Hammashoitaja vastailee hetken
Kommentit (42)
lähihoitaja, suu-ja hammashoidon koulutusohjelma.
Kiitoksia. Entäs lasten keskenäinen tartuntariski, esim. sisarukselta toiselle, leikkiryhmässä (koko taaperokatras imeskelee samoja leluja kerran viikossa tunnina ajan) tms? Pitäisikö olla yhtä tarkkana kuin aikuisten kanssa sylkikontaktien välttämisessä? Tämä tuntuu kaikkein hankalimmalta kohdalta, milläs nuokin estät.
tapauksissa dna on jäljitetty äidin vanhempien suuhun..
Peli ei ole menetetty.. Mutta ehkä sua lohduttaa, että olen itse hammashoitaja ja mieheni hammaslääkäri, ja meidän kuudesta lapsesta viidellä on mutans, vaikka kaikki ollaan tehty kuin oppikirjasta.. Kuudennella ei ole vielä testejä otettu, et saas kattoo nyt onko hänellä sitä sitten...ap
anteeks, siis ÄIDIN/VANHEMPIEN SUUHUN, ei äidin vanhempien.. :)
Tuota vähän ihmettelinkin, heh!
jos lapsella on mutans, on aika pieni todennäkösyys, että saisi sen muualta kun vanhemmilta, jos nyt joku ei ihan alvariinsa tarkotuksella työnnä sylkeä lapsen suuhun.
Normaali varovaisuus riittää, ja lapsi saa joka tapauksessa mutansin jossain vaiheessa, viimestään hääyönä puolisoltaan :)
Tietenkin sitä parempi mitä myöhempään!
ap
Ja minä luulin, että sen saaminen aikuisiällä on erittäin epätodennäköistä. Että sen saa jos saa n. 2-3 ikävuoteen mennessä ja sitten tod näk ei enää. ?!
jos lapsella on mutans, on aika pieni todennäkösyys, että saisi sen muualta kun vanhemmilta, jos nyt joku ei ihan alvariinsa tarkotuksella työnnä sylkeä lapsen suuhun.
Normaali varovaisuus riittää, ja lapsi saa joka tapauksessa mutansin jossain vaiheessa, viimestään hääyönä puolisoltaan :)
ap
sen tekemät tuhot ovat yleensä moninkertaiset, jos sen saa alle 3 vuotiaana.
ap
Itse olen aika kauhuissani kun jossain neuvotaan ettei suuta tarvitsisi huuhtoa hampaiden pesun jälkeen. Hammastahnathan on aika tujua tavaraa, aiheuttaa monille aftoja ja ihmisen kemiallinen stressikin kasvaa vain entisestään.
Aiheesta mm. tässä.
http://www.jyu.fi/viesti/verkkotuotanto/tutkiva/jutut/hammastahna.shtml
Ja minä luulin, että sen saaminen aikuisiällä on erittäin epätodennäköistä. Että sen saa jos saa n. 2-3 ikävuoteen mennessä ja sitten tod näk ei enää. ?!
ap
ymmärrrä miksi tuo viesti tuli uudestaan, palvelin sanoi ettei se ollut lähtenyt ekalla kerralla...
olet linjoilla?
Hampaitten aamupesut ovat aika takkuisia. Tiedän että hampaat kuuluisi pestä ennen aamupalaa. Jos tämä ei onnistu, onko parempi olla pesemättä kokonaan tai pestä suoraan aamupalan jälkeen? Mikä on se pesun "varoaika", jonka jälkeen kiille ei vaurioidu syömisen jälkeen, 30 minuuttia vai tunti?
Jos siis ovat ikenien alla ja eivät vaivaa mitenkään. Pitäisikö ne silti leikata pois?
Toivottavasti vielä vastailet.
..jos siellä hampaiden välissä on jotain, hampaathan ei pääse yhteen ja luusto alkaa muokkautua sen mukaan.
ap
tämä on totta, mutta tutin malli vaikuttaa kuinka paljon se luuston ja purennan kehitystä ohjaa. tutista on syytä luopua viimeistään kun lapsi täyttää 1v. tutti ei myöskään ole välttämätön, mutta paljon parempi vaihtoehto sormien imeskelylle.
t: shg
viisureita ei tarvi poistaa, elleivät ne aiheuta ongelmia
niin, ihan kaikkia hh:n vastauksia ei kannata kirjaimellisesti ottaa. aika yksinkertaistettuja vastauksia, eikä aivan noin yksiselitteisiäkään.
t: shg
kotiin ostettua ilman että käyttäisi sitä jatkohoitona paikanpäällä tehtyyn zoom! valkaisuun. Eli voinko ostaa hammaslääkäristä zoom kotivalkaisusetin ja tehdä vain ja ainoastaan sillä kotivaalennuksen,ilman että hampaani ensin valkaistaa hammaslääkärissä.
ap
mutansin voi toki saada aikuisenakin, mutta tuolloin se ei juurikaan pääse tuhoja tekemään. ja se tartuntavaarallisin aika on ensimmäiset 4 vuotta ei 2 taikka 3
Vastaan näihin nyt näemmä itsekin, mutta enpä olisi niin varma, että tämä hh on edes hh. nämä asiat kuulee tämän tasoisesti vaikka neuvolasta kuka vain
shg, joka poistuu nyt tästä hatarien totuuksien ketjusta..
mutta en suosittele missään nimessä, eikä tulos ole tuolloin sama, on kyse erilaisesta hoidosta. Lyhyesti aiheesta..ennen valkaisua on syytä käydä ammattilaisen tuolissa arviossa, jotta vältyt mahdollisimman hyvin mahdollisilta haitoilta, jotka voivat olla vakaviakin. Valkaisuista sanotaankin, ettei niitä tule tehdä ilman lääketieteellistä perustetta. "minä haluan" ei ole lääketieteellinen peruste, mutta silti valkaisuja tehdään. säästäkää hampaitanne myös tulevaisuudessa.
t shg
hampaiden valkaisu. Hampaani ei ole koskaan olleet erityisen valkoiset ja teen juonti ei ole tosiaan tehnyt hyvää. Pelkään että valkaisusta on jotain haittaa.
reikiintymistä aiheuttava bakteeri on tarttuva eikä sitä saa pois, mutta se ei tarkoita että hampaat on menetetty tai henki haisisi.. Tarkkana syömisten kanssa ja pesu 2x tahnalla. Ja hampaat pitää myös saada puhtaaksi, ei vaan hutasta harjalla.
Luultavasti haju tulee lapsen ruokavaliosta mielumminkin, esim valmisruoat?
ap