Miten säästän nopeasti paljon?
Mulle jää palkasta asuntolainan ja yhtiövastikkeen jälkeen käteen 1500€. Puhelinlasku on keskimäärin 33€/kk, netti 20€/kk ja sähkö 17€/kk eli käytössä on n.1400€/kk. Asun toistaiseksi yksin, joten mitään kuluja ei jaeta.
Ruokamenot on varmaan kauhean suuret, luulen että ruokaan menee 500-600€/kk vaikka en itse syö paljoa, mutta en myöskään laita itse paljoa arkiruokaa ja kun kokkaan niin materiaalit maksaa paljon ja ruokaa menee haaskiin.
Haluaisin pystyä säästämään palkasta mahdollisimman paljon suunnittelemaani remppaa varten. Mikä olisi sinusta realistinen tavoite? Ja miten se onnistuu? Antakaa neuvoja, kiitos!
Kommentit (11)
niin huhuh. Multa säästyis varmaan joka kk tuosta summasta kevyesti 1000€
Miten se onnistuu? Kaipaisin ihan konkreettisia neuvoja! Tiedän että pitäsi ainakin sillä tavalla säästää ruokaostoksissa ettei osta liikaa.
- tee kauppalista, kun menet kauppaan. Ja mitään listan ohi ei osteta (ei karkkia, keksejä, pullaa, jäätelöä, iltapäivälehteä, muita irtonumerolehtiä, suklaata tms. hetken mielijohteesta ostettavia)
- kaupassa vertaa eri tuotemerkkien välillä, esim. pussi myllyn paras-makaroneja on kalliimpaa kuin joku kaupan oma merkki (x-tra, pirkka, jne)
- älä osta mitään ylimääräistä mistään, ei kiskalta karkkipussia eikä niitä lehtiä, ei alennuksesta kivaa sisustuskrääsää, ei hetken mielijohteesta vaatteita (ellei ihan pakko ja tiedät jo etukäteen, että tarvitset sen ja sen vaatteen!)
- vaatteitakin voi etsiä kirpputoreilta, mutta älä sielläkään sorru ostelemaan mielijohteesta, vaan mieti mitä tarvitset ennenkuin menet sinne ja pysy päätöksessäsi. Jos et löydä mitä etsit, älä osta mitään.
- jos tupakoit tai juot saunakaljoja tms. lopeta se. Kahvilassa käyntikin pitää lopettaa, ja jos ihan välttämättä pakko käydä, osta vaan kahvi, ei pullia.
- jos tilaat jotain lehtiä, lopeta tilaukset.
Pienistä puroista kasvaa iso virta. Eli ostat vaan aivan välttämättömimmät, mitä ilman et tulisi toimeen. Ja muista, että vaikka säästöä jostain asiasta tulisi vain 20 senttiä, niin älä ylenkatso moista, niistä se iso säästö ajan mittaan kertyy!
ainakin 300€
Tee tavallista kotiruokaa ja ota sitä evääksi töihinkin.
Yksinkertaisesti vaan laitat joka palkasta vaikkapa 500e säästötilille ja lopuilla elät sen kuukauden. Jos rahaa jää jatkuvasti vielä yli, voit lisätä säästösummaa.
palkan tullessa siirtäisin 1000 euroa säästötilille "pois silmistä, pois meilestä". Lopuilla ostat ruaat ja muut. Ja yrität tietysti pihistää niistäkin vähän "säästöön".
Ruokakustannukset voit pistää noin summana 10 euroa /päivä (joka on ihan hurjan iso summa!). Sittenkiin jää 200 muuhun, eikös. Suunnittele siis ruoka kympillä saatavaksi ja köyhäile yksi päivä, jos seuraavana esim syöt ulkona.
eli minä jakaisin arkea pienempiin osiin.
hän mainitsi vain nettilaskun, sähkölaskun ja puhelinlaskun ja asumiskulut, joiden jälkeen jäi se 1400. No lisäksi hänen pitänee maksaa vakuutuksia, päivähoitomaksuja, bensa- tai bussilippukuluja, telkkarilupia, ja sen sellaisia. Niihin kuluu yllättävän suuria summia.
Joo kun mietin tarkemmin niin on noita muitakin kuluja:
bussilippu 43€/kk ja kampaaja 100€/2kk (eli 50€/kk) ja vakuutukset noin 25€/kk.
Eli käytettäviin jää vain 1300€/kk.
