Elämäntaparemontin tehneitä, löytyykö?
Olisi mukava kuulla miten olette onnistuneet ja muita fiiliksiä matkan varrelta tai sen jälkeen.
Mulla elämäntaparemontti parhaillaan käynnissä. Herätys tähän tuli viime vuoden lopussa. Olo oli tosi huono, aina väsynyt ja alavireinenkin. Terveystarkastuskin oli silloin kaikki arvot kyllä kohillaan mut verenpaine hieman koholla ja painoindeksi ihan pielessä yli 30. Aloin sit miettimään et jos elämäni jatkuu tätä rataa niin 10 vuoden päästä voi kaikki arvot olla pielessä ja diabeteskin vielä puhjennut.
Tämän vuoden alusta sitten aloitin liikunnan lisäämisen ja pienensin annoskokoa. Lisäksi vähensin hiilareiden määrää ruokavaliossani.
Lisäksi liikunta on nyt osa elämäntapaani. Liikun 6 kertaa vko:ssa ja vaihtelevasti joka toinen päivä on rauhallisempaa liikuntaa (esim. kävely) ja joka toinen päivä rankempaa liikuntaa (esim. crosstrainer tai/ja juoksu ).
Olo on nyt aivan toinen kun vuoden lopussa. Energiaa riittää ja jaksolukua. Kunto on noussut kohisten ja keventymistäkin on tapahtunut,9 kg on tähän mennessä karissut. Verenpaineetkin (alapaine) nyt hyvällä tasolla. Olen alkanut harrastaa myös liikuntaviikonlopputapahtumia. Kevätpuolella kävin parissa ja nyt syksyllä on suunnitelmissa seuraava. Nuo tapahtumat antavat tosi paljon tukea tässä muutoksessa.
Aina tämä ei tietenkään ole helppoa ollut välillä tekis mieli luovuttaakin. Jokatapauksessa olen nyt tosi tyytyväinen että tähän ryhdyin. Elämänlaatu on noussut kohisten.
Kommentit (3)
Lopetin tupakoinnin pari vuotta sitten. Sen lopettamisen helppoudesta motivoituneena remontoin ruokavalioni ja aloin liikkua.
Olen todella hoikka mutta väsynyt ja heikko ja sairastelin usein.
Nyt olen saanut lihaa luiden ympärille ja huom. lihaksia. olen terveempi ja jaksan tehdä töitä. Uniongelmat ovat kadonneet.
Ennen välttelin kauhulla rasvaa kun olen uskonut että se tekee sairaaksi,mutta ainaiseen nälkään sitten söin leipää ja pullaa ja herkkuja.
Nyt syön rasvaista lihaa ja kalaa ja kananmunia, rasvattomat maidot ja margariinit heitin roskiin ja nautin kermasta ja voista.
Veriarvot ja koesteroliarvot ovat paremmat, hehkun ja voin hyvin. Tuntuu että olen nuortunut kymmenen vuotta!
Myös atooppinen iho on parantunut ja hiukset ja kynnet kasvaa kauniisti.
Harmittaa vaan kun tuli pilattua puolielämää väärillä elintavoilla. Nyt nautin lopuista vuosista täysillä :D
Mutta lopetin tupakan 8v sitten ja aloin viihteellä ollessani laskea että montako olen juonut. Nyt juon "kunnolla kännätessä" max 7 annosta. Ei tule oksuja eikä isoa krapulaa. Ja tuota kunnolla juomista sattuu ehkä 1 kerta vuodessa tai parissa. Normaalisti otan max 5 ja useimmiten vain 2-3. Morkkikset on jääny pois. Tupakka teki musta vanhan näkösen. Nyt on iho paljon kiinteempi ja sileempi ja terveen näkönen.
Olen päättänyt että joka päivä hymyilen, vaikka peilikuvalleni. Ja otan rennosti aina kun voin.
Mieli on paljon parempi nyt. Liikuntaa harrastan silloin kun jaksan ja innostun. Mielummin vain laitan radion päälle ja jammailen kotitöiden tahdissa. Vyötärö on tullut esiin.
Että näin. En oo siis sen isompia muutoksia tehnyt :)
en vielä oikein uskalla puhua remontista, sillä aikaa on kulunut vasta niin vähän (5kk). Olen kuitenkin muuttanut ruokavaliota kevyemmäksi, ottanut oikeasti selvää että mitä kannattaa syödä, pitänyt kirjaa syömisistä aina välillä.... Entinen suklaan ja keksien syöminen on jäänyt ja olen etsinyt parempia herkkuja ja keskittänyt syömisintoani niihin. Painoa on pudonnut 8 kg.
Rupean puhumaan remontista siinä vaiheessa kun olen laihtunut vielä pari kiloa ja sitten yritän pitää elämäntapani tällaisina. Liikunta en ole juuri lisännyt, silläkin saralla on vielä tekemistä. Into on kova, en halua että tämä jää vain laihdutuskuuriksi sillä tiedän etten voi jatkaa sillä vanhalla mallilla loputtomiin.