Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ruotsiin muuttamisesta/ Ruotsissa asumisesta

16.02.2006 |

Meillä mies on saanut päähänsä, että nyt muutetaan ruotsiin, Suomessa ei halua enää asua :/.

Kertokaa siis te kaikki, jotka asutte Ruotsissahyvät ja huonot puolet Ruotsista. Miten suomalaisena siellä pärjää jos Ruotsia osaa hyvä kuin alkeet ja vain englanti sujuu? Miten muutto on käytännössä tapahtunut, mitä pitää tietää ja tehdä? Entä monikulttuurisuus, miten siihen suhtaudutaan suhteessa Suomeen? miten olette viihtyneet Ruotsissa, onko kamala koti-ikävä?

Kertokaa myös kaikkea muuta mitä en tajunnut kysyä. Kiitos jo etukäteen vastauksistanne :)

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
16.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä kaupunkia ajattelitte?

Tukholmassa asuntotilanne on aika huono vaikka onkin menossa nyt parempaan suuntaan... jos teillä ei ole varaa ostaa omaa asuntoa niin kannattaa varautua asumaan alivuokralaisena vähän aikaa (1-2 vuotta) ennen kuin saa oman vuokra-asunnon. Asunnon saa helpommin jos on työpaikka ja hyvät tulot... ja töitä saa melkeen vaan jos osaa ruotsia niin että sillä pärjää jotenkuten... riippuu aivan työstä. Töitä on muuten ulkomaalaisena todella paljon helpompaa saada kuin Suomesta.

Monikulttuurisuuteen ei suhtauduta mitenkään... en ainakaan itse ole huomannut mitään erityistä, täällä on niin paljon monikulttuurisia perheitä, että se on melkein arkipäivää... tämäkin kyllä riippuu aivan missä päin asutte ja millaisissa ympyröissä pyöritte...

en nyt muista mitä muuta kysyit.... :)

Itselleni ei ole tullut koti-ikävää enkä enää varmaan voisikaan asua Suomessa, parasta täällä on ilmapiiri ja huonointa ehkä asuntotilanne mutta kun sen on saanut järjestettyä niin en keksi mitään huonoa... joku toinen ehkä keksii jotain?

Vierailija
2/13 |
16.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsissa pärjää kyllä hyvin englannilla, pienissä paikoissa saattaa tietenkin olla jotain ongelmia. Kehoitan kuitenkin heti opettelemaan puhumaan ruotsia, eikä kannata pelätä mahdollisia virheitä.

Ruotsissa on niin paljon ulkomaalaisia, etteivät ne pienet virheet ketään haittaa.

Itse asun täälllä nyt viidettä vuotta ja mielestäni täällä on " helppo" asua. Vertauskohteena minulla on UK, Irlanti ja tietenkin Suomi. Minä viihdyn hyvin, ihmiset ovat mukavia eikä minulla ole ollut kummempia ongelmia.

Kaikki riiippuu tietenkin missä päin Ruotsia asuu, Tukholmassa on hyvinkin erilainen meno kun muualla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
16.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

En yhtään ihmettele sitä että miehesi haluaa tänne muuttaa. Täällä on ulkomaalaisilla paljon paremmat oltavat. Ja töitä saa paljon helpommin.

Tuo asunto juttu on kyllä totta! Me asuttii pari vuotta kaverin luona koska emme saaneet omaa asuntoa. Silloin mä olisin halunnut muuttaa Suomeen mutta mies halusi olla täällä. Nyt meillä on asunto mutta yhä tulee tunteita että haluan muuttaa Suomeen.

Onko teillä lapsia? Kouluikäisiä? Olen saanut kuulla jatkuvasti ruotsin huonosta koulutus tasosta ja siksi kovasti mietin Suomeen muuttoa silloin kun poika alkaa olemaan kouluiässä.

Kielitaidosta... englannilla pärjää mutta tosiaan kannattaa yrittää puhua ruotsia niin paljon kun vaan osaa. Täällä ei välitetä jos sanot väärin, pääasia että ymmärretää. Suosittelen että aloitatte molemmat SFI kurssin jossa pääsette opettelemaan ruotsia. Onko miehesi Suomen kansalainen? Mietin vaan että miten on hänen oleskeluluvan kanssa? Ilman oleskelulupaa hän ei voi SFItäkään alottaa.

Vierailija
4/13 |
18.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika paljon hyviä vinkkejä oletkin jo saanut.

Itse otin ennen muuttoa yhteyttä Ruotsin suurlähetystöön ja kyselin sieltä mitä kaikkea pitää tehdä ennen muuttoa ja muuton jälkeen.

