Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siis missä ihmeen turvaistuimessa kouluikäiset on autossa?!

Vierailija
01.06.2010 |

Toisesta ketjusta bongasin itselleni ihan uuden asian: kouluikäiset TURVAISTUIMESSA? Mulla on ollu sellanen käsitys, että alle 3 vuotiaat on turvaistuimessa, ja siitä ylöspäin normaalisti penkillä/korokkeella jos kovin lyhyt. Selittäkääpäs nyt asiaa.

Kommentit (59)

Vierailija
21/59 |
01.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä olet varmaan näitä, joilla ei trampoliinissakaan ole turvaverkkoa? Eikä pyöränistuimessa istuvalla lapsella (saatikka sinulla) pyöräilykypärää.

Meitä huvitti lähinnä siksi, että monet 10-vuotiaat ovat jo paaaaljon pitempiä kuin 135-140 cm. Itse olin 155 cm ja omasta lapsestani tulee vähintään saman mittainen.

Sinä toki saat (ja sinun täytyy) kuljettaa 10-vuotiastasi istuimessa, jos hän on alle 135 cm.

Vierailija
22/59 |
01.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selkänoja korokkeessa taas tukee päätä rojahtamasta penkin taakse, jos pää nyt nousee penkin yli (tällöin niskat katkeaa iskun voimasta). Plus sivuttaissuunnasta tuleva isku vähenee jos päällä on laitaa.

paikalla on niskatuki tai muuten riittävän korkea auton penkki. Ja tämä tietenkin pätee myös ilman turvaistuimia matkustaviin aikuisiin!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/59 |
01.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

-80-90-luvuilla, ja silloin ainakin ihan normaalisti penkissä istu kaikki lapset. Sellanen pyllynaluskoroke oli pienenä, että näki ikkunoista ulos. Ei mun oo tullu mieleenkään, että nykyään on tuollaisia edes olemassa, saati että niitä ihan oikeasti käytetään kouluikäisillä lapsilla.

Ja joo, lapsilla oli pienenä myöskin trampoliini, eikä siihen tietääkseni ollut saaatavilla edes mitään verkkoja. Tosin kyseessä oli vain pari metriä leveä hökötys.

ap

Vierailija
24/59 |
01.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

...että suositushan on, että lapsi istuu turvavyöistuimessa 140 senttiseksi saakka.

Olen nimittäin yrittänyt etsiä aiheesta tietoa, enkä ole löytänyt.

Vierailija
25/59 |
01.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaan pituudesta, yli 140cm voi olla ilman.

Vierailija
26/59 |
01.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi että meillä ei ole trampoliinia. Lapsilla kypärä päässä kun pyöräilevät, itsellä ei.

Kyllä vain huvittaa. Jossain istuimissa mennään naurettavuuksiin ja sitten annetaan lasten hillua yökaudet missä vain ja koska vain voivat jäädä vaikka auton alle, tippua kalliolta yms.

Vierailija
27/59 |
01.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

haluavat, että lapsi matkustaa turvallisesti autossa. Tää on kyllä uskomaton palsta.

Vierailija
28/59 |
01.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

joten minä vastasin hänelle eikä ap. Täytyy lukea koko ketju jos aikoo ottaa kantaa;)

Vierailija
29/59 |
01.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos ei suoraan vaahtoa noista istuimista.

Ja kun kysytään kuka antaa teineille alkoholia kotona tai jopa ostaa niille niin suurin osa on sitä mieltä että 15v kuuluu juoda ja hillua kaupungilla.

Pakko olla samoja ihmisiä ainakin osittain.

Vierailija
30/59 |
01.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai kukaan oikeasti pidä pilkkana vanhempia jotka haluavat, että lapsi matkustaa turvallisesti autossa. Tää on kyllä uskomaton palsta.

Pitäisikö sinusta tuon mittaisten aikustenkin matkustaa (tai ajaa autoa) turvaistuimessa?

Vierailija
31/59 |
01.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai kukaan oikeasti pilkkaa vanhempia jotka haluavat, että lapsi matkustaa turvallisesti autossa. Tää on kyllä uskomaton palsta.

niin tarkoitus ei ollut pilkata, tuli ihan oikeasti vaan ihan uutena toi tieto (en ole tosiaan pariin kytä vuoteen tutkinut tälläisiä) ja kiinnosti tietää. Mä jo ajattelin että tarkoitetaan sellaisia istuimia mitä on pikkuvauvoille:)

ap

Vierailija
32/59 |
01.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antaa mammojen survoa teinejään turvaistuimeen, mä en aio ees yrittää. En itsekään olis mennyt...

