Tähän pinoon kaikki terveelliset kotiruuat
Einekset ovat pannassa, koska niitä syövät vain sivistymättömät ;) Joten olisi kivaa saada vinkkejä ihan tavalliseen arkiruokaan.
Meillä syödään lähipäivinä
-makkarakeittoa (tämä on ehkä aika paha, koska makkara on eines??)
-broileripyöryköitä
-lasagnea tai makaronilaatikkoa
Kommentit (51)
syykin selvisi. ei ne oikeesti olleetkaan mitään naturellia vaan kaikenlaisilla stabiloinneilla ja muilla kyllästettyjä suikaleita. Näitä valenaturelleja on myös jotkut karjalanpaistit.
Eli tarkkana saa olla.
Mä nimittäin mietin just aamulla, että mikä se eineksen ja kotiruoan raja sitten on.
Että pärjääkö joku tosiaan ilman puolivalmiita ja pakasteita eli tekeekö kaiken itse. Ja millaistahan ruokaa sitten syödään esim. kahden viikon jaksolla.
Meillä käytetään tummaa pastaa. Mitä vehnää??
ap
DurumVEHNÄjauhosta?
Vehnä on ihan ok ruoka-aine. Keskity sinä vaan niihin kananmuniisi jos ei sulle kelpaa.
Meillä käytetään tummaa pastaa. Mitä vehnää?? ap
DurumVEHNÄjauhosta?
tänään itsetehtyä pitsaa
tiistaina perunamuusia, kalapaloja ja kermaviilikastiketta ja porkkanaraastetta
keskiviikkona possun ulkofileestä leikkeitä, kastiketta ja perunaa
torstaina hernekeittoa ja pannaria
perjantain ruoka on vielä vähän auki
Ei varmaan kannattaisi nipottaa niin paljon että mikä on valmisruokaa ja mikä ei. Myös ihan itsetehty voi olla epäterveellistä ja valmiskin ruoka ihan hyvää ravintoarvoltaan. Kaikkea kohtuudella, niin on hyvä=)
Mä nimittäin mietin just aamulla, että mikä se eineksen ja kotiruoan raja sitten on.
Että pärjääkö joku tosiaan ilman puolivalmiita ja pakasteita eli tekeekö kaiken itse. Ja millaistahan ruokaa sitten syödään esim. kahden viikon jaksolla.
Jos pakastat itse porkkanaa, niin missä välissä se einekseksi muuttuu? Ihan samalla tavalla kaupan pakaste on pakaste, eikä eines. Erikseen on sitten pakaste-einekset, esim. pakastetut lasagnet sun muut. Puolivalmisteet on yleensä säilykkeitä, eikä niitäkään eineksiksi lasketa.
Vehnä on ihan ok ruoka-aine. Keskity sinä vaan niihin kananmuniisi jos ei sulle kelpaa.
DurumVEHNÄjauhosta?
Ap tuntui kuvittelevan tuossa viestissään, ettei tummissa pastoissa ole vehnää, siksi hänelle vastasin.
-kanapataa pastalla (pannulla kanaa, pussillenen wokkivihannesta, hitunen suolapähkinöitä ja kookosmaitoa)
Luepa vaikka 19, 22 ja 26 viestit uudestaan, niin huomaat että täällä joku muu sekoilee. Ap vastasi alunperin valkoisia jauhoja koskevaan kysymykseen.
Ja luulin sua karpiksi, kun ne täällä jatkuvasti tyrkyttää yksisilmäisesti sitä ainoaa totuuttaan. Kieltämättä se alkaa tulla jo korvista.
DurumVEHNÄjauhosta?
Ap tuntui kuvittelevan tuossa viestissään, ettei tummissa pastoissa ole vehnää, siksi hänelle vastasin.
Siis miksi ihmeessä?
Eli pakastevihannekset on ok, vihannessekoitukset (esim. peruna-sipulisekoitus) on ok.
Entäpä jos on pastaa tai lihaa joukossa?
Entä ranskalaiset perunat? Valmisperunasose (sis. pelkkää perunaa)? Kalakuutiot? Kalakeittoainekset? Kalapuikot?
Saivartelua ehkä, tahtoisin vain niin kovasti paremmaksi äidiksi.
Mä nimittäin mietin just aamulla, että mikä se eineksen ja kotiruoan raja sitten on. Että pärjääkö joku tosiaan ilman puolivalmiita ja pakasteita eli tekeekö kaiken itse. Ja millaistahan ruokaa sitten syödään esim. kahden viikon jaksolla.
