Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

*** HEINÄKUUN IHANUUDET *** viikko 21

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
27.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvolassa siis käyty. Sokerirasituksen tulokset täysin normaalit, joten eipä neuvolatäti mitään sanonut vaikka painoa oli tullut 900g/vko. Sf-mitta oli 33cm, Hb 124(multivitaa olen syönyt koko ajan ja edelleen jatkan). Vauvan sykkeet oli 140-150 luokkaa ja kovasti oli meno päällä. Neuvolatäti itse väitti vauvan olevan perätilassa mutta kutsui jonkun toisen paikalle joka sanoi että ihan oikein raivotarjonnassa on, pää jo kovinkin syvällä. Ihmekös tuo jos riipaisee välillä nivusista. Toki vielä voi nousta kuopista kun on niin aktiivinen vaihtamaan kylkeä ja muutenkin liikkuu hirveästi. Eli siis ainakaan tällä erää ei tarvitse yliopistolliseen sairaalaan lähteä ultrailemaan tmv.(harmi sinänsä, olisin halunnut sinne ultraa vielä). Ensi viikolla onkin sitten lääkärineuvola ja siellä lääkäri kattoo vauvan kokoa ja että mahtuuko syntymään(tosin sitä en epäile hetkeäkään kun kätilö minulle esikoisen synnytyksen aikaan sanoi että kyllä täältä sopii vaikka reipas 5kg lapsi tulemaan).

(.) Supistuksia tulee tunneittain. Kivuliaita ovat silloin kun rakko on täynnä tai syönnin jälkeen kun maha on muuten täynnä. Jokainen kyykistyminen ja nostelu aiheuttaa supistelua, samoiten sängyssä kääntyminen ja selällään olo. Eli siis asennot on harvassa milloin ei supistaisi. En neuvolassa ottanut tätä puheeksi kun ei se täti kysyny enkä ite muistanu sanoa :P no, ensi viikolla selviää mikä on kohdunkaulan tilanne jne.. Ja viikkojen puolesta tämä vauva pärjäis jo vallan mainiosti maailmassakin. Tosin siskoni yo-juhlat on ens viikon lauataina ja olen luvannut leipoa ja laittaa kaikki joten sinne asti ois masussa pysyttävä. Tänään on virallisesti ensimmäinen päivä äitiyslomalla ja vihdoinkin suuremmalla "palkalla"(kun tähän asti kotihoidontuella esikon kans oltu). Painajaisia olen nähnyt että masukki onkin poika ja kaikki menee uusiksi(meillä siis vain tyttöjen vaatteita ostettu). Siitä on tullut melkein joka öinen painajainen että synnytän pojan :D ei siinä olisi mitään muuta haittaa kun että tosiaan vaatteet menee uusiksi mutta tuntuu stressaavan alitajuntaisesti ja kovasti. Huomenna on viimeinen tentti ja sitten on 2v koulua takana ja vuodeksi saa kouluhommat heittää narikkaan. Ihanaa.

Onneksi nuo helteet on vähäksi aikaa vähentyneet. ei ole niin turvonnut olo eikä hiki kaadu päältä koko aikaa.

Mukavaa loppuviikkoa mammoille! Pian me päästään tästä ihanasta-kamalasta mahasta eroon ja saadaan vauvelit kainaloon.

T:HanniS + paputar 34+6

Vierailija
22/34 |
27.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilisilta oli kyllä mukava, mutta kun paljon istuskeltiin (ensin 2 tuntia ravintolassa ja sit toiset 2 tuntia teatterissa), niin tänään onkin liikkuminen ollut TODELLA hankalaa. Alapäähän sattuu kuin puukolla iskis. Viime yönä nukkuminen oli tosi vaikeaa. Tämä päivä onkin mennyt sohvalla torkkuessa.

Kelakin osaa joskus yllättää. Sain eilen kirjeen Kelalta, että ovat oikaisseet äippärahan määrää. Nyt saankin melkein 9 euroa enemmän kuin edellisen päätöksen mukaan. En siis ollut tehnyt mitään valitusta tms. Tässä just ennen äitiyslomaa olin 7 päivää Kelan sairaspäivärahalla, joten oiskohan ne sitä sairaspäivärahaa laskiessaan huomanneet, että tarkastavat tuon äippärahankin uudelleen. No, joka tapauksessa mukava ylläri joskus näinkin päin.