Asuntoja on tarjolla paljonkin, jos on varaa maksaa. Näitä alivuokralaisasuntoja " andra hand" , löytää mm. netistä, ja päivän lehdistä. Niissä on kahta vaihtoehtoa laillista ja laitonta, eli tietääkö vuokraisäntä vai ei :) Laillinen ehdottomasti parempi, mutta hankalammin saatavilla, siinä sinulla on enemmän turvaa.

Myöskin kaupunginasuntojonoon Bostad Stockholm kannattaa heti ilmoittautua, vaikka jono onkin pitkä. Se riippuu teidän yhteisistä vuosituloista sekä siitä mistä haette asuntoa. Nyt esim. Hammarby Sjöstadista saa nopeastikin asunnon siellä vain on vuokrat aivan pilvissä. Sitten taas jonnekin Gamla Staniin on n. 30-vuoden jonotusaika, että ihan kaikkea siltä väliltä.

Sittenhän Tukholma koostuu useammasta pienemmästä kunnasta ja jokaisella kunnalla on vielä oma asuntojononsa. Joillakin kunnilla on myös rajoituksia, ainakin tiedän että Sundbyberg vaatii että pitää myös työskennellä sen kunnnan alueella. Mutta näistä löytyy tieto varmasti jokaisen kunnan omilta sivulta. Hanki siis hyvä Tukholman kartta (jos nyt Tukholmaa olitte ajatelleet) ja surffaile netissä.

Asuntojonoja on myös useilla vuokranantajilla, ainakin suurimmilla firmoilla vielä omansa. Eli melkoinen viidakko :)

Asuntojonot ovat yleisesti ottaen maksullisia.

Omaa asuntoa nyt tuskin kannattaa heti lähteä ostamaan kun ei vielä tiedä viihtyykö koko paikassa. Eikä sitä missä alueella haluaa asua. Tukholmassa ainakin on paljon semmoisia alueita joilla tavallinen tukholmalainen ei edes välitä käydä, saati sitten asua. Mutta toki toiset kai niissä sitten viihtyvätkin. Useimmiten nämä alueet löytyvät metrolinjojen lopusta.

Ensimmäiseksi muutettuanne menette verotoimistoon Skatteverket ja " ilmoittaudutte" siellä, saatte personnummerin, ilman sitä ei mikään onnistu. Sitten hankitte ruotsalaisen henkilötodistuksen (legitimation), ilman sitä on asiointi todella hankalaa lähes kaikkialla. Legitimationin saa esim pankista mutta sen saamiseksi teidän on tunnettava joku paikallinen joka sitten tulee mukaanne sitä hakemaan muuten sitä ei saa (tai ei ainakaan silloin saanut kun minä muutin).

Töitä on tarjolla ihan kohtuullisen paljon, varsinkin jos ei ole turhan vaativa. Lähes kaikki paikat vaativat ruotsinkielentaidon, mutta auttavakin riittää. Työpaikka asioissa kannattaa käänty www.ams.se puoleen.

Ruotsi on paljon monikulttuurisempi maa kuin Suomi, mutta kyllä täälläkin semmoista pientä arkipäivän rasismia esiintyy. Mitä olen kuullut niin jo työpaikkaa hakiessa saatetaan joukosta karsia ne joilla on vähänkin oudompi nimi :(

Suomalaiset ovat nykyisin jo " parempia" maahanmuuttajia (vertaa 60-lukuun) ja haluttuja työntekijöitä- Ovat ahkeria ja tekevät työnsä tunnolla. Itse sain töitä kahden kuukauden kuluttua muutostani.

Viihtynyt olen hyvin. Mielestäni arkipäiväisissä asioissa Ruotsi ei juuri eroa Suomesta. Koti-ikävä ei enää viiden vuoden jälkeen vaivaa. lisäksi matkat Suomeen on halventuneet todella paljon joten usein pääsee käymään.

Kysy ihmeessä jos tulee jotain mieleen, yritän parhaani mukaan vastailla.

sabar:

Meillä mies on saanut päähänsä, että nyt muutetaan ruotsiin, Suomessa ei halua enää asua :/.

Kertokaa siis te kaikki, jotka asutte Ruotsissahyvät ja huonot puolet Ruotsista. Miten suomalaisena siellä pärjää jos Ruotsia osaa hyvä kuin alkeet ja vain englanti sujuu? Miten muutto on käytännössä tapahtunut, mitä pitää tietää ja tehdä? Entä monikulttuurisuus, miten siihen suhtaudutaan suhteessa Suomeen? miten olette viihtyneet Ruotsissa, onko kamala koti-ikävä?

