Minkä verran ohjaisitte 8-vuotiaan pukeutumista? Tytöllä ei ole oikein "tyylisilmää"?
Hän saattaa yhdistellä vaatteita miten sattuu. Hän arvostaa ennen muuta sitä, miltä vaate tuntuu päällä - eli hänen lempivaatteensa saattavat olla ne kaikista kulahtaneimmat verkkarit.
Olen hienotunteisesti neuvonut tyttöä tunnistamaan kotivaatteet kouluvaatteista ja ohjannut pukeutumaan kouluun siististi. Lisäksi saatan esim. ehdottaa laittamaan sukat mieluummin housujen alle kuin päälle...
Liikaa en haluaisi puuttua, mutta en myöskään toivo lapseni kulkevan ihmisten ilmoilla resupekan näköisenä.
Miten te olette toimineet? Hassua tässä on se, että 6-v. pikkusiskon kanssa vastaavaa "ongelmaa" ei ole ollenkaan. Kuopus osaa pukeutua luonnostaan tyylikkäästi ja yhteensopiviin vaatteisiin.
Kommentit (26)
kunhan on säähän sopivaa ja säädyllistä. Mun 10-vuotias esimerkiksi oli lähdössä ovesta ulos läpinäkyvissä leggingseissä joiden päällä ei siis ollu hametta tai mitään, pikkarit paistoi läpi. Ei ollut huomannut vaan. En anna lähteä myöskään mikrosortseissa kouluun.
Mun mielestä on turhaa alkaa nipottamaan tyyliseikoista, tyttölapsi yleensä ennemmin tai myöhemmin kiinnostuu vaatteista ja kehittää oman pukeutumistyylinsä vuosien kuluessa.
miksi pitää olla niin hienovarainen? Minä ainakin opetan pojalle (6v), jos hän on vaatteet hassusti, että tuon näköisenä et lähde.
En varsinaisesti arvostele tyyliin "mitä ihmettä nyt oot päälles laittanut" vaan ennemminkin sanon että kiva kun puit noin reippaasti ja ihan hyvin voit noissa olla (jos ei siis mitään ihan älytöntä päällä) mutta ensi kerralla voisit kiinnittää huomiota ettei kaikki vaatteet ole raidallisia tms. Ja monesti kun käskee peilin eteen huomaa myös itse, kun eihän (kai) tuon ikäiset paljoa peilaile että miltä vaatteet näyttää.
Ja surullinen totuus vaan on se ettei se kaikkien silmä välttämättä kehity koskaan... Sen huomaa aika helposti kun ympärilleen katsoo. Tai ei ole mitään tilannetajua, ollaan jossain spagettiolkaintopissa viraston vastaanotossa tms.
Vaan eipä kai nämä ihmiset siitä itse kärsi, minä vaan! :)
Puutun pukeutumiseen aika paljonkin, vaikkakin hän kyllä tietääkin pikkuhiljaa, miten pukeutua.
Sään- ja tilaisuudenmukaista pukeutumista täytyy ainakin minun tyttärelleni vielä hieman ohjata, mieluiten kun hän tietenkin pukisi lempivaatteitaan päälle - esim. hupparin tuulisella kylmällä kelillä. Vaatemaun toivon vielä myös kehittyvän, tytär pitää "kamalista mauttomista teinirytkyistä" (joita ei tietenkään saa)...
Meillä on myös 6-vuotias, mutta hän on poika, ja yllättävää kyllä, hänellä on samoin kuin ap:n 6-vuotiaalla, hyvä tyylitaju.
ratkaisin asian ostamalla vaan yhteensopivia vaatteita.
ohjeistaa tyyliasioissa. Miksi ihmeessä pitäisi?
Itse ohjaisin vain kysyessä: "Onks tää hyvä?" "Paita on tosi kiva ja sopii kyllä housujen kanssa, mutta housut voisivat olla vaikka tummemmat."
edittiä: Sään- ja tilaisuudemukaisen ohjaamisen kyllä ymmärrän.
Poika on 10 v, ja tavallaan tarkka vaatteistaan. Minä kyllä ihan kysymättäkin neuvon, että nytpä tuli valittua melko järkyttävä yhdistelmä, käy vaihtamassa ylä- tai alaosa.
kuinka minun äitini sanoi minulle että "nyt olet jo tarpeeksi vanha siihen, että voisit alkaa miettimään mitä puet päällesi. Mitkä sopivat yhteen ja säähän."