Hei te, jotka tunnistatte vauvan hikan: Kuvailkaa vähän miltä se tuntuu? Kestääkö se yleensä pitkään vai voiko olla lyhytkin hikkakohtaus? Mä en esikoisesta koskaan erottanut hikkailua (ehkä ei koskaan hikkaillut) ja nytkin mietin, et miten sen erottaa. Toisinaan nimittäin masussa tuntuu kuin tulisi ”sarjana” sellaisia nykäyksiä, jotka ei oo niin voimakkaita kuin potkut tai nyrkit. Sitä kestää lyhyen aikaa. Voisko se olla hikkaa?

Onko teillä jo vauvalle nimiehdotukset mietittynä? Meillä on mietitty pojalle toiset nimet (löytyvät kummankin suvusta), mut etunimi puuttuu vielä. Tuleva isosiskohan jo on nimennyt tämän vauvan Jyriksi ja sillä nimellä kutsuukin välillä, kun vauvasta puhutaan. Mä en edelleenkään ole ”lämmennyt” ko. nimelle.

T. Sanjuska + ”Jyri” rv 35+0 (poks poks)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
27.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikein paljon onnea jo syntyneille "heinä"vauvoille ja tuoreille äideille!

Hyvä työkaverini sai juuri tietää olevansa ihan alkumetreillä raskaana, ja siinä vaiheessa tuli tajuttua miten loppusuoralla tässä itse jo ollaankin! Huisia! Toisaalta, näin viikonloppuna vanhaa koulukaveriani, jolla on laskettu aika tänään, ja tuntui että sittenkin vielä on itsellä sinne h-hetkeen kovin pitkä aika...

Minäkin olen miettinyt tuota hikkailua, kun niin moni siitä on puhunut ja jotkut kyselleetkin että joko tuntuu. Sama mulla kuin Sanjuskalla, eli välillä on kyllä tasaisen rytmikästä nykimistä, heikompaa kuin epäsäännölliset liikkeet.

Omanapa: Maagista metrin ympärysmittaa en oo vielä saavuttanut, eli 99cm näytti mitta (vaikka just vielä söin!). Muutenkin tuntuu että on taas joku suvantokausi menossa kasvun suhteen. Ensin ei noussu paino eikä maha kasvanut, sitte yhtäkkiä kasvettiinkin rivakasti ja nyt taas tuntuisi hidastuneen. Ihan kiva pallura kumminkin :)

Nimistä: Meillä on ollut jo jonkin ainaa tiedossa ihan koko nimiehdotukset sekä tytölle että pojalle (kun ei siis tiedetä kumpaa mallia on tulossa). Mutta kenellekään ei ole kerrottu eikä vielä sillä tavalla lyöty lukkoon, että täytyyhän se tyyppi nyt ensin saada syliin ja nähdä onko ollenkaan nimen näköinen! Että jos ei näytä Pertiltä, niin ei sit voi Perttiä tulla millään...

-HK + massu (31+4)

Vierailija
24/34 |
27.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmoittaudun mukaan melkein viime metreillä, eli laskettu aika on 14.7. ja tarkoituksena on synnyttää Kätilöopistolla.

Olen varannut tutustumiskäynnin synnytysosastolle ja nyt kävi ilmi, ettei mies työmatkan vuoksi pääse mukaan. Pitäisikö aika siirtää vai onko siitä mitään haittaa, vaikka sinne menisikin yksin?

Vierailija
25/34 |
28.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi olkoon teille, jotka saaneet pikkuiset jo maailmaan! =)

En ookaan taas pitkään aikaan kirjotellut..

Mulla on sellanen juttu tosta hikkaamisesta, että voiko hikata liikaa (,kun tuntuu hikkaavaan tosi paljon)..? Monta kertaa päivässä alkaa se nytkähtely masussa ja tuntuu todella selvästi..

Vähän on ollut liitoskipuja, muttei mitään pahoja.

