Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kumma juttu, että vieläkin äidit tartuttavat vauvoillensa kariesbakteerin?

Vierailija
23.05.2010 |

Eikö jo kaikilla ole tiedossa, että suulle ei pussata, samoja ateritsimia ei käytetä eikä syödä samalta lautaselta, tuttia ei nuolla puhtaaksi.

Kommentit (48)

Vierailija
21/48 |
23.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jopa minun esikoisen syntyessä lähes 80v äitini ymmärsi asian, kun kerroimme.

kerroin asiasta tiukkaan sävyyn, mutta naureskeli vain ja vähätteli, että "ei sitä ennenkään niin tarkkoja oltu". Kyseessä kouluttamaton vanha henkilö.

Vierailija
22/48 |
23.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun ei se auta vaikka itse suojelet lastasi kariesbakteerilta kun kaikki vanhemmat yms eivät niin tee...tarhassa esim. tuttilasten tutit vaihtavat suuta ja pienet lapset nuolevat samat lelut. Minkäs teet, joka paikassa ei voi olla :D Meidän lapsi vielä kotihoidossa, mutta huolettaa hoitoon meno. Niin ja lasta voi helliä ja läheisyyttä antaa muutenkin kuin pussaamalla suuhun ja syöttämällä samalla lusikalla :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/48 |
23.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

nuorimmainen tartunnan päiväkodista. Esikoinen, joka oli 3v kotihoidossa ei saanut tartuntaa.

Vierailija
24/48 |
23.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ekat altistukset oli niin että lapsi pienenä nappasi lusikkani kun silmä vältti ja maistoi ruokaani. Minkäs siinä vaiheessa enää teet. Nyt en ole enää niin tarkka kun on kai jo saanut tartunnan, yksi alkava reikä löytyi (lapsi 4 v). :( Pesuista ja ateriakerroista huolehdin tarkemmin, niihin kun voi vaikuttaa.

Vierailija
25/48 |
23.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

turhalta juuri tuon takia kun joka paikassa ei voi vahtia. Etenkin kun toiset on niin kamalan tarkkoja ja sitten lapselle kuitenkin tulee reikiä... Ja toisaalta mulla itselläni ei ole yhtään reikää vaikka 70-luvulla ihan varmana ei ole mitenkään suojeltu. Ja omillanikin priima hampaat vaikka ihan suulle on pussailtu. Ja meillä lapset nimenomaan pieninä ovat tykänneet pussata moiskautella juurikin suulle, aika hassulta olisi tuntunut kieltääkään.

Eli varmaan aika monen tekijän summa ja äidillä yksinään aika pienet mahdollisuudet vaikuttaa. Kyllä minua ainakin harmittaisi jos en koskaan olisi lastani edes suulle suukottanut ja sitten kuitenkin tulisi reikiä.

Tosin en tarkoita puolustaa mitään välinpitämättömyyttäkään mutta rajansa kaikella. Xylitoli ja säännölliset ruoka-ajat ja hampaiden pesu on riittänyt meillä.

Vierailija
26/48 |
23.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja on ihan päiväkodissa. Mutta tutinkäytön lopetti jo 10kk iässä, joten ei ole pk:ssa mennyt vahingossa toisen tutti suuhun.

Ja pussailtu ollaan ihan suullekin. Mutta hampaiden pesusta ja säännöllisestä ruokailusta sekä xylitol-pastillien käytöstä on huolehdittu.

Meillä molemmat lapset ovat aina saaneet kehuja hammastarkastuksissa, samoin minä (jolla muuten paljon kariesta, mutta ei reikiä aikuisiällä ollenkaan). Sanoisin, että aika vähällä voi välttää tuon karieksen. Ja meidän isovanhemmat eivät ole niin pönttöjä, että samasta lusikasta söisivät lapsen kanssa, onhan se nyt jo muutenkin etovaa...

Vierailija
27/48 |
23.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kovasti jos lapselta löytyy,koska yrittänyt suojella. Kumpa usemmat vanhemmat noudattaisivat ohjeita niin todennäköisesti pienenisi riski saada... Niin ja ei se vaan auta, että saa sen kuitenkin muualta, sillä mentaalilla....moni muukin tapahtuisi tai tarttuisi :D

Vierailija
28/48 |
23.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karies tarttuu joka tapauksessa luultavasti jossain vaiheessa (teinit imuuttaa toisiaan jne).

Joku lastenlääkäri sanoi kerran lehdessä, että hänen mielestään jokainen lapsi ansaitsee tulla suudelluksi suulle.

Vierailija
29/48 |
23.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on sellainen syljenkoostumus kuin esim. mulla. Mulla on lapsesta saakka ollut aina ihan kamalasti reikiä, hyvästä hammashygieniasta huolimatta. Nyt ikää 40 v ja lähes joka hammas paikattu. Jotkut hampaat jo useaan otteeseen, kun vanhat paikat irtoilevat/murenevat. Hammaskiveä mulla ei ole ollut ikinä. Mutta mä olen niin lopen kyllästynyt aina ilmaantuviin uusiin reikiin. Niitä reikiä tulee paikkojen viereen ja alle. Monet juurihoidot tehty, kun paikan alla on muhinut reikä, jota ei ole havaittu edes röntgenkuvissa. Pari hammasta jouduttu poistamaankin. Tätä perintöä en kyllä lapsilleni halua antaa.

Minulle tulee helposti hammaskiveä. Hammaslääkäri sanoi että sylkeni on kalkkipitoisempaa ja osaltaan se ja hammaskiven muodotuminen ehkäisevät reikien syntymistä. nimim. yksi reikä 15 vuotta sitten.

