Mistä sikiää ihmisiä, jotka ei tajua että lapset on laitettava hoitoon äidin työn takia??
Olen pienituloinen yh. Pakko oli mennä töihin heti kun äitiysloma loppui. Vauva meni päiväkotiin. Ja sitten alkoi kauhistelu haavi auki: "Noooin pieeeni hoitoon!!!" "Mikset nyt voisi olla vielä kotona?" "Lapset on pieniä vain kerran."
No helvetti, en mäkään töihin haluisi mennä. Mutta KUN KOTIHOIDONTUELLA EN PÄRJÄÄ!
Kommentit (92)
kotiin vain ja ainoastaan säästöjen turvin. Saan kotihoidon tuen (300), lapsilisän yh-korotuksella (150), kuntalisän (100) ja elatustuen (130). Eli yhteensä n.680 €. Lainat ja vastike ovat yhteensä 480 €, joten kuussa jää laskuihin ja ruokaan (+ vaipat ja hygieniatuotteet) 200 €. Eli ei yhden lapsen yh pääse tuilla tienaamaan. Mutta onneksi on pystynyt tulevaa ennakoimaan ja säästöjä on kertynyt sen verran, että kotiin jääminen on mahdollista ainakin siihen asti, että lapsi täyttää 2-vuotta.
pystyy hakemaan myös omistusasuntoon, ihan vaan näin vinkkinä. ;)
Niin, miksi yleensä veroja maksetaan kun tehdään työtä? Mihin ne verot menevät? Olisiko mahdollista että tuet tulevat juuri näistä maksetuista veroista vai mistä ne tulla tupsahtavat?
Itse hoidin kaikki kolme lastani kouluikään asti kotona. Nuorin on nyt 13-v ja vanhin 18-v. Ovat kiitelleet siitä.Opetin kotona lukemaan ja laskemaan Koulumenestys hyvää ja sosiaalisia nuoria miehiä ovat. Suurempia ongelmia ei ole ollut murrosiässäkään.
Mutta... Olen nyt 37-v itse, eikä minulla juuri ole työkokemusta, eläkekertymää yms. Olen sairaanhoitaja ja nyt töissä alkupalkalla. Lasten kotona hoitaminen oli taloudellisesti raskasta eikä mahdollisuuksia esim. omistusasuntoon ollut.
Eli mitaleilla on AINA kääntöpuolensa, valitsit sitten mitä tahansa!
että alle 3v lapset on muualla kuin kotihoidossa, saa samanlaisen vastauksen, kuin jos sanois, että ne on täysin heitteillä.
Meidän lapset (3) on hoidossa ja nuorin tulee vuoden heinäkuussa, tosin hoitaja on kotona, mutta kuitenkin, mulla olis ollu vara jäädä kotiin, mutta en halunnu. Eikä mieskään halunnu.. Miksi muuten äidin pitäis olla se, joka jää hoitamaan lapsia kotiin?
Ja meillä muuten on tasapainoiset ja hyvin kehittyneet lapset, vaikka olenkin jättänyt ne vieraan hoitoon.. Tosin eipä mulla ole uuteen äitiyslomaan kuin muutama työviikko ja vuosilomat ja on taas ensivuonna täydet lomat..
Mikä on yhdelle hyvä ratkaisu, ei välttämättä ole sitä toiselle.. Turhaan lynkataan sitä, joka ei koe pärjäävänsä kotihoidontuella. Ei omien lasten hoitoratkaisuja tarvitse perustella muille kuin itselle.
Itsellä tällä hetkellä korkojen osuus on n. 40 € (lainaa alle 30000 €) ja vastike 150 €. Tarkoitus on kyllä koittaa edes muutama kymppi saada asumistuke, kun hoitovapaalle jään. Noilla tuloilla siitäkin on jo apua :)
kotiin vain ja ainoastaan säästöjen turvin. Saan kotihoidon tuen (300), lapsilisän yh-korotuksella (150), kuntalisän (100) ja elatustuen (130). Eli yhteensä n.680 €. Lainat ja vastike ovat yhteensä 480 €, joten kuussa jää laskuihin ja ruokaan (+ vaipat ja hygieniatuotteet) 200 €. Eli ei yhden lapsen yh pääse tuilla tienaamaan. Mutta onneksi on pystynyt tulevaa ennakoimaan ja säästöjä on kertynyt sen verran, että kotiin jääminen on mahdollista ainakin siihen asti, että lapsi täyttää 2-vuotta.
