Eikö vauvan koko ole yhteydessä vanhempien kokoon?! Isot vauvat)
Olen 177cm pitkä, isokokoinen muutenkin, painan noin 70 kiloa normaalisti. Mieheni on yli 100kg mutta pelkkää lihata ja pitkä myös.
Meidän vastasyntyneet ovat olleet 4,5 kg 55cm ja 4,8kg 56cm.
Valtavia! sanoo joka toinen. Ihan kuin se olisi joku vika. Nyt odotan taas ja ahdistaa noi kommentit. Yleensä ne laukojat on sellaisia pieniä 160cm ihmisiä. Taidan jättää painon sitten kertomatta. Mitä väliä sillä on..
Kommentit (34)
Mun vauvat ei olleet sokerivauvoja (mitattu) t. ap
miehen kanssa olleet isoimpia 4:n lapsen perheestä. mies oli kanssa yli 4kg ja yli55cm. omaani en muista. niin jänskättää mikä täältä tulee.
oleteko huomanneet vatsan koosta mitään että merkaako se mitään? itsellä pieni maha vielä rv 35.
sokerivauvat on asia erikseen. Lähinnä sitä ajoin takaa, että kyllä nykyään syödään enemmän kuin kulutetaan ja kaikenlainen lihominen ja paisuminen on nykypäivää. Sitten vielä liikutaan liian vähän.
tarkoittaa että vauva saa tarpeeksi ravintoa. onhan ihmisetkin pitempiä nykyään, koska kasvaminen ei jää kituliiaksi. ei vältämättä tarkoita että vauva on kasvanut liiasta sokerista.
että sulla on varmasti melooninmentävä toosakin...
Meillä isä yli 5kg, äiti alle 3, lapset 4100-4800.
Minä 4200, mies n. 3, lapsi 3600. Eli meillä vaikuttais ainakin että lapset vanhempien syntymäpainon välistä.
Mutta tuskin nämä mitenkään yksinkertaisia asioita ovat ja monet tekijät vaikuutavat. Suurissa otoksissa varmaan löytyy jotain korrelaatioita, mutta noin normaalielämässä mitä väliä sillä on?
Esim. ap:n lapset on ollut painavia ja pitkiä, oma 3600g oli 'vain' 48cm, joten eivätköhän nuo ole suhteessa samanrakenteisia vauvoja, ap:n vauvat ovat vain kookkaampia, eivätkä mitään äidin isoiksi syömiä!
Minunkin sukuni syntymäpainojen perusteella sanoisin, että äidin syntymäkoolla on merkitystä, muttei isän juurikaan.
ja myös aynnyttämisen aika. Jos vauva syntyy 2viikkoa ennen kekimääräistä syntymäaikaa (eli laskettua aikaa) tai 2 viikkoa sen jälkeen, painossa voi olla kilon ero.
51cm ja 3210g ja toinen lapsi 53cm ja 4450g. Ja samankokoiset vanhemmat raskaushetkellä molemilla... Toisesta vaan tuli reilun kilon painavampi, tiedä sitten miksi.
että samojen vanhempien lasten syntymäkokokin voi vaihdella jopa riippumatta raskauden kestosta. Mulla suurin lapsista on painanut 4500g syntyessään raskausviikolla 38+4 ja pienin 3200g syntyessään laskettuna päivänä.
Mies 186cm/100kg (syntyessään 2,9kg n.rv39)
Minä 181cm/65kg (synt. 3,3kg)
Lapset syntyessään 3,1 ja 3,3kg.
Nimen omaan syntymäpaino periytyy
se nykyään taitaa olla tämä elintaso, joka niitä vauvoja kasvattaa enemmän kuin perintötekijät.