Minulla ei ole autoa, lapsia tai lemmikkejä, ellei satunnaisesti majailevaa miestä lasketa.
Heräteostoksista luopuminen varmasti tuottaisi säästöä. Irtonumeroihin voi upota yllättävän paljon. Tilaan myös muutamaa lehteä, mutta niiden vuosimaksu on ollut jo tammikuussa.
ruokaa aina tupla-tripla-annokset, ja pakastin sen toisen puolen esim. evääksi otettavaksi. Esim. leipää pakastin päivä-annoksina, niin ei mennyt pilalle. Samoin menettelen nykyäänkin, mutta syödään jo seuraavana päivänä...
Ihmettelen, jos ei sulla lapsettomalla säästäminen onnistu. Mulla yh:lla on kaksi koululaista, ja palkastani jää lainan, yhtiövastikkeen ja matkalipun jälkeen 1280 euroa + lapsilisät. Eli 1530 euroa. Säästän silti 200-300 euroa kuukaudessa, enkä saa elareita. Ruokaan sulla menee melkein yhtä paljon rahaa kuin meidän perheellä kuukaudessa. Meillä kuluu n. 600-700 euroa.
Alas pitää kirjaa vaikka allakkaan menoistasi. Huomaat että säästämisen varaa löytyy runsaasti.
Ota pieni vihko käsilaukkuun ja kirjoita vaikkapa kahden viikon aikana ylös KAIKKI ostokset ja laita vaikkapa ne ruokakauppakuitit sinne väliin, niin näet mitä on tullut ostettua. Sitten voit kahden viikon kuluttua tehdä yhteenvedon:
Ruokaan x euroa
alkoholiin x euroa
kahvilaan x euroa
hygieniatarvikkeisiin x euroa
jne.
Näet itse minne ne eurosi katoavat ja osaat tarkemmin miettia säästökohteita.
Onko sinulla pakastin? Se on kertainvestointina suuri, mutta mielestäni sinun tuloillasi ei pitäisi olla mahdoton investointi. Sen avulla säästät ruokamenoissa helposti:
- seuraa mihin aikaan päivästä/viikosta lähikaupassasi on paljon -30/50% alennettuja viimeisen käyttöpäivän tuotteita ja pyri käymään siellä silloin. Osta Lihaa(ja muuta, mistä voit valmistaa ruokaa) pakastimeen useampi paketti alennuksella kun tulee vastaan sellaista, mitä itse käytät. (mitään lampaan maksaa ei siis kannata ostaa jos tiedät sen jäävän käyttämättä)
- Kun teet sitä perusarkiruokaa, niin ymmärrettävästi samaa ei huvita syödä montaa päivää putkeen: laita osa pakkaseen annosrasioissa ja ota sieltä sulamaan silloin kun tiedät edessä olevan kiireisen päivän, jolloin et ehdi kokata.
- Myös leipää voi pakastaa, niin ei loppupaketti ehdi homehtumaan/kuivumaan. Eli heti tuoreena leikkaat viipaleiksi ja osa pakastimeen, josta otat esim. kahden päivän tarpeen kerrallaan.
Ruokamenot on muutenkin se helppo säästökohde:
- se PERUSARKIRUOKA on homman a ja o! Unohda siis filee-pihvit ja osta jauhelihaa, ruokamakkaraa ja tonnikalaa.
- seuraa hedelmien ja vihannesten kilohintoja ja osta aina sesongin mukaan. Itselläni rajana on 3€/kg, mikään sen kalliimpi ei tule kaupasta kotiin.
- seuraa mitä heität roskiin. Jos toistuvasti heität ostamasi kermaviilin/piimäpurkin/mozzarellajuuston pilaantuneena biojätteeseen älä osta sitä enää tai etsi pienempi pakkaus.
Pyri tapaamaan kavereita jommankumman kotona. Kahvit (ja vaikka joku piirakkapitkokin) kaupasta ostettuna tulee TODELLA paljon halvemmaksi kuin kahvilassa käynti.
jos alat itse värjäämään tukkasi (kaupan värit on nykyään hyviä ja helppoja laittaa ihan itsekin, myös hellävaraisia hiuksille) ja pyydät kaveria tasoittamaan latvoja silloin tällöin, säästät 600 € vuodessa.
Iso raha.
niin huhuh. Multa säästyis varmaan joka kk tuosta summasta kevyesti 1000€