Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

sattuuko synnytys enemmän kuin reikäsen hampaan poraaminen

Vierailija
26.05.2010 |

ilman puudutusta? Itselläni on joskus yrietty porata reikiä ilman puudutusta ja tuska on ollu aivan hirveä. En kyllä halua synnyttää jos synnyyts sattuu saman verran tai enemmän.

Eli synnyttäisitkö mieluummmin kuin antaisit porata kunnon reikää ilman puudutusta?

Kommentit (55)

Vierailija
41/55 |
26.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on helpompi synnyttää epiduraalin avustamana ja hyvin valmistautuneena kuin mennä hammaslääkäriin. jos sinua jännittää etukäteen, voit hakeutua pelkopotilaana sairaalaan etukäteen tutustumaan ja kertoa peloistasi. nämä otetaan huomioon synnytyksessä. jakkarasynnytys auttaa ponnistuksessa ja repeytymiä ei tule niin helposti. opettele kuuntelemaan kroppaasi ja ota rentoutuminen avuksi. synnytysrentoutuscd on olemassa.

Vierailija
42/55 |
26.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

...synnytyskipu on väsyttävää, kun se kestää yleensä tunteja, mutta ei niin ylilyövää kun poraamiskipu. Supistuksissa on taukoja, jolloin voit edes hiukan hengähtää.

Lisäksi synnytyskivun käsittelyyn on keinoja, voit suihkutella, hyppiä, huutaa, laulaa tai kirota, kaikki käy...toisin kun hammaslääkärissä :)

Kuudesti olen synnyttänyt, 5 niistä ilman mitään kivunlievitystä. Hyviä kokemuksia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/55 |
26.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän tämä ole kaikilla yksillöllistä, toisilla synnytys tuntuu olevan kuin paskalla käynti ja toisilla taas todella kipeä kokemus.

Samoin hammaslääkäri. Itse en ota reiän poraamiseen koskaan puudutetta, minusta täysin turhaa.

Pahin hammaslääkärikokemus on ollut aloitettu juurihoito joka johti pahaan tulehdukseen hampaassa ja lopulta leukaluussa asti oli tulehdus ennenkuin hammas poistettiin. Tämä kokemus kesti muutaman kuukauden, särky oli kokoaikaista ja aivan kamalaa (olin raskaana enkä voinut syödä kipulääkkeena muuta kuin panadolia)

Synnytys sitten taas kesti yli 30 tuntia, joista ensimmäiset 20 tuntia ilman puudutetta. Sitten epiduraali joka helpotti kipua paljon, mutta ponnistusvaihe sitten taas ilman puudutusta ja kyllä kevyesti sanoisin, että synnytyskipu oli paljon paljon kovempaa kuin hammassärky.

EN pystynyt hallitsemaan kipua ollenkaan vaan se vei täysin kramppiin koko kropan.

Mutta vaikka synnytys kipuna oli huomattavasti pahempi kuin pahinkaan hammaskipu niin silti sanoisin, että synnyttäminen oli voimakokemus, siitä jäi erittäin positiivinen olo ja muistot. Hammassärky ja siihen liittyneet hoidot taas päinvastoin täysiä kidutuksia ja kauhukokemus.

Eli kyllä mä ennemmin synnyttäisin uudelleen kuin ottaisin uusintakierroksen hammashoidossa.

Vierailija
44/55 |
26.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen synnyttänt 5 tuntia (kova vaihe) ja hampaat on aina porattu ilman puudutusta koska minusta puudutuspiikki on inhoittava ja puudutus kestää koko päivän= kestän mieluummin vartin porauksen vaikka ilkeää tekeekin. Juurihoito sentään tehtiin puudutuksessa : )

Verrattuna toisiinsa hampaan poraus (15 minuuttia sykettäistä ilkeää kipua suussa) ja synnytys (5 tuntia sykettäistä valtavaa kipua aaltoina koko kropassa, täysin hallitsemattomissa, ilman tietoa kivun lopusta, ajantaju hukassa ja ihan loppuunajettuna) synnytys voittaa 10-0 eli yksi hampaan poraus ei tunnu yhtään missään.

Silti synnytyskin oli minusta ok, ohi sekin meni ja selvisin hengissä ja sen kivun unohti ihan hetkessä. Luonto on suunnitellut asian hyvin, muuten kukaan ei haluaisi toista lasta! Ja minulla siis edessä uusi synnytys syksyllä...

Vierailija
45/55 |
26.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä molemmat sattuu, mutten näe syytä miksi pitäisi luomuna kestää kumpaakaan? Kunnon kivunlievityksellä tietysti enemmmän kipua jää synnytykseen. Mutta kannattaa se silti!

Vierailija
46/55 |
26.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

synnytyskipu ei ole sellaista kauheaa vihlovaa hermokipua kuin hampaan poraaminen, mutta se on kokonaisvaltaista, vaikeampaa paikantaa ja kyllä -tosi voimakasta. Olisi hyvä jos saisit edes jotain kivunlievitystä pahimpiin supistuksiin tai edes ponnistusvaiheessa.

Vierailija
47/55 |
26.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

porata yhtä suuren tuntimäärän putkeen. Kipua synnytykseen kyllä on mulla liittynyt aivan merkittävästi enemmän kuin poraamiseen, ihan vain siksi että synnytys kestää niin kauan. Kipu on tietysti täysin erilaista.