Jännittäviä aikoja eletään, oon kans ihan jännityksessä sukupuolesta kun se ei kunnolla ultrassa näkyny, mut oon ollu ihan varma että tyttö tulossa ja kamalasti tyttöjen vaatteitakin jo valmiina..

Enää en osta mitään ennen ku lapsi maailmassa.. =)

Mä oon pessy ihan hulluna valmiiks vaatteita ja lakanoita, mut ei olla viel esim. hoitopöytää tai vaunuja ostettu. (enkä kyl oo koskaan sitterin/ vaunujen kankaita pessy..) Tässä on oikeesti enää tosi vähän aikaa laskettuun päivään.. mulla enää 1kk!

On vähän alkanut jänskää synnytyskin..

Nyt viimeiset viikot kesää odotellessa, pitäs lähtee viel mökkireissullekin kesäkuun puolessa välissä.. katotaan mitkä fiilikset silloin, uskaltaako sitä lähtee..

Kuinka moni meinaa kestovaippailla?

Itse oon nyt ihan fiiliksis ostanu about 10 vaippaa naapurilta, joita olis tarkoitus testailla ja sit ostella lisää kun tietää onko merkki toimiva..

Tulipas asiaa.. kiva jos joku jakso lukee loppuun asti. =)

T: Chili ja rapunen rv 35+0

Vierailija
26/34 |
28.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ens viikon alussa alkaa äippäloma, vaikka siis kotona oon ollu jo kuukauden.. Tuntuu että pelkkä äitiysloma olis liian lyhyt aika valmistautua :) ku olen aina joutunu jäämään kotiin hyvissä ajoin.

Nyt oli pitkään melko hyvä olo mutta nyt sitten kun yhtenä päivänä shoppailin ja touhusin kaikenlaista, niin olo ei ollutkaan enää niin hyvä :/ Sen illan makasin pari tuntia sohvalla viltin alla ku sattu niin alamahaan ja -selkään. Ehdin oikeasti jo huolestua. Siinä taas huomasi sen eron, et onko supparit ym. tuntemukset vaan tosi epämukavia vai oikeasti kipeitä.. Siis se tunne kun itelle tulee, et alkaa huolettaa ja pelottaa, niin tulee ajateltua et pitäis olla tyytyväinen kun olo on "vaan" epämiellyttävä.

Ja sen jälkeen on olo jatkunut ikävänä, nivuset on kipeänä koko ajan eikä pysty kävelemään ku tosi hitaasti. Mietin, onkohan vauva laskeutunu alemmas.

Vauva liikkuu iltaisin tosi paljon, tuntuu oikeasti kipeältäki ku möyrii tuolla kun ei selvästi ole tilaa enää. Ja sit ku samalla supistelee :/

Mutta se on sentää ollu hyvä juttu, et mä olen jotenki ihmeesti pystyny yöt nukkuun ilman vessareissuja. Varmaan seki alkaa joskus mutta iloitsen tästä niin kauan kuin sitä kestää.

Haluttais hirveästi käydä joka huone läpi perusteellisesti, karsia turhat tavarat pois jotta sais kodin siistiksi ja sellaiseksi että se ois helppo myös pitää siistinä. Mutta kun pitää toimia niin hitaasti tän voinnin mukaan..mutta jos sitä pikkuhiljaa sais jotai aikaseksi. Ja pitää kyllä miestäki patistaa nyt enempi.

Sairaalakassin pakkauksen aloitin eilen. Olis kyllä ihana kun kaikki menis niin kuin aiemminki, et synnytys ja toipuminen sujuis hyvin. Oon niin nauttinu synnytyksen jälkeisestä ajasta vauvan kanssa. Viimeksi tosin huonekaveri oli sektion ym. jäljiltä kipeänä ja valvoi öisin ja valvotti samalla muakin.. ja sairaalasängyt ei tee hyvää mun selälle:/ Nyt ajattelin ottaa korvatulpat mukaan, jos se edes vähän auttais ku oon tosi herkkäuninen. Kai sitä silti oman vauvan itkuun herää vaikka korvatulpat oliski... :) toivottavasti.

