Mistä sikiää ihmisiä, jotka ei tajua että lapset on laitettava hoitoon äidin työn takia??
Olen pienituloinen yh. Pakko oli mennä töihin heti kun äitiysloma loppui. Vauva meni päiväkotiin. Ja sitten alkoi kauhistelu haavi auki: "Noooin pieeeni hoitoon!!!" "Mikset nyt voisi olla vielä kotona?" "Lapset on pieniä vain kerran."
No helvetti, en mäkään töihin haluisi mennä. Mutta KUN KOTIHOIDONTUELLA EN PÄRJÄÄ!
Kommentit (92)
Kuollutkin mies lienee "pois kuvioista".
57 harvemmin sitä miehensä kuolemaa kuvataan sanoilla "häipyy pois kuvioista".
On kirjoitettu, ettei isä ole enää kuvioissa (ero, lähtenyt ennen lapsen syntymää, "vahinkoraskaus" tms.) TAI esim. kuollut.
kuvataan sanoilla "häipyy pois kuvioista".
Mistä helvetistä sä sait päähäs että mun lapset on äpäriä???
että heillä ei ole isää. Isäkin kun voi pitää hoitovapaata, vaikkei äiti "haluaisikaan".
että elämäntilanteet voivat muuttua paljonkin ihan vain kuukausien aikana. Ja kaikkeen ei vain itse pysty vaikuttamaan.
eikä isää kiinnostaa edes hoitaa omaa lastaan, on kyllä sataprosenttinen luuseri. Eikä sellaisen miehen valinnutkaan kauhean välkky ole.
Lasten isä on yrittäjä ja yritys ei tuota jos se ei toimi. Ymmärrätkös sen???
kyse on mielestäni siiitä, että päiväkoti ei oletämän hetken tutkimustolosten mukaan hyväksi alle 3 vuotiaalle. Kaikki voivat lukea mahdollisista haitoista. Päiväkotia toki tulisi kehittää lapsen kehitystä tukevaan suuntaan eikä vahingoittavaan. Minusta kohdallassi lapselle tulisi järjestää mahdollisimman hyvä hoitopaikka ikätasoonsa nähden. Se ei ole päiväkoti. PPH on parempi tms. vastaava ratkaisu esim kolmiperhe päivähoito. Sinänsä ihmiset tarvitsevat lapsilleen hoitoa, mutta jotkut ihmiset vievät tällä hetkellä lapsiaan päiväkotiin ilman syytä. Se ei ole puolueettoman tutkimuksen mukaan lapselle hyväksi, mutta vanhemmat keksivät kyllä syyn. Tokihan tiedon voi kieltää. Luulen, että tämä on ohimenevä ilmiö. Jo ny Espoo on tehnyt sellaisia ratkaisuja, jotka ovat vähentäneet ns. virikelapsia ja suuntaavat varmasti päivähoitoa oikeaan suuntaan.
SInulle toivoo sellaisia ratkaisuja, jotka ovat oikeasti teille kaikille hyväksi.
Ja ei, en ole liian ylpeä hakemaan sitä. Kun emme vain saa sitä tukea. Mies on kyllä ja käy töissä. Tarvitsee autoa työmatkoihin kun jukisilla ei pääse!
Rahat ei silti vain riitä!
53
Itse en ole yh vaan naimisissa, hyvässä duunissa molemmat mieheni kanssa ja varaa olisi ollut jäädä kotiin. Mutta menin töihin kun lapsi oli 13kk ikäinen ihan vain siksi että kotona olo ei vain ollut minua varten, pää meinasi hajota tylsyyteen ja kaipasin työhaasteita. Juu turha rutkuttaa tästäkään, kaikki eivät vain viihdy kotona.
Eikä tunnu lapsikaan nyt kovin traumatisoituneelta ja viihtyy ongelmitta hoidossa.
Joo, minusta tuntuu, että se vielä ymmärretään, kun selitetään, ettei KHT riitä elämiseen (vaikka itse kyllä yksi päivä laskin, että yh:na kotiin jäädessäni jäisi rahaa vuokrankin jälkeen käyttöön enemmän, kuin nyt naimisissa ollessa...toki asumisen taso "laskisi" omasta talosta vuokrakolmioon) mutta annas olla, kun tunnustat, ettet VIIHDY kotona! Sitten vasta paskaa tuleekin niskaan!
En usko, että alle vuoden vanha varsinaisesti viihtyy hoidossa tai saa siitä mitään irti, mutta ei se sitä tarkoita, että hän siitä mitään traumoja saa!
jos alle vuoden ikäinen viihtyy hoidossa niin aika jännä kyllä... Kotihoidontuella kyllä pärjää vallan mainiosti
Mä pärjäsin oikein hyvinkin kotihoidontuella, asumistuella, lapsilisällä ja elatusavulla sen 3v. kotona. Menot minimiin, ei mitään ongelmia.
