Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

VAUVAUINTIIN osallistuneet, kertokaa!

Vierailija
30.05.2010 |

Neuvoja, miten uinnissa toimitaan. Ts. miten onnistuu itsensä ja vauvan peseminen ja pukeminen - vuorotteletteko jotenkin miehen kanssa vai selviytyykö yksin vauvan kanssa? Jotain muuta, mitä kannattaa ottaa huomioon? Kiitos avusta!

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
30.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mukaan autoistuin, jonka voi vuorata esim. jätesäkillä tai muovitetulla froteella. Siihen voi laittaa vauvan, kun itse suihkuttelee/pukee jne.

Vierailija
2/23 |
30.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pientä vauvaa kuljetetaan uimahallissa turvakaukalossa ja siihen riitti meillä ainakin suojaksi pelkkä pyyhe. Lisäksi meidän uimahallissa oli myös sittereitä, joissa vauva voi köllötellä oman peseytymisen ajan. Isompi jo istuva vauva voi olla suihkusi ajan vaikka pesuvadissa odottamassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
31.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin suihkukäynnin jälkeen 1, uinnin jälkeen 1, uudelleen suihkukäynnin jälkeen 1 ja extrapyyhe pissavahingon varalta.

Turvakaukalo on hyvä apu suihkun puolella. Ilman sitä ei omista pesuista tulisi mitään.

Vierailija
4/23 |
31.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

täällä tullut jo hyviä vinkkejä.

Lisäksi kannattaa ottaa mallia muista pukkarissa ja suihkussa olevista äideistä. Sieltä ne parhaat kikat oppii ;)

Vierailija
5/23 |
31.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tän lisäks kylpytakki vauvalla.

Ja ollaan tehty yleensä niin, että ennen uinteja mä olen vaihtanut vauvan uikkareihin ja kylpytakkiin, mies sillä välin pesyetynyt ja tullut uikkareissa&pyyhkeessä hakemaan vauvan käytävältä. Sitten mä olen mennyt suihkuun. Uinnin jälkeen mulla eka vauva ja mies on nopeammin valmis, niin vien vauvan hänelle ja sit ite pesulle ja pukemaan.

Pärjää kuulemma yksinkin.

Vierailija
6/23 |
31.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toiseen vauva kuivattiin ja toinen oli alustana/lämpöä tuomassa. Meillä ei ollut saunaa tuohon aikaan ja halusimme kumpikin saunoa, joten teimme vuorot. Ensin minä laitoin vauvan uimapukuun ja odottelin, että mies kävi suihkussa ja joskus jopa saunassakin. Sitten oli minun vuoroni. Uinnin jälkeen suihkutin vauvan ja puin ja sitten mies otti vauvan ja minä pääsin suihkuun ja saunaan.

Vierailija
7/23 |
31.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tän lisäks kylpytakki vauvalla. Ja ollaan tehty yleensä niin, että ennen uinteja mä olen vaihtanut vauvan uikkareihin ja kylpytakkiin, mies sillä välin pesyetynyt ja tullut uikkareissa&pyyhkeessä hakemaan vauvan käytävältä. Sitten mä olen mennyt suihkuun. Uinnin jälkeen mulla eka vauva ja mies on nopeammin valmis, niin vien vauvan hänelle ja sit ite pesulle ja pukemaan. Pärjää kuulemma yksinkin.

siis meillä ainakin vauva pissassi harvoin ja paljon eli kyllä muovitettu frotee kannattaa laittaa kaukalon suojaksi ja siinähän vauva köllöttelee kun itse peseydyt ja pukeudut mfroteen ja vauvan väliin pyyhe tai kylpytakki, ja itse kyllä selvisin ihan yhdellä pyyhkeellä.

ja muista aina pakata vaipat mukaan =) kannattaa pitää tiettyä kassia uinti kassina niin voi laittaa muutamia vaippoja valmiiksi jos käy niin että unohtuukin pakata.