No, tulipa paljon ikävää tekstiä.. pahoittelut siitä.

Apsideisi rv 34+3

Vierailija
27/34 |
28.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi!

Onnittelut jo synnyttäneille! Toivottavasti kaikki on hyvin pienillä ja kasvavat kovaa vauhtia?

Itselle ei kuulu mitään sen kummempaa, kaikki edelleen hyvin. Väsymys alkaa aina painaa näin loppuviikosta ja töitä on vielä kolme viikkoa jäljellä. No toisaalta se on tosi vähän. Niinkuin uhkasin hakea sairaslomaa lopussa, mutta täällä sitä vaan istutaan edelleen koneen ääressä. Kotonakin olisi ihana aloitella laittamaan kaikkea vauvalle valmiiksi. Ei olla tehty vielä yhtään mitään. No vaunut ja hoitopöytä on ostettu, mutta vaunut haetaan vasta juhannuksen jälkeen ja hoitopöydässäkin oli yllätyksekseni 6-8 viikon toimitusaika. Tilattiin se vasta viikko sitten, joten tässä jännitetään kumpi tulee ensin vauva vai hoitopöytä:-) Pinnasänkykin haetaan säilytyksestä vasta myöhemmin. Ja vaatteita olen ajatellut alkaa pesemään vasta äitiyslomalla. Niitä olen kyllä shoppaillut oikein ahkerasti.

Neuvolassakin kävin tällä viikolla ja siellä taisin olla sisällä taas kokonaista 15 minuuttia, mutta kun kaikki on kunnossa niin eipä siinä kauempaa tädillä tunnu menevän. Oudolta tuntuu että loppuja aikoja on enää kolme, joista yksi on lääkäri n. kuukauden kuluttua ja sen lisäksi on vain kaksi neuvola käyntiä. Viime raskaudessa muistan käyneeni neuvolassa lopussa viikon välein.Nyt on lääkäri 30.6 ja seuraava neuvola 20.7. No toivottavasti ei tule matkalla mitään ihmeellistä ja ehkä en "pääse" tuohon viimeiseen neuvolaan enää:-)

Hyvä uutinen neuvolassa oli muuten se, että vauva on kääntynyt masussa oikein päin ja toivottavasti niin pysyykin.

Mukavaa viikonloppua kaikille!

T: Skidimadinka 31+5

Vierailija
28/34 |
28.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen varannut tutustumiskäynnin synnytysosastolle ja nyt kävi ilmi, ettei mies työmatkan vuoksi pääse mukaan. Pitäisikö aika siirtää vai onko siitä mitään haittaa, vaikka sinne menisikin yksin?

Suosittelisin siirtämään, Kättärillähän on niitä kierroksia monta kertaa viikossa, joten siirtäminen on varmasti ihan helppoa. Kävimme kierroksella jo tällä viikolla (la vasta heinäkuun lopulla), koska liikkumiseni on niin huonoa ja huononee päivä päivältä. Ei ollut mitään ongelmia, joten varmasti voitte siirtää käyntiä aikaisemmaksi tai myöhäisemmäksi.

Kättäri on aika iso paikka, joten kyllä teidän molempien kannattaa siellä käydä, jos vain mahdollista. Voi esim. käydä niin, että joudutte menemään sinne erikseen ja kun tilat ovat jo tutut, ei tarvitse jännittyneenä arpoa ala-aulassa yksinään, että mihin suuntaan pitäisi lähteä. :) Lisäksi esim. synnytyshuoneen näkeminen on mukavaa, sillä monella on ihan vääränlaiset mielikuvat tiloista. Kiertokäynnillä kerrotaan myös paljon käytännön asioita mm. kivunlievityksestä, vierailuajoista, ruokailuista, parkkipaikoista sun muusta.

Yksin menemisestä ei ole haittaa, mutta enemmän hyötyä on varmasti siitä, jos te molemmat käytte tutustumassa. Meidänkään porukassamme ei ollut ketään yksin, kaikilla oli kumppani tai tukihenkilö mukana ja se tuntui olevan tärkeää.

