Ensin ilmoitetaan että koulutus on ILMAISTA
infossa kerrotaan että tarvikkeet maksaa 1000€ ja muut opiskelumateriaalit toiset 1000€.
Ei se minusta ilmaista silloin ole!
Kommentit (19)
Jos saat materiaalit ja tarvikkeet jostain muuten tai sinulla on jo ne, ei tarvitse maksaa koulutuksesta.
jos nuo on pakko maksaa tarvitsi tai ei, kyse on koulutuksen hinnan siirtämisestä muiksi kuluiksi.
Miksi kaiken pitäisi olla ilmaista?
Ettekö te ihmiset tajua, että meidän julkinen talous on ihan kuralla. Kas, kun kaikesta aina joku maksaa. Ilmainen ei todellakaan ole ilmaista.
just kävin maksamassa kolme tonnia ennakkoveroja.
ettei saisi mainostaa sen olevan ilmaista kun ei kerran ole.
Noista mielestäni aika suurista menoeristä tulisi mainita jo ilmoituksessa.
Koulutus = opetus => ei tarvitse maksaa opettajalle.
Mutta kyllä kynät pitää itse maksaa. Ihan niinkuin ruokakin.
lainata kirjastosta tai ainakin käydä niitä lukemassa lukusaliversioina (oppilaitoksella on varmasti oma kirjasto, jossa ovat saatavilla, jos ei muista kirjastoista löydy), joten ei niitä ole pakko ostaa. Muista materiaaleista en osaa sanoa, mutta kannattaa varmaan vertailla hintoja. Eihän peruskoulua lukuunottamatta missään kirjoja, kyniä ym. "materiaaleja" kasittääkseni kustanneta, kyllähän ne täytyy aina itse maksaa.
vaan maksutonta. Jospa emme käyttäisi palveluista puhuttaessa täysin väärää termiä "ilmainen", niin ymmärtäisimme, että mikään ei oikeasti ole ilmaista vaan koulutuspalvelut maksavat yhteiskunnalle huomattavasti, mutta koulutukseen osallistujat saavat tämän palvelun maksutta. On sitten eri asia, mitä tarvikkeet ym. maksavat. Maksuton koulutus on jo kyllä PALJON. Ajatele, paljonko maksaa koululaitoksen ylläpito, opettajien palkat jne.
Jos ei sitten koulutuksen oheistarvikkeita pysty maksamaan, niin sillehän ei voi palvelun tarjoaja mitään.
ettei mitään tarvitse itse hankkia? Että antavat kynät ja kumitkin...??
Tässä maassa on niin paljon turhia media- ja taidealan koulutusohjelmia, että odotan oikein innolla sitä, että valtion rahat loppuvat. Samalla loppunevat nämä kankkulan kaivotkin.
tarvitaan jo pääsykokeisiin taiteilijatarvikkeet, jotka eivät tietenkään ole ilmaisia. Lisäksi ensimmäisen vuonna hankitaan lisää piirrustus-, maalaus- ja muita tarvikkeita, kuten erikoisviivaimia, liimoja, mattoveitsiä.
SILTI koulutus on maksutonta. Vaikka tarkkaa ottaen ylioppilaskunnalle pitää maksaa jäsenmaksu.
mitä kuluja tulee.
Ei tulisi näitä väärinkäsityksiä.
Ehkäpä se syy miksi moni jättäisi hakematta.
toki kustannetaan itse, mutta tuskin ne 2000€ maksavat?!
siis tarkikkeet kuten kynät,kumi, kirjat ostetaan itse, mutta ruokailu on ilmainen, se on mielestäni iso etu.
Se tekisi vuositasolla ison laskun jos joka päivä söisi ruokalassa.
koulusta, kuuluisat opettajat.
Tarkempaa en koulun nimeä viitsi mainita.
Eli pystyt käyttämään niitä tehdessäsi töitä ja niiden hankkiminen on jossain vaiheessa pakollista kuitenkin.
Eli pystyt käyttämään niitä tehdessäsi töitä ja niiden hankkiminen on jossain vaiheessa pakollista kuitenkin.
mutta siitä pitäisi OLLA MAININTA, ettei tule yllätyksenä!
Olettaisin jotain parturin saksia ym. välineitä, joita tarvitaan sitten jatkossa työn tekemiseen. Tietty olisi hyvä tietää tuo etukäteen, mutta joskushan ne pitäisi kumminkin hommata. VOiko noihin saada jotain avustusta tai maksaa pikku hiljaa, ettei kerralla tule noin isoa laskua?
On tuossa kyllä hieman rahastuksenkin makua, riippuu tietysti mitä nuo välineet oikein ovat. Mutta jos siis velvoitetaan ostamaan jotain superkalliita kamppeita, jotka pitää ostaa nimenomaan tuolta...
eli itse koulutus on ilmaista. Tarvikkeet vaan maksaa...