Vierailija
8/23 |
31.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuo kaikki vaiva sen arvoista vai nauttisitko mieluummin leppoisasta päivästä ilman vauvauintia. Jos uinti on vasta iltapäivällä, sulla menee koko päivä siihen, kun "tahdistat" vauvaa sopivasti vauvauntia varten: ettei olisi väsymys tai nälkä, vaan vauva jaksaisi olla pirteimmillään tuohon aikaan.

Oletko miettinyt, miksi lasten allergiat ovat kasvaneet Suomessa samaan tahtiin vauvauinnin suosion myötä? 70-luvullahan ei juuri kellään ollut mitään allergioita.

Vierailija
9/23 |
31.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

myös vauva pestään todella hyvin ennen uimapuvun laittamista, jotta altaaseen ei pääsisi niin paljon bakteereja.

Ihmettelen myös miten selviät yhdellä pyyhkeellä?? Ainakaan itse en tykkää kuivailla vauvaa valmiiksi märkään pyyhkeeseen, kosteaan vielä, mutta en märkään. Märäksi ne pyyhkeet menee kun vauvaa suihkun ja uinnin jälkeen kuivailee. Tuntuisi myös kurjalta uinnin jälkeen pitää vauvalla kosteaa kylpytakkia.

Tän lisäks kylpytakki vauvalla.

Ja ollaan tehty yleensä niin, että ennen uinteja mä olen vaihtanut vauvan uikkareihin ja kylpytakkiin, mies sillä välin pesyetynyt ja tullut uikkareissa&pyyhkeessä hakemaan vauvan käytävältä. Sitten mä olen mennyt suihkuun. Uinnin jälkeen mulla eka vauva ja mies on nopeammin valmis, niin vien vauvan hänelle ja sit ite pesulle ja pukemaan.

Pärjää kuulemma yksinkin.

Vierailija
10/23 |
31.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvaa ei tarvitse pestä enenn uintia (paitsi jos on siis likainen, eli jos pylly ei ole pesty tai puuroa naamassa tai muuta selkeää tietenkin). Monet tekevät niin, että äiti vaihtaa ensin vauvalle uimapuvun ja käärii vauvan kuivaan pyyhkeeseen. sillä aikaa isä vaihtaa uikkarit ja peseytyy, ja sovittuna kellonlyömänä tavataan uimaosastolla ja äiti antaa vauvan isälle. Vauva saa olla kuivassa pyyhkeessä eikä näin palellu odotellessaan. Sitten äiti menee peseytymään ja vaihtamaan uikkarin.

Me tehdään noin, mutta olen kyllä pärjännyt itsekin. Turvakaukalo on hyvä olla. On ollut käytössä kaksi pyyhettä, koska eka helposti kastuu. Pärjään itsekin, jolloin vauva odottaa kaukalossa että minä riisun ja keräilen tavarani. Sitten riisun vauvan, ja puen tälle uimapuvun. Sitten menemme yhdessä suihkuun, vauva sylissä, ja lasken vauvan joko lattialle istumaan nyt kun jo osaa tai sitten aiemmin kaukaloon ja puen uikkarin. Ja kas, valmiita ollaan.

Pois lähteminen on minusta ollut hankalampaa, kun kumpikin on märkiä ja kylmissään ja nihkeitä ja vauva usein väsynyt. Meillä uinti on myöhään illalla. Siinä olen tehnyt niin, että käärin vauvan hyvin pyyhkeeseen ja puen itse, sen jälkeen vasta vauvan.

Vierailija
11/23 |
31.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kummallakaan ei allergioita ja aina selvitty yhdellä pyyhkeellä. Mistään tahdistamisista ei kannata stressata. Ihana katsella nykyään 5 vuotiasta joka ui ja sukeltelee kuin norppa.

Vauvauintipaikoissa on lämpimämpi allas ja lämpimämmät pukutilat kuin yleensä.