Jos pakastat itse porkkanaa, niin missä välissä se einekseksi muuttuu? Ihan samalla tavalla kaupan pakaste on pakaste, eikä eines. Erikseen on sitten pakaste-einekset, esim. pakastetut lasagnet sun muut. Puolivalmisteet on yleensä säilykkeitä, eikä niitäkään eineksiksi lasketa.
Puolivalmiste on jatkokäsitelty raaka-aine, joka helpottaa ruuan valmistusta esim. tomaattimurska tmv.
Pakaste on pakastettu elintarvike, voi olla valmisruoka, puolivalmiste tai raakapakaste.
laitetaan lohifile nahkapuoli alaspäin uunivuoalle, sitruunapippuria päälle, päälle kaadetaan seuraavanlainen kattilassa tehty / sulatettu kastike:
-200g sulatejuustoa (koskenlaskija maustamaton)
-2dl kermaa
se on hei LOHTA. siinä on ITSESSÄÄN saman verran rasvaa kuin LENKKIMAKKARASSA.
Ei tarvita kermaa eikä juustoa loheen. Johonkin haukeen ehkä korkeintaan, joka on vähärasvaista.
Kunnioita sitä raaka-ainetta, anna kalan maistua.
Ja, en ole mikään terveysnatsi, vaan voin ja kerman ja juuston, silti myös KOHTUUDEN ystävä.
Uunilohi ja perunoita, kermaviiliyrttikastike, tomaattikevätsipulisalaatti
Lihapullia tomaattikastikkeessa ja pastaa, porkkanaraastetta
Kasvissosekeitto (porkkana, peruna, kesäkurpitsa, bataatti, sipuli, valkosipuli), raejuustoa, itse leivottuja kaurasämpylöitä, kinkkua
lämmitetty edellisen päivän kasviswokki ja nuudelit :O
Hyvätähän ne maistuu jos on alunperinkin ollu hyviä!
Siis miksi ihmeessä?
Eli pakastevihannekset on ok, vihannessekoitukset (esim. peruna-sipulisekoitus) on ok.
Entäpä jos on pastaa tai lihaa joukossa?
Entä ranskalaiset perunat? Valmisperunasose (sis. pelkkää perunaa)? Kalakuutiot? Kalakeittoainekset? Kalapuikot?Saivartelua ehkä, tahtoisin vain niin kovasti paremmaksi äidiksi.
Mutta se nyt oli vain esimerkki.
Eines on siis minusta ruoka, joka on sellaisenaan, lämmitettynä syömävalmis. Eli ei siis vaadi kypsentämistä. Jos seassa on pastaa tai lihaa, niin sitten se on minusta eines. Ranskalaiset on eines, samoin kalapuikot. Harva kai esim. pelkkää valmisperunasosetta sellaisenaan syö. Pitäähän siihen lisätä maitoa, voita ja suolaa, eli se olisi minusta puolivalmiste. Tai pelkkiä kalakuutioita, pitäähän ne kypsentää. Mitä tarkoitat kalakeittoaineksilla? Siis niitä valmiiksi pakattuja juureksia, vai mitä? En tiedä tätä, kun teen kalakeiton alusta asti itse.
Eivät ne pakastettaessa eineksiksi muutu...
että wokissahan kasvisten pitäisi olla rapsakoita rakenteeltaan. Se rakenne ei kyllä säily seuraavaan päivään, vaikka maku ei varsinaisesti muuttuisikaan.
lämmitetty edellisen päivän kasviswokki ja nuudelit :O
Hyvätähän ne maistuu jos on alunperinkin ollu hyviä!
Puolivalmiste on jatkokäsitelty raaka-aine, joka helpottaa ruuan valmistusta esim. tomaattimurska tmv.
Pakaste on pakastettu elintarvike, voi olla valmisruoka, puolivalmiste tai raakapakaste.
hahaa mammat! Nyt pastakone pyörimään tai nurkkaan häpeämään:)
Niin kuin ei ole mikään muukaan pasta, ei riisi, eikä leipä.
silakkapihvit ja perunamuusi, pinaattikeitto+keit.munat+ruisleipä, janssoninkiusaus, erilaiset salaatit, erilaiset lihakastikkeet, karjalanpaisti, uunikala ja valkosipuliperunat, linssikeitto, hernekeitto,falafelpullat,erilaiset pavut.
sienikastike metsäsienistä, perunapunajuurivuoka,kasvissosekeitto, marinoimattomat broilerinkoivet, linströminpihvit,risotto, munakasrulla.