Vierailija
33/59 |
01.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

-80-90-luvuilla, ja silloin ainakin ihan normaalisti penkissä istu kaikki lapset. Sellanen pyllynaluskoroke oli pienenä, että näki ikkunoista ulos. Ei mun oo tullu mieleenkään, että nykyään on tuollaisia edes olemassa, saati että niitä ihan oikeasti käytetään kouluikäisillä lapsilla.

Ja joo, lapsilla oli pienenä myöskin trampoliini, eikä siihen tietääkseni ollut saaatavilla edes mitään verkkoja. Tosin kyseessä oli vain pari metriä leveä hökötys.

ap

Ja maailma on muuttunut simusta näissä asioissa huonompaan suuntaan?

Vierailija
34/59 |
01.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

90-luvulla kaverini joutui auto-onnettomuuteen (oli tuolloin 7-vuotias) ja lanneturvavyö aiheutti vakavat vammat vatsan alueelle, niin vakavat että hän joutui koomaan.Hän selvisi mutta kärsii vammoista läpi elämänsä. Joten ei ne turvalaitteet ole ihan vaan hassunhauskoja tuunailuvarusteita ylihysteerisille aikuisille jotka pelkää sellaisia kuvitteellisia mörköjä kuten liikenneonnettomuutta.

Vierailija
35/59 |
01.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on 130cm pitkä ja painaa 25-26kg. Arkireissuilla istuu korokkeella ja pidemmillä matkoilla turvavyöistuimessa (tuppaa nukahtamaan autoon pitkillä reissuilla)

En nyt ihan lähtis enää tunkemaan turvaistuimeen...

Vierailija
36/59 |
01.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Ja maailma on muuttunut simusta näissä asioissa huonompaan suuntaan?

[/quote]

Kaikissa kirjoittamissani viesteissä lukee perässä "ap" enkä tietääkseni ole ollut mitenkään turvaistuimia vastaan. Edelleenkään en vain tiennyt että sellaisia tehdään nykyään myös isommille lapsille, ja niitä pitää/suositellaan käytettäviksi. Hyvähän se vaan on, että tulee uusia turvavaatimuksia, ei siinä mitään. Nyt jo ymmärrän paremmin kun joku linkitti tuollaisesta korokkeesta kuvan, kuvittelin tosiaan alunperin, että kyse on samanlaisesta turvaistuimesta, mitä vauvoilla käytetään.

ap

Vierailija
37/59 |
01.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kokoryhmänsä mukaiset turvalaitteet hyödyttävät aina 10-12-vuotiaaksi."

Totta kai on lapsen koostakin kiinni, kuinka pitkään koroketta tai turvavyöistuinta käytetään. En silti näe asiassa mitään naureskeltavaa, vaikka itsekin 70-luvulla hilluin takapenkillä ilman minkäänlaista istunta tai edes turvavyötä. Lapsuudenystäväni kuoli 8-vuotiaana kolarissa, sinkoutui autosta tielle :(

Vierailija
38/59 |
01.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuljettaminen asianmukaisessa turvalaitteessa sitä, että 150-160cm lapsi "ängetään turvaistuimeen".

Suurin osa 1-2-luokkalaisista on juurikin tuon lain vaatiman 135cm alapuolella. Toki jotain jättilaislapsiakin on, mutta harvemmin.

150-160cm on n. 11+ vuotias normaalisti.

Kyllä siinä on turvallisuus jo vähän kiikun kaakun, jos 150-160 cm lapsi ängetään turvaistuimeen.

Ei kai kukaan oikeasti pidä pilkkana vanhempia jotka haluavat, että lapsi matkustaa turvallisesti autossa. Tää on kyllä uskomaton palsta.

Pitäisikö sinusta tuon mittaisten aikustenkin matkustaa (tai ajaa autoa) turvaistuimessa?

Vierailija
39/59 |
01.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

"muka-hauskojen" AV-mammojen kirjoituksia, kun niistä aina paistaa niin selvästi läpi piittaamattomuus lapsen turvallisuudesta ja lapsen parhaasta ja oma mukavuus vain jyrää.

Antaa mammojen survoa teinejään turvaistuimeen, mä en aio ees yrittää. En itsekään olis mennyt...

Vierailija
40/59 |
01.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin pituus ratkaisee, mutta useimmat 10-vuotiaat ovat kyllä yli 135 cm.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kuusi