Vierailija
12/23 |
31.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on, että hoida aina ittes ensin ja sit vasta vauva. Pukuhuoneeseen mennessä vauva oottelee turvakaukalossa sen 2min ku riisut ittes. Sit riisut vauvan. Suihkussa vauva oottelee pyyhekäärössä (siinä turvakaukalossa tai kuten meiän uimahallilla oli tapana lattialla olevan hoitoalustan tms. päällä) taas sen pari minuuttia kun peset ittes. Sit huollat vauvan uimakuntoon. Uinnin jälkeen, jos vauva on nälkänen, huuhtelet ittes ja vauvan ja syötät vauvan vaikka saunan alalauteella istuen, sit vauva taas ootteleen ku peseydyt ja pukeudut ja puet hänet sitten esim. sisävaatteille asti. Eihän tässä mitään luksus peseytymisiä ja rasvailuja ehdi, mutta uinti sujuu ja hygineiataso on kunnossa. Jos oot uinnin jälkeen föönauksen ja meikkauksen tarpeessa, kannatta vauva ehkä viiä miehelle käytävään siinä vaiheessa (tosin mun vauvat on useimmiten olleet tuossa vaiheessa jo autuaasti unten mailla kaukalossaan).

Laukun pakkaamiseen kannataa panostaa niin, että kulloinkin tarvittavat tavarat löytyy helposti ilman kauheaa penkomista.

Parhaiten homma sujuu ku menet rennolla asenteella ilman turhaa ressaamista mistään tahdistamisista ja muista.

Ja tulee varmasti kertoja, kun kaikki ei suju kuin rasvattu ja vauva huutaa just väärään aikaan, mutta se ei oo niin vakavaa, niillä kaikilla muillakin on vauva, joten ei taia kenenkään maailmaa järkyttää.

Meillä ainakin on ollu koko perheen tosi tykätty harrastus ja uintia on jatkettu isompanakin. Ja nyt 3v ei oo sairastanut yhtään korvatulehdusta eikä minkänlaisia allergioita oo, joten niitä pelotteluja kuuntelemalla ei kannata uintinautinoa pilata.

Vierailija
13/23 |
31.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse eka kerralla ihan reippaasti sanoin kaikkien kuullen, että olen eka kertalainen ja ihan pihalla. Hyvin tuli apua. Yleensä teemme niin, että mies riisuu vauvan vaippasilleen kun minä menen pesulle heti kun saavumme uintiin. Haen vauvan pesulle ja laitan uikkarin. Emme käy uimahallissa joten ehkä paremmat olosuhteet vauvalle. Pienemmät tilat, ei ole kylmä ja paljon hoitopöytiä. Miesten ja naisten pukuhuoneiden välissä on vauvanhoitotila. Hirveen paljon riippuu vauvasta miten menee, meidän vauva ei pienistä säikähdä, makoilee tyytyväisenä jumppaalustan tapaisella alustalla suihkuhuoneen lattialla kun käyn suihkussa, suihkutan häntä myös siinä. Toiset huutaa pää punasena jos siihen laskee... Tsemppiä, harjoitus tekee mestarin :)

Vierailija
14/23 |
31.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnistuuko vauvauinnissa käynti ilman autoa? Että talvellakin lämpimän auton sijasta pakattaisiin vauva vaunuihin ja kävellen kotiin? Ja mihin vaunut uinnin ajaksi? En ole vielä törmännyt sellaiseen uimahalliin, johon olisi saanut vaunut mahtumaan pukukaappien viereen.

Tiedän, että tosi tyhmä kysymys, mutta en ole vielä fiksua vastausta saanut. Kaikki tuntemani vauvauimarit kulkevat autolla ja tarvitsevat pukkariin vain sen kaukalon. Minä tarvitsisin sekä vaunut että sen turvakaukalon/sitterin.

Vierailija
15/23 |
31.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnistuuko vauvauinnissa käynti ilman autoa? Että talvellakin lämpimän auton sijasta pakattaisiin vauva vaunuihin ja kävellen kotiin? Ja mihin vaunut uinnin ajaksi? En ole vielä törmännyt sellaiseen uimahalliin, johon olisi saanut vaunut mahtumaan pukukaappien viereen.

Tiedän, että tosi tyhmä kysymys, mutta en ole vielä fiksua vastausta saanut. Kaikki tuntemani vauvauimarit kulkevat autolla ja tarvitsevat pukkariin vain sen kaukalon. Minä tarvitsisin sekä vaunut että sen turvakaukalon/sitterin.

