Kuinka monet antavat lapsille alusta asti rasvatonta maitoa ja miksi?
Olen itse ihmeekseni huomannut, että Suomessa tosiaan monet antavat vauvoille ja taaperoille rasvatonta maitoa. Tuttavanikin valittaa lastensa huonoa kasvua ja syömättömyyttä ja silti antaa rasvatonta maitoa??
Olen asunut eri Euroopan maissa kuten Italiassa ja Ranskassa ja huomannut että esim. Italiassa käytännössä kukaan ei antaisi rasvatonta maitoa pienille lapsille.
Suomessa valitetaan että lapsista kasvaa lihavampia ja lihavampia ja onko ihme kun eivät saa normaali ruoka-ajalla tarpeeksi energiaa. Täytyy sitten popsia ties mitä ruoka-aikojen välillä.
Kommentit (21)
maitorasvat on sitä huono rasvaa jota pitää karttaa?
että jos lapsi juo rasvaista maitoa, nälkä menee siinä eikä ruoka kelpaakaan.
että lapsenkaan ei olisi hyvä saada liikaa eläinrasvoja, joihin maitorasvakin kuuluu.
Rasvojen luokitus parhaista huonoimpaan:
Kasvisrasva
kalan rasva
broilerin rasva
possun rasva
naudan rasva
lampaan rasva
ja muistaakseni maidosta saatava rasva oli tuon naudan rasvan kanssa samassa kastissa.
Eli ei turhaan syötetä huonoja rasvoja lapslle.
äidinmaitoa jossa paljon eläinrasvaa... Siksi kävis järkeen antaa tuota rasvaista lehmänmaitoakin. Aikuiset ja muut eivät tarvi maitoa sitten ollenkaan.
Aivoista suurin osa on tyydyttynyttä rasvaa ja sitä tarvitaan aivojen kehittymiseen. On karhunpalvelus antaa pienelle lapselle rasvatonta maitoa.
suomessahan on tämä low fat uskonto, jota johtaa Pekka Puska. Niin lapset kuin aikuiset välttävät rasvaa, ja syövät mieluusti makeutusaineita ja lisäaineita ennemmin kuin sokeria ja rasvaa!!
Kummallista vaan että kansa lihoo silti ja diabetes on räjähdysmäisessä kasvussa...hmm??
Itse arvostan Antti Heikkilän oppeja, ja perheemme syö mm. aitoa voita, lapset juo sinistä maitoa jne...kummallista että meidän vanhempien paino on alkanut laskea sen myötä.. :)
että ei maidon mukana annettavaa rasvaa suosittaisi. Mielummin sitten öljyä, kalanrasvaa ym
Sairaanhoitajana kyllä huomaa, mistä sepelvaltimotauti syntyy. Ei ainakaan rasvojen välttämisestä.
Maitorasvaa saadaan meidän perheessä ihan tarpeeksi jogurteista (jotka meilla naturel, ei rasvattomia) ja juustoista.
no mistä sepelvaltimotaudit sitten tulee? sairaanhoitajalle siis kyssäri :)
Sosiaali-ja terveysministeriön julkaisusta:
Yli vuoden ikäiselle ja koko perheelle sopii ruokajuomaksi rasvaton maito tai piimä. Riittävän energian saannin varmistamiseksi lisätään alle kaksivuotiaan ruokiin ja leivän päälle 2-3 tl rasiamargariinia tai rypsiöljyä.
MUTTA. Yleinen suositus täällä on, että alle 5 v pitäisi juoda vain ja ainoastaan täysrasvaista maitoa. Minulla ei oikeastaan ole sen kummempaa mielipidettä asiasta, me nyt vaan teemme näin, kun olemme tälläiseen tottuneet. Irkut kyllä ihmettelevät, kun meidän jääkaapistamme ei punaista maitoa löydy laisinkaan.
Itse käytän rasvatonta, koska olen tottunut sen makuun, enkä tykkää rasvaisemmasta. Mies käyttää kevytmaitoa, kuten lapset.
