Minkä verran ohjaisitte 8-vuotiaan pukeutumista? Tytöllä ei ole oikein "tyylisilmää"?
Hän saattaa yhdistellä vaatteita miten sattuu. Hän arvostaa ennen muuta sitä, miltä vaate tuntuu päällä - eli hänen lempivaatteensa saattavat olla ne kaikista kulahtaneimmat verkkarit.
Olen hienotunteisesti neuvonut tyttöä tunnistamaan kotivaatteet kouluvaatteista ja ohjannut pukeutumaan kouluun siististi. Lisäksi saatan esim. ehdottaa laittamaan sukat mieluummin housujen alle kuin päälle...
Liikaa en haluaisi puuttua, mutta en myöskään toivo lapseni kulkevan ihmisten ilmoilla resupekan näköisenä.
Miten te olette toimineet? Hassua tässä on se, että 6-v. pikkusiskon kanssa vastaavaa "ongelmaa" ei ole ollenkaan. Kuopus osaa pukeutua luonnostaan tyylikkäästi ja yhteensopiviin vaatteisiin.
Kommentit (26)
neuvoi pukeutumisessa vielä tuon ikäisenä, paljonkin. Usein laittoi vaattet valmiiksi seuraavaa aamua varten. Eipä silloin 80-luvulla vaatteet olleet niin kauhean tärkeitä tokaluokkalaisen elämässä, college-asuihin ja sensellaisiin silloin pukeuduttiin.
missä riemunkirjavat väri- ja kuvioyhdistelmät ei hypi silmille. Mulle on ihan sama käyttääkö joku slipareita tai chinoksia enkä arvostele vastaantulijoita paitsi jos joku nyt oikein särkee silmiin.
kaytetaan koulussa, kotona saa kayttaa mita haluaa. Juhliin mennessa neuvotellaan yhdessa.
Puutun esim. superlyhyisiin hameisiin, joita voi pitaa kotona mutta ei muualla. Variyhdistelmiin en puutu. Tama on tosin ratkaistu niin etta ostan yhteensopivia vareja (joista tykkaamme molemmat). En myoskaan osta kutittavia materiaaleja tai sellaisia vaatteita joista tiedan ettei lapsi tykkaa (vaikka tykkaisin itse). oMeilla myos lapsi tykkaa pehmeista ja mukavan tuntuisista vaatteista.
Mielestani pukeutuminen on yksi tapa harjoitella itsenaisyytta ja voida tehda omia ratkaisuja. Siksi lapsen pitaisi saada tehda omia valintoja. Lapseni on samanikainen kuin ap:lla.
Kärjistäen - jos tyttäreni saisi aivan itse valita vaatteensa, hänellä olisi joitain paljettitoppeja, minishortseja ja korkokenkiä:-D
Ei hajuakaan, mistä hän on tuon "maun" imenyt, itse käytän melkein aina farkkuja ja (t-)paitaa, yksinkertaisia koruja.
Nyt kun tuo kouluvaatetus on tytölle valjennut, yhdistelmät ovat ihan kivoja. Mutta näitä "voinko laittaa sandaalit" 5° kelillä on tosi rasittavia...
En siis todellakaan määrää kaikesta, jos joku tällaisen kuvan sai.
t. 7
Lähes tulkoon aina valitsen tytölle säähän ja tilaisuuteen sopivat vaatteet.
Kotona voi pukeutua miten vaan, mutta kouluun, kaupungille, juhliin ja ulos valitsen yleensä vaatteet tai ainakin neuvon ihan kunnolla vaatteiden valitsemisessa. Minusta siinä ei ole mitään ihmeellistä.
En halua pitää mukana mitään ryysy-roopea.
Pyykin määrä on edes hieman pienempi, kun valitsen suoraan päälle laitettavat vaatteet, eikä lapsen tarvitse niitä olla itsensä tunnin välein vaihtamassa.
Meillä ei myöskään ole vaatteita, jotka ei lapsille kelpaa, kaikki ovat mieleisiä. Valitusta vaatteista tulee todella harvoin, ja ainostaan silloin, jos jokin vaate onkin jo pieni tai muuten ikävälle tuntunut aiemmin päällä. Silloin sellaiset vaatteet hävitetään tai kokeillaan passaako vaate siskolle.
Kerran joulujuhlassa kaverin äiti kysyi että onko meidän tyttö jossain esityksessä kun on tyllihame ja raidalliset pitkät polvisukat, kevätjuhlassa puolella koulun tytöistä oli tyllihame ja raidalliset polvisukat, meidän neiti oli siirtynyt jo eteenpäin.