Vierailija
29/34 |
28.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä jännätään perätilaa edelleen. Olen googlaillut tietoa ja kokemuksia käännösyrityksestä, perätilasynnytyksestä ja sektiosta ja miettinyt pääni puhki eri vaihtoehtojen kanssa. Vielähän tuo ehtii kääntymään itsekseenkin, mutta en halua jättää päätöstä muutaman päivän varaan, jos vauva pysyy perätilassa. Seuraava neuvolakäynti on melkein kahden viikon päässä ja silloin kai saan lähetteen sinne käännösyritykseen. Joskushan synnytys saattaa käynnistyä siitä. Entä jos reilun parin viikon päästä ihmetteleekin pientä tulokasta...? Sillä käynnillä kai pitäisi osata myös päättää, haluaako sektion vai yrittääkö alateitse synnytystä, jos lantiossa on tilaa ja vauva ei ole liian iso tai tulossa hankalassa asennossa.

Vieläkö HK:n vauva viihtyy perätilassa köllötellen?

Yöuniani en vielä ole menettänyt perätilaa pähkätessä :) Hyvin saan läpi yön nukutuksi edelleen, ilman vessareissuja tai muuta. Ja muutenkin vointi on kaikin puolin hyvä. Masun ympärys on kasvanut kuukaudessa sentin, nyt siis 97cm.

Memm!lle onnea pikku-prinsessasta :)

Hyvää viikonloppua ja alkavaa kesäkuuta kaikille heinämasuille!

shira 34+0

Vierailija
30/34 |
28.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

en ees muista millon oon viimeksi kirjotellut varmaan joulukuussaa.. voi olla että kukaan ei enää ees muista mua, mutta ajattelin nyt kirjoittaa kuitenkin.. edelleen heinävauvaa odotellaan :)

mun laskettuaika on nykyään 19.7 (listassa on 12.7)

raskaus on mennyt pääasiassa hyvin, lukuunottamatta rakenneultraa, jonka seurauksena käytiin lapsivesipunktiossa ja oli kuukausi piina-aikaa vastauksia odottaessa.. nyt on onneks kaikki hyvin :)

itse olen voinut hyvin, kaikki seurannat ok.. tässä kevään aikana ollaan muutettu ja vielä ois häät tiedossa ennen vauvan syntymää..

suuria hankintoja on vielä tekemättä vaunut, hoitopöytä ja sänky on hankkimatta.. ehkä sitä vielä ennättää..

vatsa kasvaa keskikäyrällä.. painoa on noussut yhteensä 3-4kg koko raskausaikana.. :)

kovasti tahtoisi jo vauvan syliin mutta vielä pitää malttaa ja odottaa että kasvais..

kesäkuun puolivälissä ollaan menossa tutustumiskäynnille Kättärille ja kesäkuussa on perhevalmennuksetkin..

ehkä tässä loppuvaiheessa tulee enemmän luettua täällä ja ehkä itsekin jotain kommentoitua, kun kahden viikon päästä äippälomakin alkaa virallisesti..

oikein ihanaa odotusta kaikille ja onnittelut jo vauvan saaneille :D

t. tur-koo-si ja pikku mies 32+4

Vierailija
31/34 |
28.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihdoin tur-koo-si:n lasketun ajan oikeaksi tonne listaankin.. hyvä että kaikki on nyt kunnossa vaikka piti käydä lapsivesipunktiossa jne. :)

Jos jonkun tietoja pitää muutella niin mä voin muuttaa niitä tai jos joku haluu lisää siihen jotain.. :)tonnehan vois lisätä et kumpaa sukupuolta pitäs olla tulossa..:) et laittakaas niitä nyt uudestaan..ni päivittelen sitä mukaan..Mulla alkoi sit äippälomakin tänää virallisesti! jee!!