Ihan vaan siksi että se on perheen käyttämä maito (maun vuoksi) , en halua ostaa eri maitoja kaikille. Lapset juovat maitoa noin 2 dl päivässä joten en usko että sen rasvamäärä on mitenkään ratkaiseva. Syövät kuitenkin esim. rasvaisempaa jogurttia päivittäin.
suomessa seurataan johtajaa. LAsten (ja aikuistenkin) aivot sotketaa vähärasvaisella, vaikka aivothan tarttisivat paljon rasvaa!! Sen lisäksi niitä sotketaan vielä kaikenmaailman lisäaineilla joita esim. margariineissa, ja kevyt tuotteissa on valtavasti.
Ei ihme että johdamme masennuksessakin maailmalla!
Ja sen myötä lääkefirmat saavat taas lisää rahaa kun lääkitään kansaa masennus ja mielialapillereillä...
Itselläni on henk.koht. kokemus miten voi parantua masennuksesta sekä paniikkihäiriöstä kun aloin "rasvata" aivojani. Kalaöljyä reippaat annokset, lisäksi d-vitamiinia. Lisäksi vaihdoin rasvattomat ja kevyt tuotteet normaaleihin, margaarinin voihin, kasvirasvalisäainekermat kuohukermaan, lihat luomuun jne. ja oloni on mitä mainoin!! olen todella onnellinen etten huolinut lääkärien pillereitä aikoinaan vaan tutkin itse netistä näitä juttuja. Suosittelen muillekin! :))
Oletko kuullut tutkimuksista? Ne osoittavat, että eläinkunnan rasvat ja nämä kovat rasvat ovat haitallisia elimistölle. Voista löytyy lisäksi suolaa ja trans-rasvoja.
Missään nimessä ei rasvoja haluta jättää pois, vaan suositellaan 70%:sia kasvisrasvalevitteitä.
Muuten ihan tiedoksi, että Suomen masennustilastot ei ole enää kärkiluokkaa. Viimeisin tutkimus osoittanut, että meillä masennus % pysynyt samana kun taas monissa muissa maissa taantuman vuoksi masennus kasvanut ja mennyt Suomen ohikin.
suomessa seurataan johtajaa. LAsten (ja aikuistenkin) aivot sotketaa vähärasvaisella, vaikka aivothan tarttisivat paljon rasvaa!! Sen lisäksi niitä sotketaan vielä kaikenmaailman lisäaineilla joita esim. margariineissa, ja kevyt tuotteissa on valtavasti.
Ei ihme että johdamme masennuksessakin maailmalla!
Ja sen myötä lääkefirmat saavat taas lisää rahaa kun lääkitään kansaa masennus ja mielialapillereillä...
Itselläni on henk.koht. kokemus miten voi parantua masennuksesta sekä paniikkihäiriöstä kun aloin "rasvata" aivojani. Kalaöljyä reippaat annokset, lisäksi d-vitamiinia. Lisäksi vaihdoin rasvattomat ja kevyt tuotteet normaaleihin, margaarinin voihin, kasvirasvalisäainekermat kuohukermaan, lihat luomuun jne. ja oloni on mitä mainoin!! olen todella onnellinen etten huolinut lääkärien pillereitä aikoinaan vaan tutkin itse netistä näitä juttuja. Suosittelen muillekin! :))
osataan olla niin "edistyksellisiä" että rasvatonta kokolailla vaaditaan antamaan pienille lapsille?? Miksi muiden maiden lapset eivät sitten vahingoitu rasvaisemman maidon juonnista, vaan sitä oikein suositellaan?
Joku ristiriita tässä on.
täällä on paljon sydän- ja verenkiertoelimistön sairauksia ja geneettinen alttius monella liiallisen kolesterolin kertymiseen. Siinä se. Kolesterolin kertyminen voi alkaa jo varhain lapsuudessa.
tulee vettä raanastakin,ei viitsi siitä alkaa maksamaan ylimääräistä.
että jos lapsi juo rasvaista maitoa, nälkä menee siinä eikä ruoka kelpaakaan.