Kertokaa myös kaikkea muuta mitä en tajunnut kysyä. Kiitos jo etukäteen vastauksistanne :)

Vierailija
5/13 |
18.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuo oli hyvin sanottu " Useimmiten nämä alueet löytyvät metrolinjojen lopusta. " = D

Niin... täällä me asutaa metrolinjan lopussa, yks pysäkki ennen päättäriä, mutta kovasti viihdyn ja en muuttais pois. Ulkomaalaisia on paljon ja ehkä just se on se syy miksi täällä viihdyn. = )

Vierailija
6/13 |
19.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

asuinpaikkasi saattaa vaikuttaa työnsaantiin. (ei toki aina), mutta varsinkin jos haet aivan " umpiruotsalaista" työpaikkaa, saattaa tulla ongelmia jos osoitteesi on näillä " huonommilla" alueilla ja nimesi on ulkomaalainen. Näin ovat ruotsalaiset työkaverini kertoneet.

Tietystihän sitten ei välttämättä ole aina tarpeen ensimmäiseksi mainostaa missä asuu :)

tottakai on ihmisiä jotka niissä viihtyvät, eihän niissä muuten kukaan asuisi, mutta kerrompahan vain mitä olen kuullut ja minkä myös ihan arkipäivässä näkee.

Myös suurin osa ulkomaalaisista karttelee näitä alueita, varsinkin jos ovat asuneet vähänkään kauemmin Tukholmassa ja integroituneet yhteiskuntaan

Esimerkiksi tämmöisiä alueita ovat punaisen Norsborg metrolinjan pysäkit Bredängistä eteenpäin,Fruängenin linjalla Fruängenin keskusta, vihreän linjan Rågsved ja Hagsätra, Farsta Strand, Skapnäck, toiseen suuntaan Blackebärg (så där), Vällingby, Hässelby Gård. Ja sininen linja heti kun on menty kaupungista ulos (Stadshagenin jälkeen). Nackasta löytyy ainakin Fisksätra. Ja Liljeholmenin eteläpuolelta Östberga. Näillä alueilla on turvattominta ja paljon ongelmia.

Lista ei ole omani vaan aivan yleisesti tiedossa.

Jenni_äiti:

tuo oli hyvin sanottu " Useimmiten nämä alueet löytyvät metrolinjojen lopusta. " = D

Niin... täällä me asutaa metrolinjan lopussa, yks pysäkki ennen päättäriä, mutta kovasti viihdyn ja en muuttais pois. Ulkomaalaisia on paljon ja ehkä just se on se syy miksi täällä viihdyn. = )

Vierailija
7/13 |
19.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikista turvattominta on oleskella Tukholman keskustassa iltaisin, siellä tapahtuu tilastojen mukaan paljon enemmän ryöstöjä ja rikoksia kuin näillä alueilla....

Toisaalta keskustan ulkopuoli ja nämä mainitsemasi alueet ovat paljon lapsiystävällisempiä kuin keskusta, jossa lapsia ei esim. voi päästää yksin ulos leikkimään, ei ole isoa pihaa ja puistoihin pitää erikseen lähteä... itse en ikinä haluaisi keskustaan ja näille " hyville alueille" muuttaakaan juuri tämän takia.

Esimerkiksi tämmöisiä alueita ovat punaisen Norsborg metrolinjan pysäkit Bredängistä eteenpäin,Fruängenin linjalla Fruängenin keskusta, vihreän linjan Rågsved ja Hagsätra, Farsta Strand, Skapnäck, toiseen suuntaan Blackebärg (så där), Vällingby, Hässelby Gård. Ja sininen linja heti kun on menty kaupungista ulos (Stadshagenin jälkeen). Nackasta löytyy ainakin Fisksätra. Ja Liljeholmenin eteläpuolelta Östberga. Näillä alueilla on turvattominta ja paljon ongelmia.

Lista ei ole omani vaan aivan yleisesti tiedossa.

Vierailija
8/13 |
20.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ID-korttia varten tulee verotoimistosta (skatteverket) hakea " personbevis" niminen paperi, jossa listataan sinun tiedot (minkä kunnan alueella asut, kuinka kauan olet asunut, kansallisuus yms).

ID-kortin voit hakea postista tai pankista, hinta on 200-300 kr välillä. Postissa täytetään ID-kortti hakemus ja mukaan liitetään personbevis. Ns. todistajaa ei tarvita, koska verottaja on antanut virallisen paperin.

