmalta, että toiselta saisi sitten tällaisen etunimen.
Se menee minun makuuni patriarkaalisuudessaan jo vähän yli, että Mikko Virtasen poika on Jussi Mikonpoika Virtanen.
on oikein perinne että lapset syntyvät sinkkunaisille. Näin on ollut iät ja ajat, mutta eikös islantilaiset käytä enemmänkin näitä -dottir eli -tytär -nimiä?
Immenpoika=uusi Jeesus
Merintytär=merenneito
Varis (2 kpl etuniminä) -> Variksenpoika
Pelto (1 kpl) -> Pellonpoika=Pellonpekko
Ja jos nimi on Pecca (2 kpl) niin onko nimi siten Pecanpoica?
on vaan toisina tai kolmansina niminä, kun ne kerran ovat niin ihanan erikoisia? Miksi ei sitten ole ensimmäisenä nimenä Jussinpoika tai Mikontytär?
Opekaveri just kertoi miten koko koululuokka rähähti nauramaan kun tajusi että yksi onneton oli
Jessica Adalmiina Paavontytär (no ei just ihan tää, mutta samaan tyyliin).
Sukunimenä menisi vielä niin kuin onkos se nyt tanska missä on näitä dottir päätteisiä sukumimiä..
Mutta nimi nimenä ihan kamalaa kakkia.
(äidillä on usein silloin erikoisempi nimi kuin isällä). Eli isää ja isän sukua hyvitellään, kun ei nyt annettukaan isän sukunimeä lapselle.
Ensimmäisen kerran kun kuulin ystävälläni (juuri mainitunlainen tapaus), oli vaikea pitää naama peruslukemilla, minusta nimi oli aika kauhea. Kai niihinkin tottuu vähitellen.
Ei sentään kukaan ole antanut ensimmäiseksi nimeksi?!