Aikuinen DIABEETIKKO kylään, mitä otan ruokailuissa huomioon?
Osaisko joku asiaan perehtyneempi kertoa, mitä tulee huomioida aikuisen diabeetikon ruokavaliossa.
Onko jotain ei-suositeltavia ruokia/ruoka-aineita? Haluaisin olla asiallisesti valmistautunut, vaikka toki voin sitten häneltäkin kysyä.
Kommentit (30)
että jos mun mies olis kylään tulossa, niin kannattais olla mahdollisimman normaalisti ja tekemättä numeroa siitä diabeteksestä. Mun mies saa ainakin kuulla ihan liikaa hössöttämistä sairaudestaan.
Aikuinen diabeetikko osaa itse laskea, mitä syö. Tämän osaa moni lapsikin.
Joten ihan rennosti vaan. :)
Jos jotain, niin ligh mehua tai limsaa, mutta aikuiset tuksin tarvitsee sitäkään?
Kyseessä on viikon vierailu, niin siksi ajattelin ottaa diabeteksen tarkemmin huomioon. Aikuinenhan hän on, niin osaa varmasti itsekin opastaa ruokavalinnoissa. Ajattelin, että olisi varmaan tervetullut olo, jos olisi jo etukäteen asiaa ajateltu.
tietenkin piilotat kaiken sokerin/makean huushollistasi. Eihän alkoholistinkaan edessä heilutella kossu-pulloa!
vaikkapa valmiita voileipiä. Ruisleipää (ei vaaleaa leipää) ja päällä kevyesti margariinia ja esim vähärasvaista kinkkua, tomaattia, kurkkua, salaatinlehti tms. Diabeetikolle parhaiten soveltuva leivonnainen on ihan tavallinen pullapitkosta leikattu pullansiivu, mielellään ohuehko. vielä mukavampaa olisi, jos tarjolla olisi jotain kasvissalaattia tai kasvisten paloja, mutta se olisi jo liikaa pyydetty.
jos on noin pitkään kylässä niin mukava että huomioit. Tavallinen, terveellinen ruoka käy. Herkkujakin voi diabeetikko nykyään syödä silloin tällöin kohtuudella, mutta hyvä olla jotain terveellisempääkin vaihtoehtoa esim. jälkiruoaksi jos joku päivä meinaat sellaista tarjota.
Tärkeintä on, että hiilarit ovat täysjyvää ja tummia yms. ja rasva on terveellistä laatua. Lisäksi varmaan hyvä olla jotain hedelmää/leipää/mehua tms. mitä itse voi helposti ottaa jos kokee tarvitsevansa jos sattuu niin että sokeri laskee liian alhaiseksi.
rasvojen laatuun vaan on kiinnitettävä huomio. Sokeroidut mehut ja limsat eivät ole suositeltavia. Viikko ei tee mitään suuntaan eikä toiseen.
Ja niinkuin joku jo kirjpoittikin, ei siitä diabeteksesta kannata mitään numeroa tehdä : )
Diabeettikko laskee syömiään hiilareita. Lisäksi on eroa sillä onko 1-tyypin diabetes vai 2-tyypin diabetes. Toisessa niitä hiilareita lasketaan vielä tarkemmin. Kyllä se diabeetikko osaa itse katsoa mitä suuhunsa laittaa. Ihan samat ruokavaliot muuten kuin normaalilla terveellisesti syövällä ihmisellä.
Itseäni tyypin 1 diabeetikkona aina ärsyttää tämä yhteen niputtaminen tyypin 2 diabetesta sairastavien kanssa.
Selvennykseksi siis vielä:
Nuoruusiän tai tyypin 1 diabetes on perinnöllinen sairaus, jonka laukaisevista tekijöistä tutkijoilla ei ole vielä varmuutta. Tällöin henkilön haima ei tuota insuliinia lainkaan ja hoitona on aina insuliinihoito. Ei ruokavaliohoitoa. Tietysti terveellinen syöminen on terveellistä myös diabeetikolle, mutta mitään erityisrajoitteita ei ole ja sokeriakin siis SAA syödä...
Aikuisiän tai tyypin 2 diabetes on länsimainen elintasosairaus, joka johtuu siitä, että epäterveellisten elintapojen seurauksena elimistö ei enää toimi niin kuin pitäisi ja syntyy niin sanottu insuliiniresistenssi. Hoitona on tällöin ensisijaisesti ruokavaliohoito ja vasta sen osoituttua riittämättömäksi, lääkehoito.
Ja vielä selkeämmin: ensimmäinen ei johdu liiasta herkkujen syönnistä tai ole muutoinkaan itse aiheutettua, toinen on.
sitten annostelee insuliininsa syömiensä hiilihydraattimäärien mukaisesti.
mutta jos mun äiti 60v tulis teille kylään niin olis tosi iloinen jos hänelle olisi varattu hedelmäsokerilla leivottuja pullia tai muuta hedelmäsokerilla makeutettua. Näitä saa myös kaupasta valmiina...
Vanhan ajan diabeetikot kun on tottuneet oleen ilman sokeria.
ja hänen ruokavalionsa koostuu lähinnä rasvattomasta maitorahkasta ja siitä ateriankorvikkeesta (nutrilett tms..) Kahvia juo, muttei syö mitään sen kanssa.
ja hänen ruokavalionsa koostuu lähinnä rasvattomasta maitorahkasta ja siitä ateriankorvikkeesta (nutrilett tms..) Kahvia juo, muttei syö mitään sen kanssa.
muuten vaan tyhmään päähän.
Peruna ei oikein käy. Makarooneista kuulemma ruismakarooni nostattaa vähiten sokereita. Ainakin mitä mutsia on uskominen :)
kahvituksia ajatellen hankkisit maketusainetta (hermesetas) =)
Sun kaverin ruokavaliolla ei ole yhteyttä siihen diabetekseen, vaan ihan
Vierailija - 02.06.10 08:12 (ID 10586287)
muuten vaan tyhmään päähän.
Mulla on ainakin niin iso sukurasite, että on mahdollista, että saan kakkostyypin diabeteksen, vaikka söisin mallikelpoisesti...
kotiruokaa ja kaikkea mitä on tarjolla. Ei ole kieltäytynyt juuri muusta kuin makeista limuista, juo joko zeroa tai maustettuja kivennäisvesiä.
Peruna ei oikein käy. Makarooneista kuulemma ruismakarooni nostattaa vähiten sokereita. Ainakin mitä mutsia on uskominen :)
pari pientä perunaa per ateria on ihan ookoo. puolet lautasesta salaattia ja neljäsosa vähärasvaista lihaa tai kalaa. pastasta täysjyvätuotteet ovat parhaita. Riisistä täysjyväriisi. Maitotuotteet rasvattomina.
mutta ylenmääräistä rasvaa sekä nopeita hiilareita on hyvä välttää.. varsinkin sitä rasvaa. Kertavierailu kyllä sujuu ilman erikoistoimenpiteitäkin.