pystyy hakemaan myös omistusasuntoon, ihan vaan näin vinkkinä. ;)
Vuorotelkaa vapaissa, tehkää lapset tiiviimmin ja tehkää töitä, vaikka hoidattekin lapsia. Ei se lapsellisuus ole vamma tai syy laiskotteluun.
jos alle vuoden ikäinen viihtyy hoidossa niin aika jännä kyllä... Kotihoidontuella kyllä pärjää vallan mainiosti
Mä pärjäsin oikein hyvinkin kotihoidontuella, asumistuella, lapsilisällä ja elatusavulla sen 3v. kotona. Menot minimiin, ei mitään ongelmia.
Mutta kyllä kaupungissa, ja eritoten Helsingissä, pärjääminen on melkoista kituuttamista.
Olen yhden lapsen yh, kotona olin lapsen kanssa 3 vuotta. Vuokra 600€, johon sain asumistukea sen verran, että itselle jäi maksettavaksi 220€. Lisäksi siihen elatusmaksu, kotihoidontuki ja lapsilisät, niin pärjäsimme mainiosti. Tosin, meillä ei ole autoa, kuljimmme bussilla kaikkialle (Vantaalla rattaiden kanssa ilmaista), lopetin lehtitilaukset ja tupakoinnin, lapsen hankinnoista ja ruuasta emme siten joutuneet tinkimään. Lainaakaan minulla ei ollut joten hyvin tulimme toimeen. Ihan kukkua että kotihoidontuella ei pärjäisi, todellakin pärjää, ellei ole kerännyt itsellen suurta velkataakkaa.
Mä en ole halunnut olla kotona 3 vuotta vaan olen vienyt lapset hoitoon 1 v ja 7 kk:n ikäisenä.
Oi kyllä olisin kotona kaaauan jos pystyis. Jos saa KK käteen 400 euroa.. miten maksan vuokran 580e auoton 280e sähkön, puh laskut, lainanlyhennyksen, vakuutukset yms yms.. kerroppas arvon rouva se minulle.
Kun tolla 400 eurolla ei makseta edes tota vuokraa!!
sýystä tai toisesta.
vaan lapsilla on myös isä.
Pakkoko niitä mukuloita on vääntää luusereille?
suunnittele eroavansa tai kuten tuo edellinen mainitsi, suunnittele miehensä kuolemaa.
vaan lapsilla on myös isä.
Oi kyllä olisin kotona kaaauan jos pystyis. Jos saa KK käteen 400 euroa.. miten maksan vuokran 580e auoton 280e sähkön, puh laskut, lainanlyhennyksen, vakuutukset yms yms.. kerroppas arvon rouva se minulle. Kun tolla 400 eurolla ei makseta edes tota vuokraa!!
Vai oletko liian ylpeä hakemaan sitä? Kannattaisiko luopua autosta?
aggressiivinen häirikkö, joka täällä on pyörinyt jo jonkin aikaa. Mikä lie avohoitopotilas.
ihmisistä, joita et tunne? Jos ei ole taitoa keskustella asiasti, voi jättää kokonaan kommentoimatta.
Pakkoko niitä mukuloita on vääntää luusereille?
kuvataan sanoilla "häipyy pois kuvioista".
Maksoimme vuosi sitten, kun asuimme väliaikaisesti Hgissä vuokralla, 993 euroa/kk vuokraa, asunnon koko 78 m2/3h-k, huonokuntoinen talo itäisissa kaupunginosissa. Asunto ei todellakaan mitään luksusta, vaan yksi wc, erittäin simppeli keittiö (tiskikoneen ostimme itse omilla rahoillamme), paljon kuluneisuutta, likainen rappukäytävä yms. Tonnin vuokra on siis ihan tavallinen jopa tuollaisissa sosiaalisissa vuokrataloissa, ei ole mikään ylellisyysvuokra.
eikä isää kiinnostaa edes hoitaa omaa lastaan, on kyllä sataprosenttinen luuseri.
Eikä sellaisen miehen valinnutkaan kauhean välkky ole.
Okei, eli sugardaddy osallistuu 400 eerolla.. =S Järkyttävä summa. Kaikilla, kun ei tuota elatusmaksusopimusta ole edes tehtynä, vaan isän kanssa sovitaan maksut yhdessä.
Sit tuolta kuluista puuttuu sähkö, vesi, tietokone, vakuutukset, auto yms.