Vierailija
9/13 |
20.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

hain Id-kortin postista 4v. sitten ja silloin piti olla mukana personbevis, yksi todistaja, jolla on ruotsalaiset henkkarit ja sitte vielä sen todistajan personbevis.

Toivottavasti tuo käytäntö on nyt muuttunut sillä tuo oli jo vähän liiankin tarkkaa...

Vierailija
10/13 |
22.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Esimerkiksi tämmöisiä alueita ovat punaisen Norsborg metrolinjan pysäkit Bredängistä eteenpäin" . Asun juuri tällä alueella.

Tiedän että mun on vaikea saada töitä varsinkin kun olen " huivipää" mutta kunhan olen kouluja käynyt niin eiköhän jostakin työpaikka vapaudu. Ehkä juuri täältä meidän alueelta.

Rikoksista... mun mielestä täällä on ollut hyvin rauhallista. Olen samaa mieltä sen kanssa joka sanoi että keskustassa on viikonloppu iltasin paljon levottomampaa. Mäkään en voisi ikinä kuvitella asuvani missään keskustassa päin. Olen aina asunut Bredängistä eteenpäin eikä oo mitään negatiivista tullut vastaan. Ainoo ollut se kun autoja räjäyteltii tossa E4 tiellä kun se liiga ryösteli niitä raha kuljetuksia tai jotain sellaisia mutta se ei ole ollut ainoa vaan kyllä niitä ryöstöjä on tapahtunut pitkin Tukholmaa.

Vierailija
11/13 |
22.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

paikallista ilmaissanomalehti Metroa!

http://www.metro.se/content/acrobat/stockholm/SESTO_20060221_A_Metro.pdf

Ja sieltä sivu 4 24h, täällä kerrotaan aina jostain rikoksista mitä poliisille on ilmoittettu ja siinä on kyllä aivan minimi osa. Mutta jostain syystä tuo Botkyrkan alue kyllä on aikas usein mainittu.

Minä olen myös kuullut samansuuntaisia viitteita huonoista alueista, työkavereiltani kun on kahvipöytä keskuteluissa tullut puheeksi missä he eivät asuisi mistään hinnasta. Ja näistä työkavereistani moni on ulkomaalainen ;)

Lisäksi en usko tavallisten (ruotsalaisten) Tukholmalaisten olevan niin hirveän väärässä tai rasistisia, kyllä noille väitteille hyvistä ja huonoista asuinalueista löytyy perusteita.

On totta että keskusta viikonloppuisin ei ole turvallinen paikka, mutta kyllä vielä turvattomampi paikka on lauantaiyön metron tuonne " huonoille" alueille. Siellä jos missä on turvatonta.

Mutta jotenkin teidän keskustelusta on nyt päässyt unohtumaan että Tukholmassa on myös muutakin kuin huonot alueet ja ydinkeskusta (rikkaat alueet esim Östermalm).

Tukholmassa on paljon paljon hyviäkin alueita kun poistuu keskustan alueelta. Tukholman lääni on suuri alue, ja sinne mahtuu paljon hyvää mutta myös noita huonoja alueita, mistä täällä on varoiteltu.

Täytyy myös muistaa että noilla huonoillakin alueilla on " hyviä" alueita, huonot on yleensä keskittyneet siihen keskustaan ja sitten laidemmalla on paremmat paikat. (oho, tulipa vaikea selkoinen selitys, toivottavasti ymmärrätte :) )

Vierailija
12/13 |
23.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitän =)

Vierailija
13/13 |
23.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on kuin oma kuntansa, mutta kuuluu Tukholman kuntaan.

Siellä on sekä hyvää että huonoa. Globen kuuluu siihen ja siinä ympäristössä on ihan ok, mutta esim viereinen Gullmarsplan, on liikenteen solmukohta, siinä vaihdetaan metrosta busseihin ja päinvastoin sekä suuret tiet risteävät siinä, ja lisäksi vielä ainakin lehtitietojen mukaan yksi huumemaailman keskusksista. Itse en ole kyllä koskaan törmännyt, mutta alkoholisteja siellä pyörii paljon, mutta se johtunee Systembolagetin sijainnista ;) Ja käsittääkseni heillä on jonkinmoinen " asuntola" siinä jossain lähistöllä. Olen töissä tällä alueella siksi tunnen sen niin hyvin.

Mutta lukuunottamatta tuota Gullmarsplania alue on ihan ok. Hyvän matkan päässä keskustasta, vain alle vartti metrolla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme yksi