Me kävelimme 5 km vauvauintiin ja takaisin. Kun vauva kasvoi menimme pyörällä. Turvakaukalo selkään kuin reppu, toiselle vanhemmalle. Laitettiin siihen sellaiset hihnat että onnistui.

Kysymys on vain halusta ja viitsimisestä. Talvella käveltiin, isommankin vauvan kanssa, jos oli kylmä.

Juuri äsken mietittiin että miten kello soi viideltä aamulla ja uinti alkoii klo 7.30.

Viitsiminen näkyy, meillä on vettä ja uimista rakastava 5-vuotias. Ja uintiuraa on takana viisivuotta. Nyt mennään koko perhe omilla pyörillä. Harrastus jatkuu.

Vierailija
16/23 |
31.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on mukana Bumbo-istuin. Se on kätevä, koska se voi kastua.

Kun mennään pukkariin, laitan ensin itselleni uimapuvun. Tyttö istuu sillä aikaa Bumbo-istuimessa. Itseni jälkeen laitan vauvalle uikkarit. Meilläkin ohjeet, että alle 1-vuotiaan alapäätä ei tarvitse pestä saippualla.

Suihkussa laitan vauvan taas istuimeen ja pesen itseni (otan uikkarit pois ja takaisin päälle). Sitten pesen vauvan. Tämän jälkeen mennään altaan reunalle odottamaan vuoroa ilman pyyhkeitä. Kello on yleensä niin paljon jo, ettei kauaa tarvitse odottaa.

Sitten kun tullaan pois uinnista, pesen ensin vauvan ja laitan hänet pyyhkeen kanssa istumaan istuimeen. Sen jälkeen pesen itseni.

Että näin.

Vierailija
17/23 |
31.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me kävelimme 5 km vauvauintiin ja takaisin. Kun vauva kasvoi menimme pyörällä. Turvakaukalo selkään kuin reppu, toiselle vanhemmalle. Laitettiin siihen sellaiset hihnat että onnistui.

Kysymys on vain halusta ja viitsimisestä. Talvella käveltiin, isommankin vauvan kanssa, jos oli kylmä.

Juuri äsken mietittiin että miten kello soi viideltä aamulla ja uinti alkoii klo 7.30.

Viitsiminen näkyy, meillä on vettä ja uimista rakastava 5-vuotias. Ja uintiuraa on takana viisivuotta. Nyt mennään koko perhe omilla pyörillä. Harrastus jatkuu.

Olisin menossa yksin, joten jos vaan saan turvakaukalon tai jonkun vastaavan mahtumaan vaunujen koriin, pääsisin ihan hyvin kulkemaan. :) Ei mikään mahdoton matka. Mutta mihin vaunut uinnin ajaksi?

Vierailija
18/23 |
31.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me kulettiin kävellen. Uimahallissa oli aulassa kopper minne sai jättää vaunut. Ei niitä sinne pukkareille saanut kyllä, mutta ihan hyvin pärjättiin irman autonistuimia tai autola kulkemista. :)

Vierailija
19/23 |
31.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me kulettiin kävellen. Uimahallissa oli aulassa kopper minne sai jättää vaunut. Ei niitä sinne pukkareille saanut kyllä, mutta ihan hyvin pärjättiin irman autonistuimia tai autola kulkemista. :)

Niin ja siis kaksin kuljin vauvan kanssa. Ei ollut sitteriäkään mukana. Hyvin pärjäs... :)

Vierailija
20/23 |
31.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turvakaukalo kulki hyvin Emmaljungien alakorissa tai ihan vaan työntöaisan päällä nurin käännettynä. Meidän ryhmässä eräällä äidillä oli kaukalon sijasta muovinen hoitoalusta mukana. Näppärä vauvalla joka ei vielä liiku.

Pyyhkeitä ehdottomasti vauvalle useampi. En ymmärrä miten saatte rassukat pysymään lämpiminä vikan suihkun jälkeen ennen kuin puette? Yökötys yöks myös niille halleille, joissa vauvoja ei pestä ennen altaalle menoa. Onneks täällä on paremmin asiat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan yksi