Otin sen kunnia-asiana ja värikoodasin vaatteitani innoissani. :) Olin varmaan 9-vuotias.
en ymmärrä, miten lapsi voisi niin pahan kerran erehtyä, että täytyy hävetä lapsen pukeutumista. Olisko kyseessä nyt se, että lapsen pitää mainostaa ulospäin vanhempansa erinomaisuutta, ettei vaan kukaan luule, että itse olette valinneet noita iiks, kauheita väriyhdistelmiä ja liian raidallisia kokonaisuuksia. Antakaa nyt hyvä ihme lasten olla lapsia ja murehtia vaatteista vähän myöhemmin. Lapsi ei ole nukke jota voi pukea ja pitää näytillä, paitsi vauvaiässä.
Tytöllä on niin tarkka maku, että toisinaan ei päästä kauppaan, kun olisi kiire eikä löydä sortsiensa alle sopivia legginsejä.
Jos tilanne olisi toisinpäin, luottaisin siihen, että kaverit ohjaa oikeaan tyyliin
Eli osta vain yhteensopivia vaatteita. vahdi aamulla ne kouluvaatteet päälle tai valitse illalla yhdessä lapsen kanssa. Ihan oikeesti sitä pukeutumista voi opetella.
Ehkä vain en pojan äitinä ymmärrä. Tai sitten ostan niin tylsiä vaatteita, ettei niistä saa järkkyä yhdistelmää millään ;)
Mulle poika 6 v ja kyllä tosiaankin "korjailen" hänen vaateyhdistelmiään jos ovat ihan kammottavia.
ja jonkun verran ohjaan, lähinnä että vaatteet on puhtaat, ehjät ja sopivan kokoiset. Tykkää verkkareista ja olen sellaisia antanut koulussa pitää, kunhan ovat ehjät. Jossain vaiheessa sen lempihousut oli kaksi numeroa liian pienet collegehousut.
Toisaalta poika on tosi kiinnostunut vaatteista ja siitä miltä näyttää, toisaalta maku ei ihan täsmää oman makuni kanssa. Pääasia kuitenkin, että poika vaatteissaan viihtyy.
tummien housujen kanssa kuuluu olla saman väriset tummat sukat sekä tummat kengät. Samoin vaaleiden kanssa vaaleat. Vyö kuuluu olla housuissa (ei meillä kyllä kaikissa oo...) ja paidan alla kuuluu olla alupaita.
Tyttöni on nyt jo lähemmäs 10, mutta on aina ollut täysin oman tiensä kulkija. Viimeiset pari vuotta on tarkoituksellisesti mm. valinnut eriparisukat jalkaansa kouluun.
Osaa sujuvasti pukeutua sään huomioon ottaen, muttei välitä hiukkaakaan miten vaatteet sopivat yhteen. Joskus harvoin tulee näyttämään, että onko nyt hyvät vaatteet. Ja silloin on tosiaan laittanut jotain normaalia päälleen :)
Joskus isosiskonsa sanoo, että kato nyt hiukan mitä päällesi laitat, muttei sillä kyllä ole mitään vaikutusta ollut ainakaan tähän asti.
Ihana tyttö, mahtava itsetunto!!
ja ostaisitte asukokonaisuuden tai pari? siinä olisi luontevaa pohtia, mitkä käy yhteen ja mitkä ei? meillä 5v ja 7v pojat osaavat valita keskenään sopivat vaatteet jo itsenäisesti. suosin tiettyjä värejä, kun teen hankintoja. niin tulee sopivasti rajoitettua tarjolla olevia yhdistelmiä. :) pojat osallistuvat itse myös vaateostoksiin ja ovat erityisen ylpeitä niistä vaatteista, jotka ovat itse kaupasta valinneet. pojat tulevat itse kysymään apua, jos eivät ole varmoja siitä, mikä olisi järkevä yhdistelmä esim. päiväkotiin/kouluun.
tarkoituksella vai huomaamattaan. Itse haluan opettaa lapselle että katsotaan sopivatko värit, kuosit yms. yhteen ja miten luodaan tyylikkäitä, hillittyjä asuja. Ja sitten kun tämän sisäistää niin sittenhän niitä "koodeja" vasta aletaan rikkoa :) Siis sama kun monessa muussakin asiassa, sitten kun perusteet on hallussa niin sitten voi ihan tarkoituksella ja harkitusti tehdä päinvastoin. Jos lapsi sitten on sitä mieltä että eriparisukat on makee juttu vaikka siitä on hänelle sanottu niin siitä vaan, se on vain hyvä että uskaltaa rikkoa niitä rajoja.
taidat arvostella jokaisen vastaantulijan päästä varpaisiin. Ai että lapsellakin pitäisi olla tyylikkäitä ja hillittyjä asuja. Varmaankin sitten beiget chinokset ja valkoinen pikeepaita sekä slipoveri?
neuvoja vielä aikuistumisen kynnykselläkin. Mutta ei haukkuja tai ilkeää arvostelua, vaan ystävällistä opastusta.