Mutta kyllä kaupungissa, ja eritoten Helsingissä, pärjääminen on melkoista kituuttamista.
Eikä ollut mitään sugardaddya maksamassa mun elämistä...
Aina riittää näitä jotka viestissään kertovat pärjäävänsä sentin kymmenyksellä. Joskus olisi kiva lukea konkreettisesti kuinka kht:lla esim pärjää. Kuinka siitä riittää vuokraan, ruokaan ja laskuihin. Siis numeroita peliin niin me pröystäilijät ja ei-niin-taitavat-talousihmiset voisimme ottaa oppia. Toki paikkakunta myös esiin viestissä koska se vaikuttaa elinkustannuksiin.
vuokra n700/kk
puh.lasku n30/kk
tv lupa n20/kklapsilisä n300
kotihoidontuki n600
elatusmaksut n400
asumistuki n600siinä kuukusittaiset vakiomenot ja jää sitten 1150€ kaikkeen muuhun --> ruoka, vaatteet, vaipat ym sen sellaiset
jos alle vuoden ikäinen viihtyy hoidossa niin aika jännä kyllä... Kotihoidontuella kyllä pärjää vallan mainiosti
Mä pärjäsin oikein hyvinkin kotihoidontuella, asumistuella, lapsilisällä ja elatusavulla sen 3v. kotona. Menot minimiin, ei mitään ongelmia.
Mutta kyllä kaupungissa, ja eritoten Helsingissä, pärjääminen on melkoista kituuttamista.
Aina riittää näitä jotka viestissään kertovat pärjäävänsä sentin kymmenyksellä. Joskus olisi kiva lukea konkreettisesti kuinka kht:lla esim pärjää. Kuinka siitä riittää vuokraan, ruokaan ja laskuihin. Siis numeroita peliin niin me pröystäilijät ja ei-niin-taitavat-talousihmiset voisimme ottaa oppia. Toki paikkakunta myös esiin viestissä koska se vaikuttaa elinkustannuksiin.
vuokra n700/kk
puh.lasku n30/kk
tv lupa n20/kklapsilisä n300
kotihoidontuki n600
elatusmaksut n400
asumistuki n600siinä kuukusittaiset vakiomenot ja jää sitten 1150€ kaikkeen muuhun --> ruoka, vaatteet, vaipat ym sen sellaiset
Voisinpa pärjätä jos itsekin saisin 600€ kotihoidontukea. Nyt tulee 304€
vuokra n700/kk puh.lasku n30/kk tv lupa n20/kk lapsilisä n300 kotihoidontuki n600 elatusmaksut n400 asumistuki n600 siinä kuukusittaiset vakiomenot ja jää sitten 1150€ kaikkeen muuhun --> ruoka, vaatteet, vaipat ym sen sellaiset
Voisinpa pärjätä jos itsekin saisin 600€ kotihoidontukea. Nyt tulee 304€
2 lasta on joo mutta EI kaksosia, eka on jo koululainen... verottomana kotihoidontuki + helsiki lisä on noin 700€ ja siitä otetaan verot pois niin jää noin 600€ käteen...
alle 3-vuotias, niin miten ihmeessä saat tuon verran tukea? Kun kerran kht on 300 € niin maksaako helsinki muka 400 € kuntalisää?
alle 3-vuotias, niin miten ihmeessä saat tuon verran tukea? Kun kerran kht on 300 € niin maksaako helsinki muka 400 € kuntalisää?
eli helsingissä ainakin mulla kotihoidontuki: hoitoraha, hoitolisä ja kuntalisä tekee yhteensä 701.11€
jos sieltä ei voi pitää hoitovapaata. Erittäin riskaabelia olla noin korvaamaton. Huonoa yrittäjyyttä.
70, huonosti hoidettu yritys, jos sieltä ei voi pitää hoitovapaata. Erittäin riskaabelia olla noin korvaamaton. Huonoa yrittäjyyttä.
jokaiseen ketjuun tulee laukomaan muka viisaita mielipiteitään/ajatuksiaan eikä oikeasti ymmärrä mistään mitään!
jos sieltä ei voi pitää hoitovapaata. Erittäin riskaabelia olla noin korvaamaton. Huonoa yrittäjyyttä.
joka alkaa vainota muita kirjoittajia, kun ei edes tajua, että tarkoitus on kommentoida aiheita, eikä ihmisiä.
Ihan tiedoksi tämä ketjun ihmisille, että Suomessa on yhä meitä jotka haluavat elää omilla töillään/säästöillään kuin asumis- ja toimeentulotuella. Kunnioitan kaikkia ihmisiä jotka lähtevät mieluummin töihin kuin elävät tuilla! Me maksamme teidänkin elämisen.
Niin näköjään tuntuu olevan. Ei ihmisen oma elämä voi olla kovin hyvällä mallilla, mikäli tuollaisia kommentteja laukoo.