Onks teidän miehet muuten hemmotellut teitä nyt täs raskauden aikana enemmän? Meillä ei ainakaan oo, mun mies kun ei oo sellasta tyyppiä :D vaik mä siitä kovasti tykkäisinkin, mutta emmä sitä nyt sillee kaipaakaan :D

britney 34+5

Vierailija
32/34 |
28.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tosta hemmottelusta: eipä oo meillä sen enempää ku ennenkää :o välillä toki saan jalkahierontaa tai muuta mutta ei mitään sen kummempaa :D

ja lisää valitusta.miehellä on synttärit ja aikoo koko viikonlopun niitä juhlia. oon ihan HIILENÄ. en yhtään jaksais missään juosta,ja toi ukko on niin ääliö kännissä että ei sitä jaksais ees katella sitten. se ei tajua että mua ärsyttää kun pitää ihan perskännit vetästä. ei toi mies joka viikonloppu juo,mutta sit kun juo niin on niin ällöhumalassa että huhhuh.

juoko muiden miehet,ja kuinka usein??

kolme päivää on ollut nyt vähän heikko olo,mahaan koskenut ja muutenki olo ollut huono. nyt onneks parempaan päin. säikähdin ihan tosissaan et mulla on raskausmyrkytys tai jtn.. vaikka ei mitään muuta oiretta oo ollutkaan..

noh,hyvät viikonloput kaikille

sunniee ja turoaurora 31+1

Vierailija
33/34 |
28.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Shira kyselit tuosta perätilasta: Ei ole sen uudempaa tietoa täällä, itse en osaa yhtään sanoa miten päin pikkuinen mahassa köllöttelee. Ensi torstaina seuraava neuvola, joten siellä saa taas "ammattilaisarvion" käsikopelolla mahan päältä ainakin.

Mullahan on tosin viikkoja vasta 31+5, joten olen lohduttautunut sillä että aikaa kääntymiseen vielä on. Mutta kieltämättä kyllähän se mietityttää... jotenkin niin itsestään selvänä olin pitänyt sitä että saan synnyttää ihan "normaalisti". Alustavasti olen ajatellut, että jos lääkäri/kätilö (kuka sen arvion nyt sitten ikinä tekeekään?) on sitä mieltä, että lapsi on mahdollista synnyttää alakautta, niin haluan niin tehdä. Leikkaus vain siinä tapauksessa että se on lääkärin suositus.

Mut ei murehdita näitä! Kyllä ne lapset ulos saadaan tavalla tai toisella, ja onneksi asutaan 2010 vuoden Suomessa modernin lääketieteen ulottuvilla eikä missään keskiajan perähikiällä lapsenpäästäjämummojen armoilla...

Vierailija
34/34 |
30.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heräsin viime yönä siihen, kun vauva potki vasemmalle puolelle kylkiluihin! Aika hennosti, mutta tuntui siltä, kuin joku "sivelisi" kylkiluita sisältä päin. Huomaa kyllä, että vauva on pää alaspäin ja tykkää rummuttaa jaloillaan kylkiin ja nyt niihin luihinkin.

Tuosta hemmottelusta... Mun mies hieroo aika usein iltaisin mun jalkoja ja kyllä se käy kaupassakin hakemassa jotain, jos mun tekee mieli :) Ja on se muutenkin ollut tosi huomaavainen, esim. ymmärtää, jos mulla on sellainen päivä, etten pysty liikuttamaan koiraa tai käymään kaupassa. Kyllä mä parhaani yritän hyvittää sille takaisin, ihan kiittämällä ja sitten joskus on kiva yllättää tekemällä jotain hyvää syömistä. Uskon, että tämä on miehelle rankkaa aikaa, koska tiedän olevani melko vaativa ja välillä tulee valitettua, kun koskee millon mihinkin kohtaan. Mutta pian on tämäkin aika ohi! Ja sitten valitetaan yövalvomisen vuoksi väsymyksestä..? :D

Mulla alkaa keskiviikkona 2.6 virallisesti äitiysloma! Sain koulujutut tällä viikolla valmiiksi ja nyt oliskin tarkoitus käyttää seuraava viikko vauvan vaatteiden pesemiseen ja huoneen valmiiksi laittamiseen :) Mukavaa puuhaa siis tiedossa.

Nyt viime päivinä on supistellut taas, alkaa aina välillä polttamaan selästä ja usein oikealta puolelta mahaa. Yritän sitten vaan hengitellä ja makoilla rauhassa.

Fanni 34+3