Nykynuorten avuttomuus johtuu siitä, ettei heille yritetäkään antaa vastuuta mistään!
En ihmettele, jos 20-vuotiasta pidetään liian nuorena saamaan omaa lasta, jos tämä 20-vuotias edelleen asuu kotona eikä osaa edes perunoita keittää tai pyykkejä pestä.
Tällaisen 20-vuotiaan vanhemmat voivat katsoa peiliin!
Itse hoidin jo alle 10-vuotiaana pikkuveljeäni.
14-vuotiaana hoidin kummitätini 5-kuista vauvaa n. 8-9 tuntia päivässä täysin itsenäisesti.
Kyllä siinä oppii vastuuta!
Minut on aina pakotettu tekemään kotitöitä ja huolehtimaan muista.
Siksi osasin hoitaa lastani aivan itsenäisesti 18-vuotiaana, enkä ole lapsiani mummoilla hoidattanut tippaakaan.
Väitän, että osasin vauvanhoidon paremmin kuin moni vanhempi ensisynnyttäjä.
Tosin eipä ollut ruusuisia kuvitelmia vauvanhoidosta, tiesin miten kovaa työtä se on.
Jos nykyään vauva jätettäisiin 14-vuotiaan hoitoon, soitettaisiin heti sossutädit paikalle.
Valitettavaa.
Kommentit (15)
vauvasta. Meillä 15v katsoo 6v ja 7v sisaruksiensa perään, mutta pienempiä ei tarvitsisi katsoa.
Että osasit 18veenä hoitaa lastasi, ja vaan sen takia, kun sut oli pakotettu ottamaan vastuuta jo alle 10 veenä. Siis niin hienoo.
joka asuu äiskän ja iskän luona, eikä osaa itse nenäänsä niistää, saati sitten lasta hoitaa?
Elämä on biletystä ja bailausta, ja sitten juostaan nelikymppisinä lapsettomuushoidoissa kun luonto tekee tehtävänsä...
Minulla on ollut hyvä ja turvallinen lapsuus, ja olen kiitollinen vanhemmilleni siitä että minulle on opetettu asioita ja minut on opetettu pärjäämään.
vauvasta. Meillä 15v katsoo 6v ja 7v sisaruksiensa perään, mutta pienempiä ei tarvitsisi katsoa.
kun äiti oli pellolla tai navetassa.
kun äiti oli pellolla tai navetassa.
hyvä niin. Mitään gloriaa ei kannata kuitenkaan kehittää noista entisajoista. Fiksuja ja mukavia ja hyvin elämässään pärjääviä nuoria on nykyäänkin ja lähtökohdat elämälle ovat paremmat kuin 60v sitten, kun pystytään keskittymään koulunkäyntiin eikä tarvitse lähteä pöllimetsään 12-vuotiaana.
aamuhämärissä kouluun, koulupäivät 10-tuntisia. Kesätöihin 14-vuotiaana, päivät 12-tuntisia. Kustansin itse lukion jne. opinnot työnteollani, lastenhoitotyötä ja siivousta. Omilleni muutin lopullisesti 18-vuotiaana, pari kolmekin työtä, että pärjäsin.
Mitään jalostavaa en tässä näe, enkä omille lapsilleni todellakaan suunnittele vastaavaa.
mammat ovat sitä mieltä että isovanhemmillakaan ei ole mitään asiaa lapsenlasta hoitamaan...
samoja fiiliksiä. Eikä ihme, kun tätäkin palstaa lukee. Kun joku päivittelee ongelmiaan murrosikäisen kanssa, heti moni vastaaja kertoo, millaisilla pakkokeinoilla heillä murretaan nuoren tahto, ja ihmetellään, millaiset vanhemmat eivät saa murkkuaan kuriin. Kun minusta taas murrosikä on juuri se vaihe elämässä, kun lapsi alkaa itsenäistymään vanhemmistaan, ja alkaa harjoitella omien päätösten tekemistä. Ja jotkut niistä päätöksistä saattavat olla ristiriidassa vanhempien arvojen kanssa.
avuttomampia kuin ennen???
tehdä töitä? Tai hoitamaan taloutta?
Itsekin sain kotona viikkorahaa tekemällä kotitöitä. Sillä sitä oppiikin. Ei sillä että annetaan vain rahaa ilman että nuoren tarvitsee mitään tehdä.
samoja fiiliksiä. Eikä ihme, kun tätäkin palstaa lukee. Kun joku päivittelee ongelmiaan murrosikäisen kanssa, heti moni vastaaja kertoo, millaisilla pakkokeinoilla heillä murretaan nuoren tahto, ja ihmetellään, millaiset vanhemmat eivät saa murkkuaan kuriin. Kun minusta taas murrosikä on juuri se vaihe elämässä, kun lapsi alkaa itsenäistymään vanhemmistaan, ja alkaa harjoitella omien päätösten tekemistä. Ja jotkut niistä päätöksistä saattavat olla ristiriidassa vanhempien arvojen kanssa.
kokeilee alaikäisenä alkoholia, lintsaa jne. Ja meillä on murkku saatu kuriin kun tuollaisia vinkeitä meinasi seiskalla ilmetä, ei siinä pään silittely auttanut.
kokeilee alaikäisenä alkoholia, lintsaa jne. Ja meillä on murkku saatu kuriin kun tuollaisia vinkeitä meinasi seiskalla ilmetä, ei siinä pään silittely auttanut.
joku tulee saivartelemaan. Totta kai vanhemmilla on sananvaltaa, mutta elämää ei voi elää sellaisen puolesta, jolla on jo oma tahto. Viime kädessä päätös on sen nuoren. Totta kai pitää rajoittaa, kannustaa ja kantaa huolta murkun tekemisistä. Mutta lopullista päätöstä ei voi kuitenkaan tehdä.
Mutta ei se ole sen nuoren vika vaan sen vanhempien. Kaveri asuu iskän ja äiteen luona edelleen, nyt 26v eikä tosiaan osaa edes lääkäriin soittaa, saatikka ottaa vastuuta mistään ja kehtaa minua opastaa jatkuvalla syötöllä mm. lasten/kodinhoidossa.. Hurraa...
En mä nyt kannata, että jokaiselle 14kesäiselle annetaan muksu kesäksi hoitoon, koska kaikki kehittyy eri tahtia, mutta niinkuin joku sanoi; edes sen viikkorahan eteen voisi todella TEHDÄ jotain.
että niiden aikuiset lapset asuu kotona... Just hiljan kuulin, että eräät vanhemmat eivät olisi antaneet 26-vuotiaan poikansa muuttaa "vielä" pois kotoa. Ja huom. kyseessä ihan normaali ihminen.
mies joutui lapsena ja nuorena osallistumaan kotihommiin ja myös kaikenlaisiin pihatöihin puiden sirklaamisesta alkaen. Nykyisin mun mies ottaa itsestäänselvästi lapsia mukaan kaikkiin hommiin, kun taas miehen sisko on sanonut, että hänellä oli tuossa mielessä huono lapsuus ja hänen perheessään kaikki pyörii lasten harrastusten ja heidän yleisen viihtymisensä ympärillä. Että niin eri tavalla voi asiat kokea.
Että osasit 18veenä hoitaa lastasi, ja vaan sen takia, kun sut oli pakotettu ottamaan vastuuta jo alle 10 veenä.
Siis niin hienoo.