Sain motkotukset hammashoitajalta 1v11kk:n imettämisestä
,vaikka olen pitkään tehnyt sitä vain kerran päivässä ja sanoin lopettavani 2v-päivään mennessä.
Äidinmaito on kuulemma niin makeata, että on ihan sama,kun mehua juottaisi. Tiedän kyllä monen juottavan sitä mehuakin, tuleekohan heillekin yhtä kauheat nalkutukset,kun mä sain..? :(
Kommentit (60)
Ja hän väitti,että se suositus on nykyään "jotain 1-1 ja 1/2 vuotta".
ap
ap
suositellaan jopa nelivuotiaaksi imettämistä, jos se kerran pilaa hampaat? Jätä moiset huomautuksen omaan arvoonsa.
kannusti vain. ei vaarallista hampaille.
vaikka en ymmärräkään kuka imettää noin vanhaa lasta. Jos se on kuitenkin kerran päivässä, niin en usko että siitä haittaa on.
Minä sain pitkän saarnan esikoisen 2v hammastarkastuksessa kuinka pahasta mehu on lapselle, ja vielä kun sanoin, että tyttö saa pestä itse aamuisin hampaat, jos muistetaan aamuharjausta edes. Tiukkaan täti saarnasi, kunnes katsoi lapsen suuhun...sitten tokaisi, että hampaathan ovat todella hyvässä kunnossa. Ei ollut tuolta saarnaukselta kuunnellut minua, joka oli sanonut, että tyttö ei juurikaan juo mehua, kun ei tykkää siitä, että vesi on janojuomana. Ja että xylitolitkin ovat olleet jo pitkään käytössä.
Jotkut vaan on niin virkaintoisia ja jumittaa yhteen asiaan, eikä katso kokonaisuutta.
Olikos ap lapsellasi hampaat kuitenkin kunnossa?
Imetys yksinään EI ole riittävä hampaiden reikiintymistä aiheuttava tekijä.
Siis kai ne ihan kunnossa oli. Tänään tehtiin se testi, että onko "hammaspeikkoa" hampaisiin päässyt. Tulokset tulee myöhemmin. Tosiaan ei hoitsu sanonut mitään siitä,että laps syö päivittäin ruuan jälkeen xylitolia, eikä syö mitään makeita eikä juo mehua. Haukku vaan mun imettämistä vaan niin pitkään,että lopulta sanoin "Riittää jo, lupasin jo lopettavani kuukauden sisään!" Argh!
ap
ap
Mites sitten muka kehitysmaissa suositellaan jopa nelivuotiaaksi imettämistä, jos se kerran pilaa hampaat? Jätä moiset huomautuksen omaan arvoonsa.
Oliskohan syynä vaikka se, ettei kehitysmaissa ole niin kamalasti sitä ruokaa aina tarjolla ja että joku äidinmaidonvastikkeen antaminen paskaseen veteen sekotettuna voi olla lapselle hengenvaarallista?
Jep, ja oliskohan myös niin, että kehitysmaissa riittävä ravinnonsaanti menee suun terveyden edelle.
Mutta se on tosiaan totta, että melkein mikä tahansa muu paitsi vesi aiheuttaa happohyökkäyksen ja silloin ovat hampaat vaarassa reikiintyä, jos mutansbakteeri suusta löytyy. Samoin myös happamatjuomat ovat vaaraksi lasten herkille hampaille.
jossainhan oli jokin juttu, jonka mukaan se ei ole haitallista. Itse olen tytöt imettänyt 3 vuotiaiksi ja sillä hyvä. Äidinmaito on lapsen parasta ravintoa ja juuri sitä lapaselle tarkoitettua. Ei sitä lehmänmaito korvaa, sehän on vasikalle tarkoitettua.
taida todellakaan olla tietoa imetyksestä riittävästi!!
Vie vaikka ajantasaisempaa tietoa jostain imetystukilistan kotisivujen linkeistä tms. Kahta isompaa lasta imetin vielä öisinkin yli 2-vuotiaaksi ja olen sen kertonut hammashoitolassa. Sanoi vaan että äidinmaito ei ole kariesoivaa ja varsinkin jos ei ole sitä hammaspeikkoa päässyt tarttumaan niin nou hätä. Meillä lapsilla on ihan priimat hampaat ja nyt mulla on 1-vuotias jota imettelen ihan samaan malliin jos lapsi sitä haluaa. Kuulemma nykyisin on lapsilla paljon reikiä suussa just mehun juonnin takia.
ehkäisee AIKUISIÄN sairauksia, kuten sydän ja verisuonitauteja. Niiden rinnalla pari reikää maitohampaissa tuntuu kyllä aika mitättömältä. JA kehitysmaissakaan ei tarvii kyllä antaa äidinmaidonKORVIKETTA enää 4-vuotiaille, että ei sitä imetystä ihan siksi suositella:)
Suomi on niitä hyvin, hyvin, harvoja maita jotka SUOSITTELEVAT imetyksen lopetusta 1v. Ja tämä johtuu ihan siitä että on kiire saada äidit työelämään, yksivuotiaalle kun VOI jo antaa lehmänmaitoa ilman vatsavaivoja.
Hyi hitto! Johan tossa on äidillä joku kicksitaustanen juttu jos haluaa noin kauna imettää!
Mutta tosissaan ihmettelen myös tuota hammashoitajaa!!
Hyi hitto! Johan tossa on äidillä joku kicksitaustanen juttu jos haluaa noin kauna imettää!
Mutta tosissaan ihmettelen myös tuota hammashoitajaa!!
Siis koetko itse imettämisen jotenkin seksuaaliseksi tapahtumaksi? Ylläri: suurin osa äideistä ei:DDD
hammasharjoja tai minkäänlaista suuhygieniaa.
Vältä muutenkin nopeita hiilareita. Ei sen silloin pitäisi olla makeata kuin mehu.
En teidä mistä nämä hammashoitajan teidot ovat peräisin, mutta samaa vouhotettiin minulle. Noh ystävättäreni hammaslääkäri kertoi minulle, että harmittaa hirveästi tuo ihan väärä tiedotus.
Maito, korvikkeet ja mehu kyllä ruokkivat kariesta, mutta ei äidinmaito.
Ja äidinmaidon sokerin muodostukseen ei vaikuta se, mitä äiti syö. Vaikka äiti söisi lyhytketjuista ( lue valkoista ) sokeria pelkästään, on hänen maitonsa sokerit rengasmaisia, joita karies ei voi pahemmin käyttää.
Siis imetä ihmeessä. Itse olen imettänyt paljon pitempään kuin vuoden/ lapsi, eikä yhdelläkään ole reikiä, vaikka minulla on paikkoja vaikka muille jakaa.
Suomessa ei ole mitään järkeä imettää lasta yli 1-vuotiaaksi. WHO:n suositukset koskevat suomalaisten lastenlääkärien mukaan kehitysmaita, joissa on tottakai suotavaa imettää niin pitkään kuin mahdollista.
Lastenlääkäriliiton suosituksia kannattaa noudattaa, koska niissä huomioidaan aina LAPSEN ETU, ei äidin itsekkäitä tarpeita. Suomalainen yhdistys myös osaa suhteuttaa ohjeet Suomen olosuhteisiin.
http://www.suomenlastenlaakariyhdistys.fi/suositukset/Rintaruokinta.pdf
mukaan imettää kannattaa 2-vuotiaaksi, kehitysmaissa 4-vuotiaaksi. Sano se hammashoitajalle. Vai mahtaako hän pitää itseään ammattitaitoisempana kuin WHO:n asiantuntijat...?