Hammaslääkärin kivulaisuutta tuntuu kyllä mulla itselläni lisäävän vielä se että siinä tilanteessa ei ole MITÄÄN hyvää, ei mitään motivoivaa. Mua hävettää ja vituttaa että olen hoitanut hampaani niin huonosti, eikä paikatussa hampaassa ole mitään palkintoa.

Synnytys on miljardi kertaa motivoivampaa ja mielekkäämpää.

Vierailija
48/55 |
26.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että mieluummin synnyttäisin kuin tulisin tänne. Ja se on aivan totta. Olen synnyttänyt sekä luomuna että puudutettuna. Kuten moni on jo sanonutkin, kipu on niin erilaista, ettei niitä voi verrata. Minulle on tehty juurihoitoa puutumattomaan hampaaseen. Silloin meinasin pyörtyä ja piti lopettaa. Yhteenkään synnytykseen en sen sijaan ole meinannut pyörtyä. Synnytyksessä kipu on jotenkin mielekästä. Lisäksi tietoisuus siitä,että olotilasta ei pääse muuta kuin synnyttämällä, auttaa kestämään. Ja palkinto on totisesti vaivan arvoinen. Eli turvallisin mielin synnyttämään vain! Ei kannata kauheasti kuunnella toisten kauhukertomuksia. Jokainen kokee synnytyksen kuitenkin omalla tavallaan ja kaikkien kipukynnys on erilainen.

Vierailija
49/55 |
26.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

KAIKKI poraukset tehdään ilman noita kalliita piikkejä. Hampaan poraaminen ei tunnu oikeastaan miltään. Synnytyksessä avaavan vaiheen loppukipu taas tuntuu, ei niinkään ponnistusvaihe. Kolme synnytystä takana.

Vierailija
50/55 |
26.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

endorfiinihumala lievittää muistot kärsimyksestä. Hampaan poraamisesta ei saa vastaavaa endorfiinihumausta.

Minulla on hammaslääkäripelko. Siinä vaiheessa, kun lääkäri sanoo, että reikä, niin pulssi nousee 200, kainalot lävähtävät märäksi ja tärisen kauhusta. Vaikka puudutetaan, niin oireet jatkuvat aina siihen asti, että ruvetaan täyttämään.

Vaikka tiesin, että synnytys sattuu, niin suhtauduin asiaan positiivisesti, koska pitäähän se lapsi nyt ulos saada! Synnytys ei ole se juttu, vaan se lapsi. Kyllä se sattuikin, ja jossain vaiheessa tuli sama tunne kuin hammaslääkärissä eli paniikki, mutta jos sen raskauden onnen vielä kokisin, niin synnytys tuntuisi taas läpihuutojutulta (hammaslääkäriin joudun aina pakottamaan itseni)...

Vierailija
51/55 |
26.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta hammaslääkärikäynnistä on huomattavasti enemmän aikaa kuin synnytyksestä ja tiheämpään oon synnyttäny ku käyny hammaslääkärissä. Ja siis oon synnyttänyt ilman puudutuksia. Ne kivut on yksilöllisiä, toisiin sattuu enemmän, toisiin vähemmän. Mutta puudutuksen oon halunnu vaan, kun ompelivat ekan jälkeen repeämää kasaan ja paikat oli pikkusen hellänä heti synnytyksen jälkeen.

Mutta taas on synnytys edessä tosin kolmen kk päästä mutta kuitenkin.. ja melkein jo odotan sitä, vaikka sattuu, ni jotenkin se kuuluu asiaan, tosin ei kaikki niin koe, eikä tarvikaan. Kivusta voi kuitenkin selvitä, sillon ku ekalta luulin, etten enää jaksa kipua, olikin paikat auki ja "pääsin hommiin" eli ponnistamaan. :)

Vierailija
52/55 |
26.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja synnyttäessä SAA HUUTAA ihan vapaasti sitä tuskaansa, kokeile samaa hammaslääkräin tuolissa :D

Vierailija
53/55 |
26.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ilman puudutusta? Itselläni on joskus yrietty porata reikiä ilman puudutusta ja tuska on ollu aivan hirveä. En kyllä halua synnyttää jos synnyyts sattuu saman verran tai enemmän.

Eli synnyttäisitkö mieluummmin kuin antaisit porata kunnon reikää ilman puudutusta?

Vierailija
54/55 |
26.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikinä en ole puudutetta ottanut siihen. Synnytys oli hirveää, mutta onneksi aika lyhytkestoista. Kamalinta näistä kolmesta oli alatiesynntyksen jälkeen se kipu, melkein kuukauden ihan tulessa, hädin tuskin pystyi kävelemään. Esimerkiksi keisarileikkauksen jälkeen toivuin paljon nopeammin.

Vierailija
55/55 |
26.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hammaslääkärissä tuntuu kuin ne tuomitsisivat huonosta hammashoidosta ja huokailisivat paheksuvasti jos vahingossa liikahtaa.

ja synnyttäessä SAA HUUTAA ihan vapaasti sitä tuskaansa, kokeile samaa hammaslääkräin tuolissa :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä kuusi