Vierailija
30/48 |
23.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme juttu että vielä on vanhempia jotka ei asiaa ota uskoakseen tai vakavasti vaikka tietoa on Suomessa tarjolla vaikka kuinka. Itse olisin kyynelsilmin kiitollinen, jos omat vanhempani olisivat asiasta aikanaan tienneet eikä minun tarvitsisi kärsiä koko elämääni karieksesta. Onhan se ihan tajuttoman hieno lahja lapselle!!

Itse olen mieheni kanssa, ilman hysteriaa, välttänyt kaikkea omasta suusta lapsen suuhun- suoraa kontaktia. Vielä ei ole varma, auttoiko - asun maassa jossa kukaan ei ole tälläisestä ihmejutusta koskaan kuullutkaan ja lapsi on vielä tarhassa= ei varmaan mitään mahdollisuuksia onnistumisesta mutta eipähän tarvitse itseään syyttää, parhaani yritin...

Miehen vanhemmat eivät myöskään koskaan meinaa muistaa ettei syötetä omilla lusikoilla ja anneta omasta mukista juotavaa. Ottaen vielä huomioon, että mieheni on perinyt isältään paradentoosin= hampaat alkaa viidenkympin jälkeen tippua suusta, teit mitä teit. Eli luulisi jo senkin takia varovan mutta ei... Kiva siinä aina hienotunteisesti vahtia ja sitten yrittää kohteliaasti sanoa että äh, jos et niitä bakteereitasi mun lapselle kuitenkaan syöttäis, kiitos : D

Vierailija
31/48 |
23.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

esim mulla, miehellä tai meidän sisaruksilla ei ole kellään reikiä. Kolmekymmentä kaikilla lähestyy. Tartunta on varmasti kaikki saatu.

Tärkeämpää kuin hysteerisesti välttää esim suukotusta on harjata hampaat kahdesti päivässä, ihan vauvasta asti, ja välttää jatkuvaa napostelua ja limujen ja mehujen juontia.

Vierailija
32/48 |
23.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että pitää valita joko suusuukot tai pitkällä tikulla koskettaminen.

Vierailija
33/48 |
23.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai maistaa itse ensin sosetta ja sitten antaa vauvalle. Ovat niin tehneet omille lapsilleen, joten eivät osaa varoa.

Mullapas ei olekaan kariesta :-D Ei ikinä ole ollut reikiä. Saan siis suukotella lapsiani ja haukata vaikka isomman lapsen jätskistä tai tarjota omaani hälle.

karies bakteeria todennäköisesti on vaikkei reikiä olisikaan ollut. eli ellet ole testannut et voi tietää varmasti.

Vierailija
34/48 |
23.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin ei taudit tartu!

Vierailija
35/48 |
23.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karies tarttuu joka tapauksessa luultavasti jossain vaiheessa (teinit imuuttaa toisiaan jne).

Joku lastenlääkäri sanoi kerran lehdessä, että hänen mielestään jokainen lapsi ansaitsee tulla suudelluksi suulle.

Miehellä oli yhdessä vaiheessa niin törkeesti hammaskiveä, että en suostunut suutelemaan, ennen kuin kävi putsauttamassa hampaansa! Meni muuten nopeaan!! Ja on käynyt tämän jälkeen oma-aloitteisesti tarkistuksessa ja putsissa.

Vierailija
36/48 |
23.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että pitää valita joko suusuukot tai pitkällä tikulla koskettaminen.

En suutele lastani suulle, koska se ei mielestäni ole sopivaa. Meillä pusutellaan vaan poskille ja otsalle.

Vierailija
37/48 |
23.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lasten hampaat pestään joka päivä, vanhempien valvonnassa illalla ja aamulla isommat pesevät itse. Taaperon hampaat pestään, tai yritetään pestä edes illalla, mutta ikä ei ole otollinen hyvään tulokseen.

Suukottelen suulle ja joskus noilla on mennyt jonkun toisen lusikka tai muki suuhun, sille vaan ei voi mitään. Itse emme syötä samalla lusikalla tai haarukalla, mikä on omassa suussa ollut.

Karkkipäivä on käytössä ja xylitolia syödään purkkana tai pastillina epäsäännöllisen säännöllisesti. Mehuja ja limuja juodaan tosi harvoin.

Meidän vanhempien hampaat on tosi risat olleet ja niitä on kalliilla rahalla korjattu, lasten (9v, 6v ja 1½v) hampaat on ihan ehjät kaikesta huolimatta.

Sen sijaan, fanaattisen toisten-lusikka/lautanen-kiellon tuttavaperheessä on molemmilla lapsilla (10, 8v) jo useita reikiä. En tiedä heidän sokeripolitiikastaan kaikkia faktoja, mutta käsittääkseni pesut ja xylitolit ihan ok.

Minusta tässä on jotain outoa, hyvin outoa..

T:3

Vierailija
38/48 |
23.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

syön usein samalla lusikalla kuin lapset ja suullekin pusuttelen. Mulla ei ole ikinä ollut reikiä eikä lapsiltakaan ole kariesta löytynyt. Joten en todellakaan jaksa asiasta niin vouhottaa. Isovanhemmat ja muut huonohamaiset eivät käytä samaa lusikkaa lpasen kanssa.

Vierailija
39/48 |
24.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

25v. ja sitten niitä vähän enemmän. vaihdoin miestä. mahtoikohan johtua hänen pöpöistään. meinaan elintavatkin parani.

Vierailija
40/48 |
24.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tässäkin asiassa terveen järjen käyttö sallittu..

T